Zit me wel af te vragen hoe het 'gemeten' wordt dat de dieren ondraaglijk lijden
Daarnaast ben ik het wel met ze eens dat bv chihuahua's waarvan de fontanel niet dichtgroeid omdat de schedel gewoon te klein is voor het koppie, niet kan.
En zo heb je ook de King Charles Spaniel die oogproblemen hebben omdat het koppie te klein is voor de ogen en deze er zelfs relatief makkelijk uit kunnen ploppen. Er wordt gezegd dat dit soort honden altijd hoofdpijn hebben omdat de schedel niet groot genoeg is om ruimte te bieden aan de hersenen.
Veel mensen weten dit soort dingen niet eens. Mensen goed voorlichten over dit soort misstanden is voor mij altijd nog de belangrijkste stap.
En dat vind ik ook goed, want ik moet toegeven als er een aandoening vreselijk is, dan is het wel bij de cavalier, die cerebrale hernia of hoe het ook heet. Heb het een paar keer gezien, gewoon vreselijk hoeveel pijn ze lijden, echt van die aanvallen waarbij ze hysterisch worden, veel kun je er niet aan doen. Ben ooit eens op die manier gebeten, hadden toen nog niet helemaal door wat het probleem was, maar werd al snel duidelijk. Das iets die echt weg mag.
Maar goed elke ras heeft ongeveer wel iets, ik heb zelf een dober, en kan alleen maar hopen dat het goed gaat met hem (tot nu toe geen wobler en geen dcm), ouders zijn ook beide mooi oud geworden, muz van een klein beetje arthrose. Tot nu toe nooit geen problemen gehad. Zelf krijg ik binnnekort een duitse staande draadhaar, naar mijn weten een hond die ook niet vaak gezien wordt bij de dierenarts, komt ook uit zeer geselecteerde lijnen met zo weinig mogelijk problemen. Maar goed je weet nooit, maar ik zie zoveel, dat ik bewust voor een minder voorkomend ras gekozen heb en bewust een betrouwbare fokker genomen (puur op ervaringen van hem en mensen die honden bij hem weg hebben, soms al 40 jaar aan een stuk). Wil zo min mogelijk bij mn eigen beesten eerlijk gezegd.
En zo zijn er veel meer voorbeelden natuurlijk. Zou alleen graag weten hoe ze het meten.