Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:01

Over het algemeen ben ik het met je eens.
Ik heb een hond als mijn maatje, zij staat voor mij klaar en ik voor haar. We geven elkaar liefde, worden daar blij van en zijn samen gelukkig.
Een leider ben je door middel van je houding en die dient altijd aanwezig te zijn. Op die manier krijg je naar mijn idee een heldere band met je hond gebasseerd op vertrouwen en liefde.

Sommige honden hebben echter een duidelijkere aanwezige verhouding tussen mens en hond nodig. Als baas blijf je ten alle tijde verantwoordelijk voor je hond en zijn/haar daden en om optimaal van elkaar te kunnen genieten dient de hond wel respect voor de wensen/orders van de baas te hebben.

Wat ik het belangrijkste dingen vindt in de relatie met je hond is duidelijkheid naar elkaar toe, respect voor elkaar, liefde, consequentie en vertrouwen. Draag je deze dingen uit dan ben in je mijn ogen een goede leider voor je hond en daarmee maak je je hond het gelukkigst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:57

Yamcha schreef:
Puppen zijn ook lang niet altijd snoezig. Je hebt ook van die schatjes die om de haverklap in je handen en voeten hangen. Is ook cute :D

Je moet alleen niet alles willen verklaren met dominantie, gewoon eens kijken waarom een hond doet wat hij doet. Er was hier eerder op Bokt een pup die het ook deed. TS ging kunstjes met het hondje doen en het was over. De hond verveelde zich en wilde wat te doen hebben, alleen de manier van vragen was niet heel charmant. Daar moet je dan een alternatief voor aanleren, en dat zeker in het begin consequent belonen. En uiteraard het happen afleren, maar dat kan ook door keihard te gaan gillen, je hoeft ze niet de hersens in te slaan zeg maar.

Kijk hier kan ik wel wat mee. Denk dat 'straffen' voor iedereen iets anders betekend, de een mept, de ander trapt weer een ander geeft een brul. Ligt ook wel aan je ervaring.
Gelukkig was bij deze pup één fixe correctie voldoende geweest en is het niet meer voorgekomen.
Wel weer andere dingen want dit hondje is nogal zijn grenzen aan het verleggen op een aanwezige manier.

Oprtalj schreef:
Bijtwonden zijn nooit leuk, maar als de persoon in kwestie zich iets beter had verdiept in hondengedrag, dan was dit gemakkelijk te voorkomen geweest.

Beste stuurlui staan aan wal toch? Fijn dat jou dit blijkbaar nooit overkomen is de rest laat ik maar aan mijn fantasie over. }:0

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:47

Mijn Mechelaar is anders helemaal niet zo en mag gewoon bij me liggen, krijgt gewoon snoepjes etc uit de hand, mag als eerste naar buiten, en eet eerder als ik ... Heerlijk beest, en doet de vliegjes niet eens kwaad :D

Alleen alles wat vandaag mag mag morgen ook, en alles wat nu niet mag, mag morgen ook niet :D ( er zijn overigens maar weinig dingen die echt niet mogen :+ )

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:03

Chiqa schreef:
Beste stuurlui staan aan wal toch? Fijn dat jou dit blijkbaar nooit overkomen is de rest laat ik maar aan mijn fantasie over. }:0

Hoezo 'beste stuurlui staan aan wal?' Ik dacht niet dat jij mij persoonlijk kende, toch? Hoe weet jij dan precies wat mijn ervaringen zijn met het opvoeden van honden? Of is dat een beeld dat voortkomt uit jouw fantasie?
Inderdaad is het mij nooit overkomen dat ik gebeten werd door een hond met baknijd. Wat niet wil zeggen dat ik geen ervaring heb met honden die baknijd vertonen. In tegendeel zelfs.
Hoe kun je zo zeker stellen dat 1 fikse correctie bij deze hond het probleem heeft opgelost? Omdat hij het niet meer heeft gedaan t.o.v. die zich heeft opgeworpen als zijn meerdere? En wie zegt dat deze hond het nu van andere personen ook zou accepteren? Ook als de betreffende personen minder sterk overkomen op de hond dan degene die hem heeft gecorrigeerd? Wat zou deze hond doen als onverhoopt een kind hem benadert tijdens het eten?
Begrijp me goed, van mij hoeft niet Jan en Alleman aan de voerbak van een hond te komen terwijl deze aan het eten is. Maar om nu na 1 correctie te stellen dat het probleem is opgelost?
Waarom niet de methode volgen zoals Yamcha al heeft uitgelegd? De hond een positieve ervaring geven wanneer hij tijdens het eten wordt benaderd? Is voor de hond begrijpelijker, geeft een betrouwbaarder effect op lange termijn en ook naar andere mensen dan de baas zelf toe én geeft minder risico op vervelende bijtwonden.
Baknijd in verband brengen met dominantie en hard afstraffen is echt een heel erg achterhaalde methode en past dan ook niet bij mensen die weten waarmee ze bezig zijn v.w.b. het opvoeden van een hond.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:04

Honden zijn oppurtinisten. Net zoals mensen dat zijn.
Natuurlijk willen ze het lekkerste plekje, op tijd en lekker eten en geestelijk bezig gehouden worden.
Honden doen alleen iets als ze er zelf beter van worden.

Alleen heeft ooit iemand bedacht wanneer een hond gromt of zelfs bijt omdat hij van zijn lekkerste plekje af moet of omdat zijn eten afgepakt wordt, dit dominantie zou zijn.

Kul! Met de hoofdletter K!

Natuurlijk gelden er regels in elk huishouden. Tussen mens en mens, en tussen mens en dier.
Maar wederom heeft dit niets met rangorde te maken. Dit heeft te maken met het feit dat het zonder enkele regels een en al ergernis in huis wordt.

Ergernis tussen mens en mens (doe dat dopje op de tandpasta) en ergernis tussen mens en dier (auw over de hond gestruikeld toen je naar buiten liep).

Honden reageren goed op beloningen, ze worden er immers beter van als ze een opdracht goed uit hebben gevoerd en dit gedrag zullen ze vaker gaan vertonen om hun beloning te krijgen.

Ideaal om dit dus te combineren met de regels.
Maar nogmaals........een hond zit echt niet de hele dag op jouw plekje in de roedel te azen. Een hond wil gewoon weten welke regels er gelden en deze opvolgen om conflicten uit de weg te gaan en er zelf beter van te worden.

De ene hond wordt beter van een aai over zijn bol, een ander doet het voor een koekje.
Er is nog nooit een band gevormd door slaag, schreeuwen of ruk en trekwerk. Sterker nog, de hond zal je uit de weg gaan en deemoedig je comamndo's uitvoeren. Simpelweg omdat hij of zij bang is voor een conflict.
Andere honden zullen uit angst of stress van zich af durven te bijten.

Oh ja.....dominante rassen bestaan niet. Hooguit rassen die wat meer hun eigen gang gaan, omdat ze gefokt zijn om zelf beslissingen te nemen. Of rassen die juist veel moeten werken om hun geest gezond te houden en ongewenst gedrag gaan vertonen omdat zij niet kunnen doen wat hun aard ze in geeft.

Anoniem

Re: Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:11

Zeker zijn regels nodig, die hebben alleen geen bal met rangorde te maken.

Mijn hond slaapt niet op mijn bed, dat heeft niks te maken met rangorde, dat heeft te maken met dat ik ook nog wil slapen 's nachts.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:57

HBVisser schreef:
Maar nogmaals........een hond zit echt niet de hele dag op jouw plekje in de roedel te azen. Een hond wil gewoon weten welke regels er gelden en deze opvolgen om conflicten uit de weg te gaan en er zelf beter van te worden.

Misschien moet ik voor mijn eigen honden praten, maar ik denk juist dat de meeste honden het fijn vinden dat de keuzes voor ze worden gemaakt en juist totaal niet azen op de plek van de baas. :)

Ik zie hier nooit acties van mijn honden waarop je af kunt lezen dat zij graag aan het roer willen staan. :n De honden uit mijn naaste omgeving willen allemaal gewoon inderdaad in harmonie fijn leven, zonder conflicten inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 05:46

Dat zie ik idd ook terug.
Ik heb me eens verdiept in het boek "Kalmerende signalen" en het is echt opvallend hoeveel signalen honden hebben om een confrontatie niet te doen eindigen in een conflict :) honden lijken echt een enorme hekel te hebben aan conflicten, ze doen er echt alles aan om die te voorkomen.
Kasmir schreef:
Momenteel móeten we tessa wel negeren omdat ze helemaal hyper is als wij thuis komen en ontzettend tegen ons opspringt. Pas wanneer ze rustig is krijgt ze de aandacht die ze graag wilt en op den duur zal ze dat hypere gedrag niet meer tonen.

Dat vind ik wel een redelijk goede reden om te negeren ja, als je dat opspringen niet wilt hebben.

Ligt er ook aan hoe de hond het doet, vind ik. Dimo komt altijd een soort van tegen je aanhangen, en als je het niet wilt hebben, is 'nee' ruim voldoende. Ik vind het bij Dimo ook niet erg, het is echt op een lieve manier, en heel voorzichtig :)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:18

Yamcha schreef:
Ik heb me eens verdiept in het boek "Kalmerende signalen" en het is echt opvallend hoeveel signalen honden hebben om een confrontatie niet te doen eindigen in een conflict :) honden lijken echt een enorme hekel te hebben aan conflicten, ze doen er echt alles aan om die te voorkomen.

Daar ben ik me sinds een aantal jaren ook erg van bewust. Moet ook zeggen sinds ik de kalmerende signalen respecteer ik merk dat de honden nog meer vertrouwen in mij hebben. Het gaat al om iets kleins als dat ik ergens door geirriteerd ben. Vaak komen de honden dan juist naar je toe om je te kalmeren. In het verleden reden om dan een snauw te geven van 'op je plaats'. Hondjes gingen bedremmeld op hun plaats liggen. Onzekere koppies en kleine kwispeltjes.

Nu neem ik hun 'troost' van harte aan. Ga lekker met ze knuffelen. En de rust/harmonie in ons roedeltje is weer hersteld.

Nu mijn baas nog zover krijgen dat ik ze mee mag nemen naar mijn werk. Mis ze af en toe echt als ik mezelf daar weer eens druk loop te maken :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:17

joyce83 schreef:
VAgolijntje jij hebt de honden dat gegeven wat ze nodig hebben. Dat blijkt maar weer omdat ze doen wat je vraagt, je geen ruzie met ze hebt en de honden blij en tevreden zijn. Deze honden hebben die manier van aanpakken nodig en het werkt. Dat vind ik de beste manier, kijken naar wat de hond nodig heeft.

bedankt dat is ook precies wat ik probeer te doen, als we weer een hond er bij nemen zal dit een dobermann zijn ook niet de makkelijkste honden maar we zien wel wat hij nodig heeft ik kan nu nog niet zeggen of we streng moeten zijn of milder dan bij onze dame :D

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:37

Persoonlijk denk ik dat het voor sommige honden en eigenaren best nuttig kan zijn om bepaalde stukjes van de dominantieregels toe te passen.

Maar ik geloof niet zoals Jan Fennel dat je elk ongewenst gedrag of probleem kunt oplossen met de dominantie regels of dat elke hond altijd probeert de baas te zijn over zijn eigenaar.

Mijn honden hebben vrijwel alles geleerd met behulp van iets lekkers.
Zitten, afliggen, aan de voet, volgen etc.

Wat is er mis mee om een hond iets aan te leren met iets lekkers?
Of je hond te belonen met iets lekkers?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:51

ik zie slopen, blaffen, janken etc niet als dominantie. Slopen doen honden omdat ze bijv het gevoel hebben dat ze worden verlaten. Of inderaad uit verveling. Mechelaars zijn roedelhonden tot het bot, ik heb met meerdere mechelaars de ipo/knpv gelopen en ze zijn gefokt om met de baas samen te werken. Als zo'nhond ineens alleen wordt gelaten krijg je vaak janken/blaffen'' porberen de roedel weer hij elkaar te krijgen'' slopen '' frustratie gemis uiten''
zelf heb ik een mechelaar in huis gehad van een fokker of knpv mee te lopen helaas moest ik wel 8 uur per dag werken en deze teef was te gehecht en ging dus janken slopen blaffen etc. Ze probeerde niet dominant te zijn ze probeerde mij terug te krijgen. Ze is weer terug naar de fokker gegaan want die zijn alle dagen thuis de hond wordt nu mee gefokt beestje is heel erg gelukkig!

Honden zijn niet persee dominant sommige honden nemen de macht over maar dit zullen ze alleen doen als het niet anders kan. Dus een baas die geen leiding geeft aan een hond die dit wel nodig heeft zal problemen krijgen met de hond. De hond is ongelukkig want die wil niet de baas zijn en uit zijn frustratie op de baas. De mastino die ik had was gewoon erg onzeker door de onkunde van zn baas. Een paar regels en 3 x streng aanpakken van mijn kant was genoeg.

Over koekjes training ik doe het niet, ik heb geen enkele hond getraind met iets lekkers ik zeg braaf en speel met bijv een bal of bijtrolletje. Ik zie dat honden dat een stuk leuker vinden en ook langer hun best doen omdat ze daarna lekker kunnen spelen.
Sommige honden doen het vast goed op koekjes maar wat ik vaak zie dat als mensen geen koekje hebben de honden vertikken het gevraagde te doen erg vervelend als je een noodsituatie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:56

Chawi schreef:
Yamcha schreef:

Daar ben ik me sinds een aantal jaren ook erg van bewust. Moet ook zeggen sinds ik de kalmerende signalen respecteer ik merk dat de honden nog meer vertrouwen in mij hebben. Het gaat al om iets kleins als dat ik ergens door geirriteerd ben. Vaak komen de honden dan juist naar je toe om je te kalmeren. In het verleden reden om dan een snauw te geven van 'op je plaats'. Hondjes gingen bedremmeld op hun plaats liggen. Onzekere koppies en kleine kwispeltjes.

Nu neem ik hun 'troost' van harte aan. Ga lekker met ze knuffelen. En de rust/harmonie in ons roedeltje is weer hersteld.

Nu mijn baas nog zover krijgen dat ik ze mee mag nemen naar mijn werk. Mis ze af en toe echt als ik mezelf daar weer eens druk loop te maken :D

Dat herken ik heel sterk wat jij daar zegt :j
Doordat ik nu die signalen ken, herken ik ook beter wat ze willen zeggen, mooi is dat :)

En ze kunnen idd je 'temper' prachtig reguleren, daar zijn honden zó verschrikkelijk goed in, als je ze die ruimte geeft...... klinkt het gek als ik zeg dat, nu ik die dingen begrijp, ik nog gekker op ze ben? :+: en zij op mij trouwens :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:06

ik herken dat ook mn meisje komt altijd naar me toe als ik me down voel of ziek ik knuffel haar en ze gaat uit zichzelf dan weer naar dr plaats en dan kijkt ze zo tevreden als of ze zegt kijk das beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:13

Heerlijk is dat, hè?

Wat jouw verhaal over de voedselbeloning betreft: dat moet je afbouwen, eerst met een intervalbeloning (soms belonen ipv altijd) en op een gegeven moment hoeft het helemaal niet meer. Luisteren is dan een gewoonte geworden.

Ik beloon vaak met een balletje, maar even vaak met een knuf. Heel soms een lekkertje. Aanleren van dingen deed ik wel met lekkertjes, omdat ik het zo stom vond om die bal weer af te pakken :o bij Dimo dan, maar dat verschilt bij mij per hond, hoor. Net waar ze goed op reageren, dat gebruik ik.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:27

Oprtalj schreef:
Pit is inderdaad iets anders dan dominantie.

wat is het verschil tussen pit en dominantie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:35

Pit is temperament.
Mijn Dimo is bijvoorbeeld heel pittig, maar absoluut niet dominant. Hij stond in zijn roedeltje onderaan. Toch is hij heel gedreven, enthousiast in het werk, energiek, reageert snel, heeft onwijs veel energie, een heel goede sporthond. Wordt heel fanatiek als hij lekker bezig is, hij moet en hij zal.... Hij is een Duitse Herder uit werklijnen, dan heb je misschien een beetje een idee.

Maar conflicten zal hij altijd vermijden. Hij gaat echt niet tegen je in, en als een andere hond boos wordt, biedt hij rap zijn excuses aan. Hij staat meestal laag in de roedel, en wil ook helemaal niet hoog komen, hij vindt het fijn om steun te hebben aan andere honden. En in feite heeft hij een heel zacht karakter, hij is heel lief, heel vriendelijk en heel sociaal. Echt een genot om om je heen te hebben. Maar streng corrigeren..... doe maar niet..... hij is best heel rap onder de indruk, laat zich heel makkelijk imponeren.

Een dominante hond is niet zo snel onder de indruk, die imponeer je niet zo makkelijk. Een dominante hond heeft geen steun nodig van andere honden, die heeft steun zat aan zichzelf. Wil niet zeggen dat zo'n dominantje het niet heel gezellig vindt om andere honden om zich heen te hebben, zeker wel. Maar die dominante zal de dienst uitmaken. De meeste dominante honden zijn ook best heel zelfverzekerd.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:39

Leuke theorie, ging voor mij ook altijd op. Totdat je een bepaald type hond tegenkomt die zich al als een alfa gedroeg als pup.
Dan gaat deze theorie echt over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:41

annebe schreef:
Leuke theorie, ging voor mij ook altijd op. Totdat je een bepaald type hond tegenkomt die zich al als een alfa gedroeg als pup.
Dan gaat deze theorie echt over!

Ik ben er idd heel anders over gaan denken toen ik mijn Alpha reu kreeg.

Die hond was de meest dominante die je ooit kon tegenkomen, en hij bleef heel meewerkend en vriendelijk, ook zonder die regeltjes :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:58

Een alpha pup? Hoe zag je dat? Stond er een A op zijn kont gebrand???
Een alpha pup zal rustig in een hoekje zitten en zich niet bemoeien met de rest van het gepeupel. dat is ver beneden zijn of haar waardigheid.
Een gestoorde hond is niet per definitie een dominante hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:02

Nee, een gestoorde hond is gewoon gestoord.

Alpha's zijn verre van gestoord, vaak. Die vertonen echt heel puur hondengedrag. Ik vind het trouwens grappig dat echte dominantie helemaal niet als zodanig (h)erkend wordt.

Ik denk dat veel mensen mijn Dimo heel dominant zouden vinden, omdat hij soms heftig kan reageren, en vreselijk kan lopen trutten. Hij is het helemaal niet :D

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:03

@ Yamcha. Ik herken je verdieping helemaal. Ik waardeer mijn honden ook steeds meer. Hoe beter ik hun gedrag leer vertalen...des te meer bijzonder zijn ze in hun 'eenvoud' ...Gaat snel maar weer knuffelen :D

Een alpha pup....bestaat dat eigenlijk wel? Je hebt zeer zelfstandige, zekere pups dat zeker. Maar om bij zo'n jong beestje meteen het etiket alpha op te gaan hangen?

Merken jullie trouwens ook dat mensen het 'stoer' vinden een alpha hond te hebben (als het dat al is). Net zoiets als penny's het stoer vinden dat ze een hengst rijden?

Het grappige dat ik merk..is dat mijn alpha reu echt een doetje is. Heeft nog nooit gevochten. Ergste wat hij heeft gedaan is op een andere (zeer irritante) hond gaan zitten...letterlijk..Ik heb me kapot gelachen. Maar waar hij ook komt, tenzij het bij zijn moeder in huis is, hij heeft wel respect van de andere honden. Ook naar mensen toe zeer vriendelijk, respecterend en sociaal. Kinderen is helemaal leuk. Hij is zeer stabiel en niet gek te krijgen tenzij we het jachtveld ingaan.

Mijn mening is dat een alpha de meest makkelijke hond is. Zijn jongere halfbroertje. Ietwat (ahum) onzekerder, heb ik meer mee te stellen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:06

ik ben het met je eens hb een echte alpha zal zich niet ergens mee bemoeien zich laten gelden etc die is toch al boven alles die zal zich dus ook niet hoeven bewijzen.

@yamcha
ja dat afbouwen doe ik dus ook wel kwa spel niet naar elk goede commando weer een spel. Maar ik heb geen koekjes nodig gehad om iets te trainen dus ik houd het bij een GOED ZO en knuffel of balletje. Omdat ik vaak ook werk met de hond (lees ipo knpv bhn breiten agility etc) is een training met snoepjes ook in t begin niet echt handig daar is de beloning een deel van de training zoals het man werk.

Heb nu al weer zin om te trainen! Heerlijk 1 worden met je hond 1 team alles samen volledig vertrouwen in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:15

Chawi schreef:
@ Yamcha. Ik herken je verdieping helemaal. Ik waardeer mijn honden ook steeds meer. Hoe beter ik hun gedrag leer vertalen...des te meer bijzonder zijn ze in hun 'eenvoud' ...Gaat snel maar weer knuffelen :D

Een alpha pup....bestaat dat eigenlijk wel? Je hebt zeer zelfstandige, zekere pups dat zeker. Maar om bij zo'n jong beestje meteen het etiket alpha op te gaan hangen?

Merken jullie trouwens ook dat mensen het 'stoer' vinden een alpha hond te hebben (als het dat al is). Net zoiets als penny's het stoer vinden dat ze een hengst rijden?

Het grappige dat ik merk..is dat mijn alpha reu echt een doetje is. Heeft nog nooit gevochten. Ergste wat hij heeft gedaan is op een andere (zeer irritante) hond gaan zitten...letterlijk..Ik heb me kapot gelachen. Maar waar hij ook komt, tenzij het bij zijn moeder in huis is, hij heeft wel respect van de andere honden. Ook naar mensen toe zeer vriendelijk, respecterend en sociaal. Kinderen is helemaal leuk. Hij is zeer stabiel en niet gek te krijgen tenzij we het jachtveld ingaan.

Mijn mening is dat een alpha de meest makkelijke hond is. Zijn jongere halfbroertje. Ietwat (ahum) onzekerder, heb ik meer mee te stellen.

Mijn alpha was ff minder makkelijk, maar die was nogal verpest, die had geleerd dat je je zin kreeg als je ging grommen. Als dat nog niet hielp, bijten!

Bij de DA was hij een ramp, muilkorf om en blijven grommen......

Heb hem dat dwingen echt moeten afleren....... (staat een heel verhaal over hem in mijn profiel, waarom je je hond niet zo vrij moet laten-topic). Niet leuk, niet lief.
wel heel lief met kinderen, sociaal met van alles en nog wat, en ondanks dat hij nogal onhandelbaar was, wel een goed karakter.

Ik ga ook weer eens knuffen, 't is toch zo'n lekker ding :+:

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:30

Een paar jaar geleden hebben wij een pup uit nest gehaald bij mensen die eenmalig een nestje wilden.
Helaas kwamen we er pas later achter en wat ons vermoeden al was na de pup een tijdje bij ons was dat de moeder ze nooit goed heeft op kunnen voeden omdat ze vrij veel in de bench zat.
Ik kan met nu met deze dame vrij veel , maar pas na het lezen van de boeken Jan Fennel toen werd mij een hoop duidelijk.
En met kinderen blijft het nog steeds oppassen.

Je hebt alpha en passieve leiders.
Laatst bijgewerkt door annebe op 02-02-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt