Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:03

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je overstapt van brokken op andere brokken of van brokken naar vlees. Misschien wel even laten wennen net als je met andere brokken zou doen, maar volgens mij moet het geen problemen geven. (Ik bedoel die van ons eet het tussendoor nog nooit problemen mee gehad)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:03

ilse86 schreef:
ilse86 schreef:
Ik heb vandaag Renske voer voor Rocco gehaald. Dat voer ik m dan 's avonds vanaf nu. Voer 's ochtends Denkadog brok. De vrouw bij Pet's Place raadde me af over te stappen op een brok met veel vlees (pro plan) omdat ie nu al gewend is aan de Denkadog. Kan ellende met zich meebrengen om over te stappen zegt ze.

Hoe denken jullie over de mening van de pet's place-mevrouw?

dat is me al jaren her en der verteld, ik vind het onzin, mijn hond krijgt brok, vers vlees, tafelrestjes, geen probleem. ik zie ook niet helemaal in waarom je wel van blikvoer zou kunnen veranderen maar niet van brok. als je weet dat je hond er moeite mee heeft zou ik hem alleen niet cold turkey overzetten maar een gewenningsperiode doen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:04

hoe gevoelig is je hond wat betrefd overschakeling?

heeft ie snel diarree,of maagklachten??dan is overstappen meestal een paar dagen diarree hebben,en anders,ach of je het een voert of het ander,zoals ik al schreef bevat proplan 20% kip,weet niet hoeveel percentage vlees er in denkadog zit??

en 20% is dus níet veel vlees in een brok... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:09

Overstappen naar andere brok of ander voer kan eigenlijk nooit echt kwaad. Natuurlijk moet de hond er even aan wennen, en kunnen ze er even diarree van hebben.

Iets wat mij vroeger door de DA verteld werd, maar waarvan ik nooit zeker heb geweten of het ook echt zo is:
Als je hond van pup af aan alleen lam heeft gehad, en nooit rund. Dan schijnt 't zo te zijn dat je ze niet meer op rundvlees kunt zetten, omdat de maag en darmen daar dan niet tegen kunnen. Omdat lam zo super lichtverteerbaar is, en rund juist veel zwaarder.

Maar geen idee of dat überhaubt waar is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:11

ilse86 ,kan je of wil je kijken op de denkadog zak hoeveel procent vlees daarin zit?? :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:31

ik zal ff googlen. ik schep altijd uit een bak. heb een klein hondje, dus zo'n 15 kilozak komt nooit op :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:34

Samenstelling Premium Excellent Croc
Metaboliseerbare Energie in kJ/kg: 15600

Ruw eiwit
20,00 %
Ruw vet 10,00 %
Ruw celstof 2,20 %
Anorganische stof 6,50 %
Vocht 8,00 %
Calcium 1,50 %
Phosphor 1,00 %
Natrium 0,25 %
Vitamine A 15000 IE/kg
Vitamine D3 1500 IE/kg
Vitamine E 120 mg/kg

Aminozuren

Lysine 1,0 %
Methionine 0,4 %
Methionin/Cystine 0,7 %
Tryptofaan 0,2 %
Arginine 1,2 %
Histidine 0,5 %
Threonine 0,7 %
Iso-Leucine 0,7 %
Leucine 1,6 %
Fenylalanine 0,8 %
Valine 0,9 %

Dit is het enige dat op de Denkadog site staat

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:36

heb net ergens gevonden dat er tussen de 30 en 40% vlees in zit. afhankelijk van de soort.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:45

mijn hond krijgt sinds 3 maanden vers vlees (KVV)

hiervoor kreeg hij eukanuba en even dierenartsen voer vanwege zijn darmontstekingen, maar ze bleven terug komen en werder steeds heftiger!!! hele plassen bloed erbij, toen op aanraden van iemand vers vlees gaan geven, begonnen met kip en dit ging gelijk super goed!!! na een maand zijn we rund gaan proberen en dat gaat ook nog steeds heel erg goed. hij krijgt geen koekjes o.i.d. met granen erin, omdat we verwachten dat het dus een granenallergie is.

als tussendoortje krijgt hij nu gedroogd vissenhuid of iets anders als het maar gedroogd is en er niks aan toegevoegd is!
daarna is hij nooit meer ziek geweest en gaat het super goed met hem.

als je je hond vers vlees gaat geven kun je het beste in 1 keer overstappen ipv mengen met brokken omdat ze met vlees andere enzymen gaan gebruiken dan met brokken dus dan kunnen ze de brokken niet goed meer verteren.

mijn hond krijgt nu ook regelmatig verse kippenbotten (NIET gekookt) dit vind hij heerlijk en is goed voor zijn gebit ;)
Laatst bijgewerkt door cmatthijssen op 27-01-10 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:46

Cavom en diepvries vlees van Prins!!
Doen mijn twee het erg goed op!!!
Verder leuk om dit te lezen om dat ik ook z'n Pets Place mevrouwtje ben ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:48

ilse86 schreef:
heb net ergens gevonden dat er tussen de 30 en 40% vlees in zit. afhankelijk van de soort.

als dat zo zou zijn zit in denkadog dus meer vlees als in proplan...maw,denkadog een betere brok,en zeker niet minder vlees als proplan.

dus de vraag is dan,waarom wil je overstappen naar proplan?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:50

kimmie261 schreef:
ilse86 schreef:

als dat zo zou zijn zit in denkadog dus meer vlees als in proplan...maw,denkadog een betere brok,en zeker niet minder vlees als proplan.

dus de vraag is dan,waarom wil je overstappen naar proplan?

en toch ben ik dan weer van denkadog afgestapt omdat ik vond dat mijn hondje het er niet goed op deed :)
(de fokker voerde denkadog). denk ook niet dat je het zo zwartwit kan stellen dat als er meer/minder vlees in zit dat het dan een betere/mindere brok is, zeker niet als je je bedenkt dat juist in die brokken 70% andere vulmiddelen zit en er ook de nodige vitamines en mineralen aan toe zijn gevoegd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:51

@Kimmie
Sorry, was niet volledig. Ik las ergens op een ander forum dat er 30-40% in zou zitten. Zeker weten doe ik het dus niet.

Ik wil niet per se overstappen naar pro plan. Ik wil gewoon goede brokken voor mijn hond. 2x daags Renske voeren wordt me iets te gek. Volgens mij zijn brokjes altijd nog iets minder duur. (hoop niet dat dit per definitie betekent dat ik een slechte baas ben).

Thorn2006 schreef:
Cavom en diepvries vlees van Prins!!
Doen mijn twee het erg goed op!!!
Verder leuk om dit te lezen om dat ik ook z'n Pets Place mevrouwtje ben ;)

Whahah! Ok! En, ben je het met je collega eens wat betreft mijn Siepie? Volgens mij doet ie t goed op de Denkadog, maar ik wil ook dat dat in de toekomst zo blijft natuurlijk! Heb nu Renske voor m gekocht. Pedigree komt er hier niet meer in (die zakjes met geleivoeding). Wist niet dat dat zo slecht was. Voor Bonzo en Cesar geldt dan denk ik hetzelfde toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:55

ilse86 ,renske is errug duur :$ ,je kan als je dat zou willen ook overstappen naar een goedkopere KVV ,waardoor kvv voeren veel goedkoper wordt.

je hebt nl nu wel de hele erge dure variant uitgekozen :D

als je bv zou willen zou je rodi kompleet kunnen voeren,dat bestaat uit 4 hamburgers van 100 gram per stuk,en kost rond de 80 cent voor zo'n pakje.

en jade,liever een brok met 40% vlees en 60% troep,als een brok met 20% vlees en 80% opvultroep,als denkadog echt 30-40% vlees zou bevatten dan zou daar voor mij meer inzitten als proplan :)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:57

Bij ons in de winkel werken we bijna niet met blik/nat voer!

Maar we veel met diepvrier voer! Liggen eigenlijk altijd 5 of 6 verschillende soorten merken! Rodi wordt nu veel verkocht omdat dat niet meer in de supermarkten te krijgen zou zijn (weet ik dus eigenlijk niet). Blik/nat voer is eigenlijk water en wat bijproducten.

Droogvoer werken wij veel met Pro Plan, Hills, R.C. Eukanuba en Fokker. Fokker vrij nieuw voor de P.P. en zit ook erg veel vlees in. Echt ook een aanrader. Wij hadden zakken staan van 750 gram voor €1,50 om te proberen. Misschien is dat we wat voor jou hond, succes.
En doen wat jou het beste lijkt en niet laten ompraten/banketstaaf. Wij leggen altijd alleen het verschil uit en laten de keuze echt bij de klant.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:00

mijn westy krijgt een nier dieet dus daar heb jij niks aan voor je pup.
mijn maltezer Franks gold als ik het nu goed zeg. daar ben ik wel tevrede mee, der vacht blijft er ook goed bij. ze zeggen ook dat er beter vlees inzit maarja wat daar waar van is geen idee.
slechte ervaringen heb ik ook
toen mijn westy nog geen nierproblemen had kreeg die als eerst een oud merk wat niet meer bestaat. hij kreeg daar zwarte liezen van en dus zijn we overgestapt wegens advies van de speciaal zaak op Vrolijk
hiervan bleef hij zwarte liezen hebben en kreeg die ook haar uitval enz.
toen hebben we dus weer geinfomeert ook bij de dierenarts en die zei dat we moesten overstappen naar een ander merk (pro plan)
dit werkte ook niet want dat waren best wel grote brokken en omdat me westy ook niet zo heel goed meer kon kauwen werd dat dus heel doorslikken en weer uitkotsen...
toen hebben we royal canin gegeven en daar heeft hij tot zijn nier problemen het wel goed op gedaan :)
hij had nergens last van ofzo en vond de brokjes ook lekker.
toen hebben we het maltezertje daar ook op gezet en die at het dus niet. dus toen kwam franks gold en daar zit ze nu al 3(?) jaar lekker van te eten.
ja veel gewissel maarja wel veel ervaringen en uiteindelijk het goede gevonden :)

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:00

@ thorn2006: klopt rodi is (voorlopig) niet te krijgen in de supermarkt, rodi is zoals je mss wel weet failliet gegaan en is nu overgenomen door een andere fabrikant. hierdoor komt de productie van smolke en rodi weer op gang maar supermarkten kunnen het nog niet bestellen. goed voor ons dus als dierenspeciaalzaak :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:01

Waar kun je die rodi kopen dan? Volgens mij niet bij onze pet's place. En hoeveel voer je zo'n kleine wurm dan?
Maar brokken zijn toch juist goed voor de tandjes? Werkt tegen tandsteen enzo? Daarom heb ik ook voor denkadog gekozen. Omdat die brok wat groter is en die wurm er dan wat langer op moet kauwen.

@Thorn
Dat is t nu juist ;) Ik wil heel graag het beste voor Rocco, maar vind het moeilijk te bepalen wát het beste is. Ik heb denkadog aangeschaft toen ie nog pup was op aanraden van een kennis. Vooral om m zindelijk te krijgen (laag zoutgehalte, dus minder drinken en minder plassen in huis). We kregen m heel moeilijk zindelijk omdat ie zo vaak moest plassen. Vaak lieten we m uit en zodra ie weer in huis was, moest ie alweer plassen en deed ie t dus echt ín huis. Dus we voerden m geen Denkadog omdat we zelf te lam waren om m uit te laten ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:05

thorn2006 ,nu wil ik niet de l*lligste zijn hoor....

maar ingredienten fokker:
Ingrediënten
Gevogeltemeel (min. 14 % kip), maismeel, rijst, gevogeltevet, plantaardige bijproducten, bietenpulp, eipoeder, gist, vitaminen, mineralen, lecithine.

maar 14% vlees (gevogeltemeel).... en de rest..maismeel en bietenpulp??wat moet een hond daar toch mee???is puur opvulling toch? en vol gevoel geven bij een hond,voor de rest betaal je gewoon de hoofprijs voor veredelde bietenpulp... :=

denk dat iedereen raar zou opkijken als ik zou zeggen dat mijn honden geweekte bietenpulpbrokjes krijgen ,met maismeel en wat vitaminedruppels en een plakje ham erdoorheen :') ,maar als het in een brok geperst zit neemt iedereen het maar voor lief...

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:07

cmatthijssen schreef:
@ thorn2006: klopt rodi is (voorlopig) niet te krijgen in de supermarkt, rodi is zoals je mss wel weet failliet gegaan en is nu overgenomen door een andere fabrikant. hierdoor komt de productie van smolke en rodi weer op gang maar supermarkten kunnen het nog niet bestellen. goed voor ons dus als dierenspeciaalzaak :)

Ja ik ben zeker op de hoogte, vorige jaar 2 x over de kop!! En komt als het goed is niet meer in de supermarkten te liggen om dat deze dat rechtstreeks bij Rodi weg halen voor een goedkope prijs! Rodi was ook altijd goedkoper als in de dierenspeciaalzaken! Dus waarschijnlijk kan dit ook niet meer uit voor Rodi, zoveel voor een lage prijs!
Smolke en Rodi bij ons al lang weer te krijgen, gelukkig! Maar mensen zijn toch weer een beetje bang dat het weer mis gaat! En dan met name met Smolke, Rodi blijft altijd wel lopen bij ons!

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:08

rodi kun je volgens mij in best veel dierenspeciaalzaken kopen.
werk zelf bij Dobey en wij verkopen het.

in brokken zitten ook weer stoffen die juist niet goed zijn voor de tanden:P
als je ze op vlees zet en soms een lekker rauw bot geeft is dat ook goed voor te tanden.
in het vlees van mijn hond zit bot verwerkt waardoor dit hetzelfde resultaat heeft als brokken, het is alleen vele malen gezonder dan brokken.

een hond in de natuur eet vlees en organen en oke daar zit weleens een beetje granen in de darmen enz. maar dat is niet erg. ik heb nog nooit een hond granen zien eten in de natuur haha het zijn tenslotte geen koeien!

het schijnt trouwens dat de vele allergieen die honden hebben een graan allergie is en niet een vlees allergie zoals nogal eens gezegd wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:09

ilse86,weet niet waar jij rodi kan kopen,vroeger was het gewoon bij de appie heijn te verkrijgen,maar sommige dierenwinkels verkopen het nu.... :)

carnibest zit ook in rollen,zou ook makkelijk voor je zijn,plakjes snijden en die invriezen,en geen idee hoeveel een klein hondje eet,hypofocus heeft een klein hondje die weet dat vast wel,en die voert rodi :)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:10

Sorry dan ben ik dom :(
Lang leve internet! Ben vrijdag weer aan het werk en zal alles even voor je opschrijven!!!

kimmie261 schreef:
thorn2006 ,nu wil ik niet de l*lligste zijn hoor....

maar ingredienten fokker:
Ingrediënten
Gevogeltemeel (min. 14 % kip), maismeel, rijst, gevogeltevet, plantaardige bijproducten, bietenpulp, eipoeder, gist, vitaminen, mineralen, lecithine.

maar 14% vlees (gevogeltemeel).... en de rest..maismeel en bietenpulp??wat moet een hond daar toch mee???is puur opvulling toch? en vol gevoel geven bij een hond,voor de rest betaal je gewoon de hoofprijs voor veredelde bietenpulp... :=

denk dat iedereen raar zou opkijken als ik zou zeggen dat mijn honden geweekte bietenpulpbrokjes krijgen ,met maismeel en wat vitaminedruppels en een plakje ham erdoorheen :') ,maar als het in een brok geperst zit neemt iedereen het maar voor lief...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:13

Rodi.. Zijn dat gewoon die rode of goudkleurige rollen? Die heb ik gebruikt op de guppycursus. Deed ie een moord voor.
Kun je m wel 's ochtends op brok en 's avonds op vlees zetten? Dan zit er 8 uur tussen. Dat zou niet slecht zijn, volgens de pet's place mevrouw :P

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:15

ilse86 schreef:
Rodi.. Zijn dat gewoon die rode of goudkleurige rollen? Die heb ik gebruikt op de guppycursus. Deed ie een moord voor.
Kun je m wel 's ochtends op brok en 's avonds op vlees zetten? Dan zit er 8 uur tussen. Dat zou niet slecht zijn, volgens de pet's place mevrouw :P

Dat zijn de worsten (rood: rund/kip, goudkleurig€: lam/rijst), en dan heb je nog rodi vleessoorten uit de vriezer!! En daar zitten ook compleet voeding bij!