Kaas schadelijk voor hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Kaas schadelijk voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:04

Ons hondje krijgt ook weleens een plakje kaas :j Ik heb het ook gebruikt om haar te leren apporteren :j
Voor kaas doet ze alles dus dat was echt een goede manier :j

Nee slecht i shet helemaal niet en afvallen hoeft ze ook niet :n

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:26

Majo schreef:
Chubby schreef:
Waarom mengen? Carnibest is volledig..
Daar heb je gelijk in. Ik meng het, omdat mijn hond eigenlijk 1,5 worst per dag nodig heeft. Hij krijgt of de lam/rijst of de kip/rijst. Beide worsten kosten € 4,20 per stuk. Ik vind dit wel erg duur om er dan 1,5 per dag van te voeren, daarom voer ik wat minder en meng het met wat brokjes, zodat hij toch voldoende binnenkrijgt.

Als je brokken met carnibest mengt is dat niet zo goed voor de spijsvertering.
Als je carnibest te duur vind, vind ik ook, kun je overgaan op smuldier. Ik voer mijn drie honden al een jaar smuldier en ze doen het er super op, ze krijgen minder als dat er nodig is volgens de fabrikant, dus voor een hond die wat aan moet komen is het prima, het is wat vetter als carnibest. Je kunt het in bijna elke supermarkt kopen. Ik voer pens/vlees compleet en de vleescompleet en 1x in de week alleen de pensvariant, gemiddelt kost een pakje van 400 gram zo'n 55 cent, ik voer mijn honden van 35 a 40 kilo 2 pakjes per dag, bij mij geen brokken meer. De tanden blijven ook superschoon, onzin dat op brokken de tanden schoner blijven, ook brokken geven tandsteen en de ene hond is er gevoeliger voor dan een ander, net als bij mensen.

Ook ik voer mijn honden dagelijks kaas, als ik een boterham met kaas eet krijgen zij een plakje, de oudste is al 10 en doet het nog super en zijn zeker niet te dik, ook restjes zoals rijst en kale pastasoorten en af en toe een pannekoek, kan niet zoveel kwaad volgens mij.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:07

happyfell schreef:
Als je carnibest te duur vind, vind ik ook, kun je overgaan op smuldier.
hebben ze dit ook in een variant zonder rund? Mijn hond krijgt daar jeuk van. Vind het best de overweging waard om eens iets anders te proberen hoor!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:15

Een plakje kaas op zijn tijd kan geen kwaad. Doe het niet te vaak want in principe is zijn organenstelsel niet ontwikkeld om zuivelproducten af te breken.
Daarom moet je dus ook nooit teveel voer afwisselen of zogenaamd aanvullend voer geven. Organenstelsel raakt in de war en dan kun je bijvoorbeeld last van diarree krijgen.
Dentastix achtige dingen zijn wel goed en is ook belangrijk om regelmatig te geven tegen tandsteen en tandplak. Vandaar ook dat brokken beter zijn dan zacht voor omdat het ook beter werkt tegen tandsteen en tandplak.

Maar afentoe een plakje kaas kan heus geen kwaad hoor :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:16

Die van mij verrekt dus dentastix te eten. laatst zo'n maandverpakking bij pet's place gehaald. Rothond eet ze niet, zit ik met die sticks

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:23

die van ons krijgt ook wel eens kaas, maar gewoon met mate... gekookte eieren zijn ze hier ook gek op :)) dan staan ze al in de rij . Trouwens gerookte varkensoren lijkt mij nou ook niet echt zo goed voor een hond, wij bakten ook wel eens een levercake,

LEVERCAKE:
3 eieren
2/3 kop olijfolie of zonnebloemolie
1/3 of een 1/2 pond lever [kippen,rund of ander dier]
2 koppen meel [ik heb lekkere tarwemeel gebruikt]
1 theelepel knoflook [poeder of vers geperst]

Oven voorverwarmen tot 250 gr
eieren en olie in blender mixen
lever in stukken snijden en in blender meemixen
knoflook toevoegen
en het meel [evtueel meer meel]
mixen tot je een smeuige massa krijgt
een bakplaat invetten en daar de massa op verspreiden.
Bakken in 10 tot 12 [ik heb 20 ]minuten of tot de bovenkant droog is en bruin wordt.
Uit de oven halen en 5 minuten af laten koelen
Dan de plaat op een snijplank omkeren en de cake in reepjes en dan blokjes snijden.
een zakje maken en luchtdicht verpakken of in zakjes in de vriezer!!

pas op de hele keuken stinkt wel, maar onze honden zijn er dol op, kun je ook gemakkelijk als beloning gebruiken, het stinkt heel erg en hoe meer het stinkt hoe meer aandacht ze voor je hebben, vooral met training :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:25

Hihi dat is zo! Ik maakte altijd koekjes van Rodiworst. Gewoon in kleine stukjes snijden en in de oven bakken. Dan blijft het langer goed. Normaal bederft de Rodiworst vrij snel.

happyfell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:43

Majo schreef:
happyfell schreef:
Als je carnibest te duur vind, vind ik ook, kun je overgaan op smuldier.
hebben ze dit ook in een variant zonder rund? Mijn hond krijgt daar jeuk van. Vind het best de overweging waard om eens iets anders te proberen hoor!

Nee, de complete maaltijden hebben allemaal rund helaas, ze hebben wel een kipvariant, maar die is niet compleet, die moet je dan weer gaan aanvullen, maar er zijn wel meer merken vers vlees in de handel.
Op barfplaats.nl staat een hele lijst met merken, kijken onder vragen kant en klaar vers vlees, daar staat een link met merken versvleesvoeding, ik hoop dat er wat tussen zit.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:50

Die van mij krijgt weleens gesmolten kaas in de kong. Vindt ze heerlijk!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:21

barfplaats? Jak, hadden ze daar nu geen ander woord voor kunnen bedenken? Ik zal eens kijken, dank je voor de tip!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:22

mistery schreef:
Dentastix achtige dingen zijn goed en is ook belangrijk om regelmatig te geven tegen tandsteen en tandplak.

Waarom zeggen veel dierenartsen dan juist dat ze niet goed zijn? Mijn hond krijgt er enorm jeuk van, dus zo goed zijn ze volgens mij niet hoor.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:45

Bij mijn stage adres kreeg de jackrussel daar vaak het plastic van de kaas :')
Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit goed is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 09:43

Ik lees hie vanalles over vlees e.d
Waarom doet onze hond het al zn hele leven goed op brok := ?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:28

Omdat een goed functionerend systeem best wat slechte invloeden kan verdragen ;)

"Brok" is niet per definitie slecht voor een gezonde hond. Maar vlees is de natuurlijke voeding van een carnivoor en derhalve in de juiste samenstelling zonder twijfel gezonder voor praktisch élke hond. Heeft de hond een gezondheidsprobleem, dan kun je dit met de natuurlijke voeding vaak oplossen danwel sterk verbeteren.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:39

Mijn hond krijgt ook gewoon kaas hoor! vroeger van huisuit al kregen ze dat! ;)

Er is nog nooit een hond van ons aan de diaree geweest van kaas.

Die van mij krijgt geregeld een broodje kaas, zeker 3 keer in de week. :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:04

Majo schreef:
mistery schreef:
Dentastix achtige dingen zijn goed en is ook belangrijk om regelmatig te geven tegen tandsteen en tandplak.

Waarom zeggen veel dierenartsen dan juist dat ze niet goed zijn? Mijn hond krijgt er enorm jeuk van, dus zo goed zijn ze volgens mij niet hoor.

Ze zijn goed voor tandsteen en tandplak. Heb inderdaad ook gehoord dat sommige honden er allergisch voor zijn. Voor de honden die er niet allergisch voor zijn (mijn hond bijv :D) is een dus een goede tandenborstel :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:15

mistery schreef:
Ze zijn goed voor tandsteen en tandplak. Heb inderdaad ook gehoord dat sommige honden er allergisch voor zijn. Voor de honden die er niet allergisch voor zijn (mijn hond bijv :D) is een dus een goede tandenborstel :)

En waarom is het goed? Het zal niet zijn omdat ze er zo heerlijk lang op kunnen kauwen.
Bij mijn herder is het letterlijk vier keer kauwen en het is weg. En hij krijgt de grootste die er zijn.
En hij heeft nog steed last van tandplak, dus we poetsen zijn tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:36

Mijn hond krijgt dit niet, vind het geen eten voor een hond.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:39

Mijn hond krijgt ook regelmatig een plakje kaas.
Hij is inmiddels 18 :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:41

Mijn hond eet altijd restjes van tafel :j.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:52

onze hond krijgt ook regelmatig kaas. ligt hij boven en doe je de kaas doos beneden op dan hoor je hem al van de trap af komen en staat die vrij snel naast je.
verder krijgt onze hond ook vaak wat restjes van wat wij gegeten hebben. vind het allemaal heerlijk. ook denk ik dat het juist goed is om zo wat gevarieerd te eten. krijgen ze nog wat ander voedingstoffen binnen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:05

ilse86 schreef:
@liedje89: Is dat zo? Zijn varkensoren slecht? Dat wist ik helemaal niet. Mijn hondje is er echt dol op! Maar hij lust ook wel geitenoren hoor. Wat raar dat ze die oren dan gewoon verkopen in de dierenwinkel

Varkens dragen schijnbaar een bacterie die een ziekte kunnen veroorzaken die ongeveer dezelfde symptomen kan geven als parvo. Over het algemeen gaan de bacterien wel dood tjdens het drogen maar schijnbaar niet allemaal. Nu vind ik varkens oren trouwens zoiezo veel erger stinken als koeien en schapen oren dus ik vind dat ook niet zo'n ramp.

Je moet trouwens voor schapen oren wel vaak even zoeken want bij de gemiddelde dierenwinkel hebben ze alleen lamsoortjes en die zijn zo dun en klein. Je hebt trouwens ook van die kauw dingen die alleen granen bevatten, ook handig voor allergische honden. Maar eerlijk gezegd gaat onze fanatieke kauwer daar iets te hard door heen, wij geven haar ook nog wel eens een lamspoot, heerlijk kauwen op dat bot.

Denta stix helpt over het algemeen niet bij grote honden volgens mij dat is bij ons hap slik weg. Met de oortjes en de poten hoeven we haar tanden nauwelijks nog te poetsen, blijven mooi schoon.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:40

liedje89 schreef:
Varkens dragen schijnbaar een bacterie die een ziekte kunnen veroorzaken die ongeveer dezelfde symptomen kan geven als parvo. Over het algemeen gaan de bacterien wel dood tjdens het drogen maar schijnbaar niet allemaal. Nu vind ik varkens oren trouwens zoiezo veel erger stinken als koeien en schapen oren dus ik vind dat ook niet zo'n ramp.

Heb je het dan over Aujeszky? Want dat virus is niet meer aanwezig na het roken van de oren. Daarbij komt dat het virus in NL niet meer voorkomt, dus het risico is minimaal. Varkensoren zijn wel erg vet en soms simpelweg te groot voor een kleinere hond.

liedje89 schreef:
Je hebt trouwens ook van die kauw dingen die alleen granen bevatten, ook handig voor allergische honden.

De meeste honden zijn juist allergisch voor granen ;) Dus dan kun je beter bij Boerenbond/ Welkoop/ Dierenwinkel gedroogd spul halen zoals runderlong, kipsticks etc.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:57

BraveSpots schreef:
Mijn hond eet altijd restjes van tafel :j.
Ik neem aan dat ie dan niet OP de tafel zit? ;)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:37

ik geef kyra ook kaas.. jong belegen dan wel en nog niks gemerkt dat ze scheten laat :o of dikker word.. of iets dergelijke..

xx