Rellers heb je natuurlijk overal, als ook mensen die het goed bedoelen, maar verkeerd doen (in andermans ogen). Het is natuurlijk altijd moeilijk om bepaalde kritiek niet persoonlijk te nemen, of te geven. En nóg moeilijker is het, om kritisch naar jezelf te kijken.
Sommige mensen lezen gewoon heel graag precies dat wat er NIET staat. Betrekken eigenlijk alles op zichzelf, en geven aan de hand van eigen gevoelens dan een reactie. Die plempen ze dan gewoon in een topic, zonder enige schroom of denkwerk, zonder enige onderbouwing. Dergelijke personen vinden het vaak ook noodzakelijk om in nagenoeg élk topic een reactie te plaatsen. Ongeacht of je er iets van weet of dat je iets kan toevoegen.
De snelle reageerders, vluchtig gelezen, vluchtig een reactie neergeplempt. Zonder nadenken vaak.
Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld in topics over een overlijden van mens of dier, "ik weet wat je voelt", ook zo'n dooddoener. Nee! Dat weet je niet namelijk. Ook al heb je pas geleden zelf ook iemand of een dier verloren, je weet niet hoe dat bij die ander voelt! Je weet alleen hoe het bij jezelf voelde. Je kunt je dus voorstellen hoe het bij die ander kan voelen, maar meer dus niet!
Of in een memoriamtopic ook nog even bijvoegen dat je zelf ook pas een verlies hebt gekend, zit een TS ook vaak niet op te wachten. Dat verzacht namelijk niet, al zijn er honderden andere dieren dood, TS heeft verdriet over zijn/háár huisdier, op dát moment niet van al die anderen. Maak dan gewoon zelf zo'n topic, denk ik dan, maar schrijf het wijselijk niet neer om het topic niet te "vervuilen" met provocerende opmerkingen. Maar ik denk het altijd wel