welke keuze heb ik voor oude hond? Update: overleden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:32

Mijn vorige hond was ook oud en na een gebits-behandeling (tanden eruit) onder narcose wou hij eigenlijk niet meer naar de D.A , terwijl hij daar eerst vrolijk heen ging.
Toen hij later een gezwel kreeg (wat dus hoogst wsl kanker was volgens de D.A) Hebben wij daar niks meer aan laten doen. Hem opereren en ondanks de pijnstilling zou hij daar natuurlijk toch een poosje last van houden...
Ik ben nog steeeds erg tevreden met mijn keuze en leeftijd vind ik zeker wel bepalend aangezien er ook een hersteltijd is. Later hebben wij hem laten inslapen, maar toen gaf hij ook aan dat hij niet meer wou.

sterkte met jouw beslissing!

Anoniem

Re: welke keuze heb ik nu nog voor mijn oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:35

Ik vind nog steeds dat je daar toen heel goed aan gedaan hebt.

Al was ik er wel stuk van toen je vorige hond dood was, wat een lieverd was dat <3

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:36

Billy schreef:
Helemaal vergeven zal ik het mezelf nooit.
Ik kan ook niet garanderen dat het nooit weer gebeurt, honden zijn enorm hard voor zichzelf....

Klopt dat ze hard zijn voor ziochzelf, maar vergeet niet dat jouw hond het waard vond om niets te laten merken.
Als jij het eerder wist, had jij eerder de beslissing gemaakt, terwijl de hond op deze manier heeft aangegeven dat hij door wou gaan ....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:37

Yamcha schreef:
Ik vind nog steeds dat je daar toen heel goed aan gedaan hebt.

Al was ik er wel stuk van toen je vorige hond dood was, wat een lieverd was dat <3

Dat was ook mijn gedachte toen ik jouw verhaal las ;)
Soms wéét je het gewoon dat je de juiste keuze maakt, al is de keuze echt verschillend per hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:39

nou billy,zo te lezen hoef je geen schuldgevoel te hebben,een hond handeld naar hoe die zich voelt,en blijkbaar tot de strandwandeling heel goed,anders had ze echt niet ervan genoten..

ik ken een paard wat letterlijk krakende knieen had ,je kon amper de hoeven optillen,maar toch ging het dier in de wei galopperend en bokkend vol lol door het leven,voor ons als mens onbegrijpelijk,maar wij staan meer stil bij dingen als pijn

jou hond heeft tot de laatste dag goed kunnen leven met haar slechte gewrichten,en de dag dat dat niet meer ging heb je haar rust gegeven,nee voor mij niets kwalijks aan te nemen hoor..

ik heb hier ook een hond rondlopen,die na knieband operatie al jaren met versleten knie en artrose loopt,maar super veel speelt en rent (pijnstiller vrij overigens) moet ik deze dan maar laten inslapen omdat ze mss over een jaar wel gaat manken en nu mss wel pijn zou hebben gehad??

neu...denk het niet...

als het goed is kan je als baasje goed zien wanneer de hond pijn heeft,en wanneer het voor de hond genoeg is,dat de levenslust eruit is/of dat het echt lichamelijk niet langer kan,en dan maak je een beslissing...

zie echt niets kwalijks aan jou verhaal,het spijt me,maar ik zou er geen nacht slechter van slapen,als 1 van mijn honden tot de laatste dag van zijn leven zo geleefd heeft,en nog genoot van het strand ed...

nog geen seconde eerder had ik eraan gedacht het dier in te laten slapen in jou situatie :n

overigens denk ik er ook niet over als een hond een keer mankt om er meteen in spuit in te laten zetten,gaat toch nergens over??jemig zeg,tuurlijk mankt een hond als ie pijn heeft aan een poot maar dat betekend toch niet meteen einde oefening?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 07-07-10 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:41

@ Superwoman: Daarom vind ik echt dat je dat per hond moet bekijken. Mijn Tibeau was heel anders dan jouw Joerie, en je keuze moet goed zijn voor de hond.
Hoe je jezelf erbij voelt, vind ik op dat moment van ondergeschikt belang, je bent er altijd kapot van, hoe je het ook doet. Maar een leven rekken omdat je zelf bang bent voor de pijn van het verlies, terwijl het voor de hond niet meer draaglijk is, vind ik onaanvaardbaar.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:43

Yamcha schreef:
Billy, ik heb kippevel van je verhaal.....

Dat schuldgevoel, dat is het ergste....... Ik hoop dat je het jezelf op een dag kunt vergeven, meid.....

Probleem is dat als je van je dieren houdt je altijd schuldgevoel hebt. Doe je het te vroeg dan hebben ze te weinig klachten en heb je niet genoeg gedaan voor je gevoel. Hebben ze wel klachten, heb je te lang gewacht. Je kan het bijna nooit goed doen voor je gevoel.

Mijn ervaring is dat je het op een gegeven moment in de ogen ziet wanneer het klaar is. Maar ben je dan op tijd of te laat? Geen idee. Ik voel me toch altijd schuldig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:44

Heb in het verleden een rottie gehad die ook wel eens mankte.... Dier sprong ook geregeld in de melkput tijdens melken dus wij weten het steeds daaraan.

Op een gegeven ogenblik (hij was toen nog maar 7) mankte hij weer.... de DA die op bedrijfsbezoek kwam, stelde voor hem een weekje aan de ketting te leggen. Hardstikke zielig maar voor zijn eigen bestwil dachten we...

Na een week nog manken, dus naar DA voor foto's.... bleek poot helemaal verkankerd te zijn. Tja tijdens de narcose er maar een spuitje bij laten geven... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:47

Nikka schreef:
Yamcha schreef:
Billy, ik heb kippevel van je verhaal.....

Dat schuldgevoel, dat is het ergste....... Ik hoop dat je het jezelf op een dag kunt vergeven, meid.....

Probleem is dat als je van je dieren houdt je altijd schuldgevoel hebt. Doe je het te vroeg dan hebben ze te weinig klachten en heb je niet genoeg gedaan voor je gevoel. Hebben ze wel klachten, heb je te lang gewacht. Je kan het bijna nooit goed doen voor je gevoel.

Mijn ervaring is dat je het op een gegeven moment in de ogen ziet wanneer het klaar is. Maar ben je dan op tijd of te laat? Geen idee. Ik voel me toch altijd schuldig.

Ik heb me bij Beau ook schuldig gevoeld, dan weer vroeg ik me af of ik niet te vroeg was geweest, dan weer of ik niet te laat was geweest.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:49

vind ik ook Nikka,heb al diverse honden laten inslapen,en het altijd gedaan als ik het gevoel had "en dit was het" ,en ook al zei een DA "goh zo gaat het toch nog wel" toch in laten slapen,en ja,dat deed zeer,was mijn mooie vent van pas 4 jaartjes oud...maar het hield op voor hem..

ik laat een hond inslapen op het moment dat ik zeg nu is het genoeg,en of dat voor wie dan ook eerder had gemoeten,zal allemaal wel,ik ben degene die de doodstraf mag voltrekken,en wil daar 100% achter staan,en ander hoeft er niet mee te leven...voor diegene gaat de wereld gewoon door,en jij sterft die dag ook een klein beetje met je hond mee..

vind het best,zolang ik denk dat een hond plezier heeft in zijn leven,mag ie lekker bllijven leven.. :D

en is daarvoor een operatie nodig,dan wordt ie geopereerd..simpel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:03

ligt eraan..... als Beau een operatie nodig had gehad, had ik het niet gedaan..... die hond was als strontvervelend en chagrijnig als ie een dag kalm aan moest doen, laat staan een paar weken..... had ik hem niet meer aan willen doen op z'n ouwe dag :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:17

Dat veel van jullie miss. niet geloven dat mijn hond geen pijn heeft,dat is heel begrijpelijk.Maar nogmaals,ze loopt NIET mank of kreupel.Dat gebeurt alleen als ze gaat voetballen,maar nu kan ze dat toch niet.
Ik zal geen enkel dier laten lijden,ik ga heel vaak op mijn gevoel af,maar neem ook wel aan wat een D.A. zegt hoor.
Mijn hond heeft echt last van dat gezwel wat er hangt,het is erg zwaar,weegt zeker 4á 5 kilo.Miss. is het wel een vetbult?of zit er vocht in en kunnen ze dat zonder operatie eruit halen?
Omdat ik nog nix definitiefs weet is het toch normaal dat ik niet aan inslapen denk?
Ik heb vaker een hond in laten slapen,ik had 3 honden,een ervan is dood neer gevallen tijdens wandelen,hart stilstand.Deze hond was 12 jaar oud.
Als ik ook iets zou denken dat ze pijn heeft,ja dan is de keuze niet moeilijk.
Morgen gaan we naar de D.A.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:21

Voel je niet aangevallen. Jij ziet en kent de hond, wij allemaal niet. We zeggen ook allemaal dingen die gekleurd zijn door onze eigen ervaringen en visie op het leven. Kijk eerlijk naar je hond en als jij ziet dat het de tijd nog niet is, de DA ziet mogelijkheden en je kan en wil de kosten te maken, waarom niet?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:22

Hoe is het nou met je hond?
Wat ik vaak wel jammer vind is dat de DA alles weet en als die wat zegt dan is dat waar.
Wij hadden een kat met een tumor in zijn oog en was ook al uitgezaaid naar zijn lymfeklieren maar hij liep nog rond hij at nog en liet niet zien dat hij pijn had.
Toch namen wij de beslissing om hem te laten gaan.
De DA stond eerst raar te kijken, gezien zijn toestand, want het zou misschien nog wel een tijdje goed gaan. Maar wij wilde niet wachten totdat het echt niet meer ging.
Dat kon de DA ook wel begrijpen. We kregen zelfs nog een complimentje van de DA want er waren maar weinig mensen die zo'n beslissing namen.
Toen kreeg hij zijn eerste spuitje en kon de DA hem nog even goed bekijken bij het openen van zijn bek schrok ze wel want daar zat de tumor ook al. We waren misschien wel al iets te laat met deze beslissing.
Dieren laten vaak niks zien en zolang men zijn best doet en het niet te lang rekt dan is het toch goed.
Meer kunnen we niet doen. We zijn ook maar mensen. Maar ze te lang laten leven omdat we het verlies niet aan kunnen en wetende dat het dier echt niet meer kan dat is egoistisch. Gaat het nog wel en kan men er mee leven... dan is dat ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:24

Ik wil je zeker niet aanvallen, Goya.

Je wilde meningen weten, toch? Nu, dit is mijn mening.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:29

Yamcha schreef:
Ik wil je zeker niet aanvallen, Goya.

Je wilde meningen weten, toch? Nu, dit is mijn mening.

Ow maar ik voel me absoluut niet aan gevallen hoor,door niemand.
Ben heel blij met alle meningen alleen kan je geen enkele hond met de ander vergelijken die ook ziek of oud zijn,snap je?

harvestroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:05

Als je DA zegt dat ze geopereerd kan worden zou ik haar die kans zeker geven,deze kruisingen kunnen met gemak de 15 halen.
Wel zie ik op de foto iets waar je makkelijk iets aan kan doen om haar een betere kans te geven,nl haar vacht moet eraf! ze heeft zo'n vracht met haar dat haar huid verstikt kan raken wat schilfers veroorzaakt en zo kan ze ook haar warmte niet kwijt,alle honden met zo'n vacht die ik nu scheer knappen mentaal ook enorm op als ze weer lucht op hun huid voelen.
Als je haar voor de operatie scheert heeft ze het minder zwaar,en ze zal zich geheid beter voelen.
Punt 2 is haar voeding,een beetje overgewicht is niet erg maar zwaar overgewicht belast haar hart veels te veel,afvallen kan ook bij een oude hond,door haar over te zetten op bijvoorbeeld kvv en dat over meerdere portie's per dag te voeren kan ze het beter verbranden en zal ze (mits je niet teveel geeft) sneller af kunnen vallen.
En geen kattenvoer laten eten! ook niet een klein beetje!
Dat is veels te zout,en daar komt ze ook nog eens van aan,geef haar dan iets te knagen in de vorm van bv een pensstaafje.
Als je haar af laat vallen,scheert,en die bult weg laat halen geef je haar een echte kans om op een happy manier een oude dag te beleven,als dit allemaal niet haalbaar is heeft ze geen fijne oude dag en is het humaner om haar te laten gaan.
Als je wil weten hoe je haar het beste kan scheren wil ik je wel pben,je hebt wel een goede tondeuse nodig,anders kan je het beste een trimsalon bellen en vragen of je er bij kan blijven ivm haar conditie.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:33

superwoman schreef:
Klopt dat ze hard zijn voor ziochzelf, maar vergeet niet dat jouw hond het waard vond om niets te laten merken.
Als jij het eerder wist, had jij eerder de beslissing gemaakt, terwijl de hond op deze manier heeft aangegeven dat hij door wou gaan ....

Maar een hond laten leven die wil, maar lichamelijk niet meer kan vind ik persoonlijk mishandeling.
Als ze willen én kunnen, dan is het anders.

En vergeet niet dat honden onwijs hard voor zichzelf zijn en pijn niet graag laten zien.
De hond van een kennis kreeg al zo'n tijd zware pijnstillers, na 1 maal vergeten werd de hond incontinent, jankte constant, had epiletische aanvallen en tijdelijke verlammingen.
Zij hebben hem toen direct laten inslapen en verwijten zichzeld ook dat t veel te laat is gebeurt.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:41

Weet je Gohya, je kan alles tegen elkaar afwegen, maar 1 ding blijft altijd meespelen. Als je namelijk zoveel twijfelt, is het haar tijd gewoon nog niet. Misschien simpel gezegd, maar zo voel ik het wel. Als het haar tijd is, twijfel je namelijk helemaal niet meer. Dat is dan als sneeuw voor de zon verdwenen. En dat kan van de ene op de andere minuut zijn bij wijze van spreken.

En aangezien je toch nog met heel veel twijfel rondloopt, zou ik de operatie proberen. Je weet/voelt echt vanzelf wel wanneer het op houdt...

Veel sterkte nogmaals.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:47

harvestroos schreef:
Als je DA zegt dat ze geopereerd kan worden zou ik haar die kans zeker geven,deze kruisingen kunnen met gemak de 15 halen.
Wel zie ik op de foto iets waar je makkelijk iets aan kan doen om haar een betere kans te geven,nl haar vacht moet eraf! ze heeft zo'n vracht met haar dat haar huid verstikt kan raken wat schilfers veroorzaakt en zo kan ze ook haar warmte niet kwijt,alle honden met zo'n vacht die ik nu scheer knappen mentaal ook enorm op als ze weer lucht op hun huid voelen.
Als je haar voor de operatie scheert heeft ze het minder zwaar,en ze zal zich geheid beter voelen.
Punt 2 is haar voeding,een beetje overgewicht is niet erg maar zwaar overgewicht belast haar hart veels te veel,afvallen kan ook bij een oude hond,door haar over te zetten op bijvoorbeeld kvv en dat over meerdere portie's per dag te voeren kan ze het beter verbranden en zal ze (mits je niet teveel geeft) sneller af kunnen vallen.
Dat is veels te zout,en daar komt ze ook nog eens van aan,geef haar dan iets te knagen in de vorm van bv een pensstaafje.
Als je haar af laat vallen,scheert,en die bult weg laat halen geef je haar een echte kans om op een happy manier een oude dag te beleven,als dit allemaal niet haalbaar is heeft ze geen fijne oude dag en is het humaner om haar te laten gaan.
Als je wil weten hoe je haar het beste kan scheren wil ik je wel pben,je hebt wel een goede tondeuse nodig,anders kan je het beste een trimsalon bellen en vragen of je er bij kan blijven ivm haar conditie.

Helemaal mee eens! En als je niet kan scheren door gemis van het apparaat, neem dan lekker een schaar, ga bij haar zitten en knipperdeknip eerst de ene kant en dan de andere kant. Kan gewoon terwijl ze heerlijk ligt te liggen. Knip waar je bij kan. Komt ze goed door de operatie, en ziet ze er naar jouw idee niet uit, kun je altijd nog naar een trimster om het netter te laten doen. Persoonlijk zou ik vanavond nog de schaar erin zetten, zeker met het uitzicht op de komende temperaturen.

Gewoon het haar tussen 2 vingers en je hand op de huid leggen, alles wat tussen je vingers doorkomt knip je weg. Zo kan je ook nooit in de hond zelf knippen. Ik knip mijn yorkie op dezelfde manier.

En TS, je doet het goed hoor! Advies vragen is sterk, maar nóg sterker is daarmee je eigen plan volgen. JIJ moet verder leven met je besluit, wij kunnen alleen ervaringen delen en onze visie aan jou vertellen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:00

Mijn hond plaste van de ene op de andere dag bloed en zijn eetlust nam af... naar verschillende dierenartsen geweest in de buurt, Eentje zei gelijk : Oude hond (14 is ook oud voor grote hond maar hij was verder nog fit en veel plezier in het leven) laat maar inslapen... de andere DA wou eerst nog een antibiotica proberen maar toen dat niet aansloeg en hij een tumor in de prostaat vermoedde wou hij hem ook zonder verder onderzoek inslapen... Als dat het beste is voor de hond zou ik dat ook doen maar ik wou toch wel zeker weten dat het de enige keus was..
Toen kwam ik bij een kliniek voor honden in Dordrecht terecht (eindje weg vanaf Nijmegen) maar daar kreeg ik wel gelijk de indruk dat zij ook wilde weten wat er aan de hand was met mijn hond. Scan gemaakt en bloed afgenomen, bleek hij een blaastumor te hebben maar aan het bloed te zien waren de nieren en lever nog in orde dus de volgende dag opereren .. Operatie gelukt en binnen een week was mijn hond weer helemaal fit. Sindsdien gaat het super. Nacontrole ook goed. Al heeft deze operatie hem maar een jaartje extra gegeven (ik hoop langer natuurlijk :) ) vind ik het toch waard. Ik zie hem iedere dag weer genieten van zijn leven. Lekker spelen, lekker eten en lekker vrolijk zijn. Ik vind dat de andere DA´s wel snel een oude hond opgeven in dit geval!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 17:17

Laika schreef:
harvestroos schreef:

Helemaal mee eens! En als je niet kan scheren door gemis van het apparaat, neem dan lekker een schaar, ga bij haar zitten en knipperdeknip eerst de ene kant en dan de andere kant. Kan gewoon terwijl ze heerlijk ligt te liggen. Knip waar je bij kan. Komt ze goed door de operatie, en ziet ze er naar jouw idee niet uit, kun je altijd nog naar een trimster om het netter te laten doen. Persoonlijk zou ik vanavond nog de schaar erin zetten, zeker met het uitzicht op de komende temperaturen.

Gewoon het haar tussen 2 vingers en je hand op de huid leggen, alles wat tussen je vingers doorkomt knip je weg. Zo kan je ook nooit in de hond zelf knippen. Ik knip mijn yorkie op dezelfde manier.

En TS, je doet het goed hoor! Advies vragen is sterk, maar nóg sterker is daarmee je eigen plan volgen. JIJ moet verder leven met je besluit, wij kunnen alleen ervaringen delen en onze visie aan jou vertellen.

Dat ga ik vanavond zeker doen,ik ga haar haren eraf knippen.
Wat je zegt klopt ook,onder die lange haren is het dood en grijs.Ik pluk haar ook vaak en onder die dode vacht zitten allemaal nieuwe nieuwe zwarte haren.Ze vind borstelen en plukken niet leuk,maar het mo9et toch wel altijd.Maar nu ga ik haar haren goed kort knippen,zal haar zeker helpen tegen de hitte.
Wat betreft haar voeding:ze krijgt 1 x per dag eten,soms droge brokken vermengd met water,of ze krijgt pens,hart of vlees.Ik heb nu senioren brokken voor haar en kattenvoer zal ik haar niet meer laten opeten dan.Ze snoepte voorheen best veel,chips,koekjes,snoepjes,krijgt ze nu ook al poosje niet meer.Nu krijgt ze tussen door kersen of witte druiven,vind ze heerlijk.En volgens mij ook gezond.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:26

Waarom 1x per dag eten? En ze eet dus altijd wat anders?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:32

Een hond hoort ten eerste hetzelfde eten te krijgen omdat zijn maag en dramstelsel zich niet goed op het steeds verschillende voer zal kunnen aanpassen. Misschien handig om te weten voor een volgende hond.
Ook moet je de maaltijden over 2 porties per dag verspreiden. Anders is de kans op een maagtorsie een stuk groter.

Even over je beginpost.. je hond is 11 jaar en dus gewoon oud. Zo'n oude hond moet je de stress van een operatie niet meer aan willen doen. Hij mag misschien geen pijn hebben, maar goed lopen kan hij niet meer. Wat dus betekent dat hij nooit meer de dingen kan doen die hij leuk vind en hij dus heel wat minder plezier in het leven zal hebben.
Dus mijn vraag an jou, waar wacht je nog op? Wacht je op het moment dat hij wel pijn gaat hebben? Want die komt, geloof me.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:50