Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Re: Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:36

Idd een goeie opvoeding, mijn labrador kruising vliegt ook achter de kippen aan en konijnen en eenden. en ik denkt dat als ze ze te pakken krijgt ook dood zou bijten. Maar ze weet heel goed dat ze van onze kat af moet blijven.
Inslapen zou hee lzonden zijn van het beestje en je kan het niet de schuld geven van een onconsequente opvoeding. Op gedragtraining en advies van de D.A vragen..
Maar bij ons geld hier wel dat als jou hond een lam/schaap doodbijt dat hij meot worden ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:50

Atalanta schreef:
kom op zeg.

Dus dat er een hond compleet niet onder appél staat is geen enkel probleem als ik jou verhaal zo lees?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:07

Chiqa schreef:
Atalanta schreef:
kom op zeg.

Dus dat er een hond compleet niet onder appél staat is geen enkel probleem als ik jou verhaal zo lees?

dat zeg ik toch niet? dat is zeker wel een probleem als je de hond loslaat. maar ts geeft aan dat ze dat niet meer zal doen.
ik heb het stuk over binnenshuis met de katten niet zo goed gelezen, dus ik heb het nu even over buiten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:12

Mja maar wij over het hele plaatje. Als je een hond hebt die je niet meer vertrouwt en je krijgt heropvoeding niet meer voor elkaar, korotm: het wordt onleefbaar voor katten, hond en jouzelf...dan is inslapen wel een optie.

Weet je wat ik niet snap? Dat altijd alle dieren maar in leven moeten blijven. Die gaan het zgn Marktplaatscircuit in van het ene huis naar het volgende...alsof dát geen lijdensweg is.

Ik heb het nu niet over de hond van TS overigens maar in zijn algemeenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:18

Atalanta schreef:
dat zeg ik toch niet?

Zo komt het wel op mij over :) Of het idioot is dat een hond met een jachtinstinkt alle recht van spreken heeft omdat het nu eenmaal een jachthond is.

Een hond kan een jacht instinct hebben, goed prima maar dat zegt niet voor de regel dat ze dr dan maar op los roven, zit ook wel enige nuance in als je kijkt naar serieuze training. (En gelukkig maar) is dat prima onder controle te houden.
Komt een hond onder dit gezag uit is het toch echt een serieus probleem.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:31

Pauline schreef:
Mja maar wij over het hele plaatje. Als je een hond hebt die je niet meer vertrouwt en je krijgt heropvoeding niet meer voor elkaar, korotm: het wordt onleefbaar voor katten, hond en jouzelf...dan is inslapen wel een optie.

Weet je wat ik niet snap? Dat altijd alle dieren maar in leven moeten blijven. Die gaan het zgn Marktplaatscircuit in van het ene huis naar het volgende...alsof dát geen lijdensweg is.

Ik heb het nu niet over de hond van TS overigens maar in zijn algemeenheid.

mooi gezegd.. sommige dieren zijn beter af in de eeuwige velden..
geen enkel dier dat er niet op getraind worden voor een legaal doel heeft het recht om te bijten in een dier of mens ( hier bedoel ik dus geen spelen mee.. !! ) een dier dat dat doet is niet te vertrouwen met andere dieren.. een hond die misbruik maakt van zijn instinct en zo dus onder het gezag uit komt.. daar heb je een groot probleem.. het is de vraag of je zo'n hond ooit nog zou kunnen vertrouwen met dieren of mischien later met kinderen/mensen.. een training voor een hond die op zo'n manier onder het gezag uit is gekropen is niet zo makkelijk weer terug te zetten.. hij weet nu dat hij kan jagen en als hij niet genoeg gestimuleerd word om het niet nogmaals op levende wezens te doen heb je een probleem...

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:35

Chiqa schreef:
Atalanta schreef:
dat zeg ik toch niet?

Zo komt het wel op mij over :) Of het idioot is dat een hond met een jachtinstinkt alle recht van spreken heeft omdat het nu eenmaal een jachthond is.

Een hond kan een jacht instinct hebben, goed prima maar dat zegt niet voor de regel dat ze dr dan maar op los roven, zit ook wel enige nuance in als je kijkt naar serieuze training. (En gelukkig maar) is dat prima onder controle te houden.
Komt een hond onder dit gezag uit is het toch echt een serieus probleem.

zo bedoelde ik het niet, ik heb alleen geen begrip voor dat mensen gelijk die link leggen met jachtinstinct en onbetrouwbaarheid of agressie naar mensen, terwijl dat totaal iets anders is. bijv. veel jack russels vangen muizen of ratten, maar daarom bijten ze nog geen mensen. of dan denk ik bijv aan de galgo's van vrienden, die zijn mishandeld geweest in Spanje maar nog altijd de meest zachte lieve honden die je je kan voorstellen. zouden een mens nog niet bijten als je ze ondersteboven aan de poten hield oid. maar zet er geen vreemde kat bij, want die is er geweest (eigen kat gaat wel). dat instinct zit erin, en daar moet de eigenaar dus ter dege rekening mee houden, maar het zegt niets over gedrag naar mensen toe. daarom snap ik niet waarom er over inslapen gepraat wordt of de opmerkingen van "volgende keer is het een kind". het lijkt mij heel goed mogelijk om te zorgen dat de hond van ts buitenshuis geen schade veroorzaakt door hem aan de lijn te houden, dus dan vind ik het suggereren van inslapen echt een paar bruggen te ver.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:38

Hij weet nu wat jagen is?? dat weet een hond sowieso wel hoor.. Mijn mond valt dit topic meerdere malen open van verbazing.. Het bloed proeven, het van een konijn, kip, lam bijten naar kinderen bijten.. je kan het ook over dramatiseren. Dat het niet prettig is, is duidelijk.. Maar ze kan dit oplossen door de de hond aangelijnd te houden. En heeft zij geen vertrouwen in de hond, dan de hond herplaatsen naar iemand die dat wel kan. Tuurlijk kan je niet alles goed praten vanuit een instinct, maar ik vind een hond die een konijn of kip doodbijt zeker geen reden om het in te laten slapen (vind het zelfs een kromme gedachte).. dan denk ik dat er nog een heleboel te gaan hebben. En staan er trouwens ook nog aardig wat katten op het lijstje ;) Of mag een kat het wel??

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:43

hmm de meeste katten houden het bij eigenaarloze dieren.. de hond van bijv de TS richt zich op dieren die een eigenaar hebben oke oke dat kan hij niet weten.. maar toch.. als mijn kat buiten zou komen en hij zou huisdieren van mensen gaan vermoorden ofzo dan zou ik hem binnen houden.. jammer voor hem maar dan zou hij zijn vrijheid verbruikt hebben met inbreken en vermoorden.. maar we hebben het hier niet over katten.. maar over honden.. het eenmaalbloedproeven dat ze dan altijd door slaan vind ik zelf ook onzin als ze iets krijgen waar nog bloed aan zit zoals levertjes en nieren enz.. dan zou dat ook meoten dus dat is idd een fabeltje dat de wereld eens uit gegooit moet worden.. maar toch.. het is onverantwoordelijk.. zo'n hond kan je gewoon niet uit het oog verliezen..

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:45

In het geval van mijn inmiddels overleden Bouvier vind ze het leuk om achter beesten aan te rennen. Ze jaagde ook altijd reigers op en beet vliegen/bijen/hommels (ja eng vonden wij ook) dood. Ze heeft wel bewust een van onze toen ontsnapte kippen doodgebeten en op willen vreten. De kitten had ze perongeluk (ze bijt nooit expres dieren die in ons huis wonen) gebeten, die later is doodgegaan.
Maar ik ken ook een hondje waar jachthondenbloed inzit, die gaat ook achter hazen e.d. aan. Het is heel vervelend als ze dat doen, daarom zouden wij ook nooit een jachthond nemen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:46

Nee daarom zou je met zo'n hond je verantwoordelijkheid moeten nemen, en hem dus aangelijnd houden, er zijn zoveel manieren om je hond zijn beweging te geven (bijv fiets). we hadden het overigens ook niet over kinderen in het topic.. dus ach van kind naar kat sta ik ook niet van te kijken :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:49

me_myself_i schreef:
Het is ook een lastige situatie.. We laten haar nu ook nooit maar dan ook echt noooit meer los.!

Dat besef had natuurlijk veel eerder er moeten zijn. Waren er slachtoffers gespaard gebleven. Mijns inziens is het nooit meer loslaten niet vol te houden voor jullie. Dus wacht met spanning op het eerste menselijke slachtoffer....

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:55

Ik had idd ook alang die hond nooit meer losgelaten..
Besef je dat de eigenaar van het lammetje dat had kunnen zien? Of dat iemand hem had ingelicht?
Dan heb je een serieus proces aan je broek hangen wat waarschijnlijk slecht afloopt voor jou en je hond.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:57

Ze hebben zelf de eigenaar ingelicht..... dus dat is totaal niet van toepassing nu?!

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:59

Stel dat er toch nog iets misgaat, maar mijn opmerking komt erop neer dat ze net wat ze zelf zeggen die hond nooit meer los moeten laten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:00

Gelukkig zijn ze daar inmiddels ook achter ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:02

Stukken beter voor hen en hun hond ;)
Altijd zielig als een dier om zo'n rede ingeslapen zou moeten worden. Misschien zelfs erger dan mijn hond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:05

Wesseltje schreef:
Mijn mond valt dit topic meerdere malen open van verbazing.. Het bloed proeven,

Mss moet je die opmerking eens niet zo serieus nemen ;) Ik begrijp uit die opmerking dat het meer een algemene uitspraak is, een maal bijten, zal er een vervolg komen.

Atalanta schreef:
zo bedoelde ik het niet, ik heb alleen geen begrip voor dat mensen gelijk die link leggen met jachtinstinct en onbetrouwbaarheid of agressie naar mensen, terwijl dat totaal iets anders is. bijv. veel jack russels vangen muizen of ratten, maar daarom bijten ze nog geen mensen.

Okay dat is dan duidelijk, alleen begrijp ik dan nog één ding niet.
Bijten dat bepaald het baasje, met een commando en niet de hond zelf. Zodra de hond dit zelf gaat bepalen is het imo een gevaar voor de samenleving, ook als het een lam of kip doodbijt gaat dat imo al te ver.
Jachthond of niet, dat interesseerd mij bar weinig.

Als jij een jachthond in huis haalt, verdiep je dr dan ook in of neem een cursus. Bij twijfel geen vrijheid.
Helaas is dat voor veel mensen niet zo logisch en denken ze dat het allemaal wel losloopt.....

Een hond mag imo alleen dus bijten wanneer IK dat vraag. Wat de hond denkt of doet interesseert mij echt geen klap.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:11

Ik neem de opmerking vrij serieus, aangezien veel mensen het als waarheid aannemen, en dat stoort mij nogal :D

Mij persoonlijk interesseert het erg veel hoe mijn hond ' denkt' of zal ik eerder zeggen reageerd.. aangezien ik hondengedrag erg interessant vind.. evenals dat ik het prettig vind dat ik kan verklaren waarom een hond in een bepaalde situatie doet wat hij doet. Ben het overigens met je eens dat je je verdiept in het soort hond wat je in huis neemt, en het opvoeding geeft. En je de verantwoording neemt, zodat een hond in een mensen wereld vrede lievend mee kan draaien. Soms gaat dat dus mis, zoals bij de TS, en nu is aan haar (of haar ouders) de verantwoording te nemen, zoals het aanlijnen van je hond zodat de situatie zich niet meer voor zal doen.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 15-05-10 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:12

Wij zijn toch deels ook vleeseters, en ik heb al een paar keer mijn eigen bloed geproeft maar om nou kanibaal te worden xD
Dat is echt zo'n fabeltje hè.. Mijn hond heeft zelfs een keer mijn vinger die bloede afgelikt (stiekem, ik had niet eens door dat het bloedde :P ) en die wil me nu echt niet opeten. Dooie vis of mol daar rolt ze in, en ook dat eet ze niet op.
Je hond gaat achter beesten aan, of hij doet het niet hè :P Ik heb er van allebei 1, en die die achter beesjes aanrent wil alleen maar spelen.
Ooit in het uitlaat gebied kippen gedumpt, en de enige levende (de andere zag je dood liggen in het bos) staat bij ons in de tuin, geslagen door de poten van MIJN hond die wilde spelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 01:20

DoryXxX schreef:
Wij zijn toch deels ook vleeseters, en ik heb al een paar keer mijn eigen bloed geproeft maar om nou kanibaal te worden xD

Precies dat probeer ik ook te zeggen, een belachelijke uitspraak dat zou betekenen dat als een hond een keer een bloedlip heeft of een kies is getrokken hij agressief wordt voor de regel.
Daarom lees ik ook tussen de regels door dat dit gewoon een uitspraak is.

Wesseltje schreef:
Mij persoonlijk interesseert het erg veel hoe mijn hond ' denkt' of zal ik eerder zeggen reageerd.. aangezien ik hondengedrag erg interessant vind.. evenals dat ik het prettig vind dat ik kan verklaren waarom een hond in een bepaalde situatie doet wat hij doet.

Nou dan verschillen wij daarin van mening, als een hond zin heeft om een kip lam of mens dood te bijten interesseerd dat mij echt bar weinig waarom een hond dat wil doen, hier is het zaak dat er geen ene miezerige honden cel die gedachte dr ooit op nahoudt.
Wesseltje schreef:
Ben het overigens met je eens dat je je verdiept in het soort hond wat je in huis neemt, en het opvoeding geeft. En je de verantwoording neemt, zodat een hond in een mensen wereld vrede lievend mee kan draaien. Soms gaat dat dus mis,

Precies, kies een hond die bij je past. dat scheelt al een hele hoop. Denk dat heel veel mensen de neigign hebben om met modegrilletjes mee te draaien, zie je hier op bokt ook bepaalde rassen zie je de topics en foto's als paddenstoelen uit de grond schieten (Denk aan de chihauhaus en van die merle ausiedingen)
Ik moet dus echt beslist geen jachthond hebben, ik eis namelijk dat mijn hond onmiddelijk op mij let als ik dat wil, kijkt de hond niet, of reageren ze niet ontstaat er namelijk een groot probleem.

Dus hier geen honden met een jachtinstinct, ik heb echt bewondering voor mensen die zo'n hond bewust in huis hebben gehaald.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 06:00

Zo veel verstand heb ik er niet van, maar ik denk dat een aantal mensen de uitspraak 'bloed geproeft' te letterlijk nemen.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 06:32

Loiz schreef:
Zorry, zodra de jouwe 3x gebeten heeft zou ik het wel waarderen als je je hond zou muilkorfen op straat ;)
Dat lijkt me een vrij normale zaak, als een hond mijn kat zou pakken en ik zou er achter komen dat ie al 3x gebeten had, dan zou het niet zo 123 opgelost zijn bij ons :n

ik begrijp dat de katten wel onder appel staan?
als er bij mij een vreemde kat op het erf loopt, reageer ik ong. zoals mijn hond. ik bijt niet, maar hij/zij moet wel op******.
mijn honden worden gek in eigen tuin, kat daag uit. op het dak van de (mijn) schuur. op de houten afscheiding. en dan is het raar dat de hond de kans grijpt als hij buiten is. bij mijn weten lopen er dan twee dieren los. mijn hond is een keer aangevallen door een kat tijdens het uitlaten.
moet ik daar dan ook een drama van maken?
en dat ik de stront van mijn honden opruim. en de stront van de katten die in de tuin poepen? maar het gaat over de hond van TS. en elk individu is weer anders. en elk ras kan bijten. alles wat tanden heeft kan bijten.
ik denk dat er goede adviezen tussen staan.
TS: ik hoop dat je dier eruit kan filteren

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:18

Reageren mag best, maar bijten niet ;)
En mijn katten zijn niet bang, maar komen ook niet naar de hond toe (behalve mn eigen) dus in mijn geval geen probleem.
Alleen de mogelijkheid die een hond heeft om een kat te pakken is er een te veel.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:27

Heel veel reacties tot nu toe. Bedankt. We laten haar inderdaad nooit meer los. En dat van dat bloedproeven zei de man van de schapen ik had er zelf nog nooit van gehoord. Dus wist eerst ook niet zeker of dat klopte. We hebben nu zo'n uitrollijn en daar wordt ze aan uitgelaten. We hoeven de straat maar uit te lopen en daar is een groot bos. Helaas is er bij ons in de buurt geen afgezet stuk voor de honden dus dat zou betekenen dat ze nergens meer los kan. Dat het een stafford kruising is hetzij zo. Ik had al verwacht dat men daar over ging beginnen. Een labrador staat ook bekend als een doetje maar ook zo'n hond kan met gemak een lam kapot bijten. En voor de mensen die het niet goed gelezen hebben: We hebben de eigenaar van de schapen gebeld, die is gekomen en was er heel nuchter onder. Bij hem gebeurde het wel vaker dat honden zijn schapen aanvielen. (niet iedereen melde dat overigens bij hem). Hij heeft het lam verzorgt (antibiotica, verbonden etc). En we hebben met hem afgesproken dat als het lammetje het niet overleefde dat wij het dan zouden vergoeden.
We laten haar niet inslapen, het is haar instinct nu eenmaal. Als ze een mens (of het nou een kind, volwassene, onbekende of een bekende is) bijt laten we haar wel inslapen. Ze gaat nu nooit meer los. Naast de fiets heb ik wel eens eerder met haar geprobeert maar dit vind ze niet zo leuk, ze gaat dan wat achter me aan sjokken en heeft daar niet zo veel zin in.
Ze gaat dus nu nooit meer los. Het is wel jammer dat ze niet achter balletjes of stokken aangaat, dus ik zal toch wat moeten verzinnen dat ze wel haar energie kwijt kan. Dus als iemand nog ideen heeft?
Mijn hond is niet belangrijker dan de katten, dit zeg ik ook niet. De katten zijn niet zielig, zij krijgen nog meer plaats dan de hond. Ook zijn ze met z'n tweeen (hebben gezelschap van elkaar) en liggen het liefst tegen elkaar aan overdag te slapen op mijn bed. S'avonds gaan ze naar onder en krijgen ze in de bijkeuken hun eten en kunnen ze lekker de (best grote) tuin in of lekker in hun krabpaal of mandjes slapen in de bijkeuken. Ze apart houden gaat nu al zo'n 1,5 jaar goed. De hond komt nooit in de tuin.
Wij zijn nu ook aan het denken voor een gedragstherapeut. Weet iemand een goede hondengedragstherapeut in zuid limburg voor onze hond?