De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:21

Kitten84 schreef:
Ik heb net de complete rapportage bekeken en wat mij het meest aangrijpt is de Cavalier Spaniel, de pekinees, de bulldog en de Pug...

Ja hoe die DH's in het filmpje erbij lopen is niet echt normaal, maar als je dan kijkt naar de rassen die ik heb genoemd en welke problemen die allemaal hebben....Dat is gewoon om te huilen....

En dan britse theetuthola's aan het end....

Wat zou het verhelderend zijn als er eens zo'n docu zou worden gemaakt over de zogenaamde "rashonden zonder stamboom", alleen die worden nergens geregistreerd, komen niet op shows en hun gezondheid wordt niet in kaart gebracht.

Hou wel in de gaten dat dit over de Engelse fokkerij gaat.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:23

Ik vind de hondjes die nog in dierenwinkels verkocht worden toch stukken zieliger. Allemaal van die geïmporteerde dingen die aan de lopende band doorgefokt worden.
Toevallig was ik afgelopen donderdag met de dierenarts bij een dierenwinkel om die pups te enten, maar als je ziet hoeveel rassen er problemen hebben.
Chihuahua's met ontstoken oogjes door beginnende entropion, mopshondjes die amper ademhalen, hondjes met oormijt enz enz.
HD is natuurlijk ook niet goed, en het doorfokken van honden vind ik ook niet goed. Maar tussen alle rotte appels zijn er ook hele goede te vinden.
Niet alleen de fokkers hebben hier schuld, maar ook de mensen die ondoordacht een pup van hun kopen en vervolgens met een hond met HD zit.
Dit kan ook bij de goede fokkers gebeuren, maar dit word zoveel mogelijk voorkomen en de goede fokkers zorgen zo goed mogelijk voor hun pups en eigen honden.
Dus tja, ik ben niet helemaal tegen het fokken van honden, alleen de wijze waarop moet veranderen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:36

Niet alleen Herdershonden worden door sommige graag gezien met een afwijking..

Er worden veel honden en andere dieren gefokt met geaccepteerde afwijkingen..sterker nog de afwijkingen worden juist gewaardeerd!!

Wat is er nu leuk aan een hond die niet goed kan kijken omdat zijn huid voor zijn ogen hangt of huid onstekingen krijgt (bv chinese rimpelhond, mastino napolitano)
Of een hond die niet normaal adem kan halen en het doorlopend benauwd heeft (bv Bulldoggen , pickinees)
Of zulke lange oren hebben dat ze in de weg zitten of regelmatig oorontsteking hebben
Of een ras zoals bv de Duitse dog die door zijn ongezonde afmetingen gemiddeld 7 jaar word (dus veel halen dat bij lange na niet eens (!) )
Perzische katten die een platgedrukte snuit, doorlopend traanogen hebben en daar ook nog prijzen mee winnen op shows!
Cavia's die kaal worden gefokt (skinny's) en er uitzien als gedrochten (hoe meer rimpels hoe beter 8)7 )

Ik snap eerlijk gezegt niet wat er nu zo leuk is aan dieren met een afwijking? -O-
zeker niet als deze het stomme dier enorm in de weg zit, en ze er zichtbaar onder lijden
Zegt trouwens meer over de mensen die ze hebben dan over de honden zelf }:0

Stybba

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:02

Ik ben niet thuis in de honden wereld, zeer geshockeerd door de filmpjes, maar niet verrast. Dit is (helaas) iets wat je ziet bij (bijna?) alle dieren die volgens een fokprogramma gefokt worden waarbij competitie komt kijken (in de katten en paarden wereld kunnen ze er ook wat van). Ik ben ooit een keer een discussie aangegaan met een fokker van belgische trekpaarden die elk jaar zijn veulens voor een 'ongelukje' naar frankrijk laat brengen. Mensen die ergens mee bezig zijn waarvan ze ervan overtuigd zijn dat het juist is, vertellen dat ze helemaal fout zijn zullen je nooit geloven. Het is als een jehova getuige vertellen dat god niet bestaat (niet aanvallend bedoeld, gewoon een makkelijk voorbeeld)
Bewijzen dat je door inteelt de boel verziekt worden van de hand gedaan als onzin. Zolang de jury bepaalde dingen wil zien, zal de fokker ervoor zorgen dat hij die dingen haalt. Zogouw dat gehaald is, moet het verbeterd worden etc., etc., etc. tot er een dier overblijft wat niet meer te vergelijken is met wat de jury 100 jaar geleden wou zien. Triest, maar wat kan er meer aan gedaan worden dan wat nu word geprobeerd?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:10

Ik heb niet de hele documentaire gezien, maar dat wat ik heb gezien vind ik echt heel triest.

De fokkers van showhonden hebben echt ongelofelijk grote oogkleppen op. Een Rhodesian Ridgeback zonder kruin mag worden afgemaakt in hun ogen omdat ze een 'genetisch defect' hebben, terwijl het blijkt dat 10% van de honden met kruin een bepaalde ziekte hebben en de Rhodesian Ridgebacks zonder kruin hebben het niet. Waar ben je dan mee bezig :r

Van mij mogen ze alles mixen, zolang ze maar gezond zijn en een goed karakter hebben.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:12

Yamcha schreef:
Vind dat je momenteel aardig gebruik maakt van je recht op vrijheid van meningsuiting, eigenlijk :D

De discussie is al eerder geweest, deze documentaire is voornamelijk gefilmd in Engeland en Amerika, en die lijnen zijn inmiddels zo anders als wat we in Europa fokken, dat kun je helemaal niet vergelijken.

Verder eens met Wilawander. Vind dit zo een kort door de bocht discussie. Maar goed, zal morgen mijn argumenten wel weer van stal halen.

Er is helemaal niks kort door de bocht aan een discussie zoals deze. Iedereen staat hier open voor argumenten. Wanneer je aan een discussie gaat beginnen, een post gaat plaatsen met geen relatieve informatie, de discussie bij voorbaat al afkeurt... Misschien kunt u beter met een wetenschappelijk onderzoek komen die mij kan vertellen dat de houding en stand van de duitse herder vééél beter is voor het welzijn van een hond, dat een dergelijke houden echt bijdraagt aan het zogenaamde werk wat u allemaal noemt in een latere post etc. Je kunt pas echt zeggen dat je een betere hond hebt dan een andere als je met zinvolle argumenten aankomt. Een goede hond is een hond die lijkt op een hond. En een standaard duitse herder, met een ongelijke verhouding voorhand achterhand ziet er niet uit als een hond, maar als een foutje.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:17

Wilawander schreef:
Kan het nog sterker vertellen, één van mijn vorige honden hadt IPO3, HD noch zugelassen, dat betekent dat ze nog net toegelaten werdt voor de fokkerij. Deze hond heeft tot haar dood top gelopen, ze is geröntgend vlak voor haar overlijden (ander probleem) en hadt meerdere hernia's in de rug, vermoedelijk omdat ze zo gigantisch inkwam bij het pakwerk. Nooit wat van gemerkt en dat met haar schuine glijbaan. :D

Gefeliciteerd, je hebt hiermee alleen bewezen dat je hond een hond is. Namelijk dat honden slechts wanneer ze sterven van de pijn het aan hun baas zullen laten merken. Dit kun je zelf toch ook geen goed argument noemen of wel?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:25

Wilawander schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAYU4JLS.jpg

Hier een mooi voorbeeld uit een topic hier op bokt.

Hond die behoorlijk schuin is neer gezet. Deze hond heeft de heupen dus in orde en heeft IPO3 dus is zeker al een jaar of 4 oud. Heeft dus in de sport gelopen dat kan die echt niet als de rug te schuin was en de heupen niet in orde. Bij IPO3 moet je toch echt wat pakwerk laten zien en moet ze over een haag van een meter en een schuine schutting van minimaal 1.80m, dat gaat niet als de heupen of rug niet in orde zijn.

Waarom gaat dit niet als de heupen en rug niet in orde zijn? Niet dat ik me hier voor de domme ga houden ofzo, maar ik ben wel benieuwd waarom dit precies niet gaat, en vooral waarom het door die schuine poten beter zou moeten gaan? Heb je wel eens een springpaard gezien met zulke poten? Of een kikker? Alles wat goed moet kunnen springen zou toch juist een sterk ontwikkelde achterhand moeten hebben ipv die kruiperige houding van een herder.
Oh en een duitse herder is imo een hond gefokt voor jawel *schok* het bijeenhouden van vee. Dus vanwaar de relatie met pakwerk?
Veel politiehonden zijn trouwens mechelse herders.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-05-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: graag geen foto's wuoten. Foto in link geplaatst.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:34

magda_90 schreef:
Klopt wel hoor. Er wordt niet voor niets gezegd dat je honden het eerste jaar beter schraal kunt houden en beperkte beweging moet geven. Zo kunnen de gewrichten zich rustig ontwikkelen en pas in het tweede levensjaar mag je werken aan de spieropbouw, om het even kort door de bocht te zeggen. Als je nu HD-vrije ouders hebt en je gaat met hun pups heel fanatiek het eerste levensjaar in, dan slijten de heupgewrichten veel te snel omdat ze zich niet rustig hebben kunnen ontwikkelen, met HD dus als gevolg.

Maar dan nog, waar zijn we mee bezig? Als we onze rashonden eens gaan vergelijken met hun voorouders (lees: wolf) dan moet een jonge wolvenpup al op zeer vroege leeftijd mee kunnen met de roedel. Die is dus al actief aan het bewegen vanaf de dag dat ie uberhaupt kan lopen. Terwijl 'onze' herderpups beperkte beweging moeten hebben blijkbaar... sorry maar ik vind het gewoon echt twisted hoe sommige mensen over problemen kunnen denken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 01:39

heb het topic nog niet door gebladerd gaat ik morgen vroeg wel even doen

een hond die niet normaal kan ademen ???
daar tel je een 500 euro extra bij op voor een neus correctie
(been there done that)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:50

Ik ben het compleet met al het bovenstaande eens. Er zijn nog maar weinig hondenrassen over die geen 'defect' hebben.
Wat ik ook erg raar vind is dat er minder word gekeken waar het dier in eerste instantie voor is bedoeld, zoals hierboven met de herder.
Natuurlijk maakt het niet uit als je iets anders gaat doen, maar dan moet het wel geschikt zijn voor het dier.
Overigens vind ik pakwerk echt verschrikkelijk om aan te zien, ik snap er nu ook niet bepaald het nut van, maar goed dat is weer een andere discussie.

En het stomme is dat al die fouten vaak door een paar films/series komen. Zie commesaris Rex, 101 dalmatiërs enz enz.
Ik vind vooral de mensen die aan die hype meedoen verkeerd, want zo stimuleer je die broodfok helemaal.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:11

Ik was een paar weken geleden op een grote hondenshow in Hazerswoude.

Ik heb zelf een franse bull die is afgekeurd voor het ras omdat hij een te lange neus heeft. Iets waar ik blij mee ben! Want ik ben me rot geschrokken toen ik alle franse bullen op die show zag!! Mijn hond had nergens last van, maar die honden kregen haast geen lucht! Die hadden bijna geen neus maar was gewoon helemaal plat.. Snurken, tong eruit, buik heel hard heen en weer van het adem halen.. En na een klein stukje lopen ploften ze snel weer neer. Zelfde dat o.a. bullen met keizessnede geboren moeten worden 9 van de 10 keer.. Dat zegt toch al genoeg? ( ik persoonlijk zou niet zo snel voor dit ras kiezen, wij hebben een herplaatser)

Sorry, ik vind daar niets leuks meer aan..

Zelfde met herders en die andere honden.. Je wilt toch als fokker dat je dieren zo sterk/gezond mogelijk zijn? Je kijkt toch niet alleen naar het uiterlijk? Wij fokken kippen en zelfs met kippen kijken we al naar de gezondheid.. Ook al worden die herders schuin neer opgesteld, veel herders zakken ook met lopen gewoon wat in de rug/heupen, hoe je het ook went of keert dat kan niet gezond zijn.

Zelfde met die chihuahua's steeds kleiner en kleiner en het valt me op dat er veel ruggetjes bol staan van die beesten.

Nee hoor, doe mij maar lekker mijn eigen afkeurde hond die met 20-25 graden heerlijk in het park kan rennen zonder dat hij bijna stikt :)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:30

Het is, zoals gezegd, makkelijk wijzen naar de rashond. Want die is goed zichtbaar, dmv shows en verenigingen en registratie. En zeker moet je gezonde honden fokken waarbij kwaliteit van leven belangrijker is dan schoonheid.

Maar als je het over walgelijk hondenfokken hebt laten wij ons dan eerst om de fokschuren en puppyfarms (lekker veel keuze uit lekker veel 'rassen', ja ook Boomertjes), hebben!
Vooral de ouderhonden hebben hierbij een vreslijk leven, om over de inprenting van de pups maar niet te spreken, met alle gevolgen..

Dat iemand daar nog koopt snap ik dus echt niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:33

Ja maar omdat het ene slechter is als het andere.. Is het andere dan niet meer belangrijk?

Daarnaast, een broodfokker heeft al een slechte naam en mensen die een beetje nadenken kopen daar niet.
maar iemand die echt fokt voor keuringen, die fokt met verstand.. Dus dan verwacht je ook een gezond dier, toch?

Een hond die niet eens natuurlijk geboren kan worden.. Dat zegt al genoeg toch?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:35

Wilawander schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAYU4JLS.jpg

Hier een mooi voorbeeld uit een topic hier op bokt.

Hond die behoorlijk schuin is neer gezet. Deze hond heeft de heupen dus in orde en heeft IPO3 dus is zeker al een jaar of 4 oud. Heeft dus in de sport gelopen dat kan die echt niet als de rug te schuin was en de heupen niet in orde. Bij IPO3 moet je toch echt wat pakwerk laten zien en moet ze over een haag van een meter en een schuine schutting van minimaal 1.80m, dat gaat niet als de heupen of rug niet in orde zijn.

Mooi voorbeeld?
Wat is er nu mooi aan een herder die eruit ziet alsof hij elk moment in elkaar kan storten
Mijn hond neemt deze stand aan als ze gaat plassen :+
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-05-10 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto in link geplaatst.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:37

christel1857 schreef:
Wilawander schreef:
Kan het nog sterker vertellen, één van mijn vorige honden hadt IPO3, HD noch zugelassen, dat betekent dat ze nog net toegelaten werdt voor de fokkerij. Deze hond heeft tot haar dood top gelopen, ze is geröntgend vlak voor haar overlijden (ander probleem) en hadt meerdere hernia's in de rug, vermoedelijk omdat ze zo gigantisch inkwam bij het pakwerk. Nooit wat van gemerkt en dat met haar schuine glijbaan. :D

Gefeliciteerd, je hebt hiermee alleen bewezen dat je hond een hond is. Namelijk dat honden slechts wanneer ze sterven van de pijn het aan hun baas zullen laten merken. Dit kun je zelf toch ook geen goed argument noemen of wel?

En dat is ook kort door de bocht. Als je kijkt naar een ander dier, namelijk de mens, daar is uitgebreid onderzoek gedaan bij hernia's. In Zweden is er alweer een tijd onderzoek gedaan met de CT scan. Proefpersonen waren mensen zónder klachten. Uit mijn hoofd 50% van de proefpersonen boven de 35 jaar hadden een hernia op de foto. Je kunt heel makkelijk een hernia hebben zonder rugklachten en je kan evenzogoed hele ernstige rugklachten hebben zonder enige afwijking op CT of rontgen. En je kan wel zeggen een hond is geen mens, maar het principe in de rug is hetzelfde.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:41

Maar er zijn ook gewoon harde feiten van rassen die gewoon niet goed zijn.
Een dier wat niet op een natuurlijke manier geboren kan worden, holle ruggetjes, bolle ruggetjes, ademhalingsproblemen.. Of bijvoorbeeld altijd vieze ogen.. Ik ken heel veel rassen die dit haast standaard hebben.. Ik snap niet dat er met dat soort dieren toch gefokt wordt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:49

Dacht altijd dat ik op een paarden forum zat te lezen ipv een site waar je probeerd om een zo schokkend mogelijk, maar eenzijdig belicht, beeld neer te zetten. Jammer hoop dat er snel weer iemand een leuk topic opent met wat poitief nieuws.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:59

Het is ook een normaal forum, een discussie is toch juist leerzaam? Mensen die verschillende meningen met elkaar delen en dat proberen te onderbouwen.. Je kan het niet altijd eens zijn natuurlijk :)
Maar door middel van een discussie kan je ook leren over de andere kant van het verhaal.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:08

JJane schreef:
Dacht altijd dat ik op een paarden forum zat te lezen ipv een site waar je probeerd om een zo schokkend mogelijk, maar eenzijdig belicht, beeld neer te zetten. Jammer hoop dat er snel weer iemand een leuk topic opent met wat poitief nieuws.

de helft van bokt is met topics gevuld die niet over paarden gaan. En wat maakt dat uit. zolang er op een normale manier
met elkaar omgegaan wordt zie ik het probleem niet.

Ik blijf het geen gezicht vinden dit soort herders. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat er gefokt mag worden met
honden die amper adem kunnen halen, zo goed als niets zien, niet normaal kunnen lopen etc. Maar deze honden doen het wel
goed op shows. 8)7

Maar ja zolang er vraag naar blijft zal dit altijd zo door gaan.

En hoeveel programma's zoals een radar etc ook aandacht schenken aan broodfokkers en de gevolgen als je daar een hond koopt
het maakt allemaal niets uit. Ze zijn er allemaal nog steeds. Er blijven altijd mensen die voor een paar centen een puppy willen
hebben en zich totaal niet in het ras of wat dan ook verdiepen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:15

Zal ik dan maar even reageren als DH-fokker ;)

Ik vind het allemaal nogal wat waarvoor je sommige fokkers beschuldigd. En daarnaast kan je niet iedereen over één kam scheren.
Zelf zeg je dat als je fokt dat je dat doet om te verbeteren en niet om te vermeerderen, maar er zijn ook genoeg showhondenfokkers die toch al behoorlijk wat goede honden hebben voortgebracht.
Bv: VA4 Ando v. Altenberger Land, een echte showlijn, heeft bijna alleen maar nakomelingen met HD-A en gelukkig zijn dit geen uitzonderingen.

Daarnaast kan je de Engelse en vooral de Amerikaanse fokkerij niet met de europese fokkerij vergelijken.
Het is al jaren bekend dat deze twee al jaren fokken in het "te" overdrevene. En overal waar "te" voor staat is niet goed.
Wat ook al eerder gezegd is dat de documentaire over de "Crufts" gaat en iedereen spreekt er schande van wat er daar is gebeurd en dan ook voornamelijk over de DH die daar eerste heeft gemaakt, maar zou dan de KM niet teruggefloten moeten worden??? Want die geeft immers deze titel aan een hond die bijna niet kan lopen.
En denk je nou echt dat fokkers naar zo'n hond toe zullen gaan? Voor deze reu als dekpartner voor hun teef???

Het is zoiezo niet bewezen dat hd komt door de bouw van de honden in de showlijnen. Het is erfelijk aangelegd, maar heeft ook veel te maken in wat voor een milieu de pup terecht komt.
Je kan wel 10 lijnen HD-vrij hebben, maar soms komt het toch een keer naar boven.
Een combinatie kan ook weleens niet goed uitpakken en dat weet je niet vantevoren :n

Ik fok zelf ook over showlijnen, maar als mijn honden recht staan dan zijn ze ook "recht" in hun rug. Pas als ik ze in stand zet loopt hun rug af en dat komt door de hoekingen.
Hoe meer hoeking een DH heeft, hoe schuiner je ze kan wegzetten. En ondanks dat mijn honden schuin aflopen zijn ze toch allemaal HD-vrij :D

De Duitse Herdershond is een draver. De ledematen moeten in lengte en hoekingen zo op elkaar afgestemd zijn dat zij, zonder wezenlijke verandering van de rugbelijning, de achterhand tot aan de romp verplaatsen kunnen en met de voorhand net zo ver kunnen uitgrijpen.
Door dit exterieur kan de DH snel wegdraven en daardoor lange afstanden volhouden.

Ook wil ik nog wel even reageren op het feit waarom een hond die HD, ED, spondylose of artrose zou hebben dit werk niet meer zou kunnen doen.
Het is niet echt bevorderlijk om zo'n hond constant over de 1.80m schutting te laten springen, zeker niet met de klappen die hij dan moet opvangen. Het wil niet zeggen dat je met een hond die een erfelijke afwijking heeft niets meer kan doen, maar je zal je programma toch iets moeten aanpassen.
En nergens staat vermeld dat het door die "schuine" poten beter zou moeten gaan.

Dan nog een stukje geschiedenis

De Duitse herder is letterlijk bedacht door een Duitse militair (ritmeester von Stepanitz) Hij had in de oorlog (Frans-Duitse oorlog) gezien dat honden veel konden doen voor de militairen (bewaken van spullen, mensen/dingen konden zoeken, onraad slaan, boodschappen overbrengen, spullen dragen, etc.) : Hij vond dat in Duitsland veel goede honden waren en zijn idee was om uit die honden een standaard werkhond te verkrijgen die voor veel doeleinden geschikt was (leger, kudde, erf/bewaking) en dat altijd dit type hond verkrijgbaar was (dus niet toevallig ergens op straat liep of te koop was) maar elke keer door gerichte fok dezelfde eigenschappen had.

De hond die hij voor ogen had moest dus aan bepaalde voorvoorwaarden voldoen:

Het karakter; het moest een hond zijn die moedig was maar toch stabiel: een hond die zijn baas kon beschermen maar niet zomaar mensen beet of aanviel. Een hond die voor zijn baas wilde werken met plezier. De grootte: niet te klein anders bracht hij geen ontzag, niet te groot anders werd hij te lomp om te werken. Reu 61-65 cm, teef 55-60 cm

Hij moest gezond zijn, hij moest een goede vacht hebben (niet te kort, anders werd hij ziek in de kou, niet te lang, anders kostte het te veel verzorging of kon hij in de warmte niets doen. Stokharig heet dat.

Hij moest een goed uithoudingsvermogen hebben: dus lang kunnen lopen (bijv. voor kuddehonden):Goede borst voor ruimte voor de longen, iets langgerekte rug zodat hij voor het draven zijn poten goed kon strekken (galopperen kan een hond niet zolang volhouden als draven) en goede hoekingen in de poten/gewrichten zodat hij ver zijn poten kon strekken: minder passen betekent minder inspanning En hij moest er mooi uitzien: hij moest uitstraling hebben, dus ook een mooie donkere kleur met rechtopstaande oren en een lange fang (ook weer belangrijk voor het zoeken). De donkere kleur vond Von Stephanitz ook heel belangrijk: omdat lichte honden (pigment arme) vaak wat ziekelijke honden waren.

Alles bij elkaar stelde hij: De schoonheid moet in dienst zijn van het werken. Dit alles heeft hij in een dik boek vastgelegd. En dat is dan de rasstandaard van de DH geworden.

Grtz pam ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:20

Intressante informatie! Fijn dat je er bewust en goed mee bezig bent als fokker :) Ik heb een vraag, puur uit nieuwsgierigheid. Heb je voor mij een foto van een volwassen DH die gewoon rechtop staat? Dus niet in houding? Keek in je profiel, maar daar zijn ze in hun houding gezet. Ik ben benieuwd :)
Verder klinkt het erg logisch wat je zegt. Maar wat me toch opvalt is dat bij veel DH op oudere leeftijd de "achterhand" heel laag is geworden en ze echt doorzakken.. Maar ja, ouderdom komt met gebreken.. Elke hond zal zo zijn eigen "ding" hebben denk ik.

#edit: Ik klik je website aan en gelijk de 1e foto die ik zie is het al raak.. Haha, daar is de DH inderdaad heel anders dan in je profiel bijvoorbeeld.. Gewoon rechtop :) Leuk om te zien! ( die in het water)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:32

Deze discussie gaat tot nu toe voornamelijk over de Duitse herder, maar ik heb een Cavalier en ik vond het heel erg om dat filmpje te zien ook. 'Gelukkig' voldoet mijn cavalier niet aan de richtlijnen voor het ras, hij is te groot en te zwaar (hij is mooi op gewicht voor zijn hoogte), heeft niet zo'n bol hoofd en een langere neus. Zelf vind ik dit zowiezo mooier, de Cavalier wordt mijns inziens steeds verder richting de King Charles gefokt, wat tegen het oorspronkelijke idee van het ras in gaat, namelijk het terugfokken van de hond die bestond voordat deze, door kruisingen met kleine hondjes met bolle hoofden, de huidige King Charles spaniel werd.

Zoals gezegd is mijn hond te groot en te zwaar, volgens de richtlijnen zou hij 5-8 kilo mogen wegen, hij weegt 11,5 en echt niet omdat hij maat bijzettafeltje is. Hij is ook heel vrij en onafhankelijk, terwijl ik, helaas, heel veel honden van dit ras (wel rasstandaard) meegemaakt heb die erg zenuwachtig en timide waren. Wellicht ook door de kleinere schedel ? Dit (wederom, want deze tendens heeft dus ook al in de 17e eeuw plaatsgevonden) fokken naar kleiner, ieler, schattiger, puppy-achtiger toe snap ik niet. Je wilt toch een hond en niet een levende pop ? Mijn hond rent mee naast de fiets, gaat met paard mee het bos in en speelt met alle grote honden gewoon mee in de modder.

Mijn hond wordt in augustus 8, en heeft helaas ook een hartruis. Hier krijgt hij medicijnen voor en, doordat hij goed op gewicht blijft en voldoende beweging heeft, hoop/denk ik dat hij het nog een flink aantal jaar gaat volhouden. Maar straks, als hij er niet meer zou zijn, weet ik niet of ik weer een Cavalier zou nemen. Het zijn echt geweldige dieren, met een supergoed karakter, maar of ik in de fok van tegenwoordig nog een hond zoals de mijne zou kunnen vinden... ik ben eigenlijk bang van niet.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:34

Hier onze Jay, tijdens een training ;)

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:53

Ik ga met TS mee. Ik vind dat er te veel op extremen gefokt wordt.
Dat heeft niks meer te maken met functionaliteit, alleen maar met uiterlijk. Of de hond in het dagelijks leven goed kan functioneren maakt niet meer uit, als hij het op de show maar goed doet.

Dit topic werd al snel een Duitse Herder topic. Jammer, want TS wilde volgens mij gewoon een algemene ontwikkeling aan de kaak stellen.

Kan iemand van de Duitse Herder fans dan uitleggen waarom die schuine lijn zo benadrukt moet worden op foto's? En geeft die manier van fotograferen dan niet een verkeerd beeld van de hond, als hij in het dagelijks leven heel anders staat volgens jullie.
En als het alleen om showlijnen gaat die zo schuin gefokt worden: waarom moet die dan zo schuin zijn? Wat is daar de reden van?
En dit is een serieuze vraag, geen aanval. Maar ik snap werkelijk niks van die schuinaflopende achterhand.

Kamatz noemt de reden dat de honden snel moeten kunnen wegdraven en gestadige dravers moeten kunnen zijn. Maar een wolf voldoet aan deze eis en heeft een compleet rechte rug. Dus ik zoek nog steeds naar een reden waarom die schuine achterhand nodig is?

Maar nu laat ik me zelf ook verleiden om in te gaan op de DH, terwijl ik denk we meer zouden moeten ingaan op de trend, de ontwikkeling. Waarom vinden we het zo belangrijk om de extremen te benadrukken op shows? En nee dat gebeurt echt niet alleen in Amerika. Die hele BBC documentaire was gewoon in Engeland. En laten we nu niet roomser dan de paus zijn, ook hier zien we extremen. Waarom fokken we een hond waarbij we vooraf weten dat hij het benauwd gaat krijgen, of geen lange afstanden kan lopen, of maar 6 jaar oud wordt, of last krijgt van zijn huidplooien enz?

Ik vind ook dat we meer van onze aandacht zouden moeten richten op de echte broodfok (puppyfarms en oostblok invoer), maar ik vind dat we bovenstaande zeker niet mogen vergeten.