hamsteropvang beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:17

rakni schreef:
Ratten euthanaseer ik veel sneller dan een hamster, omdat ze vaak kanker krijgen of andere nare dingen.

Hopelijk doe je dat pas nadat je van een DA met verstand van ratten hebt gehoord dat er echt niks aan te doen is? Het is absoluut waar dat ratten snel kwaaltjes hebben maar aan heel veel dingen kan gelukkig ook wat gedaan worden. De meeste tumoren zijn goedaardig en operabel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:33

Joyckuh schreef:
En ik ben van mening dat je deze ideeën bij de jeugd meer zou moeten aanmoedigen! Het is toch geweldig dat een 15 jarige zich zo wil inzetten voor de dieren en het geld niet uit wil geven aan drank!

Hier heb je wel helemaal gelijk in! *D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:55

RedPassion schreef:
rakni schreef:
Ratten euthanaseer ik veel sneller dan een hamster, omdat ze vaak kanker krijgen of andere nare dingen.

Hopelijk doe je dat pas nadat je van een DA met verstand van ratten hebt gehoord dat er echt niks aan te doen is? Het is absoluut waar dat ratten snel kwaaltjes hebben maar aan heel veel dingen kan gelukkig ook wat gedaan worden. De meeste tumoren zijn goedaardig en operabel.

Ik laat ratten altijd euthanaseren door een DA maar ik laat ratten niet opereren. Dat gaat me te ver. En als het nog het proberen waard is krijg ik medicijnen mee en dan laat mijn DA de rat niet inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:02

Hoezo gaat dat te ver? Qua kosten?

Ik vind opereren ook 'het proberen waard'. Ik heb hier een ratje die anderhalf jaar geleden is geopereerd aan een tumor. Die operatie heeft haar dus minstens anderhalf jaar extra gegeven.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:34

Misschien is de discussie over wanneer je zou stoppen met behandelen van een klein huisdier beter voort te zetten in een ander topic? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:40

Het is inderdaad offtopic, ik wilde mijn reactie daarom gisteren verwijderen maar toen was ik al te laat. Ik was al van plan om hier niets meer te posten, dus ik zal niet verder offtopic gaan. ;)

Anoniem

Re: hamsteropvang beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:41

Zo! veel reacties.
Zal ze even lezen en proberen te antwoorden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:55

Equidea schreef:
Dat is een standaard argument van een 14-15 jarige, dat ze zelfstandiger zijn dan de rest omdat...
Daar gaat het helemaal niet om toch? Je ouders zijn zowiezo wettelijk gezien nog de beslissende kracht.

Heb je genoeg geld voor kooien, glazen bakken of waar je ze in wilt huisvesten?
Je verkijkt je verder gigantisch op die dierenarts kosten, zeker als het om veel opvangdieren gaat.

En ben je ook van plan om bijtgrage of gemene hamsters op te vangen? Wetende dat ze waarschijnlijk geen leuk baasje zullen krijgen.

Ik zou dit plan helemaal uitstippelen en uitwerken. En wanneer je een jaar of 18 bent en je een leuk baantje hebt, dat je dit dan gaat uitvoeren.
Dan kun je ook echt zeggen dat je het allemaal zelf hebt gedaan, en echt onafhankelijk bent hierin.

Ik wil me hele levensverhaal wel van me vertellen via pb ;) Dan kun je zien dat het geen standaard argument is. En veel (volwassen) mensen zeggen dat ik al veel verstandiger ben dan de meiden om me heen.

En via marktplaats heb je zo al een ruime kooi (60*40) voor 10 euro. En anders kan ik altijd nog een ruime curverbox kopen bij de ikea. Is ook niet zo duur. (een voorbeeldje : http://i28.tinypic.com/34ijpfk.jpg http://i32.tinypic.com/2u6gwoo.jpg http://i32.tinypic.com/2yzdf20.jpg

En waarom zou ik geen gemene/bijterige hamsters op willen vangen? Heb hier nu ook 1 zitten die gewoon letterlijk je hand aanvalt en niet willen loslaten. Alleen aan deze hamster kan ik het karakter niet veranderen. Waarscheinlijk is het een hybride (rusxcampbel) en die zijn meestal bijteriger.

En waarom als ik pas 18 ben? Ik doe er echt geen 3 jaar over om een plan uit te stippelen. En ik ben ook niet van plan om een schuur vol met honderden kooien te zetten. Denk eerder dat ik het op me kamer doe. Heb een redelijke groter kamer. En de meeste kooien kun je stapelen. Wil ook niet meer als 5 a 7 hamsters op vangen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:02

Equidea schreef:
Mijn hond weegt nog geen 2 kilo, maar daar gaat het niet om of wel?
Je verkijkt je op die kosten, maar als je dat niet wilt geloven dan is dat verder niet mijn zorg? Ik ga er ook niet over door hameren hoor. Je vraag iets en je krijgt van meerderen uitlopende antwoorden. Verder bestaat er ook niet zo iets als alleen maar positief commentaar, bovendien verrijk je je inzicht daar verder ook niet mee.

Maak er gewoon het beste van, en overschat jezelf niet zo.

Ik verkijk me niet op de kosten ;) Heb nu zelf 7 hamsters. Maak elke week het slaaphuisje,zandbakje en eventueel het plashoekje schoon. Het zand zeef ik en vul het eventueel aan. En 1 x in de 3 maand haal ik het hele bodembedekking uit en doe er nieuwe in. En met 1 zak russelbedding vul ik alle kooien. Dus ben 1 x in de 3 maand 4 euro kwijt aan dat. Daarbij doe ik met voer ook relatief lang. Die voer die ik nu heb doe ik zo´n anderhalfmaand mee en ben dan 6 euro kwijt. Wil binnenkort ook sowieso kijken in de groothandel (me moeder heef een pas van kvk en staat ingeschreven bij een groothandel voor dieren) als ze daar grotere zakken voer hebben. En de da is ook niet duur ;) Bij mij is de standaart regel: is hamster jonger als 1 jaar dan probeer ik er alles aan te doen. Maar is de hamster ouder dan 1 jaar en de kosten worden waarscheinlijk erg hoog. Dan kijk ik per dag als het diertje nog een leefwaardig leven heeft en anders spuit erin. En onze da is erg goedkoop en zeer goed. En heeft verstand van knaagdieren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:17

Zeven van zand oké maar denk dat dat niet verstandig is in een opvang ivm ziektes en bacterieen. Hygienisch is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:49

Wilawander schreef:
Zeven van zand oké maar denk dat dat niet verstandig is in een opvang ivm ziektes en bacterieen. Hygienisch is dat niet.

Meerdere mensen doen dat, en het is hygienisch, omdat de troepjes achter blijven ;) En het schone zand terug gaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:59

Maar ook het schone zand bevat bacterieen die je niet ziet maar er wel degelijk zijn. heb je 1 kooitje allah maar bij een opvang kan je dat echt niet doen. Je maakt toch al veel meer kans op ziektes en dergelijke, daar moet alles 100% schoon zijn.

Zo heb ik dus parkieten, 2 x in de week gaat het zand eruit en 1 x in de week worden de kooien onstmet enz. Brengt een hoop kosten met zich mee.

Juist door dieren op te vangen, haal je ziektes binnen, door versprijding. (bv. bacterieen in het zand, die je niet ziet en dan rondstuiven)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:56

meid, volgens mij komt het wel goed. Veel plezier ermee!

Hoeveel hamsters wil je gaan opvangen trouwens?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:19

Mwuah zand zeven doen idd wel meer mensen, ik niet want mijne gebruikt het als wc, maar als ze alleen rollen in zo'n zandbadje maakt dat niet zoveel uit. Neem aan dat je het wel een keer weggooit :) Je maakt toch ook niet elke week het hele hok schoon (wat bij n hamster ook niet hoeft) dus voor de bacterien maakt het dan ook niet meer uit.
Iig ik denk dat je genoeg weet en de mogelijkheden hebt om er een aantal op te vangen, probeer het alleen voorlopig kleinschalig te houden :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:14

Oja, wel een nadeel is dat hamsters solitair leven en je dus vaak voor elke hamster 1 hok nodig hebt, maar je kunt die Duna kooien van ferplast ook wel stapelen enzo.. Wel belangrijk dat je de hamster niet bij elkaar zet, en al helemaal geen jongen krijgt natuurlijk. Zou me richten op 1 doel, namelijk oudere hamsters een fijn plekje geven en hopelijk later weer herplaatsen en anders zelf houden.

Oja, Redpassion, inderdaad aan een rat is meer te behandelen dan aan een hamster. Die zalfjes die je meekrijgt voor bijv een ontstoken oog vind ik puur onzin. Maak het schoon met gekookt water en het is ook voor elkaar. Niet alle hamsters lijden er voor ze dood gaan, mijn hamster is laatst in z,n slaap overleden, althans, 2 uur daarvoor was die springlevend en ik vond hem in z,n slaapplekje in een slaaphouding. En nee ik zou ook zeker geen 500 euro uitgeven voor 1 hamster, tevens lijkt het me onmogelijk om aan dit bedrag te komen, dan moet je wel bij een verdomd gekke dierenarts zitten :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:34

Even een vraag.
Wat nou als je 2 zwangere dames binnen krijgt je hebt al 3 hamsters zitten en die 2 zwangere hamsters die krijgen elk laten we zeggen 6 kleintjes.
Wat nou als je die niet allemaal geplaatst krijgt?
Op een gegeven moment moet je die scheiden en zit je met bijvoorbeeld 14 kooien dat is 7 meer dan je had gepland.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:16

Zand zeven....
Mijn terrariumzand zeef ik al 3 jaar en ik heb het nog nooit vervangen, ik vul het zo af en toe iets aan, maar meer niet.
Ik heb zo'n hele fijne terrariumzeef in schepvorm, eens in de zoveel tijd ga ik er mee door de bak en klaar is kees.
Ja een keer heb ik het vervangen vanwege dat het achteraf niet de meest geschikte zandsoort was.

Beter als hamsters, die kunnen nog wel eens stinken vond ik.
de één was super netjes en deed alles in een hoek in het zaagsel, maar de ander zeek standaard op de plateaus. :+
Dat neemt niet weg dat ze niet heel leuk zijn, het is alleen dat ze niet zo oud worden en dat werd ik zat. :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:20

Ik vind het een superinitiatief! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:21

zonnebloem18 schreef:
Even een vraag.
Wat nou als je 2 zwangere dames binnen krijgt je hebt al 3 hamsters zitten en die 2 zwangere hamsters die krijgen elk laten we zeggen 6 kleintjes.
Wat nou als je die niet allemaal geplaatst krijgt?
Op een gegeven moment moet je die scheiden en zit je met bijvoorbeeld 14 kooien dat is 7 meer dan je had gepland.

Kleintjes gaan redelijk snel weg ;) En ze kunnen nadat ze bij de moeder weg zijn nog een paar weken samen zitten (uiteraard jongens en de meiden apart)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:09

Dat zeg je wel maar in de praktijk kan dat ineens flink tegenvallen.
Je moet het zelf weten hoor maar ik heb het iets te vaak mis zien gaan bij opvangen en asiels om daar heel positief over te kunnen zijn.
Het loopt sneller uit de hand dan je denkt.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:12

Ik heb juist helemaal niet het idee dat TS naief is!

Je komt op me over als iemand die veel kennis heeft van hamsters. Ik vind het ook super dat je hebt besloten om niet te fokken maar in plaats hiervan een opvang wilt beginnen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:19

sjonge zeg... wat een gezeur. Ik vind eigenlijk dat ts er al heel goed over heeft nagedacht, en een juiste, waar nodig zakelijke instelling heeft. Vind het een prachtig idee.
Ik zou gewoon klein beginnen, en het niet groter laten worden dan je aankan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:39

marlinH schreef:
Niet alle hamsters lijden er voor ze dood gaan, mijn hamster is laatst in z,n slaap overleden, althans, 2 uur daarvoor was die springlevend en ik vond hem in z,n slaapplekje in een slaaphouding. En nee ik zou ook zeker geen 500 euro uitgeven voor 1 hamster, tevens lijkt het me onmogelijk om aan dit bedrag te komen, dan moet je wel bij een verdomd gekke dierenarts zitten :P

Ik lees dit nu pas maar wat is laatst? := Je weet heel zeker dat de hamster niet in winterslaap was?

Klopt zonnebloem18 :j Er is meestal juist vraag naar dieren wanneer er weinig in de opvang zitten en juist minder vraag als er meer in de opvang zitten, dat is altijd balen. En mensen denken niet snel er bij naar als ze een dier nemen om naar een opvang te gaan, helaas.

Heb je al gebeld naar een opvang?