Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:01

Wat een moeilijke en vooral vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat je vriend nou helemaal het vertrouwen in de hond kwijt is. Zéker omdat hij later nog eens gromde naar hem.

Wij kunnen op Bokt allemaal adviezen geven, maar uiteindelijk moeten jij en je vriend met de hond leven. Waar sta je zelf voor open? Wil je de hond nog een kans geven dmv een deskundige, of is bij jou ook het vertrouwen weg?

Mijn tante heeft laatst haar Spaniel van nog geen jaar in laten slapen. Hond was kerngezond, maar vloog vanuit het niets haar en haar man aan. Mijn oom traint al tientallen jaren honden, maar had dit nog nooit mee gemaakt. Hond ging volledig door het lint. Die is dezelfde dag nog naar de DA gegaan voor een spuitje.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:03

superwoman schreef:
diesel83 schreef:
uhhhm ik heb in een asiel gewerkt en ja deze honden worden gewoon weer geplaatst op een geschikt adres! :o

En hoe lang zitten die daar gemiddeld en dan nog in vergelijking met andere honden?
Worden ze "beter" van het asiel?
Wat is een geschikt adres?

Ik heb bij ons asiel zeker geen goede ervaringen, dus ik heb ook niet zoveel vertrouwen in een gemiddeld asiel :o

Tja ze zitten vaak wel wat langer dan andere honden in het asiel, maar soms zijn ze snel herplaatst. Als er toevallig iemand binnen komt en geen probleem heeft met een dominante hond (of hier zelf ervaring mee heeft) en het klikt verder tussen de hond en degene die ervoor komt kijken is de hond snel herplaatst.

In de tijd dat de hond in het asiel zit word er mee (op een verantwoordelijke manier) getraind om te kijken of de dominantie eruit te krijgen is (komt ook gedragstherapeut kijken) Verder worden ze gecastereerd als dit nog niet gedaan is.

Ik weet een goed asiel voor info pb..

Niet alle asielen zijn goed ben ik met ts en jou eens maar scheer ze niet allemaal over een kam (asiel word vaak negatief neergezet). Het is maar net welk personeel en beheerder er in het asiel zitten en wat het beleidsplan er is.
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 26-03-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:04

Liezel1 schreef:
Laat ik even voorop stellen dat dit ras niet bekend staat als "aggresief". Het is een labradorkruising.

Deze honden staan juist bekend als agressief. Omdat dit ras erg gewilt is bij mensen met kinderen gaat er wel eens iets fout. Ze staan ( in 2006 in elk geval) op nummer 1 in de lijst met agressieve honden.

Lastige situatie is dit. Ik begrijp jou vriend en jijzelf heel erg goed. Maar vergeet niet dat honden een "drempel" over moeten om voor de eerste keer te bijten. Daarna is die drempel lager. Het is hetzelfde als hond-hondagressie. Het kan 1000x goed gaan maar opeens gaan de honden vechten daarna doen honden het vaker ( de reden over bloed proeven is echt onzin).

Ikzelf heb ook een redelijk agressieve hond maar zodra hij mij of mijn vriend bijt dan zou ik toch gaa twijfelen om hem nog te houden.
Ga eerst even naar DA om in elk geval een lichamelijke reden ( pijn) uit te sluiten en dan opzoek naar een gedragstherapeut.

Hou je hond wel altijd in de gaten en zorg dat je ogen in je achterhoofd hebt.

( sorry voor wat rare spelfouten, mijn toetsenbord doet het niet echt super meer na een wijntje eroverheen)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:05

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:09

Thats_Me schreef:
Dat is NIET waar!!!!!!! en ik spreek uit ervaring. Heb in een dierenasiel gewerkt en er werd altijd en dan zeg ik altijd!!! gekeken of het toekomstig baasje bij het dier paste. En zo werken veel meer asiels die ik ken.

ja hier ook, wat betekend dat er een hond al 3 jaar zit, die het niet naar zijn zin heeft volgens eigen zeggen van "het asiel".Dier was slechts 5 jaar. Toch werd deze afgeraden omdat ik hem niet moest nemen uit medelijden 8)7. Helaas toch niet doorgegaan omdat hij niet met schapen kon en achter ons huis meestal de schapen van de buurman lopen...
(eindelijk komt er iemand met genoeg ruimte voor het dier, want hij moest de ruimte hebben anders mocht hij ook niet geplaatst worden...- terwijl er imo genoeg mensen zijn met minder ruimte die meer aandacht geven aan hun hond en dus lange wandelingen maken |o )

@diesel83: tuurlijk zijn ze allemaal anders, maar juist dáárom moet je niet zomaar een dier naar het asiel brengen... In een nabijgelegen asiel zitten veel minder dieren wat imo komt omdat ze daar meer aandacht besteden aan het bieden van een huis voor de dieren en zijn wél eerlijk over de dieren. Heb daar gelukkig een veel betere ervaring en ook qua horen zeggen veel positieve verhalen.Toch vind ik dat je bijters niet in een asiel moet plaatsen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:25

Labradors zijn op zich hele lieve en goede honden. Ze hebben een goed karakter.
Ik heb ook 2 goedsullen. Zijn gek op mensen en kinderen, maar alleen met kinderen laat ik ze nooit. Alleen al voor de zekerheid.

Alleen waarom worden ze soms agressiever, dat komt 9 van de 10 keer door de doorfok.

Als je zo'n hond wil hebben, koop er dan 1 bij een goede erkende fokker.
Dan is de kans minder groot dat ze agressief zijn.
Ik wil niet zeggen dat ze dan nooit agressief zijn, maar een goede fokker let op agressieviteit en dat ze niet door gefokt worden.
Als het nodig is, pakken ze er een andere bloedlijn bij, want 2 keer dezelfde bloedlijn dat gaat niet.

Maargoed, hoe het ook went of keert, elke ras kan een agressieve hond bevatten.
Helaas wordt hiermee het probleem van TS niet opgelost.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:29

Sommige dierenasielmedewerkers geven honden té gemakkelijk weg (denken dat iedereen liegt, die een hond wegens gedragsproblemen brengt, of dat het wel meevalt.)
Maar de andere kant is: een asiel dat wèl kritisch is waar de hond terecht komt, zo'n asiel raakt bepaalde honden niet snel kwijt. En daar zit je hond dan... en dat kan lang, héél lang duren...

En dan te bedenken dat de hond van TS al een herplaatser is... ik vind het een heel triest idee, om deze hond vrijwel kansloos in een asiel te plaatsen.

En de her-opvoeders op dit forum: in de tijd dat de hond wordt heropgevoed, als het al lukt, is er zat gelegenheid voor incidenten. En het zijn vaak onschuldige omstanders die het slachtoffer worden. Want op een gegeven moment kan de hond doorhebben dat ie het niet bij de leider moet proberen, maar dan probeert hij het bij een, in zijn ogen lager geplaatste uit.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:31

Een hond zou van mij altijd 1 kans krijgen.
Maar als ik zo hoor dat hij al eerder tegen mensen (en zelfs jullie) heeft gegromd....

Nee dan was het bij mij duidelijk...
Hoe gek ik ook op de hond ben, dit is geen leven voor jullie en ook voor de hond niet.

(ps: heb niet het hele topic doorgelezen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:33

ik persoonlijk zou hem af laten maken........ maargoed ik ben best rigoreus in deze dingen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:34

Ik heb het topic niet gelezen alleen jou openingspost. Voor mij is het heel duidelijk.... einde oefening. De hond heeft jou vriend niet meteen losgelaten wat de meeste honden dat wel doen als het per ongeluk gaat. Ik weet uit ervaring (rotweiler) dat het van kwaad tot erger ging en op het laast een meisje gericht in de nek heeft gepakt gelukkig,. oef,..gelukkig zat de hond vast. En ik kon het meisje bij de hond vandaan trekken (over de grond) Maar we hebben niet nagedacht en meteen naar de dierenarts gebracht. Hij was nog maar 2 jaar.

Ik wens je heel veel sterkte met het maken van een beslissing.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:37

Wat een ontzettend lastige situatie.

Als je aan een muilkorf denkt, zal hij die constant de hele dag op moeten. En dat is ook geen leven voor een hond.
Daarbij, op zich, een hond die een keer bijt omdat hij schrikt, of omdat je hem met het eten lastivalt, is lastig, maar dan weet je waar het aan ligt. Een hond die, zoals in jou verhaal, blijft grommen, en opeens omslaat in een : ik luister niet meer en zal dat ook heel erg duidelijk maken-bui, is veel moeilijker.

Ikzelf zou hier niet mee verder gaan rommelen. Ik weet dat het een moeilijke beslissing is, en de keus is ook volledig aan jou. Maar bij mij zou hij ingeslapen worden. Ik zou me niet voor moeten stellen dat er een kind in de buurt komt en hij ineens omslaat.

Natuurlijk kan de hond geschrokken zijn van het feit dat jou vriend hem in zijn nek pakte. Maar dat geeft hem géén reden om te bijten, en al helemaal niet door te bijten. Daarbij, het thuis op zijn plaats wijzen en zich daar tegen verzetten, nee, daar zou ik niet mee gaan hannessen.

Wat je ook kiest, ik wil je heel veel sterkte wensen. Het wordt hoe dan ook ontzettend moeilijk, met wat je ook doet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:42

Ik ben net met hem uit geweest.
Zo mak als een lammetje, strak naast mn been, en ik hoefde maar stil te gaan staan of hij ging meteen zitten, strak naast me.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:43

Liezel1 schreef:
Ik ben net met hem uit geweest.
Zo mak als een lammetje, strak naast mn been, en ik hoefde maar stil te gaan staan of hij ging meteen zitten, strak naast me.....

Nu wel ja, maar het kwaad is natuurlijk al geschied :\
Je kunt niet meer van hem aan, hoe lief hij nu ook lijkt te doen.
Ik zou je besluit hier niet op baseren.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-03-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:44

Dat weet ik, en dat maakt het ook zo moeilijk.....
Vanmiddag bel ik even met een gedragstherapeut....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:45

Ik lees hier alleen maar inslapen, wegdoen, nooit meer kunnen vertrouwen etc.

Slechts een enkeling zegt, jullie hebben de rangorde niet voor elkaar.

De fout ligt bij jezelf in dit geval. Als de hond zijn plaats had geweten dan zou hij het inititief niet ens genomen hebben om zo te doen tegen voorbijgangers met hond. Daarnaast heeft je vriend een paar cruciale fouten gemaakt.

De hond vertoont spanning(grommen etc) en je vriend pakt hem korter, zelfs direct aan de halsband. Gevolg: Hond voelt zich opgesloten en raakt meer gespannen.

Dan gaat hij nog eens een kletspraatje staan maken met de eigenaar van de collie. Gevolg, de situatie die voor jouw hond al moeilijk was, raakt nog meer gespannen omdat hij bij de collie in de buurt blijft maar niets kan doen.

Dan geeft je vriend nog eens een correctie, waarop de opgeladen spanning wel tot uiting MOET komen en de hond bijt.

Had de hond onder appel gestaan dan had je vriend hem af kunnen leggen, of zitten, zijn aandacht bij zichzelf gehouden, hem daarvoor beloont, gewacht tot de collie voorbij was, niet een praatje zijn begonnen maar daarna gewoon meteen doorlopen en hem belonen, dan was het waarschijnlijk niet eens gebeurt. maar het begitn met duidelijkheid voor de hond, wat is mijn plaats en wie neemt de beslissingen.

De spanning is door de situatie gewoon te hoog opgelopen waardoor de hond deze afreageerde.

Zou je nu de rangorde regels ECHT gaan toepassen en superconsequent zijn dan is dit probleem wel op te lossen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:47

Ik zou hem soieso gemuilkorft uitlaten en ook als je vriend er is gewoon nu de eerste rijd een muilkorf om.
Wij hebben ook 4 honden en een teef die vliegt je soms ook uti het niets aan en ook de andere honden. Zij heeft nu ook een korf om en gaat al stuk beter.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 12:57

Mindfields schreef:

De fout ligt bij jezelf in dit geval. Als de hond zijn plaats had geweten dan zou hij het inititief niet ens genomen hebben om zo te doen tegen voorbijgangers met hond. Daarnaast heeft je vriend een paar cruciale fouten gemaakt.

De hond vertoont spanning(grommen etc) en je vriend pakt hem korter, zelfs direct aan de halsband. Gevolg: Hond voelt zich opgesloten en raakt meer gespannen.

Dan gaat hij nog eens een kletspraatje staan maken met de eigenaar van de collie. Gevolg, de situatie die voor jouw hond al moeilijk was, raakt nog meer gespannen omdat hij bij de collie in de buurt blijft maar niets kan doen.

Dan geeft je vriend nog eens een correctie, waarop de opgeladen spanning wel tot uiting MOET komen en de hond bijt.

Had de hond onder appel gestaan dan had je vriend hem af kunnen leggen, of zitten, zijn aandacht bij zichzelf gehouden, hem daarvoor beloont, gewacht tot de collie voorbij was, niet een praatje zijn begonnen maar daarna gewoon meteen doorlopen en hem belonen, dan was het waarschijnlijk niet eens gebeurt. maar het begitn met duidelijkheid voor de hond, wat is mijn plaats en wie neemt de beslissingen.

De spanning is door de situatie gewoon te hoog opgelopen waardoor de hond deze afreageerde.

Zou je nu de rangorde regels ECHT gaan toepassen en superconsequent zijn dan is dit probleem wel op te lossen.

Ben ik met je eens, en daar zit bij mij ook het probleem.... Ik had dit gedrag namelijk kunnen voorspellen... Niet het gebijt en niet het gegrom naar mijn vriend toe, maar wel de spanning naar de andere hond toe. Ik wéét nl dat dat gebeurt.
Als ik hem uitlaat bouwt hij die spanning ook op. Zodra hij een andere reu ziet die groter is dan hij: oren omhoog, kop omhoog, staart omhoog, op zn tenen lopen en de piaffe van Totilas is er niets bij....
ik reageer daar niet op, loop stug door.... als hij zich netjes gedraagt en niet uitvalt, kan hij een beloning krijgen in de vorm van een aai.... Dit wil ik eigenlijk afbouwen tot het geven van helemaal geen reactie meer.... Nu kom je nl op het punt dat zichzelf grootmaken, gelijk staat aan een beloning, terwijl het eigenlijk de bedoeling is hem te belonen op iets wat hij niet heeft gedaan, namelijk uitvallen....

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:04

ja maar dat vind ik dan dubbel wat je doet.

Hij loopt groots voorbij een andere hond en je beloont hem, omdat hij niet uitvalt tegen de andere hond.
Maar op dat moment beloon je hem voor het groots maken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:11

Ik zou alles in dit geval gewoon steevast compleet negeren. Niet belonen, geen aandacht schenken. Gedrag wat geen beloning(positief danwel negatief in de vorm van aandacht) oplevert sterft uiteindelijk uit.

Je bent dan ONWIJS superieur want jij vindt hem op dat moment niet eens de moeite waard om aandacht aan te schenken, zo oninteressant vindt je je hond op dat moment. Wat duidelijk maakt dat JIJ bepaalt en niet hij. Want als hij met zijn gedrag aandacht van je krijgt, betekent dat in zijn ogen dat hij invloed kan uitoefenen op de situatie.

Gaat dat een tijdje goed, dan kun je beginnen met hem laten zitten en zijn aandacht vasthouden dmv een koekje of een spelletje, wat dan ook maar wat er voor zorgt dat hij die andere hond niet eens meer ziet omdat jij veel leuker en interessanter bent.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:12

herplaatsen zou ik nooit doen, vind ik veels te link met zo'n hond

dus in mijn ogen heb je 2 opties

of inslapen
of met hem aan de gang op de rangorde te herstellen

blijft de vraag of je vriend dit nog wel wil en zo niet verval je weer in optie 1

wat ik wel zou doen is eens kijken of je hem zoiets als bachbloesem kan geven voordat je hem uitlaat zodat hij milder in gedrag is en je zo veiliger met hem aan het werk kan
regels in huis aanscherpen en alleen aandacht geven bij goed gedrag
ik zou hem toch castreren want ook al zal niet al het gedrag milder worden, het zal toch wel schelen

ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen met je beslissing
en beterschap voor je vriend :(:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:13

@ Mindfields: Dat lijkt me nogal mosterd na de maaltijd. Er is al iemand gebeten en de vriend van TS is bang voor de hond, en aangezien vriendlief bij TS woont zal de hond steeds geconfronteerd worden met de angst van haar vriend, en de vriend met de hond. De vriend heeft al aangegeven dat hij wil dat de hond weg gaat, en dat kan ik me goed voorstellen.

Om zonder aanwezig te zijn geweest maar lukraak zeggen dat de vriend alle factoren voor bijten zelf in de hand heeft gewerkt vind ik trouwens not done. Ook al was de vriend bovenop de andere hond gaan staan, dan heeft deze hond nog steeds zijn kaakjes op elkaar te houden naar een mens toe.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-03-10 13:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:13

Mindfields schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Heel eerlijk gezegd heeft je vriend alle factoren naar het bijten toegelaten. Als een hond zich niet prettig voelt ga je toch niet vervolgens een kletspraatje maken met de eigenaar van de andere hond. :n Het zal vast niet zijn bedoeling zijn geweest om het dier overstuur te laten raken maar heel handig is het niet. Aan de slag met de rangorde (misschien met gedragstherapeut) is inderdaad een optie.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:16

Cayenne schreef:
@ Mindfields: Dat lijkt me nogal mosterd na de maaltijd. Er is al iemand gebeten en de vriend van TS is bang voor de hond, en aangezien vriendlief bij TS woont zal de hond steeds geconfronteerd worden met de angst van haar vriend, en de vriend met de hond. De vriend heeft al aangegeven dat hij wil dat de hond weg gaat, en dat kan ik me goed voorstellen.

Maar in dit geval is er nog zoooveel aan te doen! Dat er een deuk in het vertrouwen is gekomen snap ik, maar dit is met slechts simpele maar heel duidelijke rangorde regels al zoveel op te lossen.

Dus: Niet meer in bed, niet meer op de bank, niet als eerste door de deur naar binnen/buiten, pas eten nadat de mensen hebben gegeten, etc noem alle rangorderegels maar op. Dus zorgen dat vriend ten alle tijden boven de hond staat. Hiervoor is fysiek contact niet eens nodig, puur duidelijk zijn en volhouden. Doe dit een paar weken en hond weet zijn plaats weer, komt daardoor tot rust want hoeft zelf niet meer alle beslissingen te nemen(in zijn ogen is dat nu wel zo) en de kans dat het probleem zich nooit meer voordoet is enorm groot.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:18

Zou jij dat risico dan nog durven lopen? Ik niet. Al mag het risico dan misschien kleiner worden; het gaat wel om mensen en kinderen die dat risico blijven lopen en dat mag je anderen gewoon niet aan doen vind ik.

Het zal maar een keer fout gaan met kids in de buurt *rilt*
Dat risico moet je niet willen lopen, nooit!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:22

Cayenne schreef:
Zou jij dat risico dan nog durven lopen? Ik niet. Al mag het risico dan misschien kleiner worden; het gaat wel om mensen en kinderen die dat risico blijven lopen en dat mag je anderen gewoon niet aan doen vind ik.

Het zal maar een keer fout gaan met kids in de buurt *rilt*
Dat risico moet je niet willen lopen, nooit!

In dit geval zeer zeker wel ja, want dit is puur gebeurt door menselijke onhandigheden. Dat de hond beet was slechts een oorzaak-gevolg situatie die voorkomen had kunnen worden en dus niet veroorzaakt door een valse hond. Deze hond weet gewoon niet waar hij aan toe is en dat veroorzaakt onzekerheid en daardoor gebeurt zoiets. Kan dus ook weer omgedraaid worden. Geef de hond zekerheid en het zal niet meer gebeuren.