Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Re: Duimen jullie mee voor mijn Rooyke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:05

Of hij is gewoon lui aan het worden :D Hij denkt gewoon: als ik niet eet, wordt het er wel ingestopt. Lekker, eten op bed!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:00

Roesten is wel goed voor z'n teint, natuurlijk ;)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:24

Hoe is 't nu met jullie rooie rakkertje? Ik hoop dat geen nieuws goed nieuws is...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 22:02

Hier nog even een update over Oscar en Rooyke.
Met Oscar gaat het steeds een stukje beter, positief dus :)
Bij Rooyke is de prednison deels z'n werk aan het doen. Gisterochtend hoopte ik dat hij uit zichzelf ging eten en drinken. Hij zat al een tijdje heel verlekkerd naar het buffet te kijken en liep er telkens heel hoopvol op af, maar eenmaal boven de bakjes haakte ie af. Ik had de DA beloofd om gisteren of vandaag te bellen hoe het ging en wilde graag even weten wat ik het beste kon doen (wel of niet dwangvoeren), en op het moment dat ik m'n telefoon pakte om te bellen hoorde ik ineens een hoop geknaag op de achtergrond: meneer was aan het eten geslagen, dus er hoefde niet gebeld te worden. Alsof ie het rook..... }>

Met het eten en drinken gaat het nog steeds goed. De koorts is ook nog steeds weg.
Nog wel een probleem: hij is nog steeds op momenten erg benauwd. Het ene moment gaat het prima (en dat kan ook best een uur zo zijn), maar dan ineens (meestal na wat stress of inspanning) wordt ie weer erg benauwd.
Vanochtend overleg gehad met de DA en toch besloten om meneer in te pakken en naar de kliniek gegaan. Daar zijn rontgenfoto's gemaakt van zijn longen/keel/luchtwegen en de DA vond het op de foto's minder erg dan het zich aan liet horen. Er zit wel een flinke luchtweginfectie oid., maar geen longontsteking en hij heeft ook geen vocht achter z'n longen.
Naast de prednison hebben we een ander soort antibioticum gekregen, het andere komt daarmee te vervallen en nu is het even afwachten of dit een beter effect heeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:05

Wel een goed teken dat hij eet!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:36

Mooi dat Oscar beetje bij beetje opknapt! En heel mooi dat Rooyke besloten heeft weer zelf te gaan eten. Nu die luchtweginfectie nog de baas worden. Ik hoop dat de nieuwe AB goed hun werk gaan doen en dat 't manneke dan steeds minder benauwd wordt!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:41

Fijn dat Oscar de goede kant op gaat.

De rooie komt vast ook helemaal goed, als ie jullie maar niet nog een keer zo laat schrikken dan!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:11

Nou, dat is hem inderdaad wel geraden ;)

Ik denk dat ik toch wel wat goed nieuws heb, er komt hier weer behoorlijk wat leven in de brouwerij :)

's Avonds gaat Rooyke mee naar de badkamer, zo ook gisteravond. We waren in bad geweest en meneer had het halve bad weer leeg gedronken (lekker, warm water...... vreemd beest :D). Toen ik uit bad kwam begon ie als een gek te spinnen, dat was lang geleden dat ik hem zo gehoord had.
Daarna begon ie een partij gek te doen en zichzelf helemaal in te graven in een handdoek. Toen ik hem wilde pakken, beet ie keihard in m'n hand en bleef maar spelen en met die achtervoetjes trappelen :))
Eenmaal op bed bleef ie ook keihard spinnen en klieren. Vanochtend ritste ie van de trap af en sprong bovenop Homer om te spelen. Die zat echt met zo'n blik van 'oh nee he, daar is ie weer :roll: '
Daarna heeft hij een aantal uren voor het raam liggen lummelen, hij was behoorlijk moe van al z'n capriolen.

Zojuist was ik buiten in de tuin wat struikjes aan het snoeien. Rooyke zat al voor het raam en ik zag al dat hij graag naar buiten wilde. Ineens springt ie op de deurkruk van de buitendeur, de deur vliegt met een noodgang open en toen heeft ie een half uur in de tuin gerommeld en gespeeld. Met z'n springcapaciteiten gaat het ook goed, de buxusheg kan alweer zonder problemen genomen worden :+

Al met al heeft hij binnen een dag een flinke sprong vooruit gemaakt. Waar ik misschien nog wel het meest blij mee ben, is dat onze Rooyke op momenten ook weer echt 'Rooyke' is :) Dat merk je aan kleine dingetjes die medisch gezien misschien niet zo interessant zijn, maar ik vind het wel een heel goed teken dat hij zo zichzelf aan het worden is.

Met de benauwdheid gaat het ook beter. Het gepiep en gekraak is er op momenten nog wel, maar het blijft steeds langer weg en het is ook allemaal een stuk minder heftig.
Ik weet dat we nog niet mogen juichen en dat het deels ook komt omdat hij volgepompt wordt met medicatie. Maar toch ben ik er stiekem blij mee, want het had ook anders gekund. Als de medicatie niet aangeslagen had dan was het waarschijnlijk meteen al einde oefening geweest en nu is er nog een kans dat het allemaal nog goed gaat komen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:13

Dat klinkt positief. :) Hij is dus lekker actief.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:19

Van prednison word je hyper :j Dat werkt bij mensen zo, en bij paarden en honden, en bij katten kennelijk ook :D

Maar dat-ie minder reutelt is echt goed nieuws.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:40

oww dat klinkt goed zeg....dat gaat zeker de goede kant op!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:11

hy-hy-hyper is wel het juiste woord ja :)) , maar het is goed te lezen dat die rooie duvel weer streken begint te krijgen! Komt vast niet helemaal alleen van de prednison. Als het gepiep en gekraak nu ook met de dag verder afneemt!

Ik weet niet welke dosering pred Rooyke krijgt, vast iets meer dan mijn Blikje op het moment, maar Blik is er nooit echt hyper van geweest, die heeft van zichzelf gewoon nu en dan de dolle 10 minuten, met of zonder speelmuis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:51

Oh wat een goed nieuws! toppie!
Als ze weer spelen en ondeugend zijn dan gaat het beter met ze! Nu de reutels en piepjes nog weg...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 18:40

Qua hieperdepieper zit hij op het niveau van een aantal weken geleden, voordat hij ziek werd. Niet echt overactief dus, maar eigenlijk zoals hij altijd al was :) Even flink gek doen, en daarna als een echte theemuts in slaap vallen :))

Annick, Rooyke krijgt nu 5 mg. per dag. Ik heb geen idee of dit veel of weinig is? Hij weegt ongeveer 5 kilo.

De reutels en piepjes lijken nu toch echt langer weg te blijven. Rooyke ligt nu ruim 2 uur te slapen en ik heb hem geen enkele keer gehoord. Geen hoest/proestbuien en ook geen gepiep en gereutel. Ik heb niet de illusie dat het nu ineens helemaal over is, maar de momenten dat het weg is zijn veel langer dan een aantal dagen geleden en als hij een 'aanval' krijgt dan duurt het veel korter en is het minder intensief. Een paar dagen geleden was hij dan echt druk bezig met hoesten/proesten/piepen, als hij het nu heeft dan gaat het meer tussen de bedrijven door. Tijdens het spelen moest hij ook nog even proesten, maar het is dan niet dat hij moet stoppen met spelen, dat gaat dan gewoon door.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:46

Volgens mij is 5mg per dag wel een vrij normale dosis hoor, maar ik ben natuurlijk geen DA. Blik is bijna even zwaar en krijgt als onderhoud om de dag 5mg en als de ontsteking in z'n bekje weer opflakerd krijgt hij een dag of 10 maximaal elke dag een tabletje. Hiervoor kreeg hij elke maand een injectie van iets vergelijkbaars, maar ik vond het op en neer gesleep met 'm zo sneu voor 'm.

Op de pilletjes doet 'ie het prima zonder al te idioot te gaan stuiteren of te gaan schranzen, maar net als Rooyke krijgt 'ie het wel gewoon (ook voor de predzoo begon) even flink op z'n heupjes om vervolgens ergens een lekker plekje te zoeken voor een flinke dut :D .

Ik hoop echt van harte dat de vooruitgang bij Rooyke nu door blijft zetten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:29

1 mg/kg is niet extreem. Katten hebben in verhouding vrij veel nodig. Wormmiddelen worden per kg voor een kat ook hoger gedoseerd.
Ik heb mijn oude hond op 2,5 mg staan (bij 15 kilo gewicht) tegen de jeuk. Dat is écht onderhoudsdosering.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:19

Dat zijn positieve updates Oscar +:)+

Gelukkig maar dat het kattenbestand weer aan de beterende hand is.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:52

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes, ik zal ze inlijsten en boven de bank (chronisch bezet door dierenstapel :D) hangen :)

De dosis prednison leek mij ook al niet te extreem. Ik heb er geen verstand van, maar wel wat op Google gezocht en kwam daar toch ook veel hogere doseringen tegen. Nu is natuurlijk niet elke situatie vergelijkbaar, dus voor mij ook weer moeilijk (of eigenlijk: niet) te beoordelen. Dat laten we dan maar aan de deskundigen over, ze zullen het wel weten :)

Rooyke heeft een prima nacht gehad. Vannacht slechts 1 keer een proestbui(tje) gehad. Gisteren overdag ook maar een keer of 5, ten opzichte van een keer of 50 de dagen ervoor.
Vanochtend stond hij alweer luid spinnend naast het bed en de koek en zopie gaan er ook nog steeds prima in. De buurvrouw heeft hem net met een bezoekje vereerd, ze had hem gisteren niet gezien vanwege een dagje weg. Voor haar zal het verschil nog veel groter zijn, zij heeft immers de 'opleving' nog niet echt waargenomen. Kreeg net een sms-je met daarin alleen de boodschap "KEIGOED", dus dat klinkt allemaal.... uhhhhh..... keigoed :))

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:01

Jeueueueueueuej!!! Harstikke fijn Monique!!
*kleine lettertjes* --> dus nu heb je weer tijd om aan mijn casus te werken ;) ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:38

Ik gooi er nog even een update tegenaan :)

Met zowel Oscar als onze Rooyke gaat het gelukkig nog steeds 'keigoed' :j
Bij Oscar zijn we de antibiotica aan het afbouwen en bij Rooyke gaan we vanaf morgen beginnen met het afbouwen van de prednison, hij krijgt dan een halve dosis + antibiotica.

Vandaag was natuurlijk een mooie dag om de wijde wereld weer eens te verkennen. Manlief had vandaag vrij en da's wel fijn, dan kan hij de koek en zopie verzorgen en portiertje spelen :))
Rooyke heeft zich ontzettend uitgeleefd en was echt als vanouds aan het spelen en klieren. Constant achter Homer aanrennen en de boel uitdagen, ondertussen ook nog even mijn zorgvuldig geplantte narcisbolletjes en viooltjes om zeep geholpen. De plantjes vonden we ergens op het pad terug. Daarna even fijn door de potgrond rollen voor de decoratieve strepen op z'n witte buik en hoofd, en dan weer gaan met die banaan :))
Vanuit het niets maakt hij weer zo een jump op de schutting, dus z'n kracht is er grotendeels ook weer :) Het hoesten en proesten is ook weg en de koorts is ook nog steeds weggebleven. Een paar keer per dag heeft hij nog een ienieminie proestje, maar als je niet zou weten dat ie iets gemankeerd had dan zou het niet eens opvallen. 't Is dat we weten wat er aan de hand is/was, anders zouden we het niet eens opmerken.
Al met al heel veel positief nieuws van het kattenfront :j

De komende weken blijven spannend. Rooyke is natuurlijk behoorlijk volgepropt met medicijnen en het afbouwen gaat eerdaags beginnen. Zodra hij vrij is van alle medicijnen (dan zijn we weer ruim een week verder) dan wordt waarschijnlijk ook zichtbaar hoe hij ervoor staat. Blijven alle klachten een tijd weg, dan mogen we de optie FIP gaan schrappen. Ik zou er m'n hele hebben en houwen voor over hebben als we dat uit zouden kunnen sluiten....... we duimen dus nog even verder :)

moonwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:00

Toppie, dit is fijn om te lezen allemaal. Nog even doorduimen *D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:32

Haha, die had duidelijk het voorjaar in z'n bol vandaag zeg! Erg handig dat manlief thuis was om voor blikopener en portier te spelen, zodat het rooie monster z'n gang kon gaan en de tuin om kon spitten. Ik duim nog even door dat het met het afbouwen van de pillekes niet weer allemaal gaat verergeren en dat FIP daarmee uitgesloten wordt!

Super dat ook Oscar het goed doet en kan gaan afbouwen met de AB.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:36

Jeuh wat fijn!

Die rooie komt er wel, en Oscar ook..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:16

Goed nieuws zeg! Super fijn dat ie weer op en top Rooyke is :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:35

Laten we nog eens een update doen :))

Ik denk dat we Oscar wel als genezen kunnen beschouwen :) Met het afbouwen van de prednison is het niet zo goed gelukt, op een gegeven moment kreeg ik die pilletjes er echt niet meer in, dus uit noodzaak zijn we maar gestopt. Het wilde echt niet meer en ik zat constant met een kat te kijken die compleet over de zeik was, en vervolgens nog geen pilletje binnen had. Gelukkig doet ze het goed, ze is eigenlijk weer als vanouds :)

Afgelopen vrijdag zijn we begonnen met het afbouwen van de prednison bij Rooyke. Hij krijgt nu nog een half tabletje (2,5 mg.) per dag + de laatste stukjes antibiotica. Komende vrijdag is alles op. Met het afbouwen gaat het goed, ik merk eigenlijk geen verschil met de dagen ervoor dus dat is hopelijk een goed teken :)
Ondertussen is meneer ook weer ruimschoots de wijde wereld aan het verkennen. Nu het zulk mooi weer is wil hij erg graag naar buiten en hoewel ik het nog steeds een beetje 'eng' vind, laat ik hem toch z'n gang maar gaan. Alles heeft z'n voors en tegens, maar ik denk dat het op dit moment het belangrijkst is dat hij weer goed in z'n vel komt te zitten en z'n dagelijkse dingetjes kan doen. En dat doet ie :))
Er zit meer dan genoeg leven in, hij hopst de hele dag gezellig door de tuin en doet af en toe een dutje in de zon. Verder heel veel spelen en de andere katten klieren en uitdagen.
's Avonds is ie wel erg moe en ligt hij zowat in een coma, maar dat was voorheen eigenlijk ook wel als ie veel buiten was geweest. Hij heeft natuurlijk ook flink ingeboet aan conditie en gewicht en het zal even tijd nodig hebben voordat dat weer op peil is.

Komend weekend wordt weer even spannend omdat de medicijnen dan helemaal op zijn en we dan voor het eerst zullen zien hoe hij het doet zonder de hele apotheek. Ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen dat hij het gaat redden. Hij zit natuurlijk nog wel onder de medicijnen, maar het is niet zo dat hij compleet gedrogeerd wordt. Ik zou denken dat als het echt foute boel was dat we het dan al wel gezien hadden, maar de tijd zal het allemaal wel leren ;)