Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:30

Chubby schreef:
Ik kan je vertellen uit éérste hand dat er wél degelijk gesponsord wordt, zowel vanuit de voedingsindustrie als vanuit de farmaceuten..

Plus daarbij dat een dierenarts 30% marge maakt op de brokjes en blikjes vlees die hij verkoopt in de praktijk, versus niks verdienen als mensen bij de slachter hun hondenvoeding gaan halen..

Volgens mij begrijp je mijn standpunt niet, allemachtig mág de DA er iets aan verdienen? Wijs mij eens een winkel aan die het gratis weggeeft? Kom zeg dit bedoel ik nu, waar gáát dit over.
Ik vidn het juist de normaalste zaak van de wereld dat een DA of elke willekeurige winkel dr iets aan verdiend, zou mij ernstig zorgen maken als dit niet het geval was _O-

En dat een Da niet geleerd heeft voor voedingsdecundige doet mijn mond nog meer openvallen mss niet elke Da maar zij zullen er wellicht meer verstand van hebben dat doordravers die brokken chemisch afval noemen of de papillen doen verdoven van een kat :P

Bovendien.....Ik heb mijn info van mn eigen DA die tevens een voedingsdescundige in huis hebben rondlopen en die noemde dat versvlees echt een massahysterie.
De gevolgen van het verkeerd voeren druppelen nu langzaam aan binnen, en waar moeten deze honden en katten weer mee opgelapt worden?
Juist.....De brok.

Vers vlees is leuk hoor, maar je moet verdomd goed weten hoe je een menu moet samenstellen, en waar kan je die info nu heel eerlijk en open vinden? Nergens.
Laat het stelletje doorgedraaiden even voor wat het is, op de enkeling nagelaten die nog wel op een eerlijke en vriendelijke manier informatie kan verschaffen :)
Zitten er hier een paar op Bokt waar ik toch meer aan het gehad dan heel barfplaats bijelkaar, echt dood en dood zonde.

Nikki__

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:39

@ Chubby; Mijn honden zijn gedomesticeerde dieren. Eten keurig wat de pot schaft, genieten van hun brok en van hun bak pens 1x in de week (al doen onze honden langer met de brok dan met de pens, maar goed). Het gene wat ze nu krijgen is altijd nog beter dan wat ze bij de oude eigenaren kregen. Maar he, ik kan ook niet alles krijgen wat ik wil.
Ik doe m'n hond niet te min door hem een goede brok te geven (al zullen vele barfers er anders over denken), ze glimmen, zijn goed op gewicht, hebben energie voor tien, geen kwalen enz.

Als ik hier alles wil gaan laten BARFen mag ik wel een extra vriezer aanschaffen en zorgen voor een extra kliko met alle massalijken die hier dan in de tuin zouden liggen... nee hoor, mij niet gezien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:43

nou chiqa,dan hebben wij toch altijd maar heel gezonde honden gehad ,al jaren geleden kreeg onze eerste hond alleen maar vers vlees,voorloper van bibi versvoer...

dan heb ik het nu over uhh...27 jaar geleden,en die hond is bijna 12 geworden,mijn eigen honden hebben altijd op vers gestaan,de oudtse is nu 12 jaar en 7 maanden...en heeft de afgelopen 6 jaar geen DA gezien...

wat ik denk is dat er wel een groot verschil is tussen barf en KVV,handige van KVV is dat het een samenstelling heeft die al helemaal onderzocht is,en dat je altijd goede hoeveelheden voert,bij barf moet je zelf echt 100% goed weten wat je wel of niet moet voeren...

daar je zelf gaat samenstellen,en ik vraag me af of "leken" dat wel zelf moeten doen...

gekke is dat veel mensen bij versvoer ook standaard denken aan lijken voeren,welnee er is gewoon in alle vormen en maten vers vlees te krijgen,van plakjes hamburger,soort vorm van blikvoer (renske vlees en nature diet http://www.naardemoel.nl/Webshop.asp?ca ... cat=113115 ) ,tot soort gehakt en gemalen vlees...

en dat allemaal in compleet maaltijden..

maar even voor de brokvoerders,wat moet een hond met 80% bietenpulp,gemalen veren en granen,het is een carnivoor....een vleeseter...

een paard zet je toch ook niet op vleesbrokken,waarom doen brokvoerders daar niet over nadenken.

en ja hoor honden kunnen heel oud worden op brokjes,ook op bv frolic,en zelfs op de goedkoopste supermarkt blikvoer..als ze maar kunnen eten en drinken...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-09-09 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:44

Vers vlees, wij maken dit zelf.
De honden doen het er geweldig op, ook die met voedselallergie.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:46

Wij hebben/hadden ook z`n hond!
Het heeft ook vaak met haar hormonen te maken,dus toen onze hond gesteriliseerd was,ging ze erg goed eten!
Ook nu heeft ze nog wel eens dagen dat ze niet goed eet!

Wij hebben haar Royal Canin Sensitive gegeven,dit zijn brokken waarbij ze wel alles binnen krijgt wat ze moeten hebben ook al eten ze weining.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:48

kimmie261 schreef:
maar even voor de brokvoerders,wat moet een hond met 80% bietenpulp,gemalen veren en granen,het is een carnivoor....een vleeseter...

Ook ik ben hier erg benieuwd naar :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:53

Chiqa, ik reageer op jouw schrijven dat geen enkele dierenarts gesponsord wordt. Dat durf ik te weerleggen. Ik zal de laatste zijn die meent dat men niet mag verdienen aan huisdieren ;)

Wat mijn punt is, is dat een dierenarts níet neutraal is in zijn of haar voedingsadvies. Vraag aan een Marstall verkoper wat beter is voor je paard: Subli of Marstall... Vraag aan een Hills verkoper wat beter is voor je hond: Hills brokken of vers vlees van de slager verderop.

Ik ben geen vertegenwoordiger van enig forum. Ik probeer op dit moment alleen onwaarheden of onterechte aannames hier op bokt te verbeteren, omdat ik inderdaad graag zou zien dat meer diereigenaren wat kritischer worden over wat ze na een leuke marketingaktie in hun beestjes stoppen en omdat ik het liefste heb dat die critici ook juist voorgelicht zijn. Ik ben van mening dat vers voeren voor veel carnivoren een oplossing kan zijn voor ziekten en kwalen, of een manier om gezonder te leven.

Nikki__ schreef:
Ik doe m'n hond niet te min door hem een goede brok te geven (al zullen vele barfers er anders over denken), ze glimmen, zijn goed op gewicht, hebben energie voor tien, geen kwalen enz.

Als ik hier alles wil gaan laten BARFen mag ik wel een extra vriezer aanschaffen en zorgen voor een extra kliko met alle massalijken die hier dan in de tuin zouden liggen... nee hoor, mij niet gezien.

Ik ben niet iemand die brokken verafschuwt. Liever een goede brokvoerder dan een slechte vleesvoerder. Ik ben me terdege bewust van het feit dat lang niet elke diereigenaar de kennis, de tijd, de ruimte, het geld of de ambitie heeft om zelf een goed menu samen te stellen. Maar TS vraagt om advies, dat wordt gegeven en daarnaast wordt onjuiste of onvolledige informatie gegeven. En wat ik dus eerder schreef: ik denk dat een juiste informatievoorziening van wezenlijk belang is om mensen kritischer te maken en juist voor te lichten over de mogelijkheden.

Overigens is van massalijken geen sprake bij versvoerders, integendeel: mijn hond en katten eten de restjes van wat wij mensen niet consumeren. Op deze manier wordt die mooie eend niet alleen geslacht of geschoten voor een mooi borstfileetje, maar wordt elk orgaan en elk stukje vlees nuttig gebruikt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:54

kimmie261 schreef:

Kimmie, je zou dit kunnen nuanceren: er zijn ook brokmerken die 'verantwoorder' zijn voor carnivoren. Ik noem dan een Orijen en een FarmFood..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:58

Chiqa, een dergelijk forum bestaat natuurlijk niet. Maar je kan je selectieve lezen (naar mijn idee lees je nu alleen het negatieve) ook eens omkeren en zoeken naar het positieve. Ik kom ook topics en posten tegen waar ik op zijn zachts gezegd mijn bedenkingen over heb. Maar is dat niet overal? Dat is hier op bokt niet anders.

Nikki, een extra vriezer is met zelf samenstellen heel handig, maar die kliko heb je niet nodig hoor. Er blijven namelijk geen massalijken over. Je moet niet denken dat bijvoorbeeld ik een hele koe of schaap in de vriezer heb waar ik dagelijks een stuk van af snijd. _O- Alles wat ik voer, daar blijft helemaal niets van over. Ik heb kleine hondjes en die zouden zich geen raad weten met een schaap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:13

Laika schreef:
Chiqa, een dergelijk forum bestaat natuurlijk niet.

Waarom niet? Een forum waar je zonder vooroordeel info in kan winnen, zonder het risico uitgescholden te worden als je uiteindelijk toch voor een brok kiest moet toch gewoon te realiseren zijn?

Laika schreef:
Maar je kan je selectieve lezen (naar mijn idee lees je nu alleen het negatieve)

Onee hoor zoals ik eerder al schreef;

Chiqa schreef:
Zitten er hier een paar op Bokt waar ik toch meer aan het gehad dan heel barfplaats bijelkaar,

Dus heb mijn informatie gelukkig wel kunnen verkrijgen tussen de regels door, hier op Bokt is men ook lang niet zo fanatiek, mss omdat we elkaar hier met respect moeten behandelen anders loop je het risico een OW te krijgen, dat heb je op barfplaats helaas niet de eigenaresse is zelf de grootste heks daar :D

Maar waar ik me dan wel zorgen om maak zijn de mensen die oprecht geinetresseerd zijn en een vertekend beeld kunnen krijgen waardoor hun huisdier een gezondheidsrisico loopt.

Kimmie; er is idd een groot verschil tussen KVV en Barf, dát heb ik tussen al scheld tirade's door nog wel kunnen uitzoeken, Barf trekt me wel maar ik ben bang dat ik mijn dieren tekort doe en wil me liever niet gek laten maken door een overtuiging die zo kant noch wal raakt.

En 80% bietenpulp, is dat net zoiets als het zwaar chemisch afval waar de brokken uit bestaan?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:24

Chiqa, misschien hier gewoon een huiskamertopic openen voor de liefhebbers van vers voeren?

Op voernatuurlijk zitten genoeg mensen die dieren op brok hebben staan, die zijn daar nog nooit op aangevallen hoor. Ook ik niet, één van mijn 2 katten weigerd vlees te eten, en met mijn york heb ik ook een periode met mijn handen in het haar gezeten omdat ze het spiervlees bijna niet wou eten, en het orgaan al helemaal niet. Toen heb ik ook gewoon onder andere advies gehad om in geval van nood toch weer terug te gaan naar brok.

Die bietenpulp zorgt ervoor dat het voer langer in de darmen blijft waardoor er meer vocht uit onttrokken kan worden en er minder ontlasting overblijft. Dat is de enige reden dat het gebruikt wordt. Het grot nadeel van bietenpulp is dat het , doordat het lang in het lichaam blijft, veel gifstoffen vasthoudt.
Verder zitten er totaal geen voedingsstoffen meer in.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:31

chiqa ik ben geen extreem vlees voerder hier staan overdag ook gewoon brokken,gewoon voor het lekker,maar als hoofdvoer ,nee,daar krijgen ze vlees voor...

dus waarom er gezegd wordt dat brokken chemisch afval is,geen idee,is ook sterk overdreven lijkt mij,maar ik ben zowiezo geen extreem type,niet met de paarden niet met de honden tussen 2 uiterste bestaat altijd een heel grijs gebied...

en in dat grijze gebied kan je je rustig begeven,en onderzoeken wat je zelf prettig vind en waar je je prettig bij voelt...

maar als er in brok maar 20% vlees zit,en de rest is granen bietenpulp,mais,kippenveren enz..vraag ik me echt af wat daar nu goed aan is bij een carnivoor??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:32

Laika schreef:
Op voernatuurlijk zitten genoeg mensen die dieren op brok hebben staan, die zijn daar nog nooit op aangevallen hoor.

Mss zijn ze op voernatuurlijk wel iets vriendelijker, ik heb mijn account daar weg laten halen toen ik op dat articel van die DA stuitte dat zij bonussen zouden krijgen voor elk zakje voer wat zij verkochte, en zoals ik al eerder zei vidn ik daar niets abnormaals aan maar schrok daar zo van dat ik er niet meer verder heb gekeken.....
Barf stoor me zowiezo tegen het verekeerde been, maar dat is nu wel duidelijk :)

Laika schreef:
Chiqa, misschien hier gewoon een huiskamertopic openen voor de liefhebbers van vers voeren?

Dat vind ik een heel goed idee :) Is dat er nog niet dan inmiddels? Ik hoop alleen wel dat het gewoon respectvol blijft. Mss wat voorwaardes stellen in het begintopic?
Vind het geen gek idee van je, heb namelijk nét een grote vriezer van 180 liter besteld (In eerste instantie voor KVV) dus kan wel wat ideeen gebruiken.

Dat van dat verhaal van die bietenpulp kende ik niet, of gedeeltelijk, kan me niet voorstellen dat het zo slecht is als er door je wordt beweerd. Heb je daar toevallig wat leesvoer over?
Ik geloof trouwens dat in mijn hondenbrok geen bietenpulp zit, ik gebruik markus mühle voor de geinetresseerden ook pas sinds drie weken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:45

Samenstelling
Vlees poeder van gevogelte, volkoren maïsmeel, penspoeder, rijst kiemen, botmeel, maïs kiemen, aardpeer poeder, bietenpoeder, vispoeder, lijnzaadolie, raapzaadolie, fruit-poeder (uit: Sint-Jansbrood, ananas, papaja, banaan, West-Indische kersen, appel, peer, bosbessen, mango, framboos), aromatische kruiden, eigeelpoeder, zalm, algenpoeder, spoorelementen en vitaminen. Alle vaste ingrediënten zijn gemalen tot meel

dit zijn de ingredienten van jou voer wat je voert....

en bietenpulp gaan honden zeker niet aan dood,zit zo goed als in alle brokken,en zoals ik al eerder schreef,honden worden egwoon oud op brokken,alleen ik vraag me af,wat een hond als carnivoor moet met bietenpulp,hij heeft vlees nodig,geen bietenpulp...

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:49

Vind dit wel interessant, ik voer ook vers vlees aan mijn honden en ben er méér dan tevreden over!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:49

nina88 schreef:
Nou ja, ik voer liever 2x per dag. Het is beter voor de spijsvertering.

Als het niet anders kan, dan is het niet erg, maar liever 2x per dag.

werkelijk? want ons is juist aangeraden om uiteindelijk maar 1 keer per dag te voeren. Wij voeren eukanuba (of hoe je 't ook precies schrijft) dit is het voer dat we van de fokker hebben 'meegekregen' dus goed voer :j Onze hond eet het gewoon goed op ik weet niet of je dat ook al geprobeert hebt?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:56

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:04

om maagkanteling te voorkomen is het beter je hond 2x per dag te voeren,zeker grote rashonden :)

overigens is eukanuba ook een voer waar iets meer als 20% vlees verwerkt in is,en de rest van die 80% :
Ingrediënten
Kip (>20%), maïs, tarwe, sorghum, gerst, dierlijk vet, pluimvee meel, bietenpulp, gehydroliseerd kippeneiwit, gedroogde hele eieren, biergist, kaliumchloride, zout, natrium hexametaphosphaat, visolie, DL-methionine, lijnzaad, glucosamine HCl, chondroïtine sulfaat.

tegen bv ahv vers vlees compleet voeding:
InhoudVers vlees, hart, nier, rundermagen, pens, runderlever en schapenvet,
Aan het vlees is, in de juiste verhouding toegevoegd:

uitstekende opneembare en ontsloten granen, groenten, melkprodukten, fosfor, calcium en alle belangrijke vitaminen, mineralen en sporenelementen.

Tevens wordt gemalen lijnzaad toegevoegd i.v.m. omega 3 vetzuren.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:11

Laika schreef:
Chiqa: http://november.messageboard.nl/6634/vi ... php?t=5853
Zomaar van een of ander forum getrokken :P Maar hetzelfde verhaal staat op talloze fora die ook maar iets met honden te maken hebben.

Ik vind het alleen niet zo'n goed stuk. Er staan dingen in die inmiddels wel achterhaald zijn, zoals dat uit de VS geimporteerde brokken geeuthanaseerde honden en katten zouden kunnen bevatten. Juist op de serieuze versvoersites kom je dit artikel dan ook niet meer tegen. ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 06:50

Ik ben het helemaal met je eens Oprtalj. Het zal inmiddels al wel achterhaald en ook redelijk overtrokken zijn. Ook zal er zeker wel een kern van waarheid in zitten. Het is gewoon heel moeilijk om een goed (onpartijdig) artikel te vinden.
Er zijn namelijk vooral voor en tegenstanders van brokken of versvoer. Wat dat betreft moet ik Chiqa gelijk geven, het is óf zwart, óf wit. Terwijl er natuurlijk ook een heel grijs gebied zou moeten zijn.
Er zijn honden die het op de allerslechtste brokken gewoon goed doen. Aan de andere kant honden die niet tegen de allerbeste brok kunnen, en ook die zelfs geen vlees kunnen eten.

Mijn york bijvoorbeeld heeft 13 jaar lang Bonzo en Pedigree gekregen omdat dat de merken waren met het hele kleine brokje. En ik me eigenlijk nooit verdiept had in de samenstelling van hondenvoer. Ik ging er net als vele anderen gewoon van uit dat het goed moest zijn, want die fabrikanten wisten toch zeker wel wat goed voor je hond is? Ik kreeg altijd complimenten over hoe goed ze er uit zag. Nu staat ze inmiddels een jaar op vlees, en is ze 14 en denken de meeste mensen dat het een pup is. Wel merk ik zelf verschil. Zo heeft ze geen vieze oren meer, geen ontstoken anaalklieren, die ik vrijwel maandelijks liet uitknijpen en haar tandsteen wat er bijna voor zorgde dat ze er niet meer zou zijn, is nagenoeg verdwenen.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:14

Weet je wat het is je kunt lang en breed discussieren over zoiets als vers of brok, je houdt altijd voor en tegen standers.

Ik heb opzich niks tegen brokken, heb ze ook altijd gevoerd, tot ik verder ging kijken, lezen en zoeken.
Dan merk je toch wel dat je behoorlijk genaaid wordt door de heren brokken fabrikanten.
Staat er kippeeiwit op de zak blijkt er gemalen veren in te zitten, belangrijkste ingredient is nog altijd graan....tja...
Om nog maar te zwijgen over alle kleur-geur-smaaksotffen en alle houdbaarheidsmiddeltjes.

Fijn joh mijn brokken zijn meer dan anderhalf jaar houdbaar, geweldig......:(

Ik vraag me ook echt serieus af hoe het komt dat er zo vreselijk veel honden aan kanker overlijden, DAAR zouden ze eens onderzoek naar moeten doen!!

Maar goed 1 tip voor brokkenland, let goed op de houdbaarheid, alles langer houdbaar dan 8 mnd, ga er maar vanuit dat het stijf staat van de rotzooi!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:23

Ik ben zelf ook een brokvoerder, maar zit wel te denken aan vlees voeren. Het nadeel is dat ik ook nog 2 ouders heb die mee beslissen. Het is al heel wat dat ik ze van de frolic af heb gekregen, dat is al wat troep minder. Maar nu zitten ze op brok, en daarbij een klein beetje smuldier vlees doorheen gemengd. Dat vinden ze ook veel lekkerder dan de brok.
Maar wat ik nou nooit precies te horen krijg en nooit duidelijk vermeld staat is hoeveel het kost, hoeveel je hond moet krijgen, hoe vaak etc. Dan zou ik zulke informatie ook wel willen horen.
Want het geldplaatje is ook belangrijk.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:29

Tja, in eerste instantie voer je je hond met je ogen. Issie te dik, krijgt hij teveel, te mager is te weinig. Maar doorgaans is de beginregel dat je 2 a 2,5% van zijn lichaamsgewicht geeft.
Dus een hond van 10 kilo krijgt dus 200 tot 250 gram per dag. Maar wat ik al zei, wordt hij te dik, dan gewoon minder geven. Mijn Jack zou 130 gram per dag moeten hebben, maar krijgt slechts 100 gram, want anders wordt ze net zo breed als dat ze lang is :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:36

Uiteraard is het kostenplaatje vaak het grootste struikelblok. Maar geloof me: uiteindelijk ben je gewoon goedkoper uit :j
Denk bijvoorbeeld alleen al aan gebitsreiniging die niet meer hoeft. Nu eten mijn honden de smuldier niet, maar dat kost dacht ik slechts 1 euro per kilo! Daar kan je een cocker toch minstens 4 dagen van voeren, 25 ct per dag.