HELP Vangen en verhuizen onhandelbare poes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: HELP Vangen en verhuizen onhandelbare poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:48

O jammer, had graag willen lezen hoe het gegaan is!! :)
Had jij trouwens de verzendkosten nog teruggestort, kon het een tijdje terug even zo vlug niet terugvinden. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:21

Nou vooruit dan maar ....

Ik heb braaf allerlei tips toegepast en uitgeprobeerd ;-) De laatste week in ons huis heb ik onze reismandjes neergezet met lekkere dekentjes erin met druppels catnip erin. Een groot succes bij 1 van mijn rooie ventjes, die ging zelfs slapen in 1 van de mandjes die gaf echt het goede voorbeeld. Yazou (de wilde poes) is er voor zover ik heb gezien 2 keer in gesprongen en weer uit..

Op de dag zelf 1 van de manden op een bovenkamer gezet waar ik dacht uit te komen met Yazou zodat ik niet dan nog met een mand moest gaan slepen. Opgestaan en eten gemaakt voor de poezen, Y kreeg eten met een half tabletje vetranquil. Daarna rustig gaan zitten lezen om te kijken hoe het inwerkte. Ze was rustiger dan de vorige keer, minder paniekerig en vluchterig, ook omdat wij gewoon op de bank gingen zitten.. Uiteindelijk zat ze duf bovenaan de trap. De slaapkamerdeur met bed etc had ik dicht gedaan want als ze eenmaal onder het bed zou zitten 8-) ..
Ze liep voor me uit de "vang"kamer in toen ik de trap opliep en ik ben samen daar gaan zitten. Het eerste uur wilde ze niet dat ik aan haar kwam. Dat viel me tegen.. Op een gegeven moment ging ze vlak bij me op de grond liggen en mocht ik haar aanraken; dus na 5 minuten greep ik mijn kans en pakte haar op en liep naar het mandje verderop. Zoals te verwachten ontwaakte ze en vocht van zich af. Ze is echt heeel erg sterk en ze klom via mijn armen (en gezicht) van me af. Vier diepe 5 tot 10 cm lange halen in mijn pols achterlaten en gelukkig miniem krasje bij mijn oor. Daarna was het alleen blazen en grommen zoals te verwachten.

Vriendlief opgehaald en die heeft direct de tuinhandschoenen aangetrokken. Gekeken of ze nog vriendelijk aan te halen was, maar neeeee. Ze lag inmiddels in de lege boekenkast op een plank. Vriend heeft haar gepakt, ze vocht zich een plank verderop en hij hield haar laag en tegen de plank gedrukt. Ik heb de bak er voor gehouden en hij heeft haar er ingeduwd. Ongelovelijk aan werkelijk alle zijden vocht er wel iets van haar eruit. De klep ging dichter en daar kwam haar koppetje nog onderuit; ik duwde hem terug en rats daar had ze mijn middelvingertop flink te pakken. Maar ze zat erin!!!! Klep dicht, handdoek eroverheen en de rest vangen. Haar 2 favorieten 2 rode katers ingepakt *D en op weg naar nieuwe huis.
Daar in kamer gelaten met 2 feliway stekkers, eigen kattenbakken, eigen stoelen en veelheid van bonten mandjes uit oude huis. Losgelaten; Y kwam het mandje pas laat uit, onze broertjes waren wel vlot. Was erg blij dat ik toch een slot op de deur had gezet want de broertjes hadden al vluchtplannen :+.
Op weg gegaan om volgende serie van 3 te halen. Toen we deze kwamen brengenn zat de rest al onder en achter stoelen en verwarmingen. De 3 anderen gingen daar gauw bij liggen; eentje was slim en dapper die ging lekker in het raamkozijn liggen. Yazou grauwde wat maar lag lekker tussen de broertjes in achter een stoel onder de verwarming, prima, dan kon ze zich aan hun optrekken.

Die dag was er weinig actie te bekennen, af en toe aaitjes wezen brengen :(:)
De volgende dag lag er een stapeltje dekens als een wigwammetje op de grond met hoopje Yazou er onder. Panisch. Deken op de stoel gelegd, waarna ze er weer onder kroop, ze heeft daar de hele dag onder gezeten. Er werd door geen van de poezen gegeten toen ik het neerzette terwijl ze nog al gretig zijn.

Om 16:00 uur van 2e dag de deur losgedaan, de verhuizers waren om 12:00 uur klaar en vertrokken en het meeste timmer en sleepwerk was wel gedaan. Broertjes waren snel naar buiten, rest ging ook op verkenning, Yazou lag in het zelfde hoopje wigwam onder deken op stoel. Maar 'savonds lagen ze heerlijk met zijn allen op bed bij ons te slapen, Yazou ook en ze lag zoooo tevreden te knorren :D

Ik ben blij en dankbaar voor alle meedenk-tips; het langer neerzetten van manden, een lekker dekentje erin met kattenkruiddruppels, het geven van vetranquil (zonder dat was ze nooit op 1 plek gebleven om zich te "laten" pakken), het opsluiten in kleinere kamer om het vangen te verbeteren, het laag op de tafel dan wel op de grond houden en haar in mand schuiven.. en de rustige "bekende" kamer inclusief slot op de deur, het practisch blijven denken ... en 2 feliway stekkers in kamer, woonkamer en 1 in slaapkamer.
Alles heeft meegeholpen om het een succes te maken. Ze is heel uit de strijd gekomen, onbevangen naar ons toe, heeft de zolder ontdekt in ons nieuwe huis en is zelfs wat liever en handzamer dan voorheen.. En ik ben redelijk heel: 4 lange diepe krabben op binnenkant pols en beet in mijn vinger zijn te overzien!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:25

ach dat heelt wel weer! :(:) maar verder toppie! +:)+ *\o/*
Nou lekker rustig aan nieuwe huis laten wennen en dan komt alles goed!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 19:27

En we zijn dus uiteindelijk zelf op de maandag erna verhuisd, wat was ik blij dat de katten al over waren en veilig zaten.

Ja vinger gaat prima en die krassen gaan ook wel weer weg ;-)

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:34

He wat goed joh! is ze nog lang duf geweest van de vetranquil?
Petje af hoor! Kan me voorstellen dat je er flink tegenop zag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:47

SUPER joh!!! Ben blij voor jullie allemaal!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:06

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:46

Super dat het gelukt is! Ze kunnen zo bang zijn e arme dutsjes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:51

Tjee, wat een onderneming, maar goed dat het gelukt is en
ze nu weer bij kunnen komen! Maar wel met de nodige krassen en happen dus! :(:)
Ik weet precies hoe dat voelt helaas! :\

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:10

Gelukkig is 'operatie poes' goed afgelopen, want je hebt het goed gepland met militaire precisie.
Super. veel geluk in jullie nieuwe huis.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:12

hihi het lijkt idd wel een militaire operatie. := Fijn dat poezebeest goed verhuisd is !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 10:27

xXLianneXx schreef:
misschien is het al genoemt maar er is ook een middel, Telizen, wat ook angstverlagend werkt.
Dit moet je iedere dag voeren en is misschien wel fijn voor haar want als ze zo bang is is het natuurlijk heel stresvol.
Wel fijn dat het inmiddels al gelukt is maar dit is misschien dit een optie voor langere termijn?

Ik heb het middel in huis. Yazou lust het echter niet. De rest van de katten heb ik de dag ervoor en de verhuisdag zelf dit middel als snoepje gegeven. Een van mijn rode katten kreeg er geen genoeg van.. wilde de "snoepjes" van de anderen ook hebben. Toen maar even ingegrepen :D
Dus ik heb dit wel voor de andere katten kunnen gebruiken en vlgs mij deed het ook wel iets, maar Yazou trok er haar neus voor op ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 10:34

klomp schreef:
Tjee, wat een onderneming, maar goed dat het gelukt is en
ze nu weer bij kunnen komen! Maar wel met de nodige krassen en happen dus! :(:)
Ik weet precies hoe dat voelt helaas! :\

Ook nog erg bedankt voor het verwijzen naar je zus, heb haar natuurlijk ook gesproken en ook nog iemand die nu kattentherapeut is in het asiel in Den Haag. Toch nog heel handige tips gehad over hoe om te gaan met haar angsten; gewoon negeren, niet geruststellen (zoals bij je paard) maar negeren en gewoon doen. Dat heb ik in de weken voor de verhuizing ook al toegepast en lijkt ook zijn resultaten af te werpen! Zal evt nog een update naar je zus en naar de therapeute doen, dan zijn zij ook "bij".

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:22

Heel graag gedaan natuurlijk!! Ik ben erg blij dat je er wat aan gehad hebt! Een update zal ze vast heel erg leuk vinden! :j
Veel geluk in jullie nieuwe huis en alle goeds gewenst voor je katten!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:49

Wat fijn dat het relatief goed is gegaan.
Wat je nu kan doen is elke dag bij haar in de buurt een half uur een boekje lezen. Niks zeggen, niks doen......gewoon lezen.
Er komt een dag dat ze zelf contact gaat zoeken.
Pas wanneer ze kopjes gaat geven etc, begin je met een klein aaitje of laat je haar aan je handen snuffelen.
Wat ik ook vaak deed (zoooo goor he, maar ja) is het allersmerigste stinkvoer van de Aldi kopen want daar hebben die wilden een zwak voor. En daar elke keer een beetje vanuit mijn hand voeren. Als snoepje zeg maar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 12:08

HBV ze is wel gevoelig voor natvoer uit de hand geven inderdaad. Een van mijn andere poezen was niet zo lekker in de laatste 1,5 week voor de verhuizing dus die gaf ik meer natvoer en tijdelijk 2 keer daags en dan hield ik wat over dat ik dan uitdeelde uit de hand. Nou daar was Yazou als de kippen bij. Dat viel me niets tegen. Maar dat echte stinkvoer gaat me iets te ver ;-) Dat krijg ik ook het huis niet in zonder problemen want mijn man werkt bij Hills Pet Food :Y)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:52

Ehm ja, ik ben zelf ook van het hoogwaardige voer. Maar nood breekt alle wetten en in liefde en oorlog is alles geoorloofd :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:29

:') haha idd :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 01:59

fargo schreef:
HBV ze is wel gevoelig voor natvoer uit de hand geven inderdaad. Een van mijn andere poezen was niet zo lekker in de laatste 1,5 week voor de verhuizing dus die gaf ik meer natvoer en tijdelijk 2 keer daags en dan hield ik wat over dat ik dan uitdeelde uit de hand. Nou daar was Yazou als de kippen bij. Dat viel me niets tegen. Maar dat echte stinkvoer gaat me iets te ver ;-) Dat krijg ik ook het huis niet in zonder problemen want mijn man werkt bij Hills Pet Food :Y)

Goh, kan ik geen leuke korting krijgen? :P
Dat voer is duur! :D

Maar stinkvoer kan heel veel veranderen!
Al vele zieltjes mee gewonnen :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:54

Mijn eerste 2 poezen die ik zelf had toen ik op mezelf woonde die waren gek op van die goedkope euroknaller paté kuipjes, dan waren ze aan het gillen en zouden ze elkaar bijna vermoorden om een hapje.. Heel grappig en verrassend zo'n paar van die krijsende dames..

Korting? Lastig, dan zou je via hem zakken voer moeten bestellen, hij kan maandelijks bestellingen plaatsen en dat is denk ik tegen inkoopprijs (weet ik niet eens precies moet ik eerlijk zeggen :o )

Maar je snapt dat hij het al niet eens is als ik met Urinary van de concurrent Royal Canin aankom :+ . Toch doe ik dat want dat eten onze katten ook graag en 2 hebben aanleg voor blaasgruis dus ze krijgen dan combi Urinary en CD van Hills :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 14:58

We zijn al weer bijna een maandje geleden verhuisd. Het gaat super met onze wilde meid Yasou.
Wilde nog even een paar foto's plaatsen van deze alerte dame in ons oude huis om een impressie te geven. Zal kijken of ik in nieuwe huis ook nog wat van haar kan schieten.

Afbeelding

Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:58

Ah, wat een poepie! :D
Ze kijkt inderdaad wel erg oplettend!! :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:08

Ze is zeker oplettend; altijd kijken of de wereld om haar heen wel veilig is. Ze heeft een heel fijn plekje gevonden in het nieuwe huis; de vloer van de badkamer: daar zit namelijk vloerverwarming in en het is er ook nog eens lekker rustig. Dus regelmatig tref ik daar een gevloerde Yasou aan die zich een beetje betrapt voelt. Maar ook de rest van de katten vind het daar heerlijk :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:25

Aaah dat verklaart een boel. Het is een driekleurtje......

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:26

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt