Wat zou jij doen in deze situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij bij het naderen van deze tegenligger?

Je eigen hond zijn gang laten en dus aan die hond laten snuffelen etc.
8 (4%)
Of je roept je hond bij je en zorgt dat hij niet naar die andere hond kan gaan.
174 (90%)
Anders, namelijk...
10 (5%)
Geen mening.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 192

Ragebol1977

Re: Wat zou jij doen in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:28

Ik begrijp uberhaupt niet waarom mensen het risico willen lopen dat hun hond gergrepen wordt door een andere hond.
Het is niet echt bevordelijk voor de karaktervorming van je hond.

Ja , een hond moet kunnen spelen maar dan wel met een hond die daar hetzelfde over denkt.
En dat vraag ik altijd maar eerst eens aan de baasjes.

En rangorde met vreemde honden uitvechten is de grootste flauwekul die er is. Met vreemde honden is er geen roedel/rangorde, dus die hoeven ze ook niet uit te vechten.

Ik heb mijn honden altijd maar dan ook altijd aan de riem als er een andere hond aan komt. En pas als ik, als leider van ons kleine team, ervan ben overtuigd dat de andere hond vriendelijk is wordt er gespeeld. Want het is mijn taak als baas om mijn honden te behoeden voor gevaar. Doordat ik het zo aanpak, zijn mijn meiden nog nooit gegrepen en kunnen ze met elke andere hond overweg. Begint een andere hond te zieken, dan komen mijn honden naar mij ipv te vechten.
En zo hoort het!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:32

@HBVisser: wat jij zegt herken ik wel.
Mijn hond wacht met "vreemde" honden altijd op mij, en pas als ik erheen stap zal zij het ook gaan doen, behalve dan als ze zeker weet dat die hond niet te vertrouwen is dan.
(heb ik nog nooit beseft)

Maar ik heb nog nooit vechtende honden gehad, alleen een aantal die uitvielen aan de lijn(toen mijn hond ook aangelijnt was)
En mijn hond heeft ook 1 keer een flinke snauw gekregen van een hond omdat mijn hond iets raars in haar mond had, en daardoor ging kwijlen én grijnsen, en dat werd(logisch eigenlijk) niet gewaardeerd door die hond :o
Spelen gebeurt nog wel eens, maar met de meeste honden niet.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:51

Dat de tegenpartij de hond aangelijnd heeft is vast een rede voor.
Als je het ziet dan vind ik wel zo netjes me hond bij me te roepen en te laten volgen.
maar wij lopen met een roedel en ook andere loslopende honden mogen ze niet zomaar op afvliegen, dat is best intimiderend met ze 3en of 4ren op 1 hond ;)
En ik kan wel zeggen ze doen niks, maar dat heb je niet in de hand. Ze kunnen altijd wat doen hoe braaf ze ook zijn.
En ik zou het ook fijn vinden als mijn hond aangelijnd is dat de tegenpartij zijne bij zich houd.
Je hebt je hond niet voor niks bij je ,
blessure , slecht gedrag ect ect.
joyce83:
Ik vind het rijden ook vreselijk gedrag.
Nu hebben wij 2 open reuen , 1 ervan ook best dominant tegen andere honden , maar rijden op andere honden hoeft hij absoluut niet te doen. het is nergens voor nodig en ik vind het ook zeer vervelend gedrag.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:31

ik zou um toch bij me roepen en vast maken,
onze jack russell wil oolk bij alle honden altijd snuffelen enzo, maar niet alle honden
vinden dat even leuk. hij luisterd nou ook al niet echt geweldig (hoewel dit laatste tijd
veel beter gaat) dus laat hem zelden los, alleen in het park soms.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:09

Ik roep haar bij me en maak haar vast. Die persoon zal wel een goede reden hebben om zijn hond vast te laten. Misschien is de hond niet sociaal naar andere honden en bijt hij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:41

magda_90 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie zouden doen in onderstaande situatie, hier komt ie:

Tijdens het uitlaten van je hond op een losloopgebied (die in jouw wijk zeldzaam zijn) kom je een tegenligger tegen met een hond. Je ziet elkaar op een afstand van 60 meter. De tegenligger had zijn hond al aangelijnd (uitrolriem) en met het zien van jouw (loslopende) hond zet hij zijn hond streng onder zijn appél.

Jouw hond loopt nog steeds los en is van het soort wat enthousiast reageert op andere honden, aangelijnd of niet.

Wat doe jij bij het naderen van deze tegenligger?
- Je eigen hond zijn gang laten en dus aan die hond laten snuffelen etc.
- Of je roept je hond bij je en zorgt dat hij niet naar die andere hond kan gaan.

En vooral ben ik benieuwd naar de reden van je actie in deze situatie.

[edit] Nog een optie erbij gezet.

In dit geval lijn ik aan.......de andere hond is aangelijnd en wordt bij het zien van mijn hond strakker onder appel gezet
en dat is dus niet zomaar.......in mijn gedachtegang gaat dan ,dat die hond wel eens niet te vertrouwen kan zijn en ik wil geen problemen ,dus dan lijn ik aan en passeer ik op ruime afstand

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:49

zo had ik dat vanmorgen, zag een man lopen met zijn hond op afstand, hij zet zijn hond aan de lijn, en daarop heb ik de mijne ook aangelijnd.
maar eenmaal dichterbij zei die man: ze mag wel los wat mij betreft,toen beide honden weer los en dat ging hartstikke goed.

ook ik lijn mijn hondje aan als ik zie dat mensen hun hond aan de lijn hebben,wanneer ze streng en kort worden gehouden,ga ik er met een afstand bij langs

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:52

Inprincipe ga ik ervan uit dat hij de hond niet voor niets aan de lijn doet! Dus zal ik mijn hond altijd bij me roepen en vast pakken :D
Bij sommige mensen weet ik echter dat ze de hond voor een andere reden aan de lijn doen (loops, wegloper enz). Als ik dit weet dan kan onze hond gewoon los blijven ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:00

Bij ons op de hei moggen op sommige plekken de honden (seizoens gericht) los lopen ook al is het seizoen er helemaal niet toch laten mensen ze vaak los lopen en ik vind dit ontzettend irritant.

Tuurlijk ik begrijp dat je, je hond lekker los wil lopen maar leer hem dan in iedergeval te luisteren!!
Als ik met me paard op de hei ben hangt er 9 van de 10 keer een hond in de staart of benen.
veder ga ik ook wel is naar de hei met mijn 2 jacky's de 1 ene is heel lief.. maar de andere heel angstig en bijt van zich af als honden te enthausast op haar af komen.

Ik vind het dus heel fijn als mensen hun hond even bij hun roepen zelf lopen mijn honden idd niets voor niets aangelijnd.

Helaas gebeurt dit bijna niet..

Sorry voor de spel fouten...

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:35

Ik zou hem bij me roepen, pas als die andere hond mag spelen zou ik hem ook weer 'vrij' laten. Zo doe ik het iniedergeval altijd mij ons hondje

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:23

Hmm in princiepe is het een losloopgebied, dus eigenlijk zou ik mijn hond dan niet hoeven aanlijnen.
Mijn vriend en ik gaan bijna iedere week naar de drunense duinen, en daar is dus ook een losloopgebied, maar heb er eigenlijk nog niet bij stil gestaan om hem dan aan te lijnen.

Nou scheelt het ook dat het daar ontzettend groot is en je niet perse dicht langs elkaar af hoeft.

Maar hier in de bossen is het wel anders, als ik een hond tegen kom die aan de lijn zit doe ik de mijne vast, doe hem sowieso vast als ik iemand tegen kom.
Helaas lijk ik wel de enige te zijn hier in het dorp, heb al zo vaak meegemaakt dat die van mij aan de riem zit en we dan een loslopende hond tegen komen..
Baasje probeert vervolgens zijn hond terug te roepen, maarja...beest luistert niet en stormt gewoon op ons af, dat heeft al meerdere keren voor vervelende situaties gezorgd :n

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:02

ik lijn mijn hond niet aan, maar heb geantwoord dat ik haar bij me roep. soms doe ik dat, soms niet, maar mijn hond is een held op sokken en rent al piepend naar mij terug als een ander lelijk naar haar kijkt, die is zo confrontatie vermijdend dat ik daar geen probleem in zie; het gros van de aangelijnde honden loopt ze omheen.
wat ik wel storend vind is als ik dus iemand anders tegen kom met twee loslopende herders waarvan de reu prompt mijn hond afblaft en de eigenaars vervolgens verontschuldigend zeggen 'ja, de teef is loops, die verdedigt hij'. lijn m dan aan als je weet dat hij uitvalt, mijn hondje was nog niet eens in de buurt van de teef :(
mijn jackje kan ik geen peil op trekken hoe die op een andere hond reageert en snauwt ook weleens, die hou ik ook aangelijnd.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:32

Als je hond niet vriendelijk is voor andere honden, moet je gewoon niet in een losloop gebied komen.

Als ik daar loop en iemand lijnt zijn hond aan, dan roep ik mijn honden wel bij me, ga met ze spelen en zorg dat ik ze gewoon los kan laten lopen, maar niet dat ze achter de aangelijnde hond gaan snuffellen ofoz.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:53

wyko schreef:
Als je hond niet vriendelijk is voor andere honden, moet je gewoon niet in een losloop gebied komen.

Als ik daar loop en iemand lijnt zijn hond aan, dan roep ik mijn honden wel bij me, ga met ze spelen en zorg dat ik ze gewoon los kan laten lopen, maar niet dat ze achter de aangelijnde hond gaan snuffellen ofoz.

Dat weet je nooit zeker van je hond.

Voor zover ik weet zijn mijn meiden superlief. Ze hebben nog nooit echt geknokt.
Maar toch.......je kan maar zo een hond tegen komen waarmee het niet klikt.
Ik vind baasjes soms wel gemakkelijk hoor.......het is zo'n kleine moeite om even de hond aan te lijnen.
Dan vraag je of de andere hond/mens een robbertje stoeien ook op prijs stelt en dan gooi je ze weer los.
Losloopgebied of niet........je kent een andere hond niet en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Een bijtwond geneest wel weer maar het karakter van je hond kan levenslang verpest zijn door een knokpartij.
Ik begrijp echt niet dat iemand dat risico wil lopen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:13

Mijn border laat ik zijn gang gaan. Die zal nooit uit zichzelf naar een andere hond toe gaan. Mijn bulldogje 'roep' (hij is doof) ik terug aangezien dat meer een vechtersbaasje is. Aanlijnen doe ik niet, op deze manier bevestig je voor een hond het 'gevaar', waardoor je, zeker bij een wat dominantere hond, sneller agressief gedrag oproept.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:30

Marloes__ schreef:
Mijn border laat ik zijn gang gaan. Die zal nooit uit zichzelf naar een andere hond toe gaan. Mijn bulldogje 'roep' (hij is doof) ik terug aangezien dat meer een vechtersbaasje is. Aanlijnen doe ik niet, op deze manier bevestig je voor een hond het 'gevaar', waardoor je, zeker bij een wat dominantere hond, sneller agressief gedrag oproept.

Ik bevestig helemaal niets.

Ik zeg er niets bij, ik doe niets, ik lijn ze gewoon aan. Dan moeten ze even wachten en als alle baasjes het ermee eens zijn mag er gedonderd worden.
Klaar!

Buiten het huis/tuin/bekende honden is er geen roedel. dus ook geen rangorde en ook geen dominantie.
Honden die agressief gedrag vertonen doen dit meestal uit angst (ik pak jou eerder dan jij mij) of omdat ze gewoon een kronkeltje in hun koppie hebben.
En ik wil die hond met dat kronkeltje niet bij mijn honden hebben mocht ik hem tegen komen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:51

HBVisser schreef:
Ik bevestig helemaal niets.

Ik zeg er niets bij, ik doe niets, ik lijn ze gewoon aan. Dan moeten ze even wachten en als alle baasjes het ermee eens zijn mag er gedonderd worden.
Klaar!

Buiten het huis/tuin/bekende honden is er geen roedel. dus ook geen rangorde en ook geen dominantie.
Honden die agressief gedrag vertonen doen dit meestal uit angst (ik pak jou eerder dan jij mij) of omdat ze gewoon een kronkeltje in hun koppie hebben.
En ik wil die hond met dat kronkeltje niet bij mijn honden hebben mocht ik hem tegen komen.

:o? hoezo geen roedel buiten? buiten is het roedel toch gewoon op stap? wij wel in ieder geval :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:04

Er is geen roedelverhouding met een vreemde hond die je tegenkomt. Zo bedoel ik het.....
Dus een hond die zich agressief of boos opstelt tegen een vreemde hond heeft een klein kronkeltje.

Mijn vorige Bullmastiffreu had die kronkel ook. Vreselijk vond ik dat.
Wij hebben hem gekregen toen hij al 2 was. Ik heb de scherpe kantjes eraf kunnen krijgen. In het begin ging hij al helemaal uit zijn plaat als hij een hond op verre afstand zag.

Ik ben met hem dus nooit gezellig wezen wandelen op losloop of uitlaatterreinen. Heel sneu.......maar ja......ik wilde geen ongelukken.

Ik heb gespit in zijn verleden en het bleek dat hij ook meerdere malen gegrepen is door andere honden voordat ik hem kreeg.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:35

ahzo, nu klinkt het opeens een stuk logischer :+ een hond van buiten het roedel is inderdaad gewoon een um.. tja.. losse hond? :+

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:39

Ik zou mijn hond dan bij mij houden, gezien de persoon aan de andere kant zijn hond bij zich houdt zou ik dat ook doen, doet diegene vast niet voor niets en ik zit niet op ongelukken te wachten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:41

Zo zit ik nu ook eigenlijk met onze meid. Ik wil haar laten steriliseren nadat ze 1 keer loops geweest is, tja ze zal toch naar buiten moeten voor haar behoefte. Iemand anders kan niet zien bij het wandelen dat mevrouw loops is dus ik zou het zeker op prijs stellen dat andere mensen hun hond in elk geval aangelijnd houden. Als ze straks de operatie gehad heeft zie ik dus ook liever geen loslopende hond rondom die van mij komen als ik eerlijk ben.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:58

Mocht de tegenligger zijn hond strakker aan de riem halen dan zal ik de mijne bij mij roepen en evt ook vastmaken (vaak niet nodig).
Gelukkig is onze hond niet erg sociaal naar andere (vooral grotere) honden en zal altijd bij mij in de buurt blijven of ruim om de ander heen gaan. (hij heeft in sowieso eerste half jaar weinig contact gehad met andere honden bij vorige eigenaar, lang verhaal)
Als ik hem juist aanlijn gaat hij alleen maar aan mijn benen kleven met als gevolg dat ik vaak verstrikt raak in de lijn of dat ik over hem heen struikel.

Het wordt de laatste tijd wel beter. Mijn moeder wandeld nu zo'n twee keer per week met hem langs het ijsselmeer waar dus meerdere honden lopen en hij durft nu ook op andere iets grotere honden af te gaan, maar zijn voorkeur blijft toch bij kleintjes en uiteraard zijn eigen soort die hij al van verre uitpikt..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:16

HBVisser schreef:
Er is geen roedelverhouding met een vreemde hond die je tegenkomt. Zo bedoel ik het.....
Dus een hond die zich agressief of boos opstelt tegen een vreemde hond heeft een klein kronkeltje.

.

dan heeft 40% van alle honden in nederland een kronkeltje.....

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:26

Dat klopt........

Ik zeg ook niet dat dat een heel drama is. Maar voor mij een reden om mijn hondjes eventjes aan te lijnen als er een andere hond aan komt.
En als iedereen dat even zou doen, zou dat heel wat knokpartijen schelen.

MliesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:29

Ik zou het geen kronkeltje noemen, maar falen van de eigenaar. ;) Die gaan daar niet goed mee om, die zijn geen roedelleider..