Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yamcha schreef:Puppen zijn ook lang niet altijd snoezig. Je hebt ook van die schatjes die om de haverklap in je handen en voeten hangen. Is ook cute
Je moet alleen niet alles willen verklaren met dominantie, gewoon eens kijken waarom een hond doet wat hij doet. Er was hier eerder op Bokt een pup die het ook deed. TS ging kunstjes met het hondje doen en het was over. De hond verveelde zich en wilde wat te doen hebben, alleen de manier van vragen was niet heel charmant. Daar moet je dan een alternatief voor aanleren, en dat zeker in het begin consequent belonen. En uiteraard het happen afleren, maar dat kan ook door keihard te gaan gillen, je hoeft ze niet de hersens in te slaan zeg maar.
Oprtalj schreef:Bijtwonden zijn nooit leuk, maar als de persoon in kwestie zich iets beter had verdiept in hondengedrag, dan was dit gemakkelijk te voorkomen geweest.
( er zijn overigens maar weinig dingen die echt niet mogen
) Chiqa schreef:Beste stuurlui staan aan wal toch? Fijn dat jou dit blijkbaar nooit overkomen is de rest laat ik maar aan mijn fantasie over.
HBVisser schreef:Maar nogmaals........een hond zit echt niet de hele dag op jouw plekje in de roedel te azen. Een hond wil gewoon weten welke regels er gelden en deze opvolgen om conflicten uit de weg te gaan en er zelf beter van te worden.
De honden uit mijn naaste omgeving willen allemaal gewoon inderdaad in harmonie fijn leven, zonder conflicten inderdaad.
honden lijken echt een enorme hekel te hebben aan conflicten, ze doen er echt alles aan om die te voorkomen.Kasmir schreef:Momenteel móeten we tessa wel negeren omdat ze helemaal hyper is als wij thuis komen en ontzettend tegen ons opspringt. Pas wanneer ze rustig is krijgt ze de aandacht die ze graag wilt en op den duur zal ze dat hypere gedrag niet meer tonen.
Yamcha schreef:Dat zie ik idd ook terug.
Ik heb me eens verdiept in het boek "Kalmerende signalen" en het is echt opvallend hoeveel signalen honden hebben om een confrontatie niet te doen eindigen in een conflicthonden lijken echt een enorme hekel te hebben aan conflicten, ze doen er echt alles aan om die te voorkomen.
joyce83 schreef:VAgolijntje jij hebt de honden dat gegeven wat ze nodig hebben. Dat blijkt maar weer omdat ze doen wat je vraagt, je geen ruzie met ze hebt en de honden blij en tevreden zijn. Deze honden hebben die manier van aanpakken nodig en het werkt. Dat vind ik de beste manier, kijken naar wat de hond nodig heeft.
Chawi schreef:Yamcha schreef:Dat zie ik idd ook terug.
Ik heb me eens verdiept in het boek "Kalmerende signalen" en het is echt opvallend hoeveel signalen honden hebben om een confrontatie niet te doen eindigen in een conflicthonden lijken echt een enorme hekel te hebben aan conflicten, ze doen er echt alles aan om die te voorkomen.
Daar ben ik me sinds een aantal jaren ook erg van bewust. Moet ook zeggen sinds ik de kalmerende signalen respecteer ik merk dat de honden nog meer vertrouwen in mij hebben. Het gaat al om iets kleins als dat ik ergens door geirriteerd ben. Vaak komen de honden dan juist naar je toe om je te kalmeren. In het verleden reden om dan een snauw te geven van 'op je plaats'. Hondjes gingen bedremmeld op hun plaats liggen. Onzekere koppies en kleine kwispeltjes.
Nu neem ik hun 'troost' van harte aan. Ga lekker met ze knuffelen. En de rust/harmonie in ons roedeltje is weer hersteld.
Nu mijn baas nog zover krijgen dat ik ze mee mag nemen naar mijn werk. Mis ze af en toe echt als ik mezelf daar weer eens druk loop te maken

en zij op mij trouwens
bij Dimo dan, maar dat verschilt bij mij per hond, hoor. Net waar ze goed op reageren, dat gebruik ik. annebe schreef:Leuke theorie, ging voor mij ook altijd op. Totdat je een bepaald type hond tegenkomt die zich al als een alfa gedroeg als pup.
Dan gaat deze theorie echt over!

Chawi schreef:@ Yamcha. Ik herken je verdieping helemaal. Ik waardeer mijn honden ook steeds meer. Hoe beter ik hun gedrag leer vertalen...des te meer bijzonder zijn ze in hun 'eenvoud' ...Gaat snel maar weer knuffelen
Een alpha pup....bestaat dat eigenlijk wel? Je hebt zeer zelfstandige, zekere pups dat zeker. Maar om bij zo'n jong beestje meteen het etiket alpha op te gaan hangen?
Merken jullie trouwens ook dat mensen het 'stoer' vinden een alpha hond te hebben (als het dat al is). Net zoiets als penny's het stoer vinden dat ze een hengst rijden?
Het grappige dat ik merk..is dat mijn alpha reu echt een doetje is. Heeft nog nooit gevochten. Ergste wat hij heeft gedaan is op een andere (zeer irritante) hond gaan zitten...letterlijk..Ik heb me kapot gelachen. Maar waar hij ook komt, tenzij het bij zijn moeder in huis is, hij heeft wel respect van de andere honden. Ook naar mensen toe zeer vriendelijk, respecterend en sociaal. Kinderen is helemaal leuk. Hij is zeer stabiel en niet gek te krijgen tenzij we het jachtveld ingaan.
Mijn mening is dat een alpha de meest makkelijke hond is. Zijn jongere halfbroertje. Ietwat (ahum) onzekerder, heb ik meer mee te stellen.