The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:43

Nikki__ schreef:
Ik ken serieus geen een écht dominante hond die ooit gevochten heeft. Helaas bestaan er niet veel echt dominante honden. Deze zullen namelijk niet vechten. Hebben dat niet nodig, stralen het uit. Kijk naar Daddy van Milan, Daddy is een heerlijk dominante hond, straalt dat aan alle kanten uit, dat is ook waarom de andere honden dáár respect voor hebben.

Agressie naar andere hond vind ik geen abnormaal gedrag, mits het niet extreem is.
Mijn hond kan slecht met andere honden, een Lab notabene, en deze krijgt dus niet de kans om uit te vallen. Waarom niet? Ik lijd haar af op het moment dat ze uit dreigt te vallen en probeer de hond te mijden waarvan ik weet dat ze er niet mee overweg kan.
Ik zoek de situaties dus niet op. Soms kan het niet anders, en kom ik onverwachts een hond tegen die los loopt (ook altijd zo fijn) en om haar heen draait oid wat zij niet accepteert. Gelukkig weet zij altijd nog wie er op dat moment het leukste is, en dat ben ik. Hierdoor kan ik gemakkelijk haar aandacht terug halen en valt zij zelde nog uit. De momenten dat ze wel uitvalt, want daar gaat geheid naar gevraagd worden ;), weet ze met een korte brul donders goed dat ze stoppen moet.
En ja, dat kost een hoop tijd, én dat is het gene wat de meeste mensen niet hebben ;) .

Wat Daddy uitstraalt is zelfverzekerdheid, stabiliteit en sociaal gedrag. Zijn staart staat nooit recht omhoog, hij kwispelt doorgaans laag en rustig als hij een nieuwe hond komt begroeten. Hij straalt rust uit en daarom flippen die andere honden niet. Zou hij puur dominant aan komen lopen, dan zouden veel van de probleemhonden daar als een gek meteen opspringen en dat heb ik nog nooit zien gebeuren.

Dat dominante honden nooit zouden vechten is een fabeltje, want als twee dominante honden elkaar tegenkomen zullen die onderling echt wel uit gaan maken wie de baas is.

Dat je zelf de situaties niet opzoekt waarin je hond uit kan vallen is natuurlijk slechts symptoombestrijding en getuigt niet echt van overtuigende trainerscapaciteiten.

Vandaar ook dat ik je antwoorden hier niet werkelijk serieus kan nemen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:29

Nou... @ Mindfields
Nu we het er toch over hebben... Mijn Chi valt uit naar alle honden, echt alle. Als ze ze dan besnuffelt geeft ze een knauw. Vermijden helpt niet, afleiden niet, etc. Ze is ooit aangevallen door een hond, en sindsdien doet ze zo. Gedragstherapeut is er al eens bij geweest, maar ook dat heeft haar niet geholpen...

Mindfields

Re: The dog wispherer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:31

Dan heb je de juiste trainer nog niet erbij gehad denk ik dan. Want dit is met de juiste aanpak echt wel op te lossen. Het is net als met paarden, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dat 1 GT jouw hond niet heeft kunnen helpen zegt niet dat een ander het niet WEL zou lukken.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 00:42

Ja dat klopt wel. Ik wil het nu graag zelf doen, omdat ze bij de GT heel braaf niet blafde, en bij mij gaat ze tekeer alsof ze vermoord word. Maarja, zo is ze, bij andere is een engeltje hahaha.

Het was me al verteld dat het van haar puur dominantie is. Ze is 3 jaar, heeft haar eerste nestje gehad en voelt zich helemaal de van het. Kan wel kloppen aangezien het alleen maar erger is geworden nadat ze haar nestje heeft gehad en haar dochter blijft. Ze maakt haar dochter bang door al dat geblaf van haar en zij vind honden nu alleen maar eng en kent geen andere honden behalve haar moeder en onze Labrador. Ik zit hier toch best wel mee aangezien een puppie lekker hoort te spelen en open hoort te zijn t.o.v andere honden. Ik wil niet straks twee blaffende angsthazen aan de lijn en steeds te horen krijgen ''zie je nou, Chihuahua's zijn fel''.

Het gekke is trouwens dat ze mij wel als baas ziet, het is niet zo dat ze over me heen loopt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:21

Nou leslie90, leuke opdracht voor Cesar. Ik zou zeggen stuur hem een mail of bel, wie weet...
Maar inderdaad, de ene GT is de andere niet.
Het zijn ook wel echt die chihuahua's die zo enorm fel kunnen zijn, wat een pittige dingen zijn dat. Die voelen zich af en toe net een rottweiler geloof ik, misschien iets te veel zelfvertrouwen? :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:23

@Sunny.......... ja veel teveel zelfvertrouwen........... en als dat nooit gecorrigeerd kan worden door andere honden, dan blijven ze dat houden, en komen ze ergens een keer de verkeerde tegen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 07:28

Ehh.... wat is GT :o ?

*Leslie, ga anders eens met je hondje naar een puppy-speeluurtje!
Daar zijn veel andere honden en als het goed is lopen er ook rustige volwassen honden tussendoor, zodat ze leert dat grote (volw.) honden ook niks doen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:44

Mindfields schreef:
Nikki__ schreef:
Ik ken serieus geen een écht dominante hond die ooit gevochten heeft. Helaas bestaan er niet veel echt dominante honden. Deze zullen namelijk niet vechten. Hebben dat niet nodig, stralen het uit. Kijk naar Daddy van Milan, Daddy is een heerlijk dominante hond, straalt dat aan alle kanten uit, dat is ook waarom de andere honden dáár respect voor hebben.

Agressie naar andere hond vind ik geen abnormaal gedrag, mits het niet extreem is.
Mijn hond kan slecht met andere honden, een Lab notabene, en deze krijgt dus niet de kans om uit te vallen. Waarom niet? Ik lijd haar af op het moment dat ze uit dreigt te vallen en probeer de hond te mijden waarvan ik weet dat ze er niet mee overweg kan.
Ik zoek de situaties dus niet op. Soms kan het niet anders, en kom ik onverwachts een hond tegen die los loopt (ook altijd zo fijn) en om haar heen draait oid wat zij niet accepteert. Gelukkig weet zij altijd nog wie er op dat moment het leukste is, en dat ben ik. Hierdoor kan ik gemakkelijk haar aandacht terug halen en valt zij zelde nog uit. De momenten dat ze wel uitvalt, want daar gaat geheid naar gevraagd worden ;), weet ze met een korte brul donders goed dat ze stoppen moet.
En ja, dat kost een hoop tijd, én dat is het gene wat de meeste mensen niet hebben ;) .

Wat Daddy uitstraalt is zelfverzekerdheid, stabiliteit en sociaal gedrag. Zijn staart staat nooit recht omhoog, hij kwispelt doorgaans laag en rustig als hij een nieuwe hond komt begroeten. Hij straalt rust uit en daarom flippen die andere honden niet. Zou hij puur dominant aan komen lopen, dan zouden veel van de probleemhonden daar als een gek meteen opspringen en dat heb ik nog nooit zien gebeuren.

Dat dominante honden nooit zouden vechten is een fabeltje, want als twee dominante honden elkaar tegenkomen zullen die onderling echt wel uit gaan maken wie de baas is.

Dat je zelf de situaties niet opzoekt waarin je hond uit kan vallen is natuurlijk slechts symptoombestrijding en getuigt niet echt van overtuigende trainerscapaciteiten.

Vandaar ook dat ik je antwoorden hier niet werkelijk serieus kan nemen.

Daddy zijn staart nooit omhoog? Dan kijken we geloof ik toch allebei andere filmpjes. Hij geeft zelf aan dat Daddy een dominante hond is, waardoor andere honden voor hem opzij gaan ;).

Jij vind het een fabletje, wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.
Waarom zou ik situaties opzoeken waarin mijn hond uit kan vallen terwijl dat haar een hoop stress op levert, mij een paar zere handen en een andere hond een hatverzakking?
Ik heb Sanne met 5 jaar gekregen, vertoonde toen het gedrag nog vele malen erger.
Maar goed, beslis wat je zelf wil ;). Als jij hieruit je conclusie trekt dat ik geen overtuigende trainerscapiceiten heb, omdat 1 hond niet volledig is gestopt met uivallen, moet je dat geheel zelf weten. Maar serieus op jou antwoorden ga ik niet meer in ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:48

dat is jammer voor je ontwikkeling Nikkie........ want ik durf met enige zekerheid te zeggen dat je nog veel van Mindfields kan leren :)

niet omdat ik het helemaal met haar eens ben, maar gewoonweg alleen al omdat Mindfields wel wil lezen wat andere mensen zeggen ook al past het niet in haar straatje........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:51

Nikki__ schreef:
Waarom zou ik situaties opzoeken waarin mijn hond uit kan vallen terwijl dat haar een hoop stress op levert, mij een paar zere handen en een andere hond een hatverzakking?

Omdat hoe meer je die situaties vermijd, hoe groter de effecten worden als je de situatie dan niet meer kunt vermijden? Ik zou de situaties opzoeken - zodat ze na enige tijd GEEN stress meer opleveren, GEEN zere handen, en een andere hond GEEN hartverzakking. Lijkt mij persoonlijk alleen maar winst alle kanten op.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 08:58

Zij geeft aan mijn antwoorden niet serieus te kunnen nemen. Krijg dan niet echt het idee dat ze wil lezen wat het is ondanks dat het niet in haar straatje zou passen.

@Shadow; je denkt dat ik dat niet al lang heb geprobeerd? Sanne is inmiddels 9 jaar oud, hebben haar met 5 jaar gekregen en hebben haar gedrag voor 90 % weten te verbeteren.
Sanne heeft flink Artrose en als zij dus een keer heeft uigevallen, wat gepaard gaat met een hoop gespring en gestamp, loop zij 2 dagen volledig kreupel.
Moet ik met haar de situaties nog steeds op gaan zoeken? Kijken of ik die 10 % ook nog kan gaan verbeteren? Met het risico dat mijn andere honden ook het gedrag over gaan nemen?
Ik keis voor mijn methode, en ik merk aan mijn honden dat ze het daar prima op doen.

Sanne is nu zover, dat als ik een situatie tegen kom wat niet te vermijden is (wat ik trouwens al eerder heb gezegd), ze met een flinke brul weer bij me te krijgen is. Wel heeft ze zich dan weer zo lopen opfokken dat ze kreupelt.
Echt, ik krijg het idee alsof jullie denken dat mijn hond bij het minst gedringst volledig uit haar naad schiet, ze vervolgens niet meer te hanteren is en alles en iedereen opvreet die in haar buurt komt, terwijl ik toch al eerder heb omschreven dat dit niet meer het geval is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:01

er is niemand die dat hier zegt nikki.........

er zijn alleen maar mensen die zeggen dat soms dingen buiten je eigen referentiekadertje gaan.......

en dat is in dit geval ook zo :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:09

Ik begrijp je niet helemaal meer KiWiKo? :D
Wat is het gene wat niemand zegt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:10

dat je misschien nog wel wat kan leren van Mindfields en Ceasar...........

als je maar de juiste hond tegen komt :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:12

Ik ken een geval (een grote Lassie :+) die tegen alles en iedereen uitviel die te dicht in de beurt kwam behalve tegen zijn baasje. Iedereen op de club wist dit. Deze hond hebben we zoveel mogelijk gemeden en genegeerd als hij begon te blaffen of grommen. HOnd stond altijd 15 meter vn de rest van de groep af. Alleen beloont op momenten dat hij lekker rustig was.

Tijdens het trainen blafte hij echt ONTZETTEND veel, soms uit enthosiasme, maar meestel uit dominantie tegenover andere honden.
Soms kwam het voor dat de eigenaar en een andere clubgenoot te dicht langs elkaar afliepen. De eigenaar van deze hond draaide direkt 180 graden om als haar hond uitviel of begon te dreigen.

Resultaat een paar maanden later! Deze hond speelt nu zelfs met andere honden en soms is het zelfs mogelijk dat hij naar andere baasje toe loop voor een aai. UIt je zelf deze hond aaien is hij nog niet aan toe.

Wat er in het verleden met deze hond is gebeurt, weet ik ECHT niet. Het was een hond die super dominant was tegen over andere honden en mensen, snel uitviel veel blafte en gromde.

Ik ben er dus van overtuigd dat het vermijden van dergelijke situaties die dus stress opleveren voor de hond wel werkt. Overigs voor elk dier. Stapje voor stapje, kost tijd dat weet ik, maar zo krijgt een dier wel meer vertrouwen in zijn baas en is het ook leuk voor het dier. Ik vind het zelf ook echt niet leuk om mijn beste vriend een slipketting om te doen om hem pijn te doen.

In de desbetreffende filmpjes die ik gestuurd heb word wel degelijk uitgelegd dat dit dus ook werkt bij honden die ergens op gefixeerd of afgeleid zijn, maar ik kan geen dergelijke filmpjes vinden.

Even een vraagje! Zijn er ook filmpjes te vinden waarbij Cesar terug gaat naar de eigenaren die hij geholpen heeft... want ik ben nieuwsgierig of de honden dit foute gedrag helemaal niet meer gaan vertonen in de toekomst. Of het echt opgelost is. Zulke filmpjes heb ik nog nooit gezien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:15

Nikki__ schreef:
Moet ik met haar de situaties nog steeds op gaan zoeken? Kijken of ik die 10 % ook nog kan gaan verbeteren? Met het risico dat mijn andere honden ook het gedrag over gaan nemen?

Wat ik opmerkelijk vind is dat jij een persoonlijke keuze (met een heleboel details die alleen in jouw situatie van toepassing zijn) bestempelt als algemeen principe. Ik kan me goed voorstellen dat JIJ de afweging in DEZE situatie maakt dat de nadelen van oefenen groter zijn dan het te bereiken doel. Dat mag, dat kan, jouw situatie is specifiek en het is goed dat je een afweging maakt op jouw situatie.

Maar je bracht het als principe, dat ook voor de hond in het filmpje gold, en voor allerlei andere honden die agressief zijn. En daar ben ik het heel nadrukkelijk niet mee eens. Vermijden is gewoon geen goed uitgangspunt. Dat je in specifieke situaties een nieuwe afweging maakt, prima, maar ik vind de basis dat je niet allerlei dingen gaat vermijden omdat de hond (of het paard) er niet mee om kan gaan, maar dat je zorgt dat ze er wel mee om kunnen gaan.

Citaat:
Echt, ik krijg het idee alsof jullie denken dat mijn hond bij het minst gedringst volledig uit haar naad schiet, ze vervolgens niet meer te hanteren is en alles en iedereen opvreet die in haar buurt komt, terwijl ik toch al eerder heb omschreven dat dit niet meer het geval is.

Nee, dat is zeker niet wat ik denk over jouw hond, maar wel wat ik denk over de honden die Cesar krijgt. En dan is jouw methode misschien niet toereikend om ook die sitauties het hoofd te bieden. Het is heel mooi dat jij tevreden bent met de manier waarop het bij jou nu loopt. Da's mooi - als jij het goed vindt is het toch prima?

Maar daar zijn de honden van Cesar niet mee geholpen en jij projecteert jouw ervaring ineens op alle honden. En dat vind ik niet terecht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:16

waarom een hond een paar maanden laten sukkelen, als dit gedrag in een paar uur opgelost is......... ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:17

AMEN Shadow0

amen!!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:20

Ik kijk regelmatig en vind hem echt geweldig. Jammer dat hij niet in Nederland komt. Ik zou zo graag met mijn hond aan de slag gaan.

Ik ga situaties nooit uit de weg, elke situatie kan je weer van leren. Alleen al door het nooit uit de weg te gaan is het gedrag van onze hond gewoon stukke verbeterd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:21

Urko schreef:
Even een vraagje! Zijn er ook filmpjes te vinden waarbij Cesar terug gaat naar de eigenaren die hij geholpen heeft... want ik ben nieuwsgierig of de honden dit foute gedrag helemaal niet meer gaan vertonen in de toekomst. Of het echt opgelost is. Zulke filmpjes heb ik nog nooit gezien.

Er zijn regelmatig terugblikken. Een groot deel van de situaties is opgelost of in elk geval enorm verminderd, in sommige gevallen is dat niet het geval. In die situaties neemt Cesar meestal de hond over.

Of de filmjes ook op internet te vinden zijn weet ik niet, maar als je de Dog Whisperer een tijdje volgt dan kom je ze regelmatig tegen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:21

@ Shadow, ik heb overal alleen antwoord gegeven op de vraag hoe IK het zou aanpakken. Ik breng het niet als principe, ik geef aan wat er bij MIJN hond heeft geholpen, en hoe IK dus train. Dat is het gene wat mij steeds werd gevraagd en waar ik dus op heb geantwoord ;) . Ook heb ik meerdere keren aangeven dat IK niks met de hond zou doen in het filmpje, maar deze door zou sturen. Waar baseer jij dan op dat ik vind dat dat de enigste manier is?
Jij vind vermijden geen goed uitgangspunt, wil niet zeggen dat dat niet zo is. Ook geef ik aan dat ik niet alles vermijd, maar ik zoek het niet op! Als ik het tegen kom, verwacht ik dat mijn hond zich op mij focusd, met of zonder obstakel. En ja, dat werkt.

Ik projecteer mijn ervaring tot nu toe altijd nog op Sanne, dat is de enigste hond die ik noem in mijn berichten.
En je weet niet of het bij de honden van Cesar wel of niet zou werken, omdat je deze methode bij hem niet tegen zal komen.

@KiWiKo; Er zijn ook dingen die ik wél goed vind aan Cesar, zeker. Hij weet eigenaren bijvoorbeeld goed zijn methodes uit te leggen en te vertellen hoe hij erover denkt. Verder zullen zijn methodes ook zeker resultaat hebben!

Alleen zoals al vaker gezegd, er gaan meer wegen naar Rome, en ik kies niet voor zijn weg.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:23

Nikki__ schreef:

Niemand zegt dit volgens mij? En dan nog, je begint hier zelf over in een topic wat over een methode gaat die jij niet hanteerd en goed vind, er zijn hier een aantal die het wel goed vinden en dan krijg je zulke reactie's, dat lijkt me meer dan logisch.
En het gaat hier bij Cesar over extreme honden, neem aan dat de jouwe niet zoo erg is als de husky bijvoorbeeld.

Nikki__ schreef:
@Loiz; dus omdat het werkt hoeft het maar niet meer vervelend te zijn? Ik had Sanne ook op een andere manier aan kunnen pakken, had ze het gedrag waarschijnlijk ook niet meer vertoond, maar of dat de juiste manier is? Voor mij iniedergeval niet.

Er zijn zeker meerdere wegen naar Rome, maar de methode van Cesar heeft heel wat afgeschreven honden terug op het spoor gezet..
Vervelend is het in mijn ogen helemaal niet, het is duidelijke taal en dat is fijn voor een hond, de meeste weten immers niet hun positie en worden daar agressief van.
Of het de juiste manier is moet je zelf beslissen, maar jou Sanne is niet elke hond. De methode van Cesar helpt bij heeeel veel honden en is dus duidelijk geen slechte methode over het algemeen bij extreme gevallen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:24

Shadow, ik denk dat Nikki meer kennis van honden heeft dan jij denkt. Er zijn meerder wegen om gedrag op te lossen, hoe cesar dat doet is er 1 van.

Ik kies niet voor die methode. Ik heb jaren gewerkt op deze manier, toen was ik 15-16 en er werd me niks anders verteld op de club waar ik toen zat. Wegens ouderdom van mijn hond ben ik toen gestopt. Ik vond het geheel normaal dat een hond op zijn rug gelegt werd, rukken kreeg aan een slipketting als hij gecorrigeerd moest worden. Ik vond het zelfs normaal als een hond een ruk kreeg aan de ketting als hij moest volgen!

3 jaar later ben ik toevallig in aanraking gekomen met een andere manier van trainen. Dit heeft niet alleen mijn manier van honden trainen verandert, maar zelfs het trainen van paarden en andere dieren. De methode die ik nu gebruik is leuk voor mens én dier.

De manier die nikki en ik gebruiken is een keuze die we gemaakt hebben, die ook werkt met honden die ook wel degelijk agressie of angst inzetten. De weg daarnaar toe is alleen wat langer, maar veel minder stress vol voor de hond. Het word zelfs leuker voor de hond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:27

ervarign kan je nooit hangen aan je enigste eigenste :)

zo kreeg ik ooit een keer "ruzie" met een ex van mij die ooit een blauwe maandag een dalmatier heeft gehad......... want hij vond dat hij ervaring had met honden...........

en hij vond dat mijn kruising niet een bepaald gast in ons gezin wat minder lief mocht benaderen........ ja het joch kon nergens heen met de hond in zijn knieholtes, en ja het joch werd constant in de gaten gehouden... (achteraf niet voor niks blijkt) maar hij vond dat mijn hond onbetrouwbaar was.......... en hij deed verder niks......... hij liet het joch alleen niet met rust.....

en zo hebben we allemaal onze eigen ervaringen met onze eigen dieren.......... sommige met een, sommige met meer........

ik met meer, en ook wel lastige gevallen........ en zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen.....

de enge die willen leren staan open voor de ervaringen van anderen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:29

Urko schreef:
Shadow, ik denk dat Nikki meer kennis van honden heeft dan jij denkt. Er zijn meerder wegen om gedrag op te lossen, hoe cesar dat doet is er 1 van.

Ik kies niet voor die methode. Ik heb jaren gewerkt op deze manier, toen was ik 15-16 en er werd me niks anders verteld op de club waar ik toen zat. Wegens ouderdom van mijn hond ben ik toen gestopt. Ik vond het geheel normaal dat een hond op zijn rug gelegt werd, rukken kreeg aan een slipketting als hij gecorrigeerd moest worden. Ik vond het zelfs normaal als een hond een ruk kreeg aan de ketting als hij moest volgen!

3 jaar later ben ik toevallig in aanraking gekomen met een andere manier van trainen. Dit heeft niet alleen mijn manier van honden trainen verandert, maar zelfs het trainen van paarden en andere dieren. De methode die ik nu gebruik is leuk voor mens én dier.

De manier die nikki en ik gebruiken is een keuze die we gemaakt hebben, die ook werkt met honden die ook wel degelijk agressie of angst inzetten. De weg daarnaar toe is alleen wat langer, maar veel minder stress vol voor de hond. Het word zelfs leuker voor de hond.

clickeren werkt voor je huis tuin en keuken hond............ niet voor de wat lastigere exemplaren ala ceasar..........