aquarium beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:36

ik weet niet wat voor soorten het zijn. ik kan ze ook niet echt vinden op het internet.
hij lijkt op een Echinodorus barthii double red en Echinodorus hot pepper, maar dit is hem niet.
1 ervan is een hygrophila salicifolia (volgens mij is dat het kleine plantje wat als eerste bruin werdt) en die kan leven in een temp van 18-24 graden en mijn bak is 23 graden. mijn carbomba doet het het beste van allemaal. de reste heeft het allemaal moeilijk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:43

Dat bruine is in ieder geval geen alg. dit is puur dat de plant iets te kort komt. ze moeten gemiddeld 12 uur licht per dag hebben. ik heb het volgens mij al een keer gevraagd maar wat voor merk lampen zitten erin?? en hoe oud zijn ze?? (speciale lampen voor planten moeten vaak elk jaar vervangen worden omdat de werking stukke minder wordt). het kan zijn dat je je lampen bijv. wel lang genoeg aan hebt maar dat ze gewoon voor de planten te weinig licht geven. ik heb boven mijn lampen reflectoren zitten. dat scheelt al een heel eind. heb nu veel meer licht in m'n bak.

geef je nog iets van plantenvoeding?? ik stop 1x in de zoveel tijd kleikegels bij de wortelen van de planten en voeg elke week vloeibare plantenvoeding toe.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:04

het merk van de lamp is sylvania, ik denk dat hij al wat ouder is omdat de letter eraf gesleten zijn. ik zal dinsdag even aan de oude eigennaar van het aquarium vragen of zij ook een algenprobleem had. ik weet niet hoe oud deze lamp is omdat ik deze heb mee overgekocht bij het aquarium.
ik hou juist het licht tegen omdat mijn bak anders in te veel licht staat. zo ie zo zit er er een voedingsbodem in en deze is nu 3 weken oud of zo, waarvan 2 weken met plantjes dus ik verwacht dat eigenlijk dat ze voldoende voeding zouden hebben maar zouden ze dan toch te weinig kunnen hebben?
heeft er iemand van jullie ervaring met easycarbo, en is het ook een idee om zo iets aante schaffen en zal het dan verminderen? of wat gebruik jij tieme?

iedereen alvast bedankt voor de tips die er zijn gegeven.

Joyckuh

Re: aquarium beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:14

Easycarbo is zeker de moeite waard om het te proberen. Dit omdat planten voornamelijk voedingsstoffen uit het water opnemen, en niet uit de bodem.

De lampen zou ik sowieso vervangen. T8 verlichting moet ieder jaar vervangen worden, na een jaar wordt de lichtafgifte veel minder.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:52

Als de letters van de lampen gesleten zijn denk ik dat het inderdaad wel oude lampen zijn. heb je 1 of 2 lampen?? en kan je zien wat er nog meer op de lampen staat behalve sylvania??
het zonlicht tegen houden is goed maar je moet niet minder licht gaan geven qua lampen. dat bruine op je planten is geen alg.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:35

_Tara_ schreef:
@ Floorsil: Heb je nou de loodjes nog om de plantjes zitten? Die moet je er echt afhalen en de plantjes stengeltje voor stengeltje planten. Niet zo als een hele bos, dan gaan de stengeltjes rotten.

@ Monica: Zo'n apart bakje levert vaak een hoop stress op voor de moeder en jij zit nu weer met extra guppen die je misschien niet kwijt komt. Ik ben daar nooit zo voor... Ieder z'n eigen ding natuurlijk.

@Tara, Ik had het al gelezen op internet dat het stress kon opleveren, en dat ze dan juist de bevalling gaan tegenhouden. Maar ik heb nu totaal 3x zo'n vis in zo'n bakje gedaan en alle 3 "bevielen" ze binnen een uur. Ik heb dan toch het idee dat ze een soort rust hebben van "Okee, nu kan het". Ik vind het zo zielig als die kleintje meteen worden opgegegeten.

Gelukkig gisteren 15 visjes aan iemand met een leeg aquarium kunnen geven. Ik ga nu geen visje meer apart zetten want mijn aquarium raakt anders te vol. Hoeveel vissen kunnen er eigenlijk in een aquarium, is daar een richtlijn voor? Mijn aquarium is ongeveer 40x40x40.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:39

Monica, hoeveel en welke soort heb je erin zitten? Echt richtlijnen in de zin van 'je mag 5 vissen in zoveel liter' bestaan niet, omdat iedere vis anders is en anders belast, maar er is wel zoiets als teveel.

En wat dan ook wel handig is om te weten is wat voor filter je hebt, en wat je waterwaardes zijn :).

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:52

Vjestagirl schreef:
Monica, hoeveel en welke soort heb je erin zitten? Echt richtlijnen in de zin van 'je mag 5 vissen in zoveel liter' bestaan niet, omdat iedere vis anders is en anders belast, maar er is wel zoiets als teveel.

Ik heb alleen maar guppies en 1 bodemkruiper, geen idee wat voor soort dat is, maar dat werd ons in de vissenwinkel aangeraden. Die zit de hele dag verstopt, en komt pas naar buiten als hij denkt dat er niemand kijkt.
Ik heb een klein filter er inzitten die standaard bij zo'n vierkant aquarium erbij zat (je ziet ik heb er geen verstand van...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:54

Hoeveel guppen heb je?

En kun je een foto maken van je bak (ik vermoed een nano cube) en van je 'bodemkruiper'?

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:08

Ik heb iets van 20 guppen nu, en nog 32 in een apart kommetje die net zijn geboren. De foto heb ik gemaakt, nu even kijken of ik hem hier kan plaatsen.
De bodemkruiper komt niet te voorschijn, dus daar kan ik geen foto van maken. Hij is iets van 7 centimeter lang en heeft iets weg van een mini-tijgerhaaitje.

Edit: het lukt me niet om de foto's hier op te krijgen. Ik ga even hulp vragen...
Laatst bijgewerkt door Monica24 op 17-05-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:34

Ik denk dat je bak sowieso te klein is voor je bodemkruiper (als ik het hoor denk ik dat het een L-nummer is). Die worden nog veel groter, en horen dus ook in groooote aquaria. Van de guppen heb ik geen verstand, maar dat kan iemand anders je vast vertellen.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:36

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat je bak sowieso te klein is voor je bodemkruiper (als ik het hoor denk ik dat het een L-nummer is). Die worden nog veel groter, en horen dus ook in groooote aquaria. Van de guppen heb ik geen verstand, maar dat kan iemand anders je vast vertellen.

Die bodemkruiper heb ik al heel lang, en hij groeit eigenlijk niet, ik kijk wel even of ik op internet iets kan vinden van een afbeelding van hem. Ik heb hem op aanraden van de man in de winkel genomen, dus ik hoop dat het wel goed zit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:04

Hmmmm hoewel het vaak mensen zijn met een hart voor dieren, zijn ook aquarium winkels nogsteeds winkels waar ze willen verkopen. Als je opzoek gaat naar vissen die geschikt zijn kun je beter naar een zaak gaan, opschrijven welke je leuk vindt en dan op internet opzoek gaan naar informatie over de vissen die jij hebben wilt.

Er zit maar 64 liter water in je aquarium, wat erg weinig is, en ik denk dat het toch te weinig is voor je bodemkruiper. Maar misschien heb ik het mis, is het een andere vis dan ik denk en kan hij er prima in :).

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:28

Het lukt me niet om de foto te plaatsen, moet nog even wat anders proberen. Ben inmiddels wel een hoop wijzer over L nummers en welke soorten er allemaal zijn. Ik heb van een lijst met aquariumvissen alle soorten aangeklikt en de foto bekeken. Hij lijkt qua vorm wel een beetje op een clownbotia, maar toch ook weer niet. Op een aantal L nummers lijkt hij ook wel een beetje. Lastig.
Laatst bijgewerkt door Monica24 op 17-05-10 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:33

Bodemkruiper, kun je iets specifieker zijn in de zin van welke kleuren en vorm het diertje heeft?
Wat betreft een algeneter, die eten 9 v/d 10 keer helemaal geen alg :D
Beter is om de oorzaak aan te pakken ipv het gevolg :)

Er zijn overigens wel richtlijnen voor het houden van de hoeveelheid vis en lengte van de vis:
1cm vis per liter vis, hou er rekening mee dat de bodem en decoratie aardig wat liters water weg neemt
lengte:10= maximale lengte vis

Jouw bak is 40cm lang wat inhoud dat je geen vissen groter dan 4cm kunt houden.
Let wel, dit is puur een richtlijn, drukke zwemmers van 3 cm kunnen volgens de richtlijn wel er in passen maar hebben eigenlijk meer ruimte nodig :)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:56

@ Nijn: Hij is iets van 7 cm (dan is mijn aquarium dus al te klein). Hij lijkt een beetje op een tijgerhaai, maar dan mini. Hij heeft strepen, is licht van kleur, met donkere strepen van boven naar beneden. Hij heeft van die lange voelsprieten aan zijn neus. Zijn neus buigt iets naar beneden. Hij is dun en lang, recht. Hij verstopt zich continu, ik kan hem nu dus ook niet zien in het aquarium, zit vaak rechtop verborgen achter het stuk "hout". Hij zwemt als het rustig is in de kamer wel tevoorschijn en scharrelt over de bodem, maar ook wel eens halverwege het aquarium. Echt bovenin komt hij eigenlijk nooit.

Ik ben nu zelf ook wel benieuwd wat voor soort vis het is. Maar op internet kan ik hem ook nergens vinden.

Voor de rest heb ik alleen guppies. Die voelen zich volgens mij wel prima, er gaat er ook zelden 1 dood.

Wel fijn dat er op bokt zoveel kenners zijn! Daar heb je nog eens wat aan.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:00

Google eens op kwikwi, wellicht is dat de vis die je zoekt?
Alleen als je zegt dun recht en lang moet ik direct denken aan de kuhli :)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:07

Hij lijkt wel op de kwikwi, maar niet op de kuhli. Vergeleken met de kwikwi is hij echt meer een haaivorm. Hij heeft ook niet van die soort grove schubben. Hij is minder gedrongen. Maar het komt wel in de buurt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:14

Hmm, kun je vertellen van welke 3 onderstaande vissen jouw vis het meeste lijkt?

Botia striata
Pangasius sutchi
Arius seemani

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:18

Misschien is het voor de TS prettig als dit haar topic blijft en we voor Monica een nieuw topic aanmaken?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:18

Woeps, ik dacht toch echt dat Monica de TS was... :oo
Sorry TS :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:22

Hahahahaha kan gebeuren toch :P

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:28

Sorry TS! Zal een nieuw topic aanmaken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 23:23

is goed hoor. :D, heb nu ook maar even op L nummers lijst gegoogled om te zien welke L nummers er allemaal zijn.
dus dat heb ik er wel uit opgestoken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:34

heb nog even met mijn vader gebeld die er ook wel een beetje verstand van heeft en die zij kan je het er af vegen het bruinen dus ik toch nog maar even proberen en ja hoor het bruine spul ging er heel makkelijk af. dus het waren wel gewoon algen. ik heb nu mijn plantjes even gepoetst en zien er weer iets beter uit. gister ook mijn laatste visjes gehaald heb nu nog 5 zebra visjes gehaald en 2 Ancistrus dolichopterus, (volgens mij), eigenlijk zijn deze volgens mij wel tegroot voor mijn aquarium maar oke.
ik wil over een paar weekjes nog 5 zebra's en kardinaaltjes halen dat ik echt 2 scholen heb. maar volgens mij is iedereen wel gelukkig. heb mijn licht nu wel veel vaker uit gedaan. dus hij is nu van 9 tot 12 aan en van 15.00 tot 21 uur en dan gaat nog 2 uurtjes mijn colorlamp aan eerst op rood licht en dan op blauw. dus hopelijk binnenkort ook minder algen.