De moeizame sfeer op BB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:54

Bokt is net een afspiegeling van het echte leven ;) Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel persoonlijke eigenschappen.
Rellers heb je natuurlijk overal, als ook mensen die het goed bedoelen, maar verkeerd doen (in andermans ogen). Het is natuurlijk altijd moeilijk om bepaalde kritiek niet persoonlijk te nemen, of te geven. En nóg moeilijker is het, om kritisch naar jezelf te kijken.
Sommige mensen lezen gewoon heel graag precies dat wat er NIET staat. Betrekken eigenlijk alles op zichzelf, en geven aan de hand van eigen gevoelens dan een reactie. Die plempen ze dan gewoon in een topic, zonder enige schroom of denkwerk, zonder enige onderbouwing. Dergelijke personen vinden het vaak ook noodzakelijk om in nagenoeg élk topic een reactie te plaatsen. Ongeacht of je er iets van weet of dat je iets kan toevoegen.
De snelle reageerders, vluchtig gelezen, vluchtig een reactie neergeplempt. Zonder nadenken vaak.

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld in topics over een overlijden van mens of dier, "ik weet wat je voelt", ook zo'n dooddoener. Nee! Dat weet je niet namelijk. Ook al heb je pas geleden zelf ook iemand of een dier verloren, je weet niet hoe dat bij die ander voelt! Je weet alleen hoe het bij jezelf voelde. Je kunt je dus voorstellen hoe het bij die ander kan voelen, maar meer dus niet!
Of in een memoriamtopic ook nog even bijvoegen dat je zelf ook pas een verlies hebt gekend, zit een TS ook vaak niet op te wachten. Dat verzacht namelijk niet, al zijn er honderden andere dieren dood, TS heeft verdriet over zijn/háár huisdier, op dát moment niet van al die anderen. Maak dan gewoon zelf zo'n topic, denk ik dan, maar schrijf het wijselijk niet neer om het topic niet te "vervuilen" met provocerende opmerkingen. Maar ik denk het altijd wel ;)

Anoniem

Re: De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:58

Dat heb ik altijd met reacties als:
Je hebt PB
Mag ik VP
Sterkte

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:01

Laika juist dat op zichzelf betrekken geeft een hoop narigheid, zeker hier en net zoals je zegt je kunt niet altijd gewoon je ding neerknallen daar kwets je mensen mee.
Als je dan zelf alles op jou persoonlijk betrekt heb je al een hoop narigheid..
Soms is het zo wie kaatst enz enz alleen de bal ontvangen kunnen veel mensen niet aan en daar zit dan weer dat vervelende temknopje.

Ook merk je dat er veel mensen met psychische problemen hier rondwaren en dan vraag ik mij af is een forum als dit daar wel geschikt voor moeten we daarom altijd onze woorden in fluweel verpakken?

Een hoop ellende komt toch daar vandaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:07

Ik ben benieuwd of Bokt inmiddels tevreden is met de informatie die wordt gegeven in dit topic,
of ze punten hebben gevonden waarmee ze in de toekomst mee willen gaan werken.

Aan de andere kant heb ik het gevoel dat dit het topic niet loopt zoals ze gehoopt hadden.
Zelf vind ik de volgende punten wel een idee;
*Niet steeds herhalen van een opmerking net als bij HAW
*Kwetsende en neerhalende opmerkingen snel verwijderen met eventuele sancties om herhalen te voorkomen. (Want zie vaak dezelfde personen dit doen)
*Respect voor iedereen, jong en oud
*Aanspreken op oude koeien.

Bv. iemand heeft een ziek konijn, een maand later heeft dit persoon weer een ziek konijn om zo de toon eraan te geven dat de TS niet goed voor dieren zou kunnen zorgen.
Elk verhaal is weer uniek en hebben ze recht op hun verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:19

Chiqa schreef:
Ik ben benieuwd of Bokt inmiddels tevreden is met de informatie die wordt gegeven in dit topic,
of ze punten hebben gevonden waarmee ze in de toekomst mee willen gaan werken.

Aan de andere kant heb ik het gevoel dat dit het topic niet loopt zoals ze gehoopt hadden.
Zelf vind ik de volgende punten wel een idee;
*Niet steeds herhalen van een opmerking net als bij HAW
*Kwetsende en neerhalende opmerkingen snel verwijderen met eventuele sancties om herhalen te voorkomen. (Want zie vaak dezelfde personen dit doen)
*Respect voor iedereen, jong en oud
*Aanspreken op oude koeien.

Bv. iemand heeft een ziek konijn, een maand later heeft dit persoon weer een ziek konijn om zo de toon eraan te geven dat de TS niet goed voor dieren zou kunnen zorgen.
Elk verhaal is weer uniek en hebben ze recht op hun verhaal.

Idd en laten we dan vooral niet vergeten eerst de hand in eigen boezem te steken en kijken hoe we ons zelf opstellen in topics en wat we zelf aan ons postgedrag kunnen verbeteren om de sfeer in topics aangenamer te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:33

Mindim schreef:
Idd en laten we dan vooral niet vergeten eerst de hand in eigen boezem te steken en kijken hoe we ons zelf opstellen in topics en wat we zelf aan ons postgedrag kunnen verbeteren om de sfeer in topics aangenamer te maken.

Verbeter de wereld begin bij jezelf is idd een mooi streefpunt, openstaan voor kritiek kan ook positief zijn.
Volgens mij kom je dan al aardig ver :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:56

Mooi streven hoor Chiqa.
En toch denk ik dat het niet zal veranderen. Omdat het merendeel van bokt toch vrij jong is, en simpelweg de nodige levenservaring mist om te kunnen beoordelen of dingen kwetsend overkomen of niet. Persoonlijk hou ik wel van mensen met het hart op de tong/vingertopjes :P maar je kan op een forum nou eenmaal niet de geadresseerde persoon bekijken en beoordelen of die ongezouten kritiek wel aan kan.

Daarnaast, wat betreft het psychische aspect wat Echwel aanhaalt, dat is natuurlijk net zo min te controleren als het dyslectisch zijn. Ik ben namelijk van mening dat er ook enkelen zijn die met die term gooien om maar vooral niet op taalgebruik aangesproken te kunnen worden.
Plus dat het natuurlijk van de gekke zou zijn als je in je profiel ook nog moet aangeven dat je bijvoorbeeld autistisch, manisch depressief of wat voor diagnose dan ook hebt.

Daarnaast moet respect altijd van 2 kanten komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:30

En dan nog als wel blijkt dat iemand een ernstige stoornis of what ever zou hebben, moet je daar dan rekening mee houden als diegeen dingen post waar je het totaal niet mee eens bent
Is een forum als bokt daar de plek voor? Moeten wij dan ons bij iedereen afvragen of ze het wel aan kunnen om de waarheid te horen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:34

Laika schreef:
Plus dat het natuurlijk van de gekke zou zijn als je in je profiel ook nog moet aangeven dat je bijvoorbeeld autistisch, manisch depressief of wat voor diagnose dan ook hebt.

Dat zou idd van de zotte zijn, kom je weer op het punt hand in eigen boezem steken en respect voor je medemens jong en oud.
Mensen met een psychische stoornis hebben net zo goed recht op hun verhaal, voel jij je niet geschikt om te antwoorden uit angst voor een rel, kan je dr ook voor kiezen dit over te laten aan bokkers die hier wel mee om kunnen gaan :)
En die zijn dr *D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:42

Waarom moet ik als iemand een topic plaatst over een hond/kat of what ever er rekening mee houden dat hij/zij een stoornis heeft. Als ze het er zo moeilijk mee hebben moeten ze op een ander forum gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:46

Echwel; omdat ze hier op zoek zijn naar de sfeer die verbeterd
moet worden op BB....

Je kan toch wel een normale onderbouwende reactie plaatsen als iemand een vraag stelt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:05

Dus als ik het met iemand niet eens ben en dat zeg, moet ik ervoor zorgen rekening te houden dat ze miss wel een stoornis hebben.
'Dat is toch raar, je moet toch kunnen zeggen dat e het ergens niet mee eens bent zonder eerst te hoeven nadenken

Stel ik sla mijn hondje omdat ik .....heb...
Dan mag ik toch zeggen dat ze het dier mishandelt of niet soms

Hetzelfde met enorme taalfouten er bestaat een spellingscontrole, als jij daar geen moeite voor doet moet ik dan met jou wel rekening houden

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 15:18

Misschien zien jullie het wat zwart-wit.
Zoals Chiqa voorstelt, om maar volledig na te gaan wie of wat TS is, gaat heel erg ver, iemand stelt een vraag op een openbaar forum en kan daar verschillende reacties op verwachten.
Vaak genoeg is in het profiel ook niet te zien of iemand een onnozel meisje van 11 is of een volwassen vrouw van 40 die gewoon een onhandig verhaal opschrijft.

Maar dan nog kan kritiek op verschillende manieren geuit worden. En kritiek op zo'n manier geschreven dat de ander zich niet meteen aangeschoten voelt, daar zal veel meer mee gedaan worden door die ontvanger dan wanneer die voor rotte vis uitgemaakt wordt.
Dus ook al bedoel je te schrijven dat je iemand een rotte vis vindt, als je dat wat subtieler opschrijft, wordt het met iets meer waarschijnlijkheid geaccepteerd...

We zullen nooit perfect worden. Dat kan niet en daar moeten we ook niet naar streven. Niets is perfect.
Maar we kunnen er wel met zijn allen aan werken om hier een productieve sfeer te creeeren.

Wat mij betreft zijn er tot nu toe best wat dingen langs gekomen waar wij achter de schermen eens naar moeten kijken hoe dat toe te passen zou kunnen zijn op BB.
En het doet me goed te lezen dat er verschillende keren gemeld wordt dat een betere sfeer begint bij jezelf.
Ik hoop dat degenen die dat schrijven, maar ook zeker degenen die het lezen, ten harte nemen dan zijn we in elk geval al een heel eind op weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:53

Ik denk dat het iets is wat niet verwezenlijkt kan worden eerlijk gezegd.
Daarvoor is het te anoniem en zijn we met te veel. Meer dan de helft leest deze sticky niet eens. Ook al zijn er 9 die het goed doen, nummer 10 kan het verzieken.
Het is een mooi streven, maar mijns inziens niet haalbaar. We zijn allen maar een naam in het beeldscherm en worden verder in het dagelijks leven niet op onze reacties op bokt aangesproken. Je kunt dus heel veilig ongezouten je mening geven.

Verder vind ik het soms duidelijker als iemand het recht voor zijn raap zegt, ipv er doekjes om te winden, zoals ik in mijn vorige reactie op Chiqa deed. Dus dat is diplomatiek? Want eigenlijk geef ik een sneer, maar dan wel tussen de regels door en met een glimlachje, verpakt in fijne tekst en dan is het goed? Je geeft hetzelfde rotte bericht maar dan mooi verpakt? Het bericht blijft hetzelfde toch. Dan wordt er dus meer naar de verpakking gekeken dan naar de inhoud? Als iemand dat in het dagelijks leven zo tegen me zou praten, zou ik bij mezelf denken:'doe niet zo schijnheilig'.

Als iemand op een rotmanier met zijn beesten om gaat en dat hier op bokt verteld en er foto's bij doet, ja, excuus, maar dan vind ik het heel lastig omdat allemaal maar lief en vriendelijk te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:17

Mindim schreef:
Ik denk dat het iets is wat niet verwezenlijkt kan worden eerlijk gezegd.

Ik denk als de sancties strenger worden, het vanzelf beter gaat. Als je immers een OW oploopt door je manier van reageren, of omdat je je niet aan de regels houdt het vanzelf ophoudt, op den duur risceer je namelijk een (Definitieve) ban en dat wil je toch niet?

Mindim schreef:
Je kunt dus heel veilig ongezouten je mening geven.

Nu nog wel, daarom vind ik het goed dat de regels hier strakker worden aangepakt
een daarvan was al
[BB] [Mededeling] Aangescherpt beleid BeestenBoel
En het is duidelijk dat die regel zijn vruchten af heeft geworpen, dit soort vermoeiende opmerkingen kom je bijna nergens meer tegen namelijk. Dus het werkt, wel even wennen :)

Mindim schreef:
Verder vind ik het soms duidelijker als iemand het recht voor zijn raap zegt, ipv er doekjes om te winden, zoals ik in mijn vorige reactie op Chiqa deed. Dus dat is diplomatiek?

Moet je luisteren, er is een verschil tussen jou en mijn waarheid en ook nog eens op de manier hoe jij dat brengt.
Net wat nickeltje zegt;

Nickeltje schreef:
Maar dan nog kan kritiek op verschillende manieren geuit worden.

Ik vind dat zodra jij moeite heb met een onderwerp dit beter kan laten voor wat het is, een stuk gezelliger voor de sfeer.

En zoals je heb gezien heb ik jou 'sneer' gelaten voor wat het is, geldt ook voor de andere persoonlijke 'sneren' naar mij toe.
Vind niet dat dit aan mij of jullie is om hier verder op door te gaan.

Als er kritiek op mijn manier van reageren is wordt ik daar wel op geattendeerd door Bokt zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:12

Ik had een bericht neergezet en dat heb ik weer weg gehaald.

Ik laat inderdaad dit topic voor wat het is.
Reden: dat ik me erger aan de schijnheiligheid van sommigen. Men praat over sfeerverbetering terwijl ze zelf menig topic met hun groffe opmerkingen hebben verziekt. En dat spreekt een ander over hun sfeerverminderend postgedrag aan.

Fijne discussie verder.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:13

dit topic [BB] Boze buurman, wat vinden jullie? wat aangehaald word in de begin post had ik geopend. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel mee vond vallen met de sfeer of of topic gaan. De meeste gaven gewoon hun mening, soms iet wat bot, maar niet op een gemene manier... maar ik ben een volwassenvrouw zolang het netjes blijft (dus geen scheldwoorden enz...) kan ik er goed tegen.

Met sommige meningen was ik het dan wel niet eens, en sommige uitspraken waren wel heel hard (Kat dood maken als hij in tuin komt bvb), maar van veel mensen heb ik (ook via de pb) goede oplossingen aangedragen gekregen.
iets wat ik toch kan waarderen, ookal hadden die mensen niet de zelfde mening als ik.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:26

Dat topic heb ik dus gemist ;) En ik ga ook echt niet aan 21 pagina's beginnen :j :D
Ik moet bekennen, ik ben niet vies van een relletje ;) Ik mag graag lezen in topics waar het even heerlijk hard tegen hard gaat zelfs. Helaas ben ik altijd te laat met dat soort dingen, en heeft een mod zijn ingrepen al toegepast. Jammer! :))

Ik voorzie een superdrukke tijd voor de mods, want reken maar dat er erg veel op die temknop gedrukt gaat worden. Niet door mij hoor, ik ga mijn boktgedrag niet aanpassen. Ik heb hand in eigen boezem gestoken en geconcludeerd dat daar niets mis mee is. Wie er anders over denkt, mag dat gerust ongezouten tegen me zeggen :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:41

Heel veel post ik niet op BB, maar ben wel een paar keer in een discussie verzeild, en ik kan hier wel neertypen wat ik daar opmerkelijk vond.

Veel mensen zijn slecht in staat hun persoon en hun handelen te scheiden. Als ik iemand zijn handelen bekritiseer, zegt dat niets over hoe ik diegene als persoon zie (zou wat zijn, zoveel bokkers ken ik niet). Als iedereen gewoon bij waarneembaar gedrag blijft, hoeft er niet op de persoon gespeeld te worden, kunnen er hele leerzame en pittige discussies gevoerd worden die niet uit de hand lopen. Zowel bokker als mod zou hier dan mee moeten werken: bokkers alleen over waarneembaar gedrag praten en nooit iets over iemand als persoon zeggen. Voor de mods: pittige reacties die niet op de persoon zijn tolereren, en zodra het op de persoon gaat, gelijk strenge sancties.
Ik heb namelijk het idee dat er bij de paardenfokkerij veel meer gezegd kan worden dan bij de hondenfokkerij bijvoorbeeld. Bij HengstenKeuze topics wordt vaak het advies: niet dekken, gegeven, en dat is prima. Als je dat bij een hond zegt is het gelijk foute boel, het lijkt of je alleen maar oooh en aah mag roepen.
De reden hiervan is me niet helemaal duidelijk. Misschien zijn paardenfokkerij en hondenfokkerij ook niet te vergelijken, dat kan. Maar ik heb vooral het idee dat de do's en don'ts in de paardenfokkerij een veel breder draagvlak hebben dan bij de honden, zowel bij bokker als mod. Bij hondenfokkerij zie ik veel meer onverantwoorde dingen gebeuren als bij paarden. Reden daarvan is me ook niet helemaal duidelijk, maar ik vind het wel jammer als er niet normaal over gediscusieerd kan worden. Soms gaat het wat tot in den treure, maar sommige dingen kunnen ook gewoon echt niet of er wordt echt hele verkeerde info gegeven (kan ik altijd slecht tegen). Veel dezelfde reacties in zulk soort topics, wijzen mij alleen maar op een gedeelde mening onder bokkers, niet op zielig herhalen.

Ik ben benieuwd waar dit op uit gaat lopen, soms vind ik het zo belachelijk gaan op BB, dat ik denk dat BB beter van bokt verwijderd kan worden. Er is voor ieder huisdier naast een paard wel een forum waar er normaal over gediscusieerd kan worden, daar hebben we bokt niet persé voor nodig.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:12

BB er helemaal uitgooien is gewoon geen optie denk ik.
Daar is het inmiddels te groot voor en zijn er kennelijk te veel dierenvragen die niet op de paardendingen thuis horen.
Over BB-ITP zou te discussieren vallen, maar BB zelf niet.

Als we vanuit dat punt verder willen werken, moeten er gewoon wat dingen veranderen.
GJ9, wat voor dingen vind jij belachelijk gaan en hoe zou jij die anders willen zien?

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:01

Hmm. Ik denk dat jullie strengere sancties erop moeten leggen, wat hierboven al vermeld word. Maar zo is het niet alleen op beestenboel.. Ik denk dat jullie het over het algemeen moten gaan bekijken.

Mensen willen vaak alleen maar horen, wat ze willen horen. Hebben geen respect meer voor elkaar. Ik heb door de jaren heen geleerd dit opzij te zetten. Ik vind dat jllie maar strengere sancties erop moeten leggen. Enplaats geen opmerkingen meer, maar verwijder de berichten gewoon. Dan kan een "buiten"staander er ook niet meer op reageren..

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:55

Ik ben het niet eens met het standpunt van bokt. Er zijn teveel 'pretnestjes' die veel ellende verzorgen door verkeerde kruisingen, of mensen die niet goed kijken naar de gezondheid van hun hond en er maar op los fokken.
En er zijn ook een hoop mensen die hier geen weet van hebben, of hier niet bij stil staan. Wat ook logisch is.
Dus het kan niet vaak genoeg gezegd worden vind ik.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:04

Sharmila, met het standpunt van Bokt, bedoel je wat wij als moderator team aandragen?

Maar hoe zie jij het verloop van BB dan voor je?
Geloof me, ik zit zelf geregeld ook op mijn handen als er weer een pretnest langs komt, terwijl in de opvang van mijn moeder nu ook weer een stuk of 10 kittens zitten, waarvan een aantal in isolatie vanwege niesziekte.
Ik ken de frustraties dus wel degelijk.

Maar de manier waarop dat "aangepakt" wordt is iets dat nu niet werkt hier op BB.
Dergelijk onderwerp wordt één grote schreeuwpartij van hoe ondoordacht TS is en weet ik veel wat, waardoor het gesloten moet worden en er uiteindelijk helemaal geen boodschap aan komt...

Is het dan niet zinniger die schreeuwpartijen op de één of andere manier gezamenlijk te voorkomen waardoor de nuttige kritiek die er is, wél aankomt?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:16

Fijn om te lezen dat het standpunt van bokt toch iets anders is dan ik dacht.

De dingen die ik belachelijk vond lopen waren pretnestjes, totaal niet doordacht. Daar kwam kritiek op, TS luistert niet. Kritiek wordt heftiger. En de hele discussie loopt uit de hand. Mod grijpt in, er mag alleen nog oooh en aah geroepen worden, en de rest mag niet meer gezegd worden.

Ik ken een hondenforum waar je alleen over nestjes mag praten als je aan de eisen van rasverenigingen voldoet. Dringende vragen (bij pretnestjes) mogen gesteld worden, daarna topic op slot. En een ander forum zitten eigenlijk vooral rasliefhebbers, elk pretnest wordt daar gelijk het forum afgeschopt. Het is gewoon bekend dat je daar niet aan hoeft te komen met je pretnest. Terwijl ik hier op bokt weleens iets langs zie komen.. Op BB-ITP geplaatst bijvoorbeeld, maar duidelijk een reclame topic.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:23

wou...
ik ben het helemaal met nickeltje, amanda en leonoor eens!!!!