Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:19

Adil18 schreef:
Een beetje dominante hond moet je niet letterlijk (en figuurlijk) op gelijke hoogte met mensen brengen, dat kan namelijk WEL rangordeproblemen geven zoals Chica zegt (natuurlijk mede afhankelijk daarvan hoe sterk de baas in zijn schoenen staat...).

Dat is zo'n grote onzin die blijkbaar dus nog steeds verkocht wordt.
Het zijn heel andere dingen die rangordeproblemen geven dan gelijke hoogte of hoger dan mensen.

Dingen als "niet op de bank", "baas eerst door de deur" etc. werden vooral gebruikt bij mensen die al problemen hadden met de rangordeverhouding om die weer een beetje in balans te krijgen en om te voorkomen dat de baas niet meer op de bank kon zitten. :D
Maar als het zo ver is dan is er al veer eerder al wat verstoord.

Overigens komen de meeste gedragsproblemen voor bij onzekere/angstige honden die door gewennig vaak wel op den duur een dominante houding aannemen.

xAlice

Re: Jouw hond, je vriend of je huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:22

ik ben het helemaal met je eens ThePast03

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:24

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:
Een beetje dominante hond moet je niet letterlijk (en figuurlijk) op gelijke hoogte met mensen brengen, dat kan namelijk WEL rangordeproblemen geven zoals Chica zegt (natuurlijk mede afhankelijk daarvan hoe sterk de baas in zijn schoenen staat...).

Dat is zo'n grote onzin die blijkbaar dus nog steeds verkocht wordt.
Het zijn heel andere dingen die rangordeproblemen geven dan gelijke hoogte of hoger dan mensen.

Dingen als "niet op de bank", "baas eerst door de deur" etc. werden vooral gebruikt bij mensen die al problemen hadden met de rangordeverhouding om die weer een beetje in balans te krijgen en om te voorkomen dat de baas niet meer op de bank kon zitten. :D
Maar als het zo ver is dan is er al veer eerder al wat verstoord.

Overigens komen de meeste gedragsproblemen voor bij onzekere/angstige honden die door gewennig vaak wel op den duur een dominante houding aannemen.

Oef, zou je a.u.b. ook de laatste zin willen quoten en niet van die halve stukken....?

Ik doe het wel even voor je... :

Adil18 schreef:
Het kan dus wel als de basis er is zal ik maar zeggen....Maar ik denk dat er inderdaad wel rangordeproblemen ontstaan wanneer baasje niet mans genoeg is en dan ook nog de hond als gelijkwaardig gaat behandelen...

Kijk, dan wordt het al anders?

Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen dat ik hier hele verhalen schrijf waar niet meer op gereageerd wordt of dan maar op een klein stukje (waar dan ook nog eens uit blijkt dat iemand niet goed gelezen heeft...)...HBVisser, Billy, ThePast03...Als jullie niet volwaardig kunnen reageren dan geef me een seintje, dan stap ik namelijk uit deze discussie...Dit is geen doen...

@ThePast03: Ik ben het dus met je eens: Het kan tot verdere gedragsproblemen voeren, m.a.w. : Wanneer zoiets als op de bank etc. tot gedragsproblemen leidt, dan waren die er ook al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:25

Adil ja dat was ook mijn visie :) Mijn hond is de laagste in huid en dat weet ze.
Ze voelt zich daar prima bij :)

ThePast03 schreef:
Heeft niets met niet legaal te maken, maar als je zulke dingen openbaar gaat geven ben je niet verstandig bezig.

Hoe bedoel je dat? Sorrie ik begrijp er echt helemaal niets van. Ik ben oprecht geinetresseerd naar een verstandige en legale manier om mijzelf te beschermen, althans voordat ik een hond kocht.
Was dr niet , daarom was ik verschrikkelijk nieuwsgierig naar jou manier.
Dus volledig legaal en verstandig, wordt dus toch moeilijk? (Mag ook per PB)

ThePast03 schreef:
Weet niet of je nu gewoon stoer loopt te doen of echt zo gevoelloos bent t.o.v. je hond. Nogmaals ik wil je over 12 jaar weleens horen of als je hond doodziek wordt. Heeft niets met drama te maken.

Jammer je eerste opmerking, maar goed zie dat er een hulk geplaatst is dus ga dr van uit dat is als verzonden is beschouwd.
Ik mishandel mijn hond niet, ze krijg goed te eten, lichaambeweging genoeg, 4 keer per week naar het bos, strand heide of een meer.
Ligt warm in dr bench en binnen, natje droogje niets mis mee.
Als ze ziek is, zit ik bij een DA.
Is niets 'stoers' aan, ik heb dr alleen een compleet ander beeld bij.
En wat betreft je tweede opmerking, als ze ziek wordt?
Is ze geweest onlangs nog. Ik vond het te onbelangrijk om dr over te schijven, omdat het net als bij een mens toch wel weer overgaat.
Ze krijgt dr pillen, wordt behandeld in de kliniek als dat moet, daar is ze voor verzekerd.
Alleen geen getrut, gemuts gepiep en gedraai, daar heb ik gewoon geen hond voor.

Dr moet een hele grote knop opzitten en dat is 'luisteren' en die begint steeds beter te werken :D
Moet nog het een en ander aan bijschaafd worden, maar dat gaat lukken.
Een hond die niet luisterd is bij mij vrij kansloos en zal hier ook geen lang leven krijgen.

En dit is mijn manier, niets mis mee. Zijn duizenden die dit zo doen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:27

Ook bij mij is mijn hond mijn vriendje :D en moet bekenen dat hij daardoor regelmatig dingen voor elkaar krijgt met eten bietsen enzo maar ach eigenschuld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:28

ifever schreef:
Ook bij mij is mijn hond mijn vriendje :D en moet bekenen dat hij daardoor regelmatig dingen voor elkaar krijgt met eten bietsen enzo maar ach eigenschuld!

Mijn hond gehoorzaamd juist beter zónder eten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:28

Adil18 schreef:
@[*olduser*]: Ik ben het dus met je eens: Het kan tot verdere gedragsproblemen voeren, m.a.w. : Wanneer zoiets als op de bank etc. tot gedragsproblemen leidt, dan waren die er ook al...

Sorry voor het quoten maar ik vind het een beetje onzinnig om hele lappen tekst te quoten terwijl ik gewoon overal op kan reageren zonder alles te quoten. ;)

Je bent het met me eens dat die gedragsproblemen er al waren, dan zal je het ook met me eens zijn dat het absoluut geen zin heeft om je hond van bank/bed te houden zonder dat er verder gericht getraind wordt op die gedragsproblemen.

En ben je het met me eens dat een hond op de bank/bed laten slapen absoluut niet leidt tot gedragsproblemen. Het schudt hooguit soms mensen wakker dat ze ergens de fout in gegaan zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:29

Chiqa schreef:
Mijn hond gehoorzaamd juist beter zónder eten.

Mijn honden ook hoor. Dus dat hebben we in ieder geval gemeen.
Ze werken hier voor de baas omdat ze het gewoon leuk vinden, ik werk niet met voer. ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:31

mijn hond kent zijn naam amper, kent geen trucjes, kent geen commando's (sommige een beetje), blaft als er bezoek is..
maar ik respecteer hem !
ik heb nooit moeite gedaan om hem zulke dingen te leren..
hij is mijn knuffel, mijn maatje, mijn steun als ik verdrietig ben..
en niet mijn bescherming (niet nuttig, hij slaapt 's nachts) of mijn meubilair..

dus miss heb ik mijn hond gewoon om totaal andere redenen als jij :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:32

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:
@ThePast03: Ik ben het dus met je eens: Het kan tot verdere gedragsproblemen voeren, m.a.w. : Wanneer zoiets als op de bank etc. tot gedragsproblemen leidt, dan waren die er ook al...

ThePast03 schreef:
Sorry voor het quoten maar ik vind het een beetje onzinnig om hele lappen tekst te quoten terwijl ik gewoon overal op kan reageren zonder alles te quoten. ;)

Euh, nou ja...Het was een zin meer en het was een essentiële zin, dus vandaar dat ik vraag om een andere manier van quoten zeg maar, das gewoon niet fair.

ThePast03 schreef:
Je bent het met me eens dat die gedragsproblemen er al waren, dan zal je het ook met me eens zijn dat het absoluut geen zin heeft om je hond van bank/bed te houden zonder dat er verder gericht getraind wordt op die gedragsproblemen.

Uiteraard...Maar van de bank en bed af zou denk ik wel een verschil kunnen maken. Zodat de hond dan gewoon tot dat het beter gaat zijn eigen plek krijgt. Dat het gewoon meer "jouwes en mijnes" wordt, snap je?

ThePast03 schreef:
En ben je het met me eens dat een hond op de bank/bed laten slapen absoluut niet leidt tot gedragsproblemen. Het schudt hooguit soms mensen wakker dat ze ergens de fout in gegaan zijn.
[/quote]

Alleen dat fenomeen niet nee, dat moet er ergens al een kink in de kabel liggen :j

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:35

Met dat wat hierboven staat ben ik het niet eens, onze oude hond genoot van een geweldige opvoeding onder het gezag van twee gedragsinstructeurs en ging vooral voor mijn moeder door het vuur. Echter zodra we probeerden haar op de bank te laten werd ze strontvervelend. Ze kon er gewoon niet tegen. En zeker weten dat het nergens anders mee te maken had.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:36

AliceTwingo schreef:
mijn hond kent zijn naam amper, kent geen trucjes, kent geen commando's (sommige een beetje), blaft als er bezoek is..
maar ik respecteer hem !
ik heb nooit moeite gedaan om hem zulke dingen te leren..
hij is mijn knuffel, mijn maatje, mijn steun als ik verdrietig ben..
en niet mijn bescherming (niet nuttig, hij slaapt 's nachts) of mijn meubilair..

dus miss heb ik mijn hond gewoon om totaal andere redenen als jij :P

Daarom ontstaan hier inderdaad gewoon verschillende visies, want mensen houden hier honden voor een apart doel. Sommige voor de fok, sommige gewoon voor de heb, Chiqa als waakhond en ik als jachthond. Andere doelen geven natuurlijk andere visies :j

Voor onze honden is het bijvoorbeeld heel erg nuttig dat ze strak onder appèl staan en dus een hele hoop commando's kennen. Deze zijn nodig voor de vele drijf- en drukjachten en het vele zweetwerk/nazoekwerk wat we met de honden doen :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:37

Spip schreef:
Met dat wat hierboven staat ben ik het niet eens, onze oude hond genoot van een geweldige opvoeding onder het gezag van twee gedragsinstructeurs en ging vooral voor mijn moeder door het vuur. Echter zodra we probeerden haar op de bank te laten werd ze strontvervelend. Ze kon er gewoon niet tegen. En zeker weten dat het nergens anders mee te maken had.

Zolang je dat dan inziet en er dan naar handelt is er niks mis, toch? Iedere hond is weer anders.
En uitzonderingen op de regel zul je toch altijd hebben :j

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:40

sommige honden worden ook dominant als je ze met spelen 1x het speeltje laat pakken ..
terwijl mijn hondje dat juist nodig heeft om er plezier in te houden :P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:41

Adil18 schreef:
Daarom ontstaan hier inderdaad gewoon verschillende visies, want mensen houden hier honden voor een apart doel. Sommige voor de fok, sommige gewoon voor de heb, Chiqa als waakhond en ik als jachthond. Andere doelen geven natuurlijk andere visies :j

Voor onze honden is het bijvoorbeeld heel erg nuttig dat ze strak onder appèl staan en dus een hele hoop commando's kennen. Deze zijn nodig voor de vele drijf- en drukjachten en het vele zweetwerk/nazoekwerk wat we met de honden doen :j

Ja en mensen houden honden omdat ze bij de hondenbrigade werken maar zien hun hond echt niet als ding ook al leeft zo'n hond in de kennel als hij niet aan het werk is.
Zo ken ik nog wel meer voorbeelden van mensen die echt honden houden voor een doel, geen van allen ziet hun hond als een ding.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:42

Adil18 schreef:
Spip schreef:

Zolang je dat dan inziet en er dan naar handelt is er niks mis, toch? Iedere hond is weer anders.
En uitzonderingen op de regel zul je toch altijd hebben :j

Ik begreep dat jullie meengen dat het klinklare onzin was dat een hond daar dominanter gedrag van zou gaan vertonen, sorry als ik het verkeerd begrepen heb.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:43

ik vind idd de vergelijking tussen een hond en een voorwerp wel erg overdreven.. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:44

AliceTwingo schreef:
sommige honden worden ook dominant als je ze met spelen 1x het speeltje laat pakken ..

Een hond wordt niet dominant van iets. Een hond wordt geboren met een aangeboren rangorde die in elke situatie dus weer kan verschillen afhankelijk van de rangorde van de rest.
Als honden vervelend gedrag gaan vertonen als je ze laat winnen is er ook alweer eerder wat fout gegaan.

Echt dominante honden zie je trouwens maar zelden, de meeste gedragsproblemen zijn gebaseerd op angst/onzekerheid.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:44

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:

Ja en mensen houden honden omdat ze bij de hondenbrigade werken maar zien hun hond echt niet als ding ook al leeft zo'n hond in de kennel als hij niet aan het werk is.
Zo ken ik nog wel meer voorbeelden van mensen die echt honden houden voor een doel, geen van allen ziet hun hond als een ding.

Ehm...Ik zie mijn hond ook niet als een ding, dat heb ik nergens geschreven... :n Wel als een dier/beest, want dat is hij nu eenmaal :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:45

Spip schreef:
Ik begreep dat jullie meengen dat het klinklare onzin was dat een hond daar dominanter gedrag van zou gaan vertonen, sorry als ik het verkeerd begrepen heb.

Ik denk inderdaad niet dat het zsel voorkomt, maar ik geloof heilig in uitzonderingen, vooral als het om dieren gaat die we toch nooit helemaal zullen begrijpen... :j

Lady1969

Je hebt mensen met honden en hondenmensen, ik hoor bij de laatste groep
Mijn hondjes, 4 hebben wij er, mogen op de bank, 1 gaat er mee naar boven, dat is erin geslopen nadat ze aan haar staart geopereert was en ze er steeds aanzat, tja dan maar mee en goed in de gaten houden he....nu staat ze s'avonds na het laatste rondje al in de gang op je te wachten, ach best schattig, hihi
Maar, ze worden altijd als hond behandeld, de regels in onze roedel zijn streng maar altijd eerlijk! Vind ik heel belangrijk.

ThePast03

Adil18 schreef:
Ehm...Ik zie mijn hond ook niet als een ding, dat heb ik nergens geschreven... :n Wel als een dier/beest, want dat is hij nu eenmaal :j

Ik zeg toch nergens dat jij je hond als ding ziet? Chica ziet haar hond als ding, dat is toch al een aantal pagina's duidelijk lijkt me?

En wij zien hier de honden ook als honden. Moet ook wel anders kun je ze nooit een hondwaardig bestaan geven.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:46

ThePast03 schreef:
AliceTwingo schreef:

Een hond wordt niet dominant van iets. Een hond wordt geboren met een aangeboren rangorde die in elke situatie dus weer kan verschillen afhankelijk van de rangorde van de rest.
Als honden vervelend gedrag gaan vertonen als je ze laat winnen is er ook alweer eerder wat fout gegaan.

Echt dominante honden zie je trouwens maar zelden, de meeste gedragsproblemen zijn gebaseerd op angst/onzekerheid.

sommige honden reageren op het winnen met het idee dat ze dus beter zijn en gaan zichzelf daardoor beter zien dan jou !
dat is natuurlijk niet altijd maar het kan wel ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:48

AliceTwingo schreef:
sommige honden reageren op het winnen met het idee dat ze dus beter zijn en gaan zichzelf daardoor beter zien dan jou !
dat is natuurlijk niet altijd maar het kan wel ;)

Dan heb je al veel eerder een fout gemaakt als je hond dat idee zou krijgen.
Maar dit gaat te ver offtopic ben ik bang.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:49

ThePast03 schreef:
Adil18 schreef:

Ik zeg toch nergens dat jij je hond als ding ziet? Chica ziet haar hond als ding, dat is toch al een aantal pagina's duidelijk lijkt me?

En wij zien hier de honden ook als honden. Moet ook wel anders kun je ze nooit een hondwaardig bestaan geven.

Nee nee, snap ik, was gewoon om even duidelijk te stellen. We hebben de honden wel voor een doel, maar we beschouwen het wel als een levend wezen...! :o

Ik denk trouwens dat Chiqa dit ook zo ziet, want als ik kijk naar haar profiel zie ik een paar geweldig verzorgde beesten. Er zit dus wel hard in de zaak. Maar sommige mensen gaan gewoon anders met dieren om. Er zijn ook mensen die zonder probleem hun paard uitwisselen voor een ander als het blijkt dat ze niet meer in hun mars hebben dan M-niveau en dus niet voor het gewenste doel kunnen dienen.

Ik snap niet goed dat mensen moeite hebben die visie te accepteren....? Zolang het dier het maar goed heeft...En alle dieren in Chiqa's profiel hebben het ogenschijnlijk prima getroffen :j