Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

magda_90 schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie zouden doen in onderstaande situatie, hier komt ie:
Tijdens het uitlaten van je hond op een losloopgebied (die in jouw wijk zeldzaam zijn) kom je een tegenligger tegen met een hond. Je ziet elkaar op een afstand van 60 meter. De tegenligger had zijn hond al aangelijnd (uitrolriem) en met het zien van jouw (loslopende) hond zet hij zijn hond streng onder zijn appél.
Jouw hond loopt nog steeds los en is van het soort wat enthousiast reageert op andere honden, aangelijnd of niet.
Wat doe jij bij het naderen van deze tegenligger?
- Je eigen hond zijn gang laten en dus aan die hond laten snuffelen etc.
- Of je roept je hond bij je en zorgt dat hij niet naar die andere hond kan gaan.
En vooral ben ik benieuwd naar de reden van je actie in deze situatie.
[edit] Nog een optie erbij gezet.

wyko schreef:Als je hond niet vriendelijk is voor andere honden, moet je gewoon niet in een losloop gebied komen.
Als ik daar loop en iemand lijnt zijn hond aan, dan roep ik mijn honden wel bij me, ga met ze spelen en zorg dat ik ze gewoon los kan laten lopen, maar niet dat ze achter de aangelijnde hond gaan snuffellen ofoz.
Marloes__ schreef:Mijn border laat ik zijn gang gaan. Die zal nooit uit zichzelf naar een andere hond toe gaan. Mijn bulldogje 'roep' (hij is doof) ik terug aangezien dat meer een vechtersbaasje is. Aanlijnen doe ik niet, op deze manier bevestig je voor een hond het 'gevaar', waardoor je, zeker bij een wat dominantere hond, sneller agressief gedrag oproept.
HBVisser schreef:Ik bevestig helemaal niets.
Ik zeg er niets bij, ik doe niets, ik lijn ze gewoon aan. Dan moeten ze even wachten en als alle baasjes het ermee eens zijn mag er gedonderd worden.
Klaar!
Buiten het huis/tuin/bekende honden is er geen roedel. dus ook geen rangorde en ook geen dominantie.
Honden die agressief gedrag vertonen doen dit meestal uit angst (ik pak jou eerder dan jij mij) of omdat ze gewoon een kronkeltje in hun koppie hebben.
En ik wil die hond met dat kronkeltje niet bij mijn honden hebben mocht ik hem tegen komen.
hoezo geen roedel buiten? buiten is het roedel toch gewoon op stap? wij wel in ieder geval
een hond van buiten het roedel is inderdaad gewoon een um.. tja.. losse hond?
Die gaan daar niet goed mee om, die zijn geen roedelleider..