De waarheid over goudvissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:03

Urko schreef:
Juist, en bij ons kwam alleen het soort mensen-die-vissen-in-kom-willen-omdat-het-normaal-is. Daarom zijn we er mee gestopt, want daar kun je uren mee blijven discusieren en adviseren, die hebben toch een betonnen muur voor hun kop.

En dan vervolgens komen klagen als de vis(sen) dood zijn :+

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:01

Sorry dat ik nu pas reageer..

Maar wij geven altijd al folders mee.. die wij zelf hebben gemaakt.
Het hangt dan wel niet in de winkel, en hebben daar helaas ook geen plek voor bij de vissen.. (we hebben wel een folderrek)

Of het zou werken weet ik niet, ik vraag het me af.
Zoals eerder gezegt, mensen zijn gewoon eigenwijs.. en doen toch wel wat ze zelf willen.

Wel kan jij het sturen naar andere dierenwinkels, dat zal wellicht mischien wel werken!
Mijn bazin zou zulke dingen iedergeval wel doorlezen, en zal het vast ook aan ons laten lezen..
Vast zullen een aantal mensen het lezen, en mischien het op een andere manier gaan doen! :D

miccamaaike

Re: De waarheid over goudvissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:45

Ik lees dit net aan mijn vriend voor, (die dus nog een 17 jaar oude vis heeft, nou ja eigenlijk zijn vader want hij heeft m niet meegenomen naar Grun) en die vraagt naar de bron van dit stuk... (hoezo hij is eigenwijs) heb je een link oid waar je deze info vandaan hebt? Dan kan ik dat eens naar hem doorsturen, kan hij zich schamen voor zijn vissenbeleid haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:47

Ga even zoeken, maar er was al een goudvis topic,
aanleiding was iets anders, maar de discussie soortgelijk.

gevonden!
[HK] Thieme wil ronde vissenkom verbieden

Heb toen deze persiflage geschreven.. :D }> op kinder liedje? Visje visje?

Kom kom zei de vis, met mijn aquariumpje is niks mis....

Ik heb een pompje en een plant, welkom in wonderwaterland.
Een kasteeltje siert mijn bak, langs het ruitje kruipt een slak....
De schatkist in mijn bak gaat open en dicht,
en aan de horizon brandt TL licht.

Ik kan uit mijn bak vandaan het vissevoer in het potje op
de tafel zien staan.
Soms krijg ik bevroren muggelarven te eten,
die vind ik lekker moeten jullie weten.

Samen met mijn vissevriendejs zwem ik keer op keer,
langs het ruitje heen en weer.
Ik word dan aangstaard door een paar katteogen,
waarvan de pootjes niet in mijn bak vissen mogen.
Soms slaapt dat poezedier op mijn verwarmde bak,
en rekt zich uit op haar gemak.

Met zijn allen wonen we hier best fijn,
maar ik ben toch benieuwd hoe de vrijheid zou zijn....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:54

miccamaaike schreef:
Ik lees dit net aan mijn vriend voor, (die dus nog een 17 jaar oude vis heeft, nou ja eigenlijk zijn vader want hij heeft m niet meegenomen naar Grun) en die vraagt naar de bron van dit stuk... (hoezo hij is eigenwijs) heb je een link oid waar je deze info vandaan hebt? Dan kan ik dat eens naar hem doorsturen, kan hij zich schamen voor zijn vissenbeleid haha!

Hier is alles wel duidelijk uitgelegd: http://www.vijvervis.info/3_vis_karpera ... uarium.htm

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:00

je zegt net zelf de winkels willen verdienen... dan gaan ze jou panfletjes toch niet ophangen...... ik denk dat het echt een hoop moeite is voor extra papier afval.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:02

miccamaaike schreef:

In principe heb ik de info niet 'ergens' vandaan, het is een samenraapsel van dingen die k over de loop van een paar jaar heb gelezen,
opgezocht etc.

Maare, gaat hij dan ook naar de bron van de bron vragen :P

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:53

Leuk dat je die topic heb gestart TS ;)

Ik zou het nu eventjes in het Engels moeten vertalen voor mij zwager :D :D En dan de info met de vissen terug geven }>

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:16

Weet je welke vraag me nu dus echt al een paar jaar bezig houd over onze goudvissen (2 stuks maar helaas; van jaar of 15).

Hoe moet je deze dieren indien nodig euthanaseren? Ik kom vanalles tegen (diepvries: fout. Klop achter de kop: nee dankje. etc).
Maar er zijn toch ook mogelijkheden om goedjes in het water te doen waardoor ze verdoven en dan overdosed worden???

Dit omdat onze vissen wel eens wat gemankeerd hebben dat ik tegen mijn ouders zei, genoeg is genoeg (iets wat leek op oogontsteking, en een soort van abces oid op zijn flank; beide leken mij enorm pijnlijk :s. Nu wel weer soort van genormaliseerd..). Ze hebben toen wel eens wat spulletjes bij de dw gehaald, maar daar ben ik dus echt niet kapot van.. Maar naar een dierenarts.. dat werkt dus ook gewoon niet echt..

Dus.. wie weet hier het juiste antwoord op.. Want een vissendokter zit voor ons een dikke 200km bij ons vandaan als ik internet moet geloven....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:18

Je zou je DA kunnen bellen om te vragen of ze dat hebben, of dat kan.

Wat ik persoonlijk doe... Is een natte theedoek, vis erin, en dan met een hamer.... Beetje cruel, maar ze zijn wel direct dood.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:19

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:31

Ik vind het jammer om te zien dat er eigenlijk zo weinig goede dierenwinkels zijn, en als je een keer een goede te pakken hebt, dan hebben de klanten inderdaad een betonnen muur voor de kop. 'Want een vis hoort in een kom'. De kittens die met z'n 5en in een caviakooi in de winkel staan zijn 'sielug', maar vissen in een kom niet? Want 'het is toch maar een vis'. Zo jammer dat mensen niet de moeite nemen om eens goed uit te zoeken hoe het werkt! Vaak (helaas niet altijd) laten mensen zich wel informeren over een hond, kat of knaagdier. Maar omdat het 'maar een vis is' en deze als goedkoop worden gezien wordt er de moeite niet voor genomen.. Helaas is niets minder waar, een vriendin van me heeft een aquarium en ik heb al wel gezien dat vissen houden een zeer dure hobby kan zijn! :=

Goed topic TS! +:)+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:32

Als je een aquarium goed houdt kan het idd heel veel kosten... Maar weet je, het is het waard. Het is ook echt jammer dat mensen er zo weinig moeite voor willen doen...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:42

Vjestagirl schreef:
miccamaaike schreef:

In principe heb ik de info niet 'ergens' vandaan, het is een samenraapsel van dingen die k over de loop van een paar jaar heb gelezen,
opgezocht etc.

Maare, gaat hij dan ook naar de bron van de bron vragen :P

Geen idee... ik vind dat hij het maar gewoon moet aannemen! Zat al te denken om die vis bij mijn ouders in de vijver te stoppen, maar ik denk dat hij daar veel te sloom voor is en zo door een reiger wordt opgegeten... denk dat dat die vis dan nog contact kan maken met soortgenoten? (Na 17 jaar kom).

Ik zal die andere link eens doorsturen.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:50

Vroeger ook goudvisjes gehad (2 in een 60 liter aquarium, ook te klein dus). Ook gestopt omdat ik het zielig vond. Maar ik vind ze zooo schattig!!! Vooral de sluierstaartjes (terwijl die eigenlijk het meest doorgefokt zijn en snel wat mankeren).

Mijn droom voor later als ik rijk ben en een heeel groot huis heb; een binnenvijver (met een waterval ofzo in de hal) of groot aquarium (heeeel groot) met sluierstaartjes. En buiten nog een mooie grote vijver met goudvisjes.

Op speciale vissen/aquaria forums kan je ook vaak goede info vinden. Bijvoorbeeld op www.punkyfish.nl daar hebben ze ook info over goudvissen en een artikel. Kijk dan op Carassius Auratus, de latijnse naam voor goudvis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:27

Creatas schreef:
Weet je welke vraag me nu dus echt al een paar jaar bezig houd over onze goudvissen (2 stuks maar helaas; van jaar of 15).

Hoe moet je deze dieren indien nodig euthanaseren? Ik kom vanalles tegen (diepvries: fout. Klop achter de kop: nee dankje. etc).
Maar er zijn toch ook mogelijkheden om goedjes in het water te doen waardoor ze verdoven en dan overdosed worden???

Vis zonder water in een dikke plastic zak (!!) doen en dan een flinke mep tegen een muur of op de grond dan zijn ze gelijk dood. Een dikke plastic zak omdat anders de zak kan scheuren en dan vliegt je vis weg :D Vind ik de meest simpele en diervriendelijke manier.

Dat goedje is kruidnagelolie. Werkt wel, maar duurt best wel even voor ze echt weg zijn. Je moet wel een flinke overdosering gebruiken aangezien het ook als narcosemiddel voor koi wordt gebruikt. Je moet dus erg uitkijken of de vis dan wel daadwerkelijk dood is. Nadeel vind ik dat het spul ontzettend stinkt en als je maar een klein druppeltje op je hand krijgt ruik je het de hele dag.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-04-10 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:29

Vjestagirl schreef:
Als je een aquarium goed houdt kan het idd heel veel kosten... Maar weet je, het is het waard. Het is ook echt jammer dat mensen er zo weinig moeite voor willen doen...

Inderdaad en je moet zelf die afweging maken. Wil je er bijna geen geld aan uitgeven, moet je er gewoon niet aan beginnen! Jammer dat mensen zich vooraf bijna nooit inlezen en in een opwelling een aquarium of kom aanschaffen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:22

Delphi schreef:
Vis zonder water in een dikke plastic zak (!!) doen en dan een flinke mep tegen een muur of op de grond dan zijn ze gelijk dood. Een dikke plastic zak omdat anders de zak kan scheuren en dan vliegt je vis weg :D Vind ik de meest simpele en diervriendelijke manier.

Dat goedje is kruidnagelolie. Werkt wel, maar duurt best wel even voor ze echt weg zijn. Je moet wel een flinke overdosering gebruiken aangezien het ook als narcosemiddel voor koi wordt gebruikt. Je moet dus erg uitkijken of de vis dan wel daadwerkelijk dood is. Nadeel vind ik dat het spul ontzettend stinkt en als je maar een klein druppeltje op je hand krijgt ruik je het de hele dag.

Kruidnagel had ik ook eens gelezen idd, maar dat is volgens mij toch weer ander spul dan ze bij een 'vissendokter' gebruiken (bij operaties ed gebruiken ze toch ook chemisch/synthetisch verdovingsmiddel?).

En dat met die zak... nee dat kan ik echt niet... Het zijn toch diertjes die bijna 20jaar bij ons geleefd hebben. Een vreemd dier kan ik in noodgevallen dan wél uit zijn lijden verlossen (gisternacht nog een gewond duivenjong waar de kat mee kwam aanzetten, de nek om moeten draaien) maar een eigen diertje, waar ik evt mee naar een da kan ofzo, nehh..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:31

Een een vraagje, ze zoeken dus graag hun voedsel in zand.
Zijn fijne steentjes ofzo ook een goede vervanger? Ja ik heb mijn vissen in een aquarium, maar is er
een manier om de bodem fijner te maken voor ze?
Zand is in een aquarium waarschijnlijk nogal een kriem met schoonmaken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:52

xNursiex schreef:
Zijn fijne steentjes ofzo ook een goede vervanger? Ja ik heb mijn vissen in een aquarium, maar is er

In pricipe is zand het beste, grind is geen vervanger omdat ze het nouwelijks op kunnen pakken. Wat je kunt doen *zit te denken*, is je vissen voor een dag of 2 in een emmer laten wonen (met het water uit het aquarium), en dan wat zand toe te voegen aan je aquarium. Je kunt bijvoorbeeld een plasticen koekjesvorm kopen, die op de bodem leggen, leeg maken (dus grind eruit) en die vullen met zand. Dat is niet de hele bodem, en ze kunnen toch grondelen

Opzich valt het schoonmaken alles mee, je gebruikt er een slang voor (als ik er aan denk schrijf k dat stuk morgenochtend).

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:55

Vjestagirl schreef:
xNursiex schreef:

In pricipe is zand het beste, grind is geen vervanger omdat ze het nouwelijks op kunnen pakken. Wat je kunt doen *zit te denken*, is je vissen voor een dag of 2 in een emmer laten wonen (met het water uit het aquarium), en dan wat zand toe te voegen aan je aquarium. Je kunt bijvoorbeeld een plasticen koekjesvorm kopen, die op de bodem leggen, leeg maken (dus grind eruit) en die vullen met zand. Dat is niet de hele bodem, en ze kunnen toch grondelen

Opzich valt het schoonmaken alles mee, je gebruikt er een slang voor (als ik er aan denk schrijf k dat stuk morgenochtend).

Ik hevel het water inderdaad over via een slang :)
maar toch komt het water dan in beweging en ben bang dat er dan overal zand in zit = het water troebel blijft. Kan allicht met
dat bakje een keer proberen. Merk nu ook wel dat ze regelmatig steentjes in hun mond nemen, maar dat zijn ze zo weer beu. Ze schuiven er ook tussen met hun neus maar zand lijkt me wel fijner voor ze.
(vind grondelen overgens een grappig woord, kan er niks aan doen :P)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:57

In principe zal je water niet troebel blijven, anders had heel Nederland daar last van.

Je kunt je zand gewoon stofzuigen met die slang...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:48

Dat zand wat je in je aquarium doet moet je vantevoren wel uitspoelen natuurlijk. Dan is al het stof eruit en kun je dus rustig water afhevelen zonder dat je bak daarna helemaal wazig is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:11

xNursiex schreef:

Fijn grind (1 tot 3 mm) moet toch wel kunnen? Dit is zelfs voor 'echte' grondelaars zoals corydorasjes nog correct, dus dat moet voor goudvissen ook wel lukken toch?

Zelf heb ik fijn zwart grind waar mijn cory's in rondstruinen en dit gaat prima.

Wat je zou kunnen doen is een gedeelte zand leggen, en dan hevelen boven het grind.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:14

Denk dat zand toch wel het beste is.