Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:03

suuzepuus schreef:
je bent zo'n 200 a 300 euro per pup kwijt aan onkosten. en nee dan heb ik het niet over uurloon!

En dan houd je dus 600 á 700 per pup over, in het genoemde voorbeeld van het nestje van 6 dus 3600 tot 4200 euro totaal.
In mijn wereld is dat iets héél anders dan "quite" spelen, dat is meer dan het dubble van je onkosten eruit halen...
En ik misgun niemand dat hij wat geld maakt met zijn hobby, maar mijn post ging dan ook over de opmerking dat bij puppie prijzen van 900 euro er geen geld voor de arme fokker overblijft, en dat is dus blijkbaar onzin.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:05

Het ligt ook een beetje aan het ras he.
Dekking: tussen de 500 en 1000 euro , jawel ook bij honden is het duur.
Progesteronprikken van de teef, keizersnede (bij de Bullmastiff gebruikelijk), en controle van de teef: ook zo tussen 500 en 750 euro.
Alle pups enten, ontwormen, ontvlooien etc etc, wat zal t zijn? Zo rond de 75 euro per pup?

Dan moet je voor die tijd je teef nog laten keuren, en daar weet ik de exacte prijzen wel van.
-HD en ED foto's 300 euro
-Aankeuring bij de rasvereniging 150 euro

Daarna moet je alle stambomen voor de pups aanvragen en je moet natuurlijk een kennelnaam aanvragen.

Ik zit nu een beetje midden in die mallemolen en geloof me...het eerste nest maak je niet veel winst op. Tenzij je hond natuurlijk meteen 10 pups krijgt.
Maar je kan ook vreselijke pech hebben en maar 1 levende krijgen dan heeft het je meer geld gekost. Fokken = gokken

Natuurlijk zouden wij zoiets nooit voor de centen doen, wij willen ook maar 1 nestje fokken en dan met een teef daaruit weer verder.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:05

Ik ben het wel met je eens hoor Kuggur, alleen jij noemt puur de kosten per pup, en rekent niet alle extra's mee die een fokker kwijt is als hij zijn hobby een beetje serieus neemt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:09

Er wordt niet gezeurd om "winst", maar om de woorden dat een pup fokken zo duur is en de fokker er "niks" aan over houdt.
Als het hobby is, is het imo logisch dat je de "uren" niet doorrekend, maar je mag er best wat aan over houden. Hij neemt immers een risico met het fokken. Als alles goed gaat, zullen de D.a kosten wel mee vallen, maar met en beetje pech kan het "hem" zelfs de moederhond kosten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:11

Zijstraat; een ras fokken dat standaard een keizersnee nodig heeft om gezonde jongen ter wereld te brengen is ten eerste een uitzondering, en ten tweede (naar mijn bescheiden mening) ethisch niet te verantwoorden.

@GJ9, Ik ging er van uit dat óók extra kosten in de genoemde kosten per pup verrekend waren.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:14

Amen @ GJ9 ;)

Ik ga daar ook niet over lopen muggenziften, maar als je ziet wat wij kwijt zijn aan kosten eer dat onze honden "aanbevolen" zijn voor de fokkerij???
Wij zijn echte hobbyfokkers, maar de gezondheid van mijn ouderhonden en mijn puppen gaat boven alles. Ik weet voor mezelf dat ik er in ieder geval alles aan gedaan heb om een zo gezond mogelijke hond te fokken.

Tuurlijk hou je wel eens iets over van een nest, maar ik kan er ook opnoemen waar flink geld bij moest. En helaas vergeten sommige mensen dat weleens.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:15

Oké Kuggur, ik begrijp je.

Superwoman: ik ben het met je eens dat een fokker aan 6 pups van 900 euro heus wel over houdt, en dat dat een verdienste is voor zijn moeite, tijd en risico.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:17

kamatz schreef:
Amen @ GJ9 ;)

Ik ga daar ook niet over lopen muggenziften, maar als je ziet wat wij kwijt zijn aan kosten eer dat onze honden "aanbevolen" zijn voor de fokkerij???
Wij zijn echte hobbyfokkers, maar de gezondheid van mijn ouderhonden en mijn puppen gaat boven alles. Ik weet voor mezelf dat ik er in ieder geval alles aan gedaan heb om een zo gezond mogelijke hond te fokken.

Tuurlijk hou je wel eens iets over van een nest, maar ik kan er ook opnoemen waar flink geld bij moest. En helaas vergeten sommige mensen dat weleens.

+:)+

En zo kan het ook dat je alle moeite doet voor een teefje, dat uiteindelijk toch niet geschikt voor de fokkerij blijkt.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:17

Kijk eens op http://www.alas-rescueteam.nl

Hier staat een leuke pup kruising labrador.
Wij hebben ook een kruising labrador die is gered.
Je betaald alleen onkosten/medische kosten en de hond is gered en krijgt een goed leven!
Weer eens wat anders dan broodfokkers spekken die niet serieus fokken en goedkope pups verkopen.
Anders kom je niet aan een goedkope pup vrees ik...........
Wij hebben zelf hele goede ervaringen met deze stichting!

Ragebol1977

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:21

Even off topic: De Bullmastiff kan wel gewoon baren hoor. Maar soms zitten er extreem brede pups tussen die in het geboortekanaal blijven steken. Daarom nemen fokkers geen risico en wordt er een keizersnede gedaan.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:26

annetmulder schreef:
Kijk eens op http://www.alas-rescueteam.nl

Hier staat een leuke pup kruising labrador.
Wij hebben ook een kruising labrador die is gered.
Je betaald alleen onkosten/medische kosten en de hond is gered en krijgt een goed leven!
Weer eens wat anders dan broodfokkers spekken die niet serieus fokken en goedkope pups verkopen.
Anders kom je niet aan een goedkope pup vrees ik...........
Wij hebben zelf hele goede ervaringen met deze stichting!

Hond heet Rocko is 5 mnd jong. Kijk op de pagina adoptiehonden. (rechts onderaan)
Wie weet is het iets voor jullie!
Als je interesse hebt kan je het beste een email sturen naar Marian, zij weet alles van de honden op de site!
Vragen staat immers vrij. zij kan ook goed inschatten of dat de hond past in jullie situatie.
Laatst bijgewerkt door annetmulder op 25-06-10 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:27

GJ9 en HB visser,waarom zou een hobby fokker deze kosten dan niet hebben??

als mensen een hobbynestje hebben en daar goed voor zorgen,dan hebben deze toch dezelfde kosten als een goede fokker??

dus ook inentingen,ontwormen,controles da enz??

dus dat kan je dan toch wegstrepen van goede fokker/hobbyfokker.

enigste waar een officiele fokker aan voldoet is ws een duurdere dekreu(mochten ze er niet zelf van in bezit zijn,maar meestal is dekprijs gelijk aan 1 pup) ,stamboompapieren a 25 euro per stamboom,en ja kennelnaam (1 malig) ,shows,evt MAG test en medische keuringen maar dit zijn geen duizenden euro's hoor,maar een paar honderd euro...

maw,een fokker maakt gewoon dik winst op puppies..

daarnaast is er ook nog een hype gevoeligheid,zo koop je een duitse dog met papier voor 700 euro,en een chihauhau voor 1200 euro (of franse bulldog voor 1500 euro),je wil me toch werkelijk niet vertellen dat het opgroeien van chihauhau meer kost als een DD pup??

kom op zeg,fokkers verdienen gewoon goed geld met puppies...

joh,mijn dogo fokker,grote man in de dogo wereld,en dure puppies hoor,die had zelf zijn dekreuen en 4 of 5 wereldkampioenteven..

pup koste 1500 euro,hij fokte gemiddeld 3 a 4 nesten per jaar met gemiddeld 10 puppies,dus ong 30 pups a 1500 euro,dus verdiende 45.000 euro aan hondjes...

maar een fokker verdiend er niet aan...hahaha,dat mensen dat nog durven te beweren.

overigens ken ik 1 fokker die keurig op papier heeft gezet wat een nestje fokken kost,en die geeft grif toe,dat het gewoon goed verdienen is..

en tuurlijk,iedere fokker kan eens pech hebben met een nestje,en hoge kosten hebben,dat kan ook als je een veulentje fokt,das dan de pech,maar dat kan een hobby fokker ook hebben...

snap alleen nooit waarom een fokker die dan blijkbaar het beste voor heeft met zijn dieren omdat ie met stamboom fokt er geld aan mag overhouden,en iemand die ook super voor zijn teefje zorgt,en super goed voor de puppies zorgt,alleen zonder stamboom fokt,dat deze altijd bijna voor niets weg moeten gaan,en er geen geld aan mogen overhouden???

annetmulder

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:33

Volgens het programma van Alberto worden er in NL per jaar rond de 200.000 pups verkocht, waarvan 4000-5000 pups van NL fokkers...........

Veel pups vanuit het buitenland worden door zogenaamde hobbyfokkers verkocht.....incl. vervalste paspoorten enz....

En dan te bedenken hoeveel honden worden gedumpt en afgemaakt, ook pups.............
Daar zou ik dan voor gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:33

GJ9 schreef:
Oké Kuggur, ik begrijp je.

Superwoman: ik ben het met je eens dat een fokker aan 6 pups van 900 euro heus wel over houdt, en dat dat een verdienste is voor zijn moeite, tijd en risico.

Maar dat moet imo wel in verhouding zijn.
Door imo belachelijke hoge prijzen te vragen, werk je imo ook de handel in de hand.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:44

Kimmie volgens mij begrijp je mij niet helemaal. Ik heb nergens het onderscheid gemaakt tussen hobbyfokker en echte fokker. Die twee zijn voor mij hetzelfde. Degene die jij noemt hobbyfokker zou juist meer kosten kwijt zijn, omdat hij de moeite van shows en dergelijke maar voor weinig hondjes doet. En kleine fokkers hebben vaak zelf geen dekreu, dus die zijn dekgeld kwijt, terwijl grote fokkers zelf een reu in huis hebben, dus dat kost ze niets (ze verdienen zelfs aan die reu zijn dekkingen).
Ik ben ook helemaal geen fan van grote fokkers, ik zie dan sneller meer commercie dan hobby, en dan bekruipt mij al een naar gevoel. De uitzonderingen daar gelaten.

Wat jij noemt dikke winst, is wat ik noem betaald worden voor de moeite, net wat ik al zei: je levert een dienst. En wees daar blij mee, fokkers die geen dienst leveren zetten maar zo een reu op een teef zonder over de combi na te denken, en verkoopt via MP, omdat dat nou eenmaal de minste moeite kost en het snelst geld oplevert.

En vergeet niet dat Chihuahua's kleine nestjes krijgen gemiddeld waardoor de pupprijs hoger ligt. Dus dan kosten ze wel degelijk meer dan pups van grote nesten.

Maar dan ook vind ik dat een fokker geen belachelijke prijzen hoeft te vragen, mee eens. En feit is wel dat de prijs met de populairiteit gestegen is, en dat heeft niets met kosten van fokken te maken.

Maar goed, best offtopic wordt het nu. Het ging over een labrador pup.

Annetmulder heeft goede tips. Ik zou ook zeggen: ga naar een asiel of dergelijke stichting, of koop een onherleidbare kruising waar je via via aan kan komen, of koop een goede rashond, en betaal voor iets meer dan alleen de onkosten van de fokker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:51

annetmulder,dus blijkbaar is er zoveel vraag naar puppies,hoe zie jij dan dat stamboomhond fokkers hier tegenop gaan fokken om aan de vraag te voldoen,als stamboomloos niet meer zou mogen??

er is en blijft (en al jaren hoor) gewoon vraag naar honden,klein/groot,stamboom/geen stamboom,mixjes....

en tja mensen zoals ik,en veel meer hoor,hebben gewoon niet zoveel geld over voor een hond met papier,ik vind 300/400 (is inmiddels 1000 gulden!! daar waar we onze eerste stamboomlab ooit voor kochten) genoeg...

ik vind de rest wat ik betaal voor een hond met papier dus papiergeld,wat in een la verdwijnt....doe er verder toch niets mee,van de stamboomhonden die ik heb,weet ik van geen een de afstammeling,echt niet,boeit me gewoon niets...

ik wil gewoon een leuke gezellige lieve hond hebben,en dat kan prima zonder dat papiertje :)

hoef er geen prijzen mee te winnen,hoef niet te pronken met mijn honden,hoef niet de mooiste en beste te hebben,nee gewoon vriendje :+: ,liefde van een hond,wat de rest van de wereld van ze vind...zal me echt een worst zijn...

er is gewoon handel in hondjes,enigste wat je kan doen is mensen waarschuwen niet een hondje te kopen in een puppie fabriek,of een grote schuur met tig rassen honden enz...

aan de andere kant...jaren geleden wilde een collegaatje een hondje aan haar moeder geven,echt heb fokkers gezocht ,nog gebeld voor haar enz enz...en waar komt ze mee thuis...

juist een puppie van de "vogeltjesmarkt" (ook die bestaat al 150 jaar en al jaren kopen mensen hun hondjes daar).. ^)

afijn,eerste hondje ging dood,maar zoals een goede fokker betaamd,had ze garantie,ja ja,zelfs op de vogeltjesmarkt heb je garantie.. :)*

dus 1ste hondje meegenomen om te bewijzen dat ie dood was gegaan,en 2de hondje meegenomen,had wel gezegd,neem niet de zieligste mee in ieder geval..

hondje zat stijf onder de wormen,en heeft bij mij 3 weken gesurvivald,en is echt dood en dood ziek geweest,maar hij knapte op,en hondje is naar haar moeder gegaan,bobby is 15 jaar oud geworden,zonder enig DA verder gezien te hebben in zijn leven...

GJ9 een chihauhau pupje eet toch amper iets,een DD pup is bij geboorte al groter als dat die hele chi ooit zal worden,nee joh..ook al hebben ze weinig pupjes,je verdiend lekker hoor aan zo'n klein pupke voor 1200 euro... ;)

er wordt gewoon ook verdiend aan hypes,weet je ik zag laatst een blauw frans bulldogpupje,ja tuurlijk,apparte kleur,voor 3500 euro...das toch echt....heel dik centen vangen,of niet??

en voor labrador pupje,is ook heel goed te vinden hoor op marktplaast bij een liefhebbend gezinnetje die met super veel zorg en liefde een nestje gefokt hebben,en waar je jaren lol van kan hebben,dat alleen dit soort hondjes te vinden zijn bij stichtingen is onzin... ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:53

ikzelf zou eerder een hondje van MP kopen die in huiselijke kring op groeien en de mensen waar ze zijn er ook echt begaan mee zijn.

Overgens fokkers die zieke hondjes verkopen , en iemand meld dit, worden van MP gegooit ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:56

Ik heb het ook nergens over eten gehad, dat is wel het laatste dat ik bij een pupprijs zou incalculeren ;)

Dekking, DA kosten kan je over 1 pup spreiden of over 10, dat is toch wel een heel verschil.

Natuurlijk is dat dik centen vangen, 3500 euro voor een pup.. Ik zag laatst ook een chi voor 2800 euro, omdat die choco was? Choco is makkelijk te fokken. Echt belachelijk.

Moyra: die fokkers kunnen dat heel goed verbloemen hoor, of ze zieke hondjes verkopen of niet ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:57

De onkosten zijn natuurlijk erg ras afhankelijk. een kleine keeshond is natuurlijk minder kostbaar dan een rottweiler. ze hebben veel minder ontworming nodig en eten veel minder. een nestje van 2 zal ook duurder uitvallen dan van 10. En een kleinere hond levert meer op dan een grotere waar hetzelfde geld voor neergelegd wordt.

Eten moet zeker WEL bij de pup prijs gerekend worden! moeder hond eet zeker 5 keer zoveel en pups eten ook behoorlijk voor ze weg gaan!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:58

GJ9 schreef:
Wat jij noemt dikke winst, is wat ik noem betaald worden voor de moeite, net wat ik al zei: je levert een dienst. En wees daar blij mee, fokkers die geen dienst leveren zetten maar zo een reu op een teef zonder over de combi na te denken, en verkoopt via MP, omdat dat nou eenmaal de minste moeite kost en het snelst geld oplevert.

.

stel dat ik zou fokken,dat ik een nestje zou willen,dan zou ik zéker zorgen voor een goede combi met mijn teef,net als dat ik niet zomaar mijn merrie laat dekken bij de hengst van de buren,maar zorg voor een goede combi....

maar zou ze wel te koop zetten op marktplaats,moet toch ergens mijn puppies adverteren,waarom wordt er altijd zo zwart wit gekeken naar het fokken van puppies..

waarom is een fokker met stamboom altijd zo goed bezig,en ook daar zitten fokkers bij,die echt niet altijd naar de beste lijnen kijken,maar de dichtbijzijnde reu nemen ,of zoals ik laatst hoorde "maar een nestje namen omdat een of andere kennis dat zo leuk vond" ,en daarom met eigen reu en teef wel een stamboom nestje fokte...

ik kan gewoon niet begrijpen waarom er altijd zo negatief tegenover gestaan wordt voor het fokken van een pretnestje wat met grote liefde en toewijding op de wereld gezet is..

er zijn zat mensen die wel het beste voor hebben met hun stamboomloze teef en puppies,en daar kan je echt een heel leuk hondje vandaan halen... :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:59

Chiqa schreef:
Jolandaa_ schreef:
Stamboom of niet, dat maakt mij niets uit. mijn partner kies ik ook niet uit op basis van familie. maar op karakter. .

O dus als die partner een paar gehandicapte familieleden in zijn lijn heeft zitten durf je zonder blikken of bloezen glashard aan kinderen te beginnen? Geen enkel probleem?

Janine1990 schreef:
Ik ga verder maar niet meer in op Chiqa, ik vrees dat wij niet overeen komen, Chiqa kan mij niet overtuigen, ik haar niet.

Je ontweek mijn argumenten al, wss is het lastig voor je hier een goed tegen argument tegen te geven, kan me dat ook wel voorstellen, twee honden zwaar HD en vrolijk een nestje fokken en verkopen.
Wat moet je hier nu nog over vertellen?

E overtuigen hoef je me zeker niet, ik zoek liever een jaar langer door naar een goede hond bij een vertrouwde fokker vandaan, dan heb ik iig iets meer mijn best gedaan dan één druk op de knop bij marktplaats en savonds al een pup in huis.

Als ik een relatie met iemand aan ga, dan ga ik niet heel de familie uit sorteren of er erfelijke ziektes zijn hoor. Overigs heb ik ook 2 gehandicapte familie leden wat totaal niet erfelijk is. 1 fout van ziekenhuis (zuurstofgebrek) andere is gewoon een 'foutje' der natuur. Syndroom van down (is op erfelijkheid getest) was dus niet zo..

Een gehandicapt persoon is ook gewoon een mens. net zo veel als jij en ik. Vind dat een beetje een onzin opmerking die je maakt. Een hond blijft een hond, gehandicapt of niet. hij kan ook onder een auto komen en uiteindelijk op 3 benen lopen. Dan is hij nog gehandicapt, maar nog een hond.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:59

eens met kimmie!!! (heb je nog interesse?? we hebben ene super leuk nest....)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:00

suuzepuus schreef:
De onkosten zijn natuurlijk erg ras afhankelijk. een kleine keeshond is natuurlijk minder kostbaar dan een rottweiler. ze hebben veel minder ontworming nodig en eten veel minder. een nestje van 2 zal ook duurder uitvallen dan van 10. En een kleinere hond levert meer op dan een grotere waar hetzelfde geld voor neergelegd wordt.

Eten moet zeker WEL bij de pup prijs gerekend worden! moeder hond eet zeker 5 keer zoveel en pups eten ook behoorlijk voor ze weg gaan!

Bij Chihuahuas niet, bij grote rassen wel. Onze hondjes eten niets qua kosten ;)

MamboBeach

Zo, heel wat posten bij gekomen. :j
Ik ben het met Kimmie261 eens.

moyra

GJ9 schreef:
Ik heb het ook nergens over eten gehad, dat is wel het laatste dat ik bij een pupprijs zou incalculeren ;)

Dekking, DA kosten kan je over 1 pup spreiden of over 10, dat is toch wel een heel verschil.

Natuurlijk is dat dik centen vangen, 3500 euro voor een pup.. Ik zag laatst ook een chi voor 2800 euro, omdat die choco was? Choco is makkelijk te fokken. Echt belachelijk.

Moyra: die fokkers kunnen dat heel goed verbloemen hoor, of ze zieke hondjes verkopen of niet ;)

Ikzelf heb meerdere nestjes gehad en weet dus prima waar ik op moet letten.
per pb is een verhaal op te vragen waar de honden geen brood van lusten.