Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:37

Iris82 schreef:
liedje89 schreef:
@Iris82: bij paarden is het ook wel verboden in Nl maar helaas is geld dit verbod niet over de gehele EU waardoor het makkelijk te omzeilen is

Ik weet ut. Ik was wat plat door de bocht. Ze gaan naar Frankrijk en laten een DA-verklaring opstellen enz. Ik heb daar hele stukken over geschreven... Zal wel komen omdat ik in 2 nachten zeven uur slaap in totaal gehad heb... :\

Ze gaan meestal niet naar Frankrijk hoor. Alleen de papieren gaan naar Fr zodat het lijkt of het paard er is geweest. Of ze hebben zogenaamd tussen een deur gezeten met hun staart.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:37

biesje schreef:
Ja inderdaad wij deden het nog met pen en papier en een logboek maar alles wordt bij gehouden.
Inteelt wil je voorkomen daar krijg je hele rare lammetjes van

Waar je dan oa grote kans op hebt is kwenen{tweeslachtigheid} en dat de melkproducie erg slecht is en dat moet je als melkboer nou net niet hebben :P

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:16

Hmm... ook ik vind het bij bepaalde rassen er mooier uit zien als de staart is gecoupeerd (zoals Boxer, Doberman, Rottweiler).
Gecoupeerde oren vind ik daarentegen absoluut niet mooi.
Ik heb vroegâh ook geleerd dat het couperen van de staart niet pijnlijk was, omdat er tussen 2 botjes werd geamputeerd, die nog niet hard waren. (Weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is :+ ?!)
Maar goed, het is natuurlijk geen slechte zaak dat er een algemeen verbod op couperen is, vooral om echte verminkingen tegen te gaan (zoals bij die Stafford op pag. 1 := ...).

*nOukiee_, waarom typ jij alles in schuinschrift? Leest erg vervelend :o !

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:50

H_Nalanta schreef:
Nee, het hoort zeker niet en vind het alleen maar zielig en lelijk. :n Zo'n staart en oren zitten dr niet voor niets aan en heeft een hond gewoon nodig.

Jammer dat dieren nog steeds onnodig moeten lijden omdat het mode is.. :n

100% eens. Ik wacht ook nog steeds op de mens mét staart maar zónder oren.
Wedden dat dat ooit mode wordt? Hop, eraf met die oren bij de geboorte, een gat volstaat ook! ;)

Het hoort natuurlijk niet bij een hond, zo'n dier wordt geboren met staart en oren, die heeft hij niet voor niks.
Bij schapen mag het ook niet meer, maar dat kon ik nog eerder begrijpen. Schapen schijnen heel snel ontstekingen te krijgen door vieze poepstaarten. Vroeger wist ik niet eens dat een schaap officieel een staart heeft, ik dacht dat dat stompje zo hoorde!

Een hond moet gewoon alles erop en eraan hebben. Vind het ook erg zielig als het eraf gesloopt wordt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:13

Oke ik meng me toch nog even in deze discussie met mijn duidelijk mening :P

Dieren kunnnen niets zeggen, Dus mensen doen dit maar en vaak ''verzachten'' ze het zodat ze zelf geen naar schuldig gevoel er aan over houden .. Kortom mensen praten het altijd goed om zich niet schuldig te voelen; ''Jah hij voelde het niet'' ''Ja het is veilig gebeurd'' ''Ja hij voelt zich nu beter hoor!''

Dit is echt allemaal bullshit.
Ik heb een x gezien dat ze bij zo koe zo ding in het oor schoten.
Doordat ie bewoog (Waarschijnlijk pijn dnek ik) scheurde het hele oor uit.

''Ja hier voelt hij morgen niets meer van hoor'' Nou wedden dat als wij een gescheurde oorlel hebben we het zeker morgen ook nog voelen...

Mode, Hondengevechten etc ik haat het. Het is onnodig en mensen zijn wat dat betreft echt een verschrikkelijk ras.

Wij laten dieren lijden door mishandeling en verwaarlozing.
Hoezo ? Mishandeling meestal dat je je sterk wil voelen..Je meer laten voelen door een ander helemaal de grond in te stampen en omdat je een mens niet aankan moet je maar een dier gaan slaan etc. hij kan toch aan niemand vertellen wat je doet

Verwaarlozing? Gewoon omdat we soms gewoon te LUI zijn om het dier zijn dagelijkse verzorging te geven.

Waar gaat het heen met deze wereld? :n Straks gaan we bij andere dieren ook couperen , Gevechten houden etc.

Een leeuw couperen omdat hij er dan gevaarlijker uitziet :z

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:19

nou de hond weet er niets vanaf en heeft er verder geen hinder van als hij gecoupeerd is... :n

het wordt door ons voor het uiterlijk gedaan,en tja,zeg nu eerlijk,er worden honden gefokt wat niets meer te maken heeft met " hond" zijn,alles om het uiterlijk,bijvoorbeeld honden zonder neuzen,die de moord stikken ,hoe komen we er toch bij dit steeds extreem korter te fokken?

vind dat kwalijker als het couperen van een staart of oren,daar die dieren er ook echt hinder van ondervinden,en waarom??omdat wij als mens graag hondjes zien waar de neus van in de kop gefokt zit?

alles om het uiterlijk dus,wij maken een uiterlijk van een hond zo als wij ze graag zien,dan wel met extreem fokken op uiterlijk,dan wel met couperen.

overigens worden er ook wofsklauwtjes geknipt (gecoupeerd) bij puppies,dat gaat net zo als couperen van oortjes of staartjes,maar dat is dan weer níet erg...

dus nee ben op zich niet tegen couperen,maar zal nu zelf niet op zoek gaan naar een gecoupeerde hond,dat dan weer niet.

maar zielig..neu...kan het niet zielig vinden :n

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:28

Leuk topic :D

Tsja ik ben er geen voorstander van, maar ik had ook gereageerd in een topic met een dobermann.
Zelf hebben we al jaren lang dobers en weet er dus ook een hoop vanaf. Daarom bazeer ik het even alleen op de dober, met andere rassen weet ik niet hoe t werkt.

Het filmpje dat hier in dit topic staat op blz 1 is alles behalve hoe het er in het echt aan toe gaan in NL.
In NL werden ze naar de dierenarts gebracht en de oren werden on algehele narcose gecoupeerd en netjes gehecht. De fokkers maken alles goed schoon en verzorgen alles goed. Als de hechtingen er uit gaan moeten ze nog getaped worden zodat ze blijven staan.

de staarten worden onder plaatselijke verdoving gedaan bij 3 dagen oud. De hondjes voelen hier dus niets van en worden ook weer netjes gehecht. Sommige buitenlandse fokker doen t met een elastiekje zodat t afsterft...... dat vind ik vreselijk! maar we hebben t even over nederland, daar leven we tenslotte.

Argumenten van tegenstanders.

"Men moet de hond zo laten.......zoals de natuur haar heeft geschapen"

Rashonden zijn geschapen door de mens waarbij de fysieke- en psychische achtergrond afstamt van de wolf. Dit geldt zonder uitzondering voor ieder ras. Zou men volledig aan de natuur tegemoet willen komen, dan zou men iedere vorm van het fokken van rashonden en het houden van honden moeten opgeven.
Ik ben er absoluut van overtuigd dat rashonden, die op velerlei gebied al helemaal niet meer overeenkomsten vertonen met de in het wild levende hondachtigen, bij de mens volstrekt een volmaakt leven kunnen leiden. Juist deze verschillen maken het samenleven van de hond bij de mens, die door de civilisatie inmiddels veraf staat van de natuur, mogelijk. Met name de Dobermann is zeer goed op dit veranderde gegeven ingesteld.

“Honden die aan de oren worden gecoupeerd, lijden door deze ingreep psychische schade"

Dit is naar mijn mening een zeer speculatieve bewering die niet steek houdt. Een hond die vakkundig wordt gecoupeerd en daardoor geestelijke schade zou hebben opgelopen, moet dit m.i. al eerder hebben opgelopen. Uit de praktijk blijkt dat een op een juiste wijze opgevoede, gecoupeerde hond, een volstrekt normaal gedrag vertoont.

"De staart van de hond is een belangrijk communicatiemiddel, die hem niet afgenomen moet worden".

Het kan niet ontkend worden dat de staart bij hondachtigen, de communicatie dient. Maar dit ene aspekt dient nu ook weer niet te worden overgewaardeerd. Een belangrijker rol bij de communicatie tussen honden spelen ongetwijfeld....het reukvermogen, lichaamshouding, stand van de oren, gezichtsuitdrukking, alsmede de wijze waarop een hond zich beweegt...........allemaal zaken die een grotere rol spelen bij de communicatie dan slechts de staart. Overigens kunnen we ook bij de gecoupeerde staart nog duidelijke signalen waarnemen. Uit de praktijk blijkt, dat de Dobermann en andere gecoupeerde honden generlei problemen bij de onderlinge communicatie ondervinden.

"Een aan de staart gecoupeerde hond heeft coordinatieproblemen."

Wie ooit het uitgelaten spel tussen 2 dobermanns heeft gezien, zal dit argument niet begrijpelijk vinden.

"De ongecoupeerde hond ziet er veel mooier uit".

Wanneer dit argument door tegenstanders van het couperen wordt gebruikt, gaat men uit van het esthetitische principe van schoonheid. Zou een voorstander van het couperen dan niet uit esthetische overwegingen mogen besluiten dat hij een gecoupeerde hond juist mooier vindt ? Buiten dat staat het iedereen vrij om het voornemen tot het couperen van de oren en staart, wel- of niet te laten uitvoeren.

"De Dobermann wordt gecoupeerd om deze er gevaarlijker te laten uitzien".

Dit is een uitermate belachelijke uitspraak. Aangezien men een dergelijke uitspraak tegenwoordig wel vaker hoort of leest, wil ik daar graag even op reageren. Afgezien van het feit dat deze doordachte hypothese historisch gezien fout is, geloof ik niet dat iemand, die al bang is voor een vriendelijke en gecoupeerde Dobermann, niet bang zou zijn voor een ongecoupeerde vertegenwoordiger van ons ras. Toegegeven.......een ongecoupeerde Dobermann ziet er wat sulliger en clownesker uit en heeft bij lange na niet die uitstraling van vastberadenheid zoals bij de gecoupeerde Dobermann. Als uitsluitend om reden van afdwingen van respect en ter compensatie van iemands eigen minderwaardigheidscomplex men t.b.v. een soort "macho-gedrag" de oortjes van een pup wil laten couperen, dan is dit voor mij een reden om aan dit soort lieden geen pup te leveren. Een betrouwbare fokker zal dus niet om reden van een agressiever uiterlijk zijn pups laten couperen.

Oorproblemen.

Alle in het wild levende vormen van honden hebben bewegelijke opstaande oren. De vele verschillende vormen van de oren die bij onze huishonden voorkomen, ontwikkelden zich pas vanaf de domesticatie en vooral door het fokken met als gevolg veranderingen in het oorkraakbeen en oorflap. De extreemste vorm van de ontwikkelde gevarieerdheid is wel het "flappie" of hangoor, die eveneens in vele verschijningsvormen voorkomen. De wetenschap beschouwt een hangoor als een "malaptief kenmerk", dus een kenmerk van een negatieve verandering van de oorspronkelijke vorm. Deze negatieve geaardheid van het hangoor maakt hem ontvankelijk voor een uitgebreide verzorgingsbehoeftigheid en gevoeligheid voor aandoeningen. Johannes Werner, een bekende dierpsycholoog vertelt in zijn boek: Der Hund in der Familie:

"Onder het hangoor heerst altijd een iets vochtig en warm klimaat......een ideale voedingsbodem voor ziekteverwekkers, zoals mijten".

Arts, fokker en kynoloog Professor Dr. Wilhelm Wegner schrijft in zijn boek Kleine Kynologie in het hoofdstuk over jachthonden, Pinschers en Terriers:

"Doch naast deze uiterlijke verfraaing wees Hauck (1917) er al op dat, gecoupeerde honden in de regel verschoont blijven van langdurige oorontstekingen (Othämatome, Otitis , etc.)."

Het valt mij verder op dat Dobermanns met hangoren veel vaker met de oren klapperen en schudden en er aan krabben. Voor mij duidelijk dat deze ongecoupeerde dieren last van jeuk hebben of van andere oorirritaties. Dit zou te wijten kunnen zijn aan een verminderde luchttoevoer naar de buitenste gehoorgang of een slechtere bloedcirculatie van het hangoor. Vochtigheid die zich eenmaal in het oor heeft verzameld, blijft langer behouden dan in een staand oor, wat tot ontstekingen kan leiden.

Komen we nu weer terug op de vorm van het hondenoor, het staande oor. Dit oor heeft een uitgesproken belangrijke functie die de in het wild levende hondachtigen tot zulke succesvolle jagers maakt: Het staande oor is een bewegelijke geluidskegel en dient het gehoorvermogen.........in het bijzonder het bepalen van de geluidsrichting, alsmede de exacte plaats van de geluidsbron. Het staande oor is tevens een belangrijk uitdrukkingsmiddel van de hond. De stand van de oren in samenhang met andere gezichtsuitdrukkingen geeft een duidelijk beeld van de gemoedstoestand van het dier. Door het couperen van de oren bij de Dobermann wordt de functionaliteit van deze eigenschappen weer hersteld.

Daarbovenop heeft de Dobermann zeer dun behaarde oren. Bij ongecoupeerde honden kan het bij calamiteiten gemakkelijk tot verwondingen komen. Zulke oorverwondingen leiden snel tot sterke bloedingen die moeilijk zijn te stoppen. De hond schudt zijn kop of krabt aan de oren, als gevolg van de door het helingsproces veroorzaakte jeuk, waardoor de bloeding opnieuw begint.
Het gecoupeerde oor is in oppervlakte kleiner en kan zelfs achterover op de kop aangelegd worden, waardoor het minder kwetsbaar wordt bij calamiteiten of aanvallen van een andere hond.

Staartverwondingen.

De Dobermann is een grote, krachtige, zeer temperamentvolle hond. De beharing is kort, zonder onderwol. Zijn staart is van nature relatief lang en in het bijzonder erg dun bij de omgeving van de staartpunt. Dit gegeven maakt de staart bijzonder blessuregevoelig, vooral bij het houden van de hond in de woning. Het gaat hierbij om fracturen aan de staartpunt als gevolg van het kapotslaan, die zelfs kan leiden tot het afsterven (necrose) of zeer slecht genezende wonden, waardoor de hond volledig onder narcose moet om de staart volledig te amputeren. In tegenstelling tot het couperen van een staartje, wanneer een pup nog maar drie dagen oud is, heeft een dergelijke amputatie natuurlijk veel meer impact op de hond en is een ware belasting voor het dier. Het risico op staartverwondingen bij niet gecoupeerde Dobermanns of Boxer ligt nu eenmaal veel hoger dan bij de gecoupeerde soortgenoten.

Fokproblemen.

Zoals wij de Dobermann kennen werd deze altijd al gecoupeerd. Van een wat plompe hond ontwikkelde hij zich al snel tot een elegante verschijning en atleet. Men schiep een wondermooie hond met een harmonisch totaalbeeld. Alle delen waren in overeenstemming met elkaar. Nu men uiteindelijk dit prachtige type door het fokken op een hoge standaard had gebracht, hebben we door het coupeerverbod plotseling te maken met 2 veranderingen, die zich niet verenigen met het plaatje van de Dobermann, zoals wij hem kennen en binnen de fok niet compenseerbaar zijn. Het grote probleem voor de fokkers ligt daarin, dat nu de meest uiteenlopende oortypes voorkomen.......van flappies in alle lengten........kruloren.........rozenoren......vliegoren tot aan ongelijkmatig gedragen oren van uiteenlopende aard. Nog een groter probleem vormt de staart. Ook deze komen in de meest verschrikkelijke vormen voor.............waarvan ik het ergst wel vind, dat zo'n staart helemaal over de rug gekruld gedragen wordt of bij een zeer afvallende croupe juist vrijwel tussen de achterpoten verdwijnt. Nu er een coupeerverbod van kracht is, wordt men als fokker geconfronteerd met de diversiteit aan oortypes en staartvormen e.d..........iets wat bij de gecoupeerde Dobermann niet aan de orde was.

Een stuk van Koos Visser, altijd werkzaam geweest bij DVIN.
Ik ben het zeer zeker met hem eens.
ter verduidelijking; ik zeg niet dat het moet en dat het hoort, maar ik geef alleen even weer dat t allemaal niet zo ernstig als dat mensen het hier denken en hun mening geven zonder er verder verstand van de hebben of alleen maar afgaan op het horen van! Ook wil ik niet goedpraten wat mensen wél verkeerd hebben gedaan en hoeveel honden er wel niet verkeerd gecoupeerd worden/zijn [ vaak in het buitenland ] Of hoe het gedaan word in het filmpje in dit topic, dat is echt verschrikkelijk. Maar zo gaat t niet in de dober wereld die ik ken.....Maar onthoud; wij mensen hebben t zelf allemaal gemaakt, de hond is niet zo afgeleverd door de natuur ;)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:57

Ik ben ook tegen het couperen van staart en oren, maar idd het geeft sommige honden wel iets 'extra's'. Dat wil niet zeggen dat ik er zelf graag een wil hebben waar oren/staart van gecoupeerd zijn.

Heb ooit eens een filmpje gezien waarbij het over dit onderwerp ging. Ze vroegen daarin ook aan de assistente van de dierenarts die het uitvoerde wat zij er van vond, dit terwijl ze bij een hond stond die net ontwaakte uit de narcose.
Door de narcose kunnen honden wat gaan janken en piepen als ze bijkomen, niets mee aan de hand.

Maar wat zegt die vrouw nou: 'ik laat het ook altijd doen, MAAR als ze ook zo gaan janken, dan niet meer....

Daar snap ik dus niets van, dat je als assistente zulke onzin kan verklaren over 2 dingen die niets met elkaar te maken hebben!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:08

__Robijn__ schreef:
Staartverwondingen.

De Dobermann is een grote, krachtige, zeer temperamentvolle hond. De beharing is kort, zonder onderwol. Zijn staart is van nature relatief lang en in het bijzonder erg dun bij de omgeving van de staartpunt. Dit gegeven maakt de staart bijzonder blessuregevoelig, vooral bij het houden van de hond in de woning. Het gaat hierbij om fracturen aan de staartpunt als gevolg van het kapotslaan, die zelfs kan leiden tot het afsterven (necrose) of zeer slecht genezende wonden, waardoor de hond volledig onder narcose moet om de staart volledig te amputeren. In tegenstelling tot het couperen van een staartje, wanneer een pup nog maar drie dagen oud is, heeft een dergelijke amputatie natuurlijk veel meer impact op de hond en is een ware belasting voor het dier. Het risico op staartverwondingen bij niet gecoupeerde Dobermanns of Boxer ligt nu eenmaal veel hoger dan bij de gecoupeerde soortgenoten.

Dit 'probleem" doet zich ook voor bij andere rassen (bv de Engelse/Ierse Setter) maar deze honden worden niet gecoupeerd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:20

nee joh,couperen is ook puur voor uiterlijk,maar voorstanders van couperen halen altijd dit soort argumenten erbij,zeg gewoon dat je het mooier vind,klaar...

wij fokken honden in alle maten en standen,en echt er lopen gedrochten bij,die juist andere mensen weer prachtig vinden,hoe meer rimpels hoe beter (dat de hond daardoor mega huidklachten heeft/naar binnen krullende oogleden das dan jammer),wij fokken honden die hun achterhand op de grond ligt bij lopen,wij fokken ze met extreem korte neuzen,dat honden last krijgen met ademhalen ,wij fokken hondjes met te kleine schedels met alle gevolgen van dien..

en waarom??omdat wij als men dat mooi vinden,en tja das met couperen ook...wij vinden de hond dan mooier uitkomen,dus halen we wat lichaamsdelen weg...

honden hebben te "lijden" onder onze zucht naar wat wij mooi vinden...alleen wordt het fokken naar extremen meer geacepteerd als het verwijderen van lichaamsdelen,alhoewel hubertus klauwtjes verwijderen(afknippen) wel geaccepteerd wordt...

suuzepuus

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:31

Zelfs de hubertus klauwtjes hebben mijn pups gewoon!
Ik weet dat er een risico aanzit als de hond groter is dat ze ergens aan kunnen blijven hangen en ze uit kunnen scheuren. Sommige hondjes hebben ze trouwens niet. het is niet zo dat iedere hond ze heeft. sommige pups hebben er 2, andere 1 en andere hebben er geen 1!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:32

Ja dat stukslaan is volgens mij juist gekomen omdat ze al JAREN worden gecoupeerd, dat heb ik teminste eens gelezen.

Citaat:
"De staart van de hond is een belangrijk communicatiemiddel, die hem niet afgenomen moet worden".

Het kan niet ontkend worden dat de staart bij hondachtigen, de communicatie dient. Maar dit ene aspekt dient nu ook weer niet te worden overgewaardeerd. Een belangrijker rol bij de communicatie tussen honden spelen ongetwijfeld....het reukvermogen, lichaamshouding, stand van de oren, gezichtsuitdrukking, alsmede de wijze waarop een hond zich beweegt...........allemaal zaken die een grotere rol spelen bij de communicatie dan slechts de staart. Overigens kunnen we ook bij de gecoupeerde staart nog duidelijke signalen waarnemen. Uit de praktijk blijkt, dat de Dobermann en andere gecoupeerde honden generlei problemen bij de onderlinge communicatie ondervinden.

Juist lichaamshouding en daar hoort de staart dus ook bij.

Die klauwtjes eraf snap ik nog wel mits onder narcose, die klauwtjes gebruiken ze niet en als ze daarmee ergens achter blijven haken :=
Simba heeft ze trouwens nog wel.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:34

Ik vind het niks, het couperen.
Een voorbeeld waarvan ik het snap: vrienden van me hadden een ierse wolfshond die zo'n beetje elke maand haar staart brak. Op een gegeven moment is daar dus wel een stuk vanaf gehaald, zodat ze niet meer overal tegenaan sloeg met een nieuwe breuk als gevolg.

Als ik dan hier lees dat dat breekbare juist komt vanwege het couperen in het verleden, dan denk ik 'waar zijn we toch mee bezig!"

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:42

een wolfshond is nooit een gecoupeerd ras geweest,dus dat deze hond haar staart brak lag niet aan het verleden van couperen...

en ik heb nu 2 rottweilers met staart,niets aan de hand,maar ken een dalmatier die haar staart zovaak kapot geslagen heeft,terwijl dat een ongecoupeerd ras is...

en,tja...of couperen met sterkte van staarten te maken heeft,ik betwijfel het,wel de staartdracht,daar is natuurlijk normaal nooit op gelet,en nu hebben honden ineens lange gekrulde staarten en blijkt de 1 een korte krulstaart de ander een korte staart,of juist hele lange staart te hebben...

hubertesklauwtjes hoeven honden niet te hebben inderdaad,en als deze onder narcose weg worden gehaald,wat dan oke is,waarom oortjes of staartjes dan niet?

ik heb hier 1 hond met haar hubertusklauwtjes heb gevraag bij sterilisatie of ze ze weg konden halen,maar noppes,is verboden in dld daar het onder COUPEREN valt en dus doen ze het écht niet....

en vanLotje,waar zijn we mee bezig honden te fokken die nauwelijks adem kunnen halen vanwege geen neus meer hebben,honden waar ogen uit de schedel kunnen ploppen...waarom??omdat wij dat mooi vinden?
vind ik een staartje eraf halen nog wel mee vallen eigenlijk...

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:45

Klopt wij hebben ze zo gemaakt.
Wij mensen moeten overal controle over hebben.
Honden worden afgemaakt als ze niet zoals de rasstandaard zijn ( zie de ridgeback zonder ridge)

Staart/oren eraf halen omdat het mooier is.
Dan idd de sharpei met zoveel mogelijk rimpels
de plat geslagen neuzen
de naakte honden
en de zo klein mogelijke hond.

Waar gaat het heen met de wereld.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:48

kimmie261 schreef:
hubertesklauwtjes hoeven honden niet te hebben inderdaad,en als deze onder narcose weg worden gehaald,wat dan oke is,waarom oortjes of staartjes dan niet?

Omdat ze die wel nodig hebben om te communiceren met andere honden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:51

kimmie261 schreef:
een wolfshond is nooit een gecoupeerd ras geweest,dus dat deze hond haar staart brak lag niet aan het verleden van couperen...

en ik heb nu 2 rottweilers met staart,niets aan de hand,maar ken een dalmatier die haar staart zovaak kapot geslagen heeft,terwijl dat een ongecoupeerd ras is...

en,tja...of couperen met sterkte van staarten te maken heeft,ik betwijfel het,wel de staartdracht,daar is natuurlijk normaal nooit op gelet,en nu hebben honden ineens lange gekrulde staarten en blijkt de 1 een korte krulstaart de ander een korte staart,of juist hele lange staart te hebben...

ik heb hier 1 hond met haar hubertusklauwtjes heb gevraag bij sterilisatie of ze ze weg konden halen,maar noppes,is verboden in dld daar het onder COUPEREN valt en dus doen ze het écht niet....

en vanLotje,waar zijn we mee bezig honden te fokken die nauwelijks adem kunnen halen vanwege geen neus meer hebben,honden waar ogen uit de schedel kunnen ploppen...waarom??omdat wij dat mooi vinden?
vind ik een staartje eraf halen nog wel mee vallen eigenlijk..
.

hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou willen dat "we" ophielden met dieren als accessoires te zien..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:58

vind het gewoon zo raar dat men zo valt over het couperen van een staart of oren (kijk je kan het mooi vinden of niet,maar dat is kwestie van smaken verschillen,ik vind ook bepaalde rassen echt niet mooi,terwijl andere mensen ze prachtig vinden...) ,maar dan maar vergeten dat we serieuze gezondheidsklachten op honden fokken,wat allemaal getollereerd wordt omdat er niet geknipt wordt in een hond,ze worden zo geboren,dus dan is het wel oke??

een argentijn of stafford hebben geen enkele medisch probleem met gecoupeerde oortjes,ze weten het zelf niet,hebben er geen last van,of ondervinden er lichamelijke klachten van,terwijl van rassen met ingefokte afwijkingen daar wel degelijk sprake van is.

dus nee ,ik ben niet tegen couperen,mits netjes gedaan (dus geen zak over een kop en oren eraf knippen zoals het wel gebeurde bij volwassen honden vroeger) ,alleen zou ik zelf nu niet bewust op zoek gaan naar een gecoupeerd hondje,maar kan er niet van wakker liggen als er een gecoupeerde hond voorbij komt :)

wel van half stikkende snurkende hondjes die geen lucht meer kunnen krijgen,dat doet me veel meer wat eigenlijk...

marielle een hond communiceerd niet zodanig met een staart of oren dat ze niet begrepen worden door andere honden,anders hadden generaties lang mensen honden gehad met gedagsstoornissen... (daar er nogal wat rassen wel gecoupeerd werden vroeger en nu nog steeds overigens)

daarnaast liepen hier op een gegeven moment 4 gecoupeerde honden rond (2x staart en 2x oren) en 4 ongecoupeerd,en alles ging echt prima hoor,heb nooit gezien of gemerkt dat een gecoupeerde hond niet begrepen werd :n

ze spreken met heel hun lichaamstaal en niet alleen met oren...daarnaast hoe zie je dan het verschil met een aan gecoupeerde oren zijne hond en een hond met rechtop staande oortjes die in een bos haar verdwijnt (bv chowchow)

of rassen welke amper een staartje hebben ,bv een franse of engelse bulldog....die dan ook maar gaan fokken met een lange staart?

nee hoor staart en oren zijn niet van dermate belang dat honden een groot communicatie onderdeel missen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:01

kimmie261, dat het één 'erger' (daar verschillen de meningen vast over) is dan het ander maakt alsnog geen van beiden ideaal. ;)
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener. Er zijn altijd dieren die slechter af zijn dan gecoupeerde honden maar voor mij doet dat niks af aan het feit dat niet couperen de voorkeur geniet.

Ik ben trouwens ook tegen het fokken van dieren die gezondheidsproblemen overhouden aan hun uiterlijk, maar dat is gewoon een andere discussie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:04

ik zeg ook niet dat het ideaal is,en vind het prima dat het afgeschaft is hoor,ik zou ook geen hondje meer gecoupeerd kopen,maar kan het nu niet het ergste vinden wat een hond kan overkomen in zijn leven...

maar goed komt misschien omdat ik al jaren leef met gecoupeerde (en ongecoupeerde ) honden en dus beide kanten mee maak... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:07

Dan zijn we het volgens mij met elkaar eens. :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:26

Bah bah bah.. wordt al helemaal misselijk van die plaatjes en dat filmpje wil ik al helemaal niet bekijken. :n

Ik vind couperen helemaal niets. Waarom wil wij toch altijd alles veranderen aan dieren? Laat ze gewoon zoals ze zijn. Mijn hondje (kruising teckelxschnauzer) is niet gecoupeerd. En als ik die vrolijke oortjes zie en die kwispelende staart.... heerlijk gewoon. Ik vind couperen gewoon walgelijk en ik snap gewoon waarom mensen dat zouden willen voor hun hond.
zoiets is toch gewoon veel leuker. :+:

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:46

in het geval van onze boxer vind ik het erg jammer dat ze de staart niet hebben gecoupeerd. hij is op 2 plaatsen gebroken geweest (dit is waarschijnlijk bij de fokker gebeurt). nu hangt hij zielig naar beneden en zit er onderin een knikje. ook heeft hij een wolfsplek (grijze plek veroorzaakt door hormonen, niks aan te doen). hij wordt er natuurlijk niet minder lief door, maar het is wel zonde (verder is het een hele mooie hond). overigens worden de staartjes er volgens mij al afgeknipt als de pups nog geen dag oud zijn, en voelen ze hier bijna niks van. het couperen van oren vind ik trouwens wel zinloos.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:49

beestenfreak schreef:
voelen ze hier bijna niks van.

Hoezo niet dan?

beestenfreak

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:56

als ze pas geboren zijn hebben ze de oogjes nog dicht, en zijn de staartjes nog heel dun. in minder als een seconde is het staartje eraf, dus denk ik niet dat ze hier heel veel van meekrijgen.