Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een kalf kunnen op laten groeien om daarna te slachten?

Ja, dan weet ik in ieder geval wat voor vlees ik eet
72 (25%)
Ja, geen probleem mee
40 (14%)
Nee
162 (57%)
Anders nl
9 (3%)

Totaal aantal stemmen: 283

tjalk

Re: Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:57

Ik heb ja gestemt. Ik zelf ben vegatariër in de toekomst zou ik zelf graag mijn eigen vee willen, om op te laten groeien en te laten slachten. Je weet wat ze te eten hebben gehad, en dat ze een goed leven hebben gehad. Liever een koe die een maand een goed leven heeft gehad dan een koe van 1 jaar die een slecht leven heeft gehad, zo geld het in mijn ogen ook bij andere dieren.

Met bijv. mijn paard, heb ik een band opgebouwd. Die zal ik nooit naar de slacht doen voor het vlees. Ook omdat er voor mij veel emotionele waarden aan zitten. Die je bijv. bij een kip of varken die je voor de slacht hebt gekocht niet hebt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:02

Ja, beter vlees kun je niet krijgen. Je weet precies wat er in gegaan is en dat het dier ook nog eens een fijn leven heeft gehad!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 02:37

ten eerste wat een heeerlijk dier om te zien .. erg mooi..
ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen hem te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:05

Maartje1990 schreef:
ik snap de mensen niet hoor, altijd maar klagen dat het zo zielig is voor die beesten in de bio-industrie, dan heb je dus een eigen koe of varken of weet ik veel wat die lang zal ze leven heeft gehad een prachtig leven, veel ruimte.. en dan wil je dat nog niet opeten? .... euh.. ja ik raak ergens de draad kwijt nu?

Precies mijn gedachte.......

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:11

wat een prachtig dier! zou ik de foto misschien mogen gebruiken om na te tekenen?

ik zou het aan de ene kant niet willen, je hebt een sterke band met het dier.
aan de andere kant wel, hij heeft 5 jaar een goed leven gehad, veel beter dan andere beesten jet meestal hebben.

maar ik ben zelf vegatarisch en zou het denk ik toch niet doen! :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:18

Na zien van de foto's heb ik honger :9

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:21

Bij onze buren destijds liepen drie fokstiertjes we hebben toen samen één stiertje met schoonouders en ouders
het beestje laten slachten en er ook bijgeweest met inpakken van het vlees.
Je kon dan zelf aangeven wat je wilde niet te geloven wat er vanaf kwam we hebben allemaal een vrieskluis moeten huren omdat we het niet kwijt konden.

Zeer aparte ervaring maar de beesten hadden het goed gehad en dat is voor mij een pré.
En het vlees was echt heerlijk!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:22

Vroeger ,toen mijn broer en ik nog klein waren hadden we samen een stiertje, gekregen als klein kalfje, en die mochten wij verzorgen ,en toen ie groot was is hij naar de slacht gegaan.
Toen was ik nog erg jong en dacht er niet zo bij na,vond het wel erg dat ie weg ging natuurlijk,maar verder...
Maar ik zou zoiets nu niet meer kunnen,ik hecht me wel erg aan een dier , en zou er wel erg veel moeite mee hebben als ik weet dat hij naar de slacht zou gaan...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:37

5 jaar is wel erg lang en je bouwt wel een band op met zon dier...
Ik heb 2 biggentjes, ik heb ze pas 6 maanden maar ze groeien aardig, en ze beginnen een beetje happerig en zijn soms wel heel brutaal maar toch vind ik ze helemaal geweldig en ben ik erg aan ze gewend. Ik weet ook niet of het beter zou zijn om ze weg te doen of te houden. Ik ben ook vegetarier maar mn eigen biggen zou ik hoe dan ook nooit kunnen eten, hoe goed leven ze ook gehad hebben. Het is en blijft een dier waar je wel een band mee had en van hield, en dan ligt het ineens op je bord.... nee dankje.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:45

Sorry voor alle hier die het er niet mee eens zijn....ik zou het wel kunnen...je weet wat je eet.
En wat doe je er verder mee....niets zoals je zelf al schrijft.
Dus ja ,ik zie geen band, vind daarin tegen een paard anders...
Ook dat eet ik (héél soms).
Ik denk zelf datik daarin hard ben geworden omdat ik hievoor een opleiding heb geniet...(veehouderij, dat zouden ook vele zielig vinden hier)....

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:27

Damariis schreef:
ten eerste wat een heeerlijk dier om te zien .. erg mooi..
ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen hem te verkopen.

sorry ik bedoel natuurlijk naar de slacht te brengen :o zie het nu pas :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:08

tita schreef:
Na zien van de foto's heb ik honger :9

Whahahaha :')

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:09

vroeger deden mijn ouders dit. Kochten een stierkalfje op en als hij groot genoeg was dan werd hij geslacht en hadden wij een vriezer vol met vlees...

Ik heb dus voor ja gekozen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:23

_janet_ schreef:
fenna1995 schreef:
ik bedoel, als je zoals in haar situatie maar één koe hebt. Je ziet dat beest toch elke dag als je 'm voer geeft enzo.
En waarom zou je je eigen koe laten slachten? dat doe je toch ook niet zomaar bij je gezonde paard?

Ik heb al moeite met een dode vis uit het aquarium halen. :o

Ik had maar 2 koeien, dat maakt de situatie niet veel anders.

Mijn koeien waren niet mijn "huisdieren" ook niet voor mijn gevoel. Mijn paard is iets heel anders dan de koeien die ik had. Ik heb er een heel ander gevloe bij. Ik gaf wel om mijn koeien, maar ze werden gewoon geslacht. Daar stelde ik me op in, ik hechte me er niet zo aan als aan mijn paarden.

Ik snap het niet helemaal...
Veel van jullie kopen wel vlees uit de supermarkt van Bio industrie koeien, varkens en kippen. Maar een koe opeten die een perfect leven heeft gehad is dan not done.

Oké.
Ik snap ook niet waarom hier veel mensen zeggen dat die koe zo schattig, leuk, lief, (enz) is en dat ze hem nooit zouden laten slachten terwijl ze wél gewoon bio industrie vlees kopen. :? en dan zijn er ook nog die al het vlees behalve één soort vlees niet eten (bijv. paardenvlees) omdat dat zo 'zielig' is. Alsof een paard wel een leven mag hebben en een kip niet!

Slachten is moord en daar heeft de koe zelf niet om gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:32

Slachten is moord?

Da's leuk om te horen als je je paard laat slachten omdat het niet meer gaat...... echt heel tactisch wel.......

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:34

Het zou wel veeeeeeul diervriendelijker zijn dat bio-industrie vlees.. Maar ik denk dat ik geen hap door m'n keel zou krijgen.. (ik eet uberhaupt geen vlees maar als ik me in jou verplaats....)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:37

In de maatschappij waarin we leven en dit geld voor mezelf...
Nooit slacht ik een dier dat opgroeid bij ons! toch niet voor eigen consumptie.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:38

Ik heb 1 keer gezien hoe een paard geslacht werd en een paar keer gezien hoe een koe geslacht werd. En dat is absoluut geen moord. Het dier is binnen een paar seconde weg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:41

Tja, mijn schoonvader heeft regelmatig kalfjes die worden geslacht voor eigen (en ons) gebruik.
Mijn kinderen weten ook niet beter en weten ook wie ze opeten.
Beestjes hebben dan mooi 9 tot 12 maanden in de wei gelopen met hun moeder. Het is veel lekkerder dan "gewoon" kalfsvlees.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:46

_janet_ schreef:
Ik heb 1 keer gezien hoe een paard geslacht werd en een paar keer gezien hoe een koe geslacht werd. En dat is absoluut geen moord. Het dier is binnen een paar seconde weg.

Geen moord? het dier gaat toch zeker dood, of niet? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:48

Dus een paard/hond laten inslapen dor de DA is dan ook moord.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:48

Ik zou het zelf niet kunnen omdat ik me er waarschijnlijk te veel aan zou gaan hechten als ik er maar 1 of 2 zou hebben. Mocht ik er een hele stal vol hebben, is het anders denk ik.

Maar ik snap heel goed dat andere mensen het doen en ik heb er ook helemaal geen problemen mee.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:49

Bij mijn verzorgpony hadden ze ook zo'n hele lieve koe die we een halstertje aan hadden gedaan, elke elke week gingen poetsen, mee wandelen. Dier heeft een goed leven gehad, maar ik vond het toch wel heeeel jammer dat ze daarna ineens weg was. :=

Ik heb voor nee gekozen, omdat ik het zelf absoluut niet zou kunnen, maar mensen die het wel doen kan ik zeker begrijpen, en als je toch vlees eet kun je dat beter doen van een dier waar je zeker van weet dat het een goed leven heeft gehad, en van je eigen dier weet je dat toch wel het best. ;)

Iris82

Brainless schreef:
Dus een paard/hond laten inslapen dor de DA is dan ook moord.

Definitie van moord:

Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven.

Dus nee, dieren slachten is geen moord.

Tat_jana

nee ik zou hem niet laten slachten,, je hebt er voor gekozen hem ooit te nemen.. dus moet je er voor zorgen of verkopen ( wat niet makkelijk zal gaan waarscheinlijk )

ik koop ook geen veulen,, en als ie veel groter werdt dan pa of moe maar laten slachten op 5 jarige leeftijd.
nee hoor eens voor ekozen blijft voor gekozen en anders vindt ik het jou plicht er een goed huis voor te zoeken :j