“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:18

Dus als ik een kippenvleugeltje of een drumstickje ga koken is er minder kans op verstikking?
Hoelang moet dit het koken, Amanda? :-)

Amanda schreef:
Nee, niet gekookt bot splintert niet. Ik denk dat hij het kauwen zat was en het in 1x wilde inslikken ofzo.

Aha, ze bezorgen het ZELF.... Ik dacht dat het met de post kwam.....
Laika schreef:
Het transport, dat wordt gewoon bezorgd. Komt in diepgevroren of verse toestand bij je aan huis. Je moet dan natuurlijk wel binnen hun bezorggebied wonen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:34

Downhill schreef:
Dus als ik een kippenvleugeltje of een drumstickje ga koken is er minder kans op verstikking?
Hoelang moet dit het koken, Amanda? :-)

Amanda schreef:
Nee, niet gekookt bot splintert niet. Ik denk dat hij het kauwen zat was en het in 1x wilde inslikken ofzo.

NIET koken dus!!!! Op geen enkele manier verhitten, dus ook niet ontdooien in de magnetron ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:41

Sorry, heb een (leuke) zware nacht gehad :P :+
Dan ga ik de drumstick en kippenvleugel dus helemaal klein hameren en ik kook hem NIET.
EDIT: vandaag hebben ze keurig hun rosbief opgegeten.
Het zijn beginnende RAUW eters maar hebben nu 3 dagen hun schaaltje leeggegeten. +:)+

Nu nog een kwaliteitsvoer vinden in brokjes-vorm.

Laika

Re: “VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:53

Ik voer Carocat :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:59

Dat zijn ook brokjes toch? Ik heb gelezen dat Orijen meer dan 70% vlees bevat en dat spreekt mij heel erg aan.
Hoeveel procent vlees zit er in Carocat, Laika? Zijn de ingrediënten zo natuurlijk mogelijk? Zonder granen (gluten)
Heb je een link voor mij? Alvast super bedankt!

Laika schreef:
Ik voer Carocat :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:08

http://www.vobra.nl en het bevat geen geur, kleur en smaakstoffen. Geen gluten dacht ik. Ik voer Lam en rijst superpremium. Is een heel betaalbare zeer goede brok :j

Edit, volgens mij klopt de info op de site niet want er staat kippenvlees bij lam en rijst _O-
Zal morgen eens op de zak kijken. Heb zo'n 15 kilozak en die staat nogal donker ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:25

Dankjewel voor de tip Laika ;)
Mijn poezen hebben vanaf vrijdag vers vlees en vandaag kregen ze voor het eerst tonijn uit blik (op water)
1 van de poezen heeft binnen 10 minuten gekotst. Ik weet alleen niet welke.

Is tonijn dan geen aanrader om mee te beginnen?
Zalm uit blik lijkt mij zwaarder op de maag liggen...?
Heeft iemand andere vis-tips? Ik wil ze graag 1 x in de 2 weken vis voeren in hun vers-vlees-menu.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:27

Gewoon volgende keer weer geven.. Wellicht heeft ze gewoon te gulzig gegeten en dat gaat niet goed, gebeurd hier ook nog wel eens. Over het algemeen wordt het dan meteen weer opgegeten :o

Ook je poezen moeten hiermee leren omgaan..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:31

Mijn ouders gaven de katten altijd eendagskuikens, even koken, snijden brood in stukjes en vocht van de gekookte kuikens erover heen.
Je kunt ze kopen bij een dierenspeciaal zaak en kosten niet veel.
Was altijd een feest en ze vonden het heerlijk.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:39

Dit hadden ze inderdaad snel opgegeten en ze vonden het heerlijk, Chubby!
Dit is dan een voorbeeld van een gevoelige maag?
Ik heb het vermoeden dat Nova de kotser is geweest. Zij is degene met een gevoelige maag hoewel Pop ook wel EENS kan kotsen (2 x per jaar)
Chubby, heb jij nog aanvullingen voor mijn menu die ik heb opgesteld (zie enkele posts terug) ;)

Chubby schreef:
Gewoon volgende keer weer geven.. Wellicht heeft ze gewoon te gulzig gegeten en dat gaat niet goed, gebeurd hier ook nog wel eens. Over het algemeen wordt het dan meteen weer opgegeten :o

Ook je poezen moeten hiermee leren omgaan..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:51

Ben het eens met Chubby, misschien gewoon TE gretig gegeten!
Vis is uiteraard wat vet. Wellicht als je katten wat langer vlees eten, en dus de zuurgraad van de maag is aangepast, het beter verdragen wordt. Verder is het dus geen must dat katten vis moeten eten. Hun komplete menu kan uit alleen vlees bestaan hoor.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:04

Downhill schreef:
Chubby, heb jij nog aanvullingen voor mijn menu die ik heb opgesteld (zie enkele posts terug) ;)

Je menu ziet er best oké uit, mits je er goede brokjes naast geeft. Zoals gezegd is het niet volledig.
Ik zou niet meteen boutjes gaan geven, maar bel eens wat plaatselijke poeliers of ze nekjes hebben, dat is echt zachter en kleiner bot.

Probeer eens biologische lever, lever is het schoonmaak-orgaan van een wezen, als dat wezen uit de bio-industrie komt, is de lever waarschijnlijk sterk vervuild...

Kotsen heeft niet specifiek met een gevoelige maag te maken in dit geval..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 23:04

Dankjewel Chubby. Poelier is hier niet echt in de buurt maar wel op de markt. Die zullen geen biologische kippetjes hebben, schat ik.
Ik kreeg net ook te horen dat je met het geven van rauw vlees, en dan met name runder-HART, je dier grote kans heeft op wormen. Klopt het dat je beest een hoger risico loopt door het geven van rauwvlees en dat je vaker moet ontwormen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:22

Integendeel. Het maagzuur zou dusdanig sterk worden dat wormeitjes minder kans hebben een infectie te veroorzaken.
Ik ontworm echt geen 4x per jaar :o

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 00:29

Vandaar dit ik in het begin ook postte dat ik het liever kook. Nu begrijp ik dat de darmflora wel wat werk verricht maar ik vind het een eng idee dat je poezen dan wormen kan krijgen door het eten van Runderhart (wormen, geen wormeitjes) ;-)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:21

BIj de albert heijn ligt er runderhart in het vleesschap. hier zit een sticker op: diervoeding.....
Dus even een tipje voor de rauwvlees voerders.

Dat runderhart heb ik gekocht ( lekker goedkoop)
Dora eet het prima. wiebel die normaal alles eet wil niet....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:57

Poes kan net zo hard wormen krijgen vanaf jouw buitenschoenen... Of zelf opdoen als ze buiten mag?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:29

Ik volg je tweede zin niet helemaal Chubby, ben (serieus) een beetje Blont... :o?
Wat bedoel je precies met je tweede zin?

Chubby schreef:
Poes kan net zo hard wormen krijgen vanaf jouw buitenschoenen... Of zelf opdoen als ze buiten mag?

Ik geloof dat ik de vis maar uit het menu moet houden van mijn poezen want ze zijn vannacht enorm aan de spetterspuitpoep geweest, niet te kort!
De spetters zitten aan de zijkant van de kak-bak en zo te ruiken de vis.
Beide poezen zijn aan de spetterpoep geweest. Afbeelding
* gaat nu de kak-bak weer schoon wassen *

Tonijn is dus geen goed idee voor mijn poezen.... ^)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:48

Ze bedoelt dat je kat ook zelf wormen kan opdoen buiten :)
Onze oude kat kreeg vroeger ook regelmatig runderhart en heeft ook nooit wat opgelopen, dus zo bang zou ik er niet voor zijn hoor. Rauw lijkt me ook lekkerder dan gekookt eerlijk gezegd.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:56

Amanda schreef:
Mijn katten doen het al een paar jaar heel goed op Carnibest, afgewisseld met Haaksbarf en af en toe rauwe vis, zalm uit blik of of een stuk rundvlees of kipfilet (rauw).
Niet te moeilijk, ivm beperkte ruimte in de diepvries. Plus dat ik al de percentages aan soorten vlees veel te riskant en ingewikkeld vond :o

Hier ook carnibest. :) Gezien de zéér beperkte ruimte in de diepvries en ik toch ook voor eigen consumptie dingen in wil vriezen, krijgt poeslief er ook Applaws brokjes naast (vleespercentage van 80%).

Carnibest vervangen we af en toe door kipfilet, runderhart, drumstickje e.d.

Heb poeslief zonder enkel probleem CB kunnen introduceren, ze vind het heerlijk. Sla de drumsticks vooral niet tot moes, het is juist zo goed als ze hun tanden kunnen gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:25

misschien een ideetje om hier: http://natuurlijkevoeding.yourbb.nl/ of hier www.voernatuurlijk.nl eens goed rond te neuzen. Hier staat veel informatie op en links naar andere interessante voedingssites. Er staan ook veel menuutjes op.
Onze 2 kleine coons krijgen ook een vers vlees menu en het is erg leuk om zelf je voer samen te stellen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:37

*\o/* Vandaag even langs de vriezer van de Jumbo gelopen en ze hebben in ieder geval Smuldier :D
Ligt voorlopig nog genoeg runderhart in de vriezer voor regelmatig een avondmaaltijd vlees, maar daarna ga ik die zeker kopen.
Wat zijn die pakjes goedkoop trouwens!! :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:47

Bij de Makro hebben ze hele runderharten in de vriezer.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:19

Let wel, als je alleen runderhart geeft dat je dus verre van compleet voert! Hier moet je dan dus wel iets anders bij blijven voeren zoals een KVV of gewoon brok.
En smuldier is zo ongeveer het slechtste merk KVV :o Persoonlijk vind ik het niet meer op vlees lijken, maar meer op een bak snot :r

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:59

Moet je wel een makropasje hebben Liezel ;)
Snap ik laika, ik ga ook niet helemaal over op vers. Ze krijgt hier gewoon brokjes met een x aantal keer per week 's avonds wat vlees :)