Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:11

Ik doe het niet en daar heb ik mijn redenen voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:12

Nessah schreef:
Een land van 4 hectare met 15 andere paarden, dus niet geheel zonder risico..
En ik bedoel echt naar buiten, dus niet in een ren in de tuin.

Absoluut niet inderdaad, ik ken heel wat nare verhalen helaas. En dat kwam niet omdat ze eerste een week lang 24/7 binnenstonden... :n

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:14

Dat kan, dit is een discussietopic dus het is niet raar als mensen hier met verschillende meningen/redenen komen. Ik vind het altijd wel boeiend om te horen waarom wel/niet. Ik kan namelijk veel redenen bedenken waarom wel en maar een paar waarom niet.

Ik snap ook wel als je je kat niet naar buiten durft te laten en ik snap zelfs heel veel mensen die hun paard niet naar buiten durven te doen.
Ik snap nooit zo goed waarom het paarden zowat een misdaad is en bij katten ( honden) het niet erg is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:16

Omdat ik uitga van het leefoppervlak. Vandaar ook mijn vergelijking tussen een paard op 3x3 en een kat in zijn reismandje.

Mijn paard kan lekker bewegen op zijn omheinde weilandje (in de zomer 24/7 en in de winter van 7 tot 7), mijn kat in mijn appartement. Bewegingsvrijheid vind ik toch wel het minste wat je je dier kunt geven.

En ja, zowel bij paard als kat is dat beperkter dan wat ze 'in het wild' zouden hebben. Maar bij gedomesticeerde dieren ontkom je daar IMO niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:17

Mijn kat woont ook binnen en komt nooit buiten. Dat is een beetje om haar tegen zichzelf te beschermen, ze is namelijk een ietsiepietsie te dom om de weg terug naar huis te vinden en daarom blijft ze binnen. Het is een hele tevreden poezenkind hoor, sloopt niet en doet geen rare andere neurotische dingen. Katten slapen ongeveer 16 uur per etmaal, zo ook die van mij en daar vaart ze wel bij.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:32

de vergelijking met paarden die 24/7 binnen staan slaat echt nergens op

mijn katten zitten in verhouding hetzelfde als mijn paard.
mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal in een omheinde wei.
mijn katten zitten binnen en in mijn omheinde tuin
en ja mijn paard kan zich verwonden in een wei met andere paarden maar dood worden gereden, nee dat lukt ze niet
maar mijn katten kunnen zich binnen ook verwonden, sterker nog mijn kater heeft regelmatig zijn pootje kapot door het spelen.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:48

Wij hebben twee poezen.
1 daarvan gaat dagelijks naar buiten, ook wanneer het koud is.
Dat wilt ze gewoon heel graag en ik ga haar niet binnen houden, wetende dat ze het naar haar zin heeft buiten.

De andere poes is een raskat, als ze zou willen dan mag ze zo naar buiten met de andere poes mee.
Maar dit wilt ze zelf niet, ze heeft het totaal niet naar haar zin buiten en blijft liever lekker binnen.
In de zomer waagt ze zich in de voor en achter tuin, maar verder durft ze zelf niet haha.
Maar goed, wij wonen in een katvriendelijke buurt waar bijna iedereen wel een kat als huisdier heeft.
Ook wonen wij niet langs een drukke weg etc...
Ik ben dus niet bang voor vergifitiging, aanrijding, ontvoering etc...ik vind het zielig om mijn poes die graag naar buiten wilt binnen te houden...omdat er heel misschien, wellicht, een piepkleine, eventuele blabla zich zou voor kunnen doen ;)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:54

Mijn eerste katten woonden ook binnen op een flatje. Midden in de stad, dus no way dat ik ze buiten zou laten. Toen ik later verhuisde naar een huis met tuin in een rustige woonwijk, heb ik als eerste een hele grote ren voor ze gemaakt, met kattenluik in de deur. Zo konden ze voor het eerst dag en nacht naar buiten. Ze vonden het geweldig. Had ook vanalles in de ren, stukje gras en tegels, verhoogde planken, ligplekjes en een huisje waar ze in zaten als het regende. Ze genoten ervan. Weer later verhuisde ik naar een dijkhuis in 'the middle of nowhere'. Rustige omgeving, maar wat er reed, reed hard. Ik heb toch besloten om ze buiten te laten, ondanks dat ik me wel steeds vreselijk ongerust maakte. Een van de katten is na 3 maanden aangereden, maar als ik zag hoe ze had genoten van haar echte vrijheid, is het dat wel waard geweest. De andere kat is uiteindelijk overleden aan leukemie jaren later.

Nu woon ik in Ierland, en ondanks dat ik in het buitengebied woon, de weg die voor het huis loopt is gevaarlijk. Ze rijden er vreselijk hard. Dat is ook de reden dat ik hier geen katten wilde, maar hee, ze komen gewoon. Ik heb er intussen 4 en die gaan wel naar buiten. De enige concessie die ik doe, is dat ik ze 's nachts binnen houd. Dat is toch de meeste gevaarlijke tijd voor de katten. Liever een kat die wat jonger wordt, maar gelukkig was, dan een kat die zijn hele leven binnen moet doorbrengen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:03

Vajente schreef:

en ja mijn paard kan zich verwonden in een wei met andere paarden maar dood worden gereden, nee dat lukt ze niet
maar mijn katten kunnen zich binnen ook verwonden, sterker nog mijn kater heeft regelmatig zijn pootje kapot door het spelen.

Je paard kan zich ook verwonden met de dood tot gevolg hoor... Echt quatsch dat een paard in de wei niet dood kán gaan. Wat dat betreft ligt de dood overal op de loer...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:04

Karin schreef:
Omdat ik uitga van het leefoppervlak. Vandaar ook mijn vergelijking tussen een paard op 3x3 en een kat in zijn reismandje.

Mijn paard kan lekker bewegen op zijn omheinde weilandje (in de zomer 24/7 en in de winter van 7 tot 7), mijn kat in mijn appartement. Bewegingsvrijheid vind ik toch wel het minste wat je je dier kunt geven.

En ja, zowel bij paard als kat is dat beperkter dan wat ze 'in het wild' zouden hebben. Maar bij gedomesticeerde dieren ontkom je daar IMO niet aan.

Absoluut mee eens!

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:06

hoe oud moet een kat zijn om buiten te mogen eigenlijk.
wij hebben een poesje, nog maar 11 weken oud ofzo en ben benieuwd wanneer het veilig is om haar buiten te laten.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:07

Naja, wij hebben gewacht tot ze gesterriliseerd mocht worden en toen dat geheeld was mocht ze naar buiten :+

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:07

Heb er hier nu 2 lopen, 1 gaat naar buiten.
De andere moet nog even wachten want die is hier pas 3 weken dus nog te vroeg.
Ook ik ben iemand die vind dat kat naar buiten hoort te gaan, katten zijn nog altijd dieren met instinct.
Tsja ook mijn kat zal wel eens wat buiten doen maar ja..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:08

Onze 'gewone' katten gaan wel naar buiten, die zijn dat ook gewoon gewend. Maar als er weer eens een 'gewone' kat bij komt dan blijft die ook binnen. We hebben inmiddels al genoeg aanrijdingen van katten meegemaakt en daar beesten aan verloren (terwijl we aan een rustige weg wonen), dat willen we niet meer.

Mijn Maine Coon is wel binnen, ten eerste omdat je meteen ziet dat het iets bijzonders is en het tegenwoordig doodnormaal lijkt om een mooie kat van de straat te plukken, ten tweede omdat er een prijskaartje aan hing van 500 euro en ten derde omdat hij mijn kleine lieverd is en ik dus héél veel waarde aan deze kat hecht: dat verdriet wil ik mezelf niet meer aan doen.

En meneer heeft niets te klagen hoor, hij heeft een groot huis om doorheen te scharrelen, veel speelgoed, andere katten om mee te spelen. En hij gaat regelmatig aan een riempje of op de arm mee naar buiten, vind hij heerlijk, en hij vind het dan ook geen punt om weer naar binnen te gaan.
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 16-01-10 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:08

GinnyBanshee schreef:
hoe oud moet een kat zijn om buiten te mogen eigenlijk.
wij hebben een poesje, nog maar 11 weken oud ofzo en ben benieuwd wanneer het veilig is om haar buiten te laten.

Volgens mij moet je ze 6 weken binnen houden, als je ze hebt gekocht/gekregen vanuit een ander huis. Af en toe frisse lucht buiten is niet verkeerd, en zo kunnenz e ook buiten hun territorium afzetten. En na een week of 6 kunnen ze wel naar buiten en vinden ze zo de weg terug...

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:09

Mijn 2 raskatten gaan niet naar buiten :n

De katten van de buren wel en die zeiken mijn tuin onder :r

Ohja en mijn paard staat ook het grootste gedeelte van de dag op stal (s'winters dan)
Laatst bijgewerkt door _Rijkie_ op 16-01-10 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:11

die van mij heb ik lekker buiten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:12

Karin schreef:

mijn paard kan lekker bewegen in zijn stapmolen, als hij even los is en als hij aan het werk gaat, dus dat vind ik ook echt geen argument :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:14

Janine1990 schreef:
Vajente schreef:

Je paard kan zich ook verwonden met de dood tot gevolg hoor... Echt quatsch dat een paard in de wei niet dood kán gaan. Wat dat betreft ligt de dood overal op de loer...

Natuurlijk kán dat, maar de kans is in ieder geval een stuk kleiner dan een kat die buiten komt. Bij mij tenminste wel. Ik woon aan een helemaal niet zo drukke weg, maar toch ben ik in een half jaar tijd twee katten verloren door auto's.
Mijn paarden staan hier al jaren buiten en hebben zich echt nog nooit geblesseerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:15

dus in het eerstvolgende afkraaktopic van stalgehouden paarden kan ik alle bovenstaande argumenten gebruiken om ter rechtvaardigen waarom ik mijn paarden binnen hou?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:16

Onze poezen leven binnen maar hebben een ren aansluitend aan het huis dus ze kunnen naar buiten wanneer ze willen, het zei dan wel in een afgesloten ruimte. In de zomermaanden mogen ze ook in de tuin maar wel onder toezicht.

Mijn paard komt iedere dag een aantal uur buiten (afhankelijk van het weer) en dat zou ik niet anders willen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:17

Dus omdat jullie de katten zo nodig naar buiten willen doen en niet in jullie eigen tuin willen houden moet ik hier de hele dag in de vieze kattenzeik zitten?

Waarom is het zo veel moeite voor een katten eigennaar om hun eigen tuin af te zetten en daar hun beesten in te laten.
Hoef ik er tenminste geen last van te hebben.

Het zal wat worden als ik iedere dag mijn hond bij jullie in de tuin laat om zijn behoefte te doen.
Is in mijn ogen precies het zelfde als met die klere katten hou ze lekker bij je.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:18

KiWiKo schreef:
Karin schreef:

mijn paard kan lekker bewegen in zijn stapmolen, als hij even los is en als hij aan het werk gaat, dus dat vind ik ook echt geen argument :D

Ik snap je post niet helemaal. Een stapmolen is toch geen bewegingsvrijheid?
Ik vind sowieso een weide ook geen bewegingsvrijheid voor een paard. Een paard moet kilometers kunnen lopen, trekken en dat kunnen ze over het algemeen ook niet. Dus een paard wat in een wei(tje) staat vind ik helemaal niet beter dan een kat die een huis tot zijn beschikking heeft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:19

Katten kunnen met een goede strenge opvoeding anders héél eenvoudig zindelijk worden gemaakt hoor.. Alle 6 de katten die wij hier hebben gehad kwamen naar binnen om hun behoeften te doen in de kattenbak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:21

Als ik moet kiezen, kat of paard beschermen zou ik toch voor paard gaan. Zitten heel wat meer financiële risico's aan... Dus paard op stal...

Ik heb nog nooit gehad dat een kat werd aangereden. Terwijl hier gerust 60, soms wel 70 wordt gereden. En dan woon je gewoon aan de hoofdstraat van het dorp, dus wel druk, veel verkeer, veel vrachtwagens. En laat de kat met alle liefde de weg oversteken, omdat daar de bejaardenwoningen zijn, die wel eens een schaaltje melk voor die poekies neerzetten, of wat vis of kip hebben... Nog nooit is er bij ons een kat verongelukt.

Daarentegen stond een jaar of 8 geleden een prachtig mooi paard (van m'n buurvrouw) in de wei, mooie droge zomer gehad, en daarop volgden wat regenachtige dagen... Paard is uitgegleden bij het spelen, spronggewricht verbrijzeld en afgemaakt.... Geen auto's in de buurt, paard is niet geschrokken, het is gewoon gruwelijk fout gegaan... Misschien zat het wel in het bloed, maar ik zie het nu ook wel gebeuren dat de paarden zichzelf naar verwonden... Eerder dan dat mijn kat aangereden wordt...