Mogen hondenslagerijen in NL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Mogen hondenslagerijen in NL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:58

Ik vind het niet zo raar dat mensen makkelijker koeien eten dan bijvoorbeeld honden.

Het is voor mij zelfs heel logisch. Met een koe heb ik niets, geen band meerderheid is zelfs wat bang voor een mens. Een hond, ik kijk er altijd naar geef ze een aai over de bol.. Zie hoe ze hecht kunnen worden met een mens.. Niet gewoon een dier een hond kan echt je grote vriend zijn. Een koe over het algemeen niet, die is op zichzelf.

Daarom zal ik nooit hond eten, een vriend eet je niet op. Een dier wat zoveel voor een mens kan doen, kijk naar blinde geleiden honden.. Die eet je niet.
Dat vind ik dus ook met een paard, een dier dat zo hard voor een mens kan werken.. Zo veel geluk en plezier aan een mens kan geven, die eet je niet.

Een koe, schaap,varken.. Ik zie dat als dieren die veel meer op zichzelf zijn. Ik heb geen problemen om die te eten omdat ik er geen emotionele band mee heb.
Kip eet ik dan weer niet,omdat de manier van slachten mij niet aan staat. Dit ook met Halal vlees.

Een mens kan nadenken, heeft veel meer emotie. Ik vind het dus niet raar als je uit principe het ene dier wel eet en het andere dier niet. Ik ben opgegroeid met: Sommige dieren eet je niet. Sommige dieren zijn te waardevol om zomaar op te eten. Misschien ouderwets, maar toch blijf ik daarbij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:51

Nessah schreef:
Ik ben opgegroeid met: Sommige dieren eet je niet. Sommige dieren zijn te waardevol om zomaar op te eten. Misschien ouderwets, maar toch blijf ik daarbij.

Dat is juist niet ouderwets.
Vroeger werden juist de eigen gehouden dieren (behalve kat/hond) opgegeten.
Kip/konijn/kalf/varken werden allemaal zelf geslacht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:55

Brainless schreef:

Wordt nog steeds gedaan hoor :D
Vrienden van mij hebben dikbillen, en die laten ook ieder jaar een paar van hun eigen dieren slachten voor in de vriezer.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:56

Gatverdamme, ik zou eerder hem voor zn oren willen slaan, letterlijk :')

Ik vind dat echt niet kunnen, als ze dat willen eten doen ze dat maar in dr thuisland o.i.d.

Ontzettend zielig zeg.

Volgens mij is dat dus echt NIET legaal hier!

Heb wel eens foto's gezien, op een of andere markt in eh.. sorry weet niet meer welk land (kan ze vanavond wel even opzoeken), van honden die gegeten worden enzo.
Om te kotsen |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:59

Nessah schreef:
Met een koe heb ik niets, geen band meerderheid is zelfs wat bang voor een mens.

[knip]

Een koe, schaap,varken.. Ik zie dat als dieren die veel meer op zichzelf zijn.

Dat komt door de manier waarop ze behandeld worden. Als we die dieren zouden behandelen zoals we paarden en honden doen zou je er achter komen dat ze echt niet bang en op zichzelf zijn. :) Varkens zijn daarnaast nog eens uiterst intelligent, daar kan je echt wat mee opbouwen.

De afstand tot die dieren is door onze cultuur gevormd, niet door de dieren.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:04

Klopt, maar omdat ze in een grote kudde gehouden worden zijn ze schuw.. Een boer gaat zijn koeien echt niet elke dag borstelen :') En doordat de dieren zo geworden zijn, eet ik ze wel op.

In india werken olifanten hard voor de mensen. Ik ben daar een paar maanden geweest en heb geen 1 keer olifant gegeten. Sommige dieren eet je niet. Mijn reden mag krom zijn,toch kan ik me er goed in vinden :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:09

Waaw... en dan te bedenken dat een gemiddeld varken intelligenter is dan honden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:12

Wij hebben een kalf gegeten die wij en de kinderen vaak geknuffeld hebben.

Ik denk dat het vooral aan je opvoeding ligt (niet negatief bedoelt).
Ben je bv. op een boerderij groot gebracht dan ken je de dieren en weet je dat de meeste worden opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:16

Nessah schreef:
Klopt, maar omdat ze in een grote kudde gehouden worden zijn ze schuw.. Een boer gaat zijn koeien echt niet elke dag borstelen :') En doordat de dieren zo geworden zijn, eet ik ze wel op.

Zo ken ik ook wel kuddes paarden die schuw zijn (geworden). Volgens die redenatie zou je een paard uit een natuurreservaat dat nauwelijks in contact met mensen is geweest wel op kunnen eten?

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:17

Wat ik me nu afvraag is: waarom mag je nu nooit ergens een mening over hebben zonder meteen op je vingers getikt te worden over dat je niet consequent bent?? Ieder mens heeft toch een grens van wat ie toelaatbaar vindt en wat niet?
Ik ben zelf vegetarier en vind honden-en kattenvlees helemaal uit den boze omdat het nu eenmaal huisdieren zijn, en helemaal de manier waarop dit vlees verkregen wordt is echt walgelijk!!!
Maar ik eet wel op z'n tijd een stukje vis, eet wel een scharreleitje en een stukje biologische kaas, heb ik dan geen recht van spreken?? Dat is voor mij de grens en ik vind het niet terecht om elke keer door mensen, die zelf van alles eten, op het matje geroepen te worden dat ik niet consequent ben. Dat maak ik zoveel mee als ik met mensen in debat ga over de bioindustrie of het slachten van dieren, de mensen die zelf alles eten verwijten mij dat meestal , niet eerlijk toch??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:18

@Nessah
Nee?, een boer melkt zijn koeien en heeft ze elke dag "in handen".
Koeien zijn juist heel nieuwsgierig en komen graag een kijkje nemen bij nieuwe dingen (en mensen).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:19

Nessah schreef:

Hier zijn de koeien absoluut niet schuw voor mensen. Ze staan altijd bij het hek te wachten op mensen die ze willen aanhalen en wanneer de boer op het land bezig is, lopen ze als een hondje achter hem aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:20

Iedereen denkt dat biologisch vlees zo goed is en dat er goed met de dieren wordt omgegaan maar dit is echter niet juist. Biologisch gaat meer om bestrijdingsproducten dan om het dierenwelzijn.

Ik ken een biologische boer en vlees van hem hoef ik echt niet. Dieren staan altijd binnen tot hun knieen in de stront. Komen bijna niet buiten op een paar dagen na in de zomer. Hebben hoefzweren ( weet niet hoe je dat bij koeien noemt), lopen 9 van de 10 keer stokkreupel, zijn doodsbang voor mensen en krijgen klappen. De kalfjes staan in van die soort legkipkooitjes.

Totaal anders als de boer die ik ken die niet biologisch is. De koeien staan in een soort van looptstal. Stallen zijn altijd schoon, ze komen elke dag buiten, de kalfjes blijven een aantal dagen bij de moeder, de koeien worden niet geslagen en zijn dus niet bang voor mensen. De kalfjes staan samen in een ruime stal op leeftijd ( kalfjes tot een maand oud samen, dan van 3 tot 6 maanden samen etc). Ze krijgen goed voer en worden met respect behandeld. De DA komt als het nodig is en de hoefsmid ( weet niet hoe dit bij koeien heet) komt ook langs.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:21

@Bnb
Je moet eten wat je eten wil, en wat je beweegredenen zijn is voor jezelf.
Natuurlijk mag je bv alleen rund eten als je dat wilt.

Maar als er een reden voor is wat eigenlijk geen reden kan zijn:
bv, ik eet vis, want die voelen niks.
Terwijl je kan weerleggen dat ze wel wat voelen, tja dan klopt de reden niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:24

bnb schreef:
Ik ben zelf vegetarier en vind honden-en kattenvlees helemaal uit den boze omdat het nu eenmaal huisdieren zijn, en helemaal de manier waarop dit vlees verkregen wordt is echt walgelijk!!!
Maar ik eet wel op z'n tijd een stukje vis, eet wel een scharreleitje en een stukje biologische kaas, heb ik dan geen recht van spreken??

Dan ben je geen vegetariër. ;)

Wat de rest van je post betreft: Iedereen heeft recht van spreken. Ik mag ook gerust 'op mijn vingers getikt' worden, want ik draag wel leren schoenen, bijvoorbeeld. 100% diervriendelijk lukt in deze maatschappij helaas niet. Maar dat is de praktijk. Ik val nogal over het feit dat zoveel mensen verschillende dieren niet als gelijkwaardig beschouwen. Waarom mag een varken wel doodgemaakt worden en een hond niet? Dat varken heeft net zoveel gevoel. Ik vind het gewoon struisvogelpolitiek.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:25

Maar het gaat ook niet over of je jouw hond zou willen/kunnen eten, maar of er in Nederland honden geslacht zouden mogen/kunnen worden. Dus dan gaat het niet om jouw schattige pup, maar om een net zo naamloze, gezichtsloze en eigenlijk gevoelloze hond als de koe die je 's avonds eet.
Konijn wordt toch ook gegeten? Daar kun je net zo mee tutten en knuffelen als de doorsnee hond. Een konijn kan net zo goed jarenlang deel uit maken van het gezin. Maar konijnen worden wél gefokt en geslacht voor (o.a.) vleesconsumptie, en honden niet.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:36

Voor mij ook echt geen honden/kattenvlees... Gewoon om het princiepe dat het huisdieren zijn, mijn hond zie ik eerder als een vriend als mn hond... Net zoals ik geen paard eet, geen lammetjes, kalfjes eet. Ik eet eigenlijk soweiso bijna geen vlees, maar het idee alleen al dat er een stukje hond op je bord ligt, nee....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:51

ik vraag me af of vlees van een carnivoor eigenlijk wel lekker is?

we eten nu alleen herbivoren op...geen idee of een carnivoor qwa vleessmaak lekker is?

en ik wil het niet proberen ook,ik ben gewoon vreselijk hypocriet,maar honden ,katten,konijnen ,hertjes,lammetjes en kalfjes worden hier niet gegeten...

ik zou ook geen insecten eten,of walvisvlees :n

maar honden,nee,moet er echt niet aan denken...

weet wel dat er in de oorlog hond en vooral kat gegeten is,die schijnen naar konijn te smaken,heb ik weleens gehoord...

ze laten bij een geslacht konijn ook vaak de pootjes zichtbaar zitten,omdat voorheen(vroeger) nog weleens kat als konijn verkocht werd,daarom moeten nu kop of poten aan het kadaver blijven zitten,zodat je zeker weet dat je konijn eet ipv kat...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:10

hmm dat vraag ik me ook wel af, kimmie...
Misschien dat er verschil in zit, misschien niet. Maar als het aan voeding ligt dan smaken onze honden toch anders want de meerderheid krijgt brokken toegediend wat meer groen dan vlees is.
Ik sta open voor alles, ik zou het best wel eens willen proeven hond.
Maar buiten het feit of het toegestaan is en verantwoord, denk ik niet dat er veel markt voor is hier in NL.
De meeste mensen gruwelen ervan en zijn daar te gevoelig voor.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:17

nu ben ik flexitariër, dus misschien heb ik wel helemáál geen recht van spreken :D , maar ik snap eerlijk gezegd de ophef niet echt. Natuurlijk vindt ik het ook walgelijk om hond te eten, maar dat zijn puur mijn eigen persoonlijke gevoelens bij/over een stukje hondenvlees.

Maar waarom zou ik een ander verbieden om hondenvlees te eten? In India zijn koeien heilig, zij kunnen zich niet voorstellen dat wij die in een hokje zouden stoppen om ze op te eten. Toch kun je daar ook (met enige moeite) koeienvlees krijgen. Waarom zou dat hier anders moeten zijn?

Waar ik wel problemen mee heb is de manier waarop de betreffende persoon aan het hondenvlees wil komen.
Het fokken van honden voor het vlees, sja banketstaaf voor de honden maar ok. Maar de gedachte van het opkopen van dieren bij een asiel stuit me ontzettend tegen de borst. Voor hetzelfde geld is het mijn hond die km's ver heeft gelopen, die ik niet meer kan vinden en in een asiel is terecht gekomen. Stel dat hij dan na een bepaalde tijd aan een hondenslachterij verkocht zou worden... iek!
Dan zou ik liever weten dat hij alsnog een kans krijgt om bij een goed baasje terecht zou komen.
(ik kan me trouwens niet voorstellen dat je het voor elkaar krijgt om voldoende honden bij een asiel weg te halen, een asiel wordt toch meestal gerund door bevlogen vrijwilligers die nooit een hond zouden laten inslapen laat staan aan een slachterij verkopen)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:29

DeadxStar schreef:
Gatverdamme, ik zou eerder hem voor zn oren willen slaan, letterlijk :')

Ik vind dat echt niet kunnen, als ze dat willen eten doen ze dat maar in dr thuisland o.i.d.

Ontzettend zielig zeg.

Volgens mij is dat dus echt NIET legaal hier!

Heb wel eens foto's gezien, op een of andere markt in eh.. sorry weet niet meer welk land (kan ze vanavond wel even opzoeken), van honden die gegeten worden enzo.
Om te kotsen |(

Dat vind ik een beetje een raar argument. Kun je dat toelichten? Waarom zou het voor een kat of hond wel zielig zijn en voor een koe/paard/varken/kip niet? Die genieten er heus ook niet van :n

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:29

Als ik die plaatjes bekijk geven ze vooral beeld van veel lijden. En dat vind ik nergens goed voor. Niet voor een andere cultuur, niet hier bij het slachten. En dus: biologisch vlees of vegetarisch, behálve als ik snack want dat eet ik dan zeer hypocriet weer wel.

Hondenvlees, wat zou het toevoegen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:34

Pauline schreef:
Als ik die plaatjes bekijk geven ze vooral beeld van veel lijden. En dat vind ik nergens goed voor. Niet voor een andere cultuur, niet hier bij het slachten. En dus: biologisch vlees of vegetarisch, behálve als ik snack want dat eet ik dan zeer hypocriet weer wel.

Hondenvlees, wat zou het toevoegen?

Dat zeg je gewoon omdat er aan die van jou te weinig vlees zit ;)

Nou, laat mij maar hypocriet zijn meiden... Gelukkig mag dat ook nog steeds.
Laatst bijgewerkt door zodiacje op 26-05-10 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:35

Brainless schreef:
Nessah schreef:
Ik ben opgegroeid met: Sommige dieren eet je niet. Sommige dieren zijn te waardevol om zomaar op te eten. Misschien ouderwets, maar toch blijf ik daarbij.

Dat is juist niet ouderwets.

Maar daar heb ik dus ook totaal geen moeite mee :)

Ik kan echt dol zijn op een koe of een schaap (kippen heb ik dan weer minder mee) en ze toch opeten. Maar een hond...... nah. Terwijl ik wel konijn eet, en ze ook knuffel. Maar ik vind het op de een of andere manier heel onnatuurlijk om een roofdier op te eten. Herbivoren eet ik wel.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:36

Whahaha zodiacje _O-

Denk trouwens dat hondenvlees best iets zou toevoegen. Zie niet waarom het dat niet zou doen? Groter keus qua vleessoorten, meer vlees, minder onnodig weggegooit "vlees".