Heel angstig poesje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:51

Lees dit nu pas.... Hmmm, Laetitia, ik zou er voorlopig geen tweede kat bij nemen. Je kent mijn Beertje, ook zo'n angsthaas en zwaar getraumatiseerd door die 'fijne' Dierenkliniek in Utrecht. Wij hebben Tijgertje er bij genomen en helaas, het heeft nooit geklikt en Tijger is toch echt de meest lieve, sociale kat, die je maar kunt bedenken. Nou ja, je kent mijn rooie katjes wel......
Je weet ook nog van die heftige gevechten ineens, na 3 jaar samen, eerder dit jaar? Toen heb ik een hele fijne studente kattenpsychologie erbij gehad, gratis en voor niets. Want de 'afgestudeerde' (eentje uit ik geloof Amsterdam?) vroeg zowat 500 euro voor een behandeling. :+
Dat ging mij wat ver.....

Ik kan je zo het emailadres van die vrouw doormailen. Ze heeft volgens mij ook een website. Zij kan ook communiceren met dieren, dus wie weet is dat wat? Ze heeft mij goed geholpen, al heeft vooral de tijd bij ons enorm geholpen.
Inmiddels tolereren ze elkaar weer redelijk, gelukkig. Maar dikke vrienden gaan het nooit worden. Eigenlijk hadden we nooit een tweede kat moeten nemen, maar goed, Tijgertje is dikke vriendjes met mijn dochter, ze is absoluut een aanwinst in het gezin.

Overigens is Beertje ook een kat, die het liefst alleen boven is, als het wat drukker is beneden. En ze helemaal gericht op mij, want ze is juist een enorme lieve knuffel, maar alleen bij mij. Bij ieder ander persoon haalt ze uit. Helaas. Best lastig, hoor, maar ik zou haar voor geen goud meer willen missen. Net als Tijgertje, maar dat is een allemansvriendje, die kruipt bij iedereen op schoot en vindt alles best. :D

Juultje is blijkbaar ook erg getraumatiseerd door haar vroege ervaringen. Zonde, hoor. Kan ook deels een beetje karakter zijn natuurlijk, dat ze niet zo'n held is, maar toch.....

Laat me maar weten of je interesse hebt voor die vrouw, die bij mij langs is geweest destijds. Ik neem aan dat ze er nu wel wat voor vraagt, want ze heeft deze zomer haar studie afgerond. ;)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-12-09 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSylk

Re: Heel angstig poesje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:54

Als ik jou was zou ik toch maar ook proberen om de kast te blokkeren, zodat ze wel moet.. Nu is de situatie in principe nog niets veranderd met toen ze op de cv zat..
En anders moet ze maar een maandje naar ons..
De katten van m'n tante, die jaaaaaren bang waren en nooit iemand bij mocht komen lopen nu de hele dag om aandacht een aaitjes te smeken :P

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:09

@twiggy:

Wil heel graag het mailadres! Mail je morgen wel even.

@puresylk:
hoe kan je Juultje helpen door haar in huis te nemen? Wat ga je dan doen enzo?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:22

TS, gewoon doorgaan op de weg die je nu bent ingeslagen en daarbij moet je misschien een heeeeele lange adem hebben maar geef niet op. Mischien kan die dame die twee posts hierboven wordt genoemd, je helpën. En ik zou toch overleggen over de tweede kat. Iedere kat heeft zijn perspoonlijkheid en wat bij de ander niet ging kan bij jou juist de oplossing zijn. En plaats haar ajb nu niet ergens anders. Nog meer stress .
Overigens hebben die van mij ook vaak genoeg gesprekken met zichzelf (zoals ik t noem). En het zijn nu de grootste knuffels dus het is niet van angst of onzekerheid. Lijkt wel of ze hardop aan het bedenken zijn wat de volgende stap zal zijn die ze gaan nemen....

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:27

laetitia schreef:
@twiggy:

Wil heel graag het mailadres! Mail je morgen wel even.

@puresylk:
hoe kan je Juultje helpen door haar in huis te nemen? Wat ga je dan doen enzo?

T was meer een grapje..
De katten van m'n tante zijn nu dus sinds augustus ofzo bij ons, en die ontsnapte eerst naar buiten toe, waren al bang om ze nooit meer terug te zien..
Uiteindelijk langzaam naar binnen gekregen, en toen 's nachts binnen gehouden enzo, en ze begonnen steeds meer te wennen. na een maand of twee zijn ze helemaal omgeschoold en niet meer terug te herkennen. Maar we hebben dus niet iets bijnzonders gedaan ofzo.. ;)
Mijn tip is om haar dus echt proberen te weren uit die kast, zodat ze wel in contact moet komen..
Volgens mij gaat het nog wel goed komen!
Hoe oud is ze eigenlijk (of heb ik daar overheen gelezen (a))

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:45

Ok ;-)

Ze is 3,5 jaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:07

Ik zou Juultje ook niet naar een andere plek brengen. Verhuizen is zo stressvol voor katten.
Hmmm, 3,5 jaar..... Heeft ze ook zo lang op dat andere adres gewoond? Want dat is best lang. Ik dacht dat ze jonger zou zijn..... Nou ja, ik zal de gegevens van die vrouw even voor je opzoeken, mail ik jou dat wel even door. Ik wil die vrouw zelf ook nog mailen sowieso (een update van mijn katjes) en ik had ook een leuk persoonlijker contact met haar gekregen, omdat het wel klikte tussen ons om meerdere redenen. Ik denk dat zij jou ook wel zal liggen.......

Wie weet kan zij jullie helpen om nader tot elkaar te komen. En verder denk ik ook dat het een kwestie is van geduld hebben, niets forceren, gewoon goed voor haar zorgen..... Veel meer kun je nu toch niet doen. Ik zie het niet gebeuren dat ze nog verandert in een enorme schootkat, eerlijk gezegd, maar wat meer contact moet toch zeker haalbaar zijn.

Ik mail je zo snel mogelijk, ok? Liefs!!!! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:16

Heb je net gemaild met alle info, hopelijk kun je er wat mee!!! :)

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:37

Snap eigenlijk niet zo heel goed waarom je haar uit het CV hok hebt gehaald, het enige plekje in huis waar zij zich prettig voelde.. Dit katje heeft alle tijd van de wereld nodig en je had haar gewoon haar eigen tempo moeten laten bepalen, want nu zit ze op een plek waar ze zich duidelijk nog steeds niet prettig voelt.. Ik snap best dat jij het niet prettig vindt dat ze daar zo in haar uppie zit, maar die ruimte zoekt ze nu juist.. ;)

Denk ook dat ze jou onrust om haar welzijn haarfijn aanvoelt en dat jaagt haar weer op, terwijl rust en een wegkruipplekje nu juist zo veilig voor haar zijn..

Las al eerder ergens iets over om bij haar te gaan zitten met een boek, lijkt me eens strak plan, af en toe een beetje praten met haar, kalmerend en wat ook veel helpt bij bange katjes is een hengeltje met een veertje er aan, dan komt ze niet te dicht bij je in de buurt en soms vergeten ze met spelen waar ze zo bang voor zijn en in het spel komen ze dan dichter bij je om dan tot de ontdekking te komen dat je helemaal niet zo eng bent.. maar wat ik al eerder zei, engelengeduld komt hier bij kijken..

Snap dat het frustrerend voor je is, maar voor het katje is het nog veel frustrerender hoor en dus heeft dat tijd nodig en zij is de enige die aan kan geven wanneer het voor haar de tijd is om bij je te komen..

Heb er 1 rondlopen hier, die nu inmiddels 3 jaar hier is en nog wil hij niet aangeraakt worden, maar wegkruipen behoort gelukkig nu tot het verleden, maar dat heeft toch zeker een jaar geduurd voor hij het vertrouwen had in mij..
De ene kat heeft gewoon langer nodig dan de andere...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 10:46

Uuh Raveltje, ik heb gewoonweg simpel om advies gevraagd en opgevolgt.

Als ik alles al weet en wist wat ik moest doen dan had ik ook niet om advies gevraagd...
Daarbij heb ik engelengeduld! Of heb jij anders gelezen? Het is alleen dat ik me zorgen maak om haar welbevinden, zeker nadat ik gister op diverse kattenforums heb gelezen dat langdurige angst voor een kat tot psychische klachten en zelfs lichamelijke klachten kan lijden.

Ik maak me gewoon zorgen omdat ik het beste met Juultje voor heb, is dat zo fout??

Daarbij lijkt mij dat ik heel erg geduldig ben en haar totaal nergens toe dwing of zie jij dat anders?

Gisteravond toen ik haar brokjes in haar bakje deed miauwde ze vanuit haar holletje en kwam zelfs even met haar kopje tevoorschijn uit de kast! Ze trok zich wel weer terug, maar ik was echt verrast!

Vanacht heeft ze ontzettend lopen miauwen, ik heb haar laten gaan.
Maar vanochtend was ze nog steeds wakker toen ik wakker werd en toen heeft ze weer heel erg lopen miauwen, ik heb toen vanaf mijn bedje tegen haar gepraat en ze antwoorde steeds.
Ze kwam op een gegeven moment zelfs mijn kamer binnen maar toen ze me echt zag was ze weg.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:10

Ze begint dus meer toenadering te zoeken. Gewoon even volhouden, zoals ik het lees komt ze nog wel uit d'r holletje.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:17

Oeh, dat klinkt al een stap in de goede richting. Ze gaat inderdaad toch de toenadering langzaam aan zoeken. Gewoon doorgaan waar je nu mee doorgaat. probeer uit te vinden wat ze echt heel lekker vindt. Misschien is ze ook te verledien met warme kabeljauw (die uit het vriesvak van de super die ook op ons bordje kan)..... En nogmaals, het heeft bij die van mij echt maandebn geduurd (tegen jaar aan) voordat hij me echt vertrouwde, en dan had ie ook nog steun van zijn broertje....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:23

Waarom vis kopen? Ik ga langs de visboer en vraag om afval voor de katten. Gewoon koken en geven. Laetitia volgens mij gaat het de goede kant op. Met sommige dieren duurt het gewoon wat langer. Ik heb het vertrouwen van mijn kat gewonnen door hem elke keer uit zijn carry te halen als we bij de DA zaten. Hij had asthma dus moest regelmatig voor controle.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:42

Als je een visboer in d ebuurt hebt is dat makelijk ja....Die kabeljauw is 50 cent.....val je je ook geen buil aan lijkt me.....zitten twee stukken in dus...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:43

Die koolvis kost inderdaad geen drol (kabeljauw daarentegen wel ;) ), dus kun je best eens proberen. Maar als ik het zo lees probeert ze inderdaad echt wel toenadering te zoeken, maar het gaat alleen niet zo snel, het zijn echt babysteps.

En ze is nog maar 2,5 maand bij jou, maar al wel ruim 3 jaar geterroriseerd door die andere beesten. Die langdurige angst heeft ze dus al lang voor de kiezen gehad, dus die 2,5 maand gaat het verschil niet maken. Zo lang je haar in haar waarde laat en de ruimte geeft dan komt het heus wel goed, maar het gaat gewoon lang duren. Bij die hele schuw van mij (ex-asielkat) heeft het toch ook wel een jaar geduurd voordat die een beetje aaibaar was.

Denk trouwens niet dat raveltje het vervelend bedoelt hoor, en ze heeft ook wel een punt. Hoe meer jij gaat focussen op je kat, hoe gestresster ze raakt. Negeer haar min of meer, dus gewoon rond blijven lopen, ook als ze daarvan schrikt, niet krampachtig gaan doen.

Een fotoreading lijkt me persoonlijk grote onzin en een gedragsdeskundige lijkt me nog niet nodig. Als ze over een jaar nog steeds zo doet dan zou ik dat eens gaan overwegen, maar ze is nu nog aan het acclimatiseren.

Wat betreft een kitten erbij, zoals ik eerder al zei, moet je dat wel pas doen op het moment dat zij al een beetje op haar gemak is, dus over een half jaartje misschien (het is nu toch geen tijd voor kittens). Als je het nu zou doen denk ik dat het alleen maar averechts werkt, maar als je het over een half jaar doet, dan is zij al meer op haar gemak en waarschijnlijk al wat aaibaarder en dan trekt zo'n klein ding haar waarschijnlijk helemaal uit haar schulp.
Verder natuurlijk niet onnodig verplaatsen/verhuizen en wel lekker haar plekje in de kast laten behouden.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:00

laetitia schreef:
Uuh Raveltje, ik heb gewoonweg simpel om advies gevraagd en opgevolgt.

Als ik alles al weet en wist wat ik moest doen dan had ik ook niet om advies gevraagd...
Daarbij heb ik engelengeduld! Of heb jij anders gelezen? Het is alleen dat ik me zorgen maak om haar welbevinden, zeker nadat ik gister op diverse kattenforums heb gelezen dat langdurige angst voor een kat tot psychische klachten en zelfs lichamelijke klachten kan lijden.

Ik maak me gewoon zorgen omdat ik het beste met Juultje voor heb, is dat zo fout??

Daarbij lijkt mij dat ik heel erg geduldig ben en haar totaal nergens toe dwing of zie jij dat anders?

Gisteravond toen ik haar brokjes in haar bakje deed miauwde ze vanuit haar holletje en kwam zelfs even met haar kopje tevoorschijn uit de kast! Ze trok zich wel weer terug, maar ik was echt verrast!

Vanacht heeft ze ontzettend lopen miauwen, ik heb haar laten gaan.
Maar vanochtend was ze nog steeds wakker toen ik wakker werd en toen heeft ze weer heel erg lopen miauwen, ik heb toen vanaf mijn bedje tegen haar gepraat en ze antwoorde steeds.
Ze kwam op een gegeven moment zelfs mijn kamer binnen maar toen ze me echt zag was ze weg.

Sorry laetitia, hyppolyte heeft gelijk, heb het absoluut niet lelijk bedoeld, snap dat het zo op je over is gekomen, mijn excuses hiervoor..

Tuurlijk snap ik dat jij je zorgen maakt, maar onbewust komt dat ook bij haar aan.. Leef gewoon samen met haar, praat tegen haar zoals vanochtend als je haar tegen komt, maar zoek haar niet teveel op en zet haar eten op 1 bepaalde plek neer en loop er niet teveel achter aan.. laat haar het tempo bepalen om nader tot je te willen komen en dat meiske komt echt ooit vanzelf naar je toe.. ;)

Ik zou zeker ook nog geen gedragsdeskundige inschakelen, dat kan idd altijd nog..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 15:07

Thanks Raveltje,
soms is internet als communicatiemiddel niet altijd even subtiel ;-).

Op vrijdag en zaterdag staat er een visboer bij mij op het plein! Geef haar nu af en toe wat Whiskas Sardientjes (niet te veel..lijkt me erg vet voor haar maag).

Ik vond het zo verrassend gisteravond dat ze ineens met haar kopje tevoorschijn kwam!
Ze is echt heel erg mooi, prachtig getekent hoofdje.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:19

Gelukkig, misverstand weer opgelost :D. Wijting vinden ze trouwens ook helemaal geweldig, even koken en klaar (die zijn volgens mij niet duur, maar weet het niet, vang ze zelf namelijk). Maar als je afval gaat halen bij de visboer krijg je waarschijnlijk koppen en ingewanden mee lijkt mij, dat is nou niet echt heel handig in huis, dus ik zou lekker voor een stukje koolvis uit de diepvries gaan :D.

En dat ze tevoorschijn komt is toch echt wel een goed teken hoor, je bent nu toch al verder dan toen je het topic opende, dus dat komt wel goed hoor!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 17:12

update!!

Kan het nog haast niet geloven maar...roffel roffel:

Juultje heeft vannacht continu proberen contact te maken (fijn, als je zo moe bent en wilt slapen). Sprong zelfs een paar keer bij me op bed om er weer heel snel af te gaan . Een keer ging ze aan de andere kant van mijn bed (hoge grote boxspring) erop en liep richting mij. Lag dus met mijn rug naar me toe en ze begon dichtbij me te kneden en te kneden en volgens mij hoorde ik haar zelfs spinnen (of was dat mijn fantasie ;-)).
En mauwen en mauwen naar me, zelfs met haar kopje boven mijn hoge bed uit om naar me te kijken...Lief he!
Vanochtend is ze weer even gekomen, weer heel hard naar me mauwen en mijn gezicht willen zien.

Ze vindt het zo enorm eng...zo eng...dat ze heel hard mauwt om haar angst te overschreeuwen, maar ze wilt heel graag... :+: !

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:20

Oh het gaat echt goed :j Ik vind het echt super om je updates te lezen :j :+

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:35

Fijn dat ze contact met je zoekt, ok, het tijdstip is voor jou iets minder, maar leuk om te lezen dat ze toenadering zoekt.. ;)

Dat komt helemaal goed tussen jullie..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:19

Super goed nieuws. Gaaf!
Zie je wel, gaat helemaal goed komen

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:30

Dat gaat helemaal goed komen!!!
Ik denk dat ze je heel dankbaar is en je houd er waarschijnlijk een heel lief poesje aan over.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:30

Haha ik schrok me vanacht echt dood toen ze ineens met haar kopje boven het bed uitkwam en bijna recht in mijn gezicht begon te mauwen!
Zal de komende tijd wel wat minder nachtrust krijgen maar dat heb ik er wel voor over :-).

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:41

hyppolyte schreef:
Gelukkig, misverstand weer opgelost :D. Wijting vinden ze trouwens ook helemaal geweldig, even koken en klaar (die zijn volgens mij niet duur, maar weet het niet, vang ze zelf namelijk). Maar als je afval gaat halen bij de visboer krijg je waarschijnlijk koppen en ingewanden mee lijkt mij, dat is nou niet echt heel handig in huis, dus ik zou lekker voor een stukje koolvis uit de diepvries gaan :D.

Je krijgt geen koppen en ingewanden! Je krijgt gewoon de stukken die niet verkocht kunnen worden compleet met graten. Die laten de katten echt wel liggen.