Welzijn konijnen in Nederland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeftijd konijn beïnvloed door omgang/verzorging?

Ja
132 (86%)
Nee
8 (5%)
Misschien (Leg uit)
10 (6%)
Ik weet het niet (Leg uit)
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 152

Anoniem

Re: Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:58

Het konijn wordt nog steeds als ondergeschikt beestje gezien, niet als volwaardig huisdier, dus mensen willen niet het volle pond betalen. Verder stop je het gewoon in een hokje en klaar is kees, is het ziek of gaat hewt dood, kopen we gewoon een nieuwe, kost niet zoveel en is iig goedkoper dan de da.
Helaas werkt dit voor vele konijnhouders zo.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:40

Helaas wordt een konijn ook door dierenartsen zo gezien, of die dierenartsen denken dat mensen het geld er niet aan uit willen geven.
Mijn konijntjes zijn mijn grote maatjes ( ookal houden 2 niet zo van knuffelen :P).
Een van mijn konijntjes heeft zich nogal lelijk verwond een aantal weken geleden en het wil niet echt goed genezen. Een aantal dierenarts bezoeken verder en wat centjes lichter ( en geloof me, dat heb ik er maar al te graag voor over. ) moest ik er gister weer heen. Deze x had ik niet onze vaste dierenarts, aangezien deze op vakantie was. Meneer klikt "ons" scherm open, kijkt naar de behandelingen etc. en zegt; tsja eigenlijk is het wel zonde van je geld. Vroeg of laat gaat ie toch dood.Van wat jij er nu aan uitgeeft had je makkelijk 10 nieuwe konijnen kunnen kopen.
Dát is helemaal niet wat ik van een dierenarts wil horen, ik wil weten hoe ernstig t is en wat de mogelijkheden zijn om te genezen. Beestje is verder top fit, eet goed, drinkt goed.

Ik zat hier gister dus echt even mee in mijn maag, wie is hij om te bepalen dát het zonde is van MIJN geld?
Ik wil mijn beestjes gewoon een eerlijke kans geven en de zorg die ze nodig hebben, anders had ik ze niet moeten nemen. :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:50

annepanne schreef:
Wat dat betreft zijn de opleidingen ook nog niet mee gegroeid met alle ontwikkelingen.. Of is dit nu wel veranderd Joyce?

:n

Houtvezel is volgens de opleiding nog steeds geschikt bodemmateriaal voor alle soorten dieren. We krijgen wel geleerd dat gemengd voer eigenlijk niet zo goed is. Raad eens wat de dieren op school te eten krijgen? Konijnen en groenten is niet goed volgens school. Veel te nat. Arme wilde konijntjes die het de hele dag met gras en onkruid moeten doen :(:) . Het is niet zomaar dat ik stop met de opleiding en met niveau 3 genoegen neem. Ik heb eerlijk waar in al die tijd dat ik daar op school zit, alleen iets geleerd over economie. Daar volg ik de opleiding dierverzorging toch niet voor?

Roxiie: inderdaad, je hebt voor 120 euro ofzo ook een nieuwe hond uit het asiel, neemt niet weg dat de meeste mensen dat geld liever uitgeven aan een behandeling voor hun huidige hond dan aan een nieuwe hond...
Overigens nogal lomp van de dierenarts, hij zou dit juist moeten waarderen...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:53

Pfff was toen ik er zat al zo ouderwets.. Dat snap ik dan echt niet he! Van die ouwe banketstaaf die daar nooit weggaan en die oude meuk lopen te verkondigen! Wel jammer dat het niet is geweest wat jij wilde, ga je nog iets anders doen?

Och Roxiie das lekker!! Heb dat toen ook gehad, kwam voor mijn e-cuniculli konijn nog wat dwangvoer halen. Dat gaf ik toen nog 1 x per dag om zeker te weten dat het goed ging en wil het op voorraad hebben! Zegt zo'n da 'ja soms moet je er gewoon mee stoppen en het zo laten' (oftewel inslapen) ehm je hebt het hele konijn niet gezien :? :? :?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:11

Het is niet overal zo gelukkig, ik heb wel eens een complimentenregen van een kwartier gehad omdat ik met mijn konijntje met flinke wonden naar de dierenarts ging :)). De assistente en de dierenarts zelf konden er maar niet over uit dat ik dat deed ;).

Toch vreemd agz ik het normaal vind als je een beest hebt die ziek is dat je daarmee naar de da gaat, helaas denkt niet iedereen er zo over :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:26

Ik heb voor ja gekozen.
Toen wij vroegah ons konijn kregen, waren mijn zus en ik 10 en 12. Geen benul van de behoeftes van een konijn. HIj zat altijd alleen (zonder andere konijnen dus), had de hele dag hooi en water, kreeg 's morgens een handje grasbrokjes en 's avonds een wortel of ander groenvoer. Meerdere keren per dag haalden we hem uit zijn hok in de tuin en mocht hij binnen in de kamer lopen, Sprong op de bank, liep de trap op en af en kwam gezellig tegen je aan liggen. Toen ik 23 was en mijn zus 25, beiden al het huis uit, hebben we hem in laten slapen vanwege een groot gezwel in zijn buikholte. Hij is dus 13 jaar oud geworden, terwijl hij een fundamenteel onderdeel, nl een maatje, nooit gehad heeft. denk dat het grootste probleem van konijnen alleen is dat ze gewoon geen aandacht meer krijgen. Na een tijdje is de lol eraf.
Ons konijn was gek op aaien (niet op schoot en op zijn eigen moment) en lag graag tegen je aan. Konijnen hebben daar veel behoefte aan en voelen zich dan gelukkiger, of ze dat nou van een mens krijgen of van een ander konijn, maakt volgens mij niet veel uit.
Nu zou ik nooit meer een konijn alleen nemen, daarom heb ik ook geen konijn meer. Heb ook niet meer zoveel tijd als vroeger, toen ik hem een paar keer per dag uit zijn hok kon laten.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:08

Annepanne: Nee, ik ga hierna lekker aan het werk, voor mij geen opleiding meer :)

Ezumii: Mijn DA kijkt ook nog altijd raar op als ik weer eens met een van de zovele konijnen binnen kom :+ Het valt mij ook echt op dat als ik daar in de wachtkamer wacht voor het spreekuur, er eigenlijk alleen maar honden zijn, zo af en toe een kat en ik dan altijd met een konijn...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:48

Mm ik ga dit topic nog eens helemaal doorlezen maar voor nu:

Konijnen worden inderdaad gemiddeld 3 jaar en ze zijn het meest mishandelde dier in Nederland. Het gaat al wel beter, meer mensen beginnen zich te realiseren dat konijnen niet in een klein hokje in hun eentje horen te zitten. En dat konijnen ook dieren zijn die aandacht verdienen. Konijnen zijn inderdaad geen knuffeldieren, ze houden er niet van om opgepakt te worden, maar aaien vinden de meeste wel heerlijk :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:51

Gelukkig neemt mijn dierenarts ze wel serieus. Tot voor kort werden er speciale konijnenspreekuren gehouden.

Mijn 2 nijntjes zijn niet heel tam, aaien hoeft niet zo, maar ik vind het al heerlijk als ik ze door hun rennetje heen zie lopen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:04

saskiakefie schreef:
Konijnen worden inderdaad gemiddeld 3 jaar en ze zijn het meest mishandelde dier in Nederland.

:oo Dat meen je niet. Het meest mishandelde huisdier kan ik me nog iets bij voorstellen, maar voor het meest mishandelde dier komen toch nog wel wat andere dieren in aanmerking. Wat dacht je van kippen bijvoorbeeld, of varkens. Konijnen mogen nog van geluk spreken dat veel mensen een zwak voor ze hebben zodat ze een redelijke kans op een goede verzorging hebben als de eigenaar goed is voorgelicht. Wat voor leven het karbonaadje of de drumstick heeft gehad interesseert daarentegen bijna niemand.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:14

Mijn konijnen zijin meestal samen tot er 1 alleen komt te zitten want dan dulden ze geen ander konijntje meer.
Onlangs heb ik mijn konijn in de ren gezet met een hok eraan, dus kan lekker naar binnen als hij wil. :j
Hij zit samen met 2 cavia's, ik weet dat ze dezelfde taal niet speken enz. maar anders zet ik hem apart. Dit gaat gelukkig goed, dus doen we het op deze manier.
Ze krijgen gras, hooi, brokjes, water en wat fruit en daar doen ze het voorlopig heel goed op.
Heb veel konijntjes gehad die jong kwamen te overlijden, 1 is er 7 jaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:53

Niet al het zaagsel als bodembedekker is geschikt voor konijnen. In sommige zaagsel, van een bepaald bomentype (volgens mij den of spar, maar ik weet het niet meer zeker) zit een zuur, welke niet goed is voor een konijn.
Zo op het eerste gezicht zie je niets, maar als je het konijn optilt en naar zijn geslachtsorgaantjes kijkt, zijn deze erg rood, ze zijn kaal en kommen veel in aanraking met het zaagsel, wa bij sommige soorten zaagsel dus irritatie opwekt.

Mijn konijn (voedstertje) had het ook. Ik had een pak zaagsel die we voor de paarden ook gebruikten in het hok gekieperd, dit was dus niet geschikt. Sindsdien zitten ze bij mij altijd op gehakseld stro, welke ik in grote balen bij de welkoop haal.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:32

Ezumii schreef:
Toch vreemd agz ik het normaal vind als je een beest hebt die ziek is dat je daarmee naar de da gaat, helaas denkt niet iedereen er zo over :)

Helaas vinden nog veel mensen het geldverspilling om met een konijntje dat misschien 10 euro heeft gekost naar de dierenarts te gaan, want dan zijn ze meer geld kwijt aan da-kosten dan dat het konijn gekost heeft.
Dan laten ze het zieke konijn liever aan z'n lot over met de kans dat hij overlijdt; een nieuw konijn kopen is goedkoper... :r

Over een klein maandje, als m'n vriend en ik de sleutel krijgen van ons nieuwe huis, ben ik van plan een groot konijnenverblijf te bouwen in de achtertuin. :D
Zoiets moet het gaan worden: http://www.freewebs.com/hangoren/ren%205%20kl.jpg
Ik zie er nu al naar uit om mijn toekomstige Flappies te zien huppelen door de tuin! :D

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:23

Cyrilletje schreef:
Helaas vinden nog veel mensen het geldverspilling om met een konijntje dat misschien 10 euro heeft gekost naar de dierenarts te gaan, want dan zijn ze meer geld kwijt aan da-kosten dan dat het konijn gekost heeft.
Dan laten ze het zieke konijn liever aan z'n lot over met de kans dat hij overlijdt; een nieuw konijn kopen is goedkoper... :r

:r
Als een mens ziek is gaat ie toch ook naar de dokter? Die laat je ook niet dood gaan of aan z'n lot over.
Terwijl een "nieuw" mensen aanzienlijk goedkoper is ( lees: "gratis", je hoeft alleen te wippen en 9 maanden te wachten. :+ ) dan al die ziektekosten die je dokt. :=

Mijn konijntje begint gelukkig goed op te knappen!! Dat doet me goed, vind het zo fijn om die kleine dreumes weer te zien rennen en te klooien met mn andere konijnen :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:45

Mijn konijnen worden gemiddeld 10 jaar oud. Heb er eentje verloren aan baarmoederkanker met 6 jaar, helaas, de rest is een natuurlijke dood gestorven.
Vraag me alleen het volgende af. Ik heb een rammetje (gecastreerd) van nu ongeveer 9 jaar. Hij begint echt oud te worden, en is inmiddels blind aan 1 oog (die is ook helemaal wit) en zijn andere oog wordt ook wat blauwig. De andere konijnen (heb er nog 4 in een mega ren van 80 m2) zijn nog jong, en beginnen voor hem wat lastiger te worden. Af en toe spelen ze met elkaar, maar aangezien hij met 1 oog niets ziet schrikt hij zich wezenloos als er een konijn op hem afspringt. Ik merk dat hij steeds schrikkeriger wordt, ook naar de kipjes die er bij lopen. (die doen niets, maar ja, hij ziet er geen verschil meer in). ;)
Met voeren is hij altijd laatst, dus het lekkerste is op als hij zich een keer meldt. Hij wordt steeds terughoudender, dus heb vandaag de beslissing genomen om hem apart te zetten.
Vraag me alleen af, is dit mijn menselijk denken en is hij gelukkiger bij de rest, of kan hij zo werkelijk van een rustige oude dag genieten? :?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:07

Ik had eerst 2 konijnen, die hadden het hier echt niet slecht. En toch is er 1ntje op 8/9 jarige (weten we niet precies) overleden. Aan een abces in haar wang eerst, wat plotseling op kwam. Tsjah, dat wordt echt niet veroorzaakt door een klein hok, slecht voer oid. We hebben dat ook laten weghalen, maarja, wat doe je tegen een konijntje wat 3 maanden later een vreselijk groot gezwel in haar buik krijgt en je je konijntje binnen een week ziet veranderen van een heerlijk, lief, mooi, vriendelijk en speels dier, tot een zielig, helemaal afgevallen, zwak diertje wat door haar zusje zo werd omgegooid. ;(

Toen hebben we Saartje laten inslapen en ik wilde toen wel het liefst zo snel mogelijk een nieuw vriendje/vriendinnetje voor ons andere konijn. Maar dan je ouders nog over halen.. Totdat we een konijn uit de buurt over konden nemen die hem anders weg deden. Groot hok had ie, dat zeker. Maar hij zat op kattenbakkorrels en niet stro als bovenlaag ofzo. Eerste wat wij thuis hebben gedaan is er stro in gegooid. Als we terug zijn van vakantie wordt ie gecastreerd en dan zijn ze hopelijk beide (weer) gelukkig. Maar als ik in de omgeving kijk: konijntjes die veel te jong bij de moeder zijn weggehaald, alleen zitten (zie ik zoo vaak), in een te klein hok, er nooit uitkomen enz. Dan moet ik me inhouden om er niks van te zeggen. Of het de leeftijd naar beneden haalt.. dat weet ik niet. Ik weet wel dat toen wij Saartje in lieten slapen, de dierenarts zei dat ie nog bijna nooit een konijn van 8/9 jaar had gezien en dat dat heel oud was. Nou als dat volgens hem heel oud was, dan wil ik niet weten wat ie ooit over ons andere konijn (van dezelfde leeftijd) gaat zeggen. Die is nog zo fit als wat. (Nog wel, bij Saartje was het ook binnen een week gedaan dus zeg nooit nooit. )

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:22

Kattenbakkorrels kunnen best, zolang het maar houtkorrels zijn en geen kleikorrels zijn. Mijn konijnen hebben in hok een bak staan met houtkorrels, dat neemt veel beter vocht op dat stro of zaagsel. Ik doe er wel eens een beetje stro bij, dat vinden ze wel leuk om in te scharrelen, maar dat doen ze ook met de hooisprietjes uit de hooiruif vallen die er boven hangt.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:23

Manou schreef:
Kattenbakkorrels kunnen best, zolang het maar houtkorrels zijn en geen kleikorrels zijn. Mijn konijnen hebben in hok een bak staan met houtkorrels, dat neemt veel beter vocht op dat stro of zaagsel. Ik doe er wel eens een beetje stro bij, dat vinden ze wel leuk om in te scharrelen, maar dat doen ze ook met de hooisprietjes uit de hooiruif vallen die er boven hangt.

Mijn konijnen hebben een wc met kattenbakkorrels, maar als ik zie hoe graag ze lekker in het stro liggen. Bovendien ligt het veel zachter.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:40

Over die leeftijd heb ik mij ook al eens verbaast. Ons vorige konijn is ruim 15 jaar geworden. We hebben haar uiteindelijk in laten slapen.
Ze had steeds vaker een vieze kont van de ontlasting, bij de DA bleek toen dat ze een flinke tumor in haar buik had.

Inmiddels hebben we 4! konijnen. En die zijn inmiddels ook een jaar of 3. Ze lopen als we thuis zijn, en wij buiten zitten vaak los in de tuin.
Tja, volgens mij zijn het geen moeilijke dieren om te houden?
Zal die leeftijd misschien te maken hebben met het fokbeleid?????

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:44

Mijn dwergkonijntje is nu 12 en over een half jaartje 13. Zit gewoon binnen in een hok maar kan er altijd uit en loopt dan door 't huis. Heeft altijd water, voer en ruwvoer tot zijn beschikking en altijd een schoon en fris hok en het belangrijkste: aandacht, dat krijgt ie ook genoeg :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:47

Cyrilletje schreef:

Yup, zo'n type is mijn schoonzus ook!
Zeggen dat haar konijn haar alles is, maar het beest wel een week in z'n hok laten liggen, voor dood. Uiteindelijk ging het konijn zo hard gillen dat ze de DA hebben gebeld, maar het konijn overleed onderweg. Dan de opmerking: 'we zijn direct terug naar huis gereden, scheelde me toch mooi consultkosten!'. Daar draait mijn maag van om, maar zulke mensen zijn er genoeg.

Ik hoef geen konijnen, kan ze niet bieden wat ze nodig hebben. Ik wilde een stuk van de tuin afzetten (8 m x 1,5 m), maar paste niet meer in het bestemmingsplan van de tuin :+ Besloten om dan geen konijnen te nemen, want ik wil ze niet gewoon in een hokje hebben zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:13

pinto_1 schreef:
Ik merk dat hij steeds schrikkeriger wordt, ook naar de kipjes die er bij lopen. (die doen niets, maar ja, hij ziet er geen verschil meer in). ;)
Met voeren is hij altijd laatst, dus het lekkerste is op als hij zich een keer meldt. Hij wordt steeds terughoudender, dus heb vandaag de beslissing genomen om hem apart te zetten.
Vraag me alleen af, is dit mijn menselijk denken en is hij gelukkiger bij de rest, of kan hij zo werkelijk van een rustige oude dag genieten? :?

heb dit blind wordt proces meerdere malen zien gebeuren. Ik merk het meestal door dat ze stoppen met op de bank springen. Hoe vroeger het zicht achteruit gaat hoe beter ze er mee om gaan. Ik zie meestal een periode van enkele maanden waarin ze minder actief zijn en overal van schrikken. Daarna hebben ze geleerd om vaste routes te kiezen (onder de grond zien ze immers ook niets) en merk je in principe niet eens meer dat ze (bijna) niets zien, zelfs het op de bank springen komt dan terug maar wel na uitgebreid onderzoek van de opspring plek.
Mijn laatste oude konijn werd ook echt een opa en liet zich wel onder de voet lopen door zijn kleuters, maar uit elkaar halen heb ik nooit gedaan aangezien ze ook zorgden dat hij schoon en tevreden bleef.
Hij wilde ook het hok niet meer uit omdat hij niet meer goed zijn plasje op kon houden en zich duidelijk schuldig voelde als hij 'morste' aangezien hij het dan probeerde op te likken. Uiteindelijk heb ik een doekje voor het hok gelegd waar hij dan de hele avond op de uitkijk zat (soort oud mannetje op een balkon denk ik) terwijl de kleuters door het huis aan het racen waren. Af en toe storten ze dan hun poetsneigigen uit over hem en dan was hij duidelijk tevreden met zijn harem.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:19

Sizzle, wat komt mij dat verhaal over dat op een kleedje voor t hok zitten bekend voor! Die van mij deed dat ook zo toen ie wat ouder werd.
Quellian; Dachten maar meer mensen zo goed na over het aanschaffen van een konijn/ ander huisdier.

Met mijn konijn gaat 't inmiddels weer super!! Ben ook alweer bij m'n "vaste" dierenarts geweest, die stond ook echt versteld dat ze zo was opgeknapt! Maar hij was wel onzettend "blij" dat wij ons er zo voor ingezet hadden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:32

MerelxG_R schreef:
, maar als ik zie hoe graag ze lekker in het stro liggen. Bovendien ligt het veel zachter.

Precies, en ze vinden het ook heerlijk om zich dr onder te verbergen of het in kleine stukjes te versnipperen.

Nu stuitte ik net op dit topic;
[BB] Aangeleerd gedrag of verveling bij konijn
Sja...een voorbeeld als jet het mij vraagt, zoals het dus NIET moet.

CCEC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:18

ik spring ook met mijn konijn maar als hij niet meer wil stop ik en zet ik hem terug, hij krijg ook telkens snoepje als beloning. Dus dat is niet erg hoor? :S