BROODFOKKERS!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: BROODFOKKERS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:28

Ach opgestuurde foto's zeggen me eigenlijk weinig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:30

opgestuurde foto's??

waar heb je het over??dat die mensen een foto hebben hangen van mijn honden,ach zegt niets misschien...wel dat die mensen nog steeds weten waar alle puppies zijn en hoe het met ze gaat...dat zegt me wel wat :j

hart voor hun hondjes hadden ze,ze waren er stapeldol op,en dat is ook wel te merken,zulke ongelooflijk lieve dieren zijn het :j

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:45

Ik kon het niet laten, heb eens zo'n marktplaatsfokker gemaild met een paar vragen. Zo een die 500 euro vraagt voor 'zeer kleine' chihuahua x jack russel pups, die '6 weken zijn en weg mogen'. :o

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:03

ik vind persoonlijk dat er bitter weinig verschil zit tussen een broodfokker en een rasfokker.

-ze vragen allebei veel(niets op tegen hoor)
- ze fokken met stamboom (sommige broodfokkers dan toch)
- en je hebt geen garantie van de gezondheid

de zogenaamde rasfokkers die de rassen "verbeteren", ik heb ze niet gezien, jullie wel?
Hoe oud wordt een rottweiler tegenwoordig?
kan een herder eigenlijk nog wel deftig op zijn achterpoten staan?
of die Jack russels dat al blind en doof zijn op hun 7 jaar

nee :n
geef mij maar een pupje uit een pleziernestje of uit een asiel

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:19

tessyke schreef:
ik vind persoonlijk dat er bitter weinig verschil zit tussen een broodfokker en een rasfokker.

de zogenaamde rasfokkers die de rassen "verbeteren", ik heb ze niet gezien, jullie wel?

nee :n
geef mij maar een pupje uit een pleziernestje of uit een asiel

Dat jij niet weet van het bestaan van goede en serieuze fokkers wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Ik ken Rottweilers (met stamboom) genoeg die 12 jaar en ouder zijn geworden of op dit moment 12 jaar zijn.
Wij hebben zelf thuis altijd Duitse Herders gehad zonder problemem met de achterhand.
En Jack Russels die nog niet blind zijn terwijl ze ouder zijn dan 12 ken ik ook nog.

Jij denkt waarschijnlijk dat als je een stamboom weglaat je op een of andere magische manier minder kans hebt op erfelijke problemen?

En als je goed had opgelet dan had je gelezen dat bij sommige rassen de stamboomhonden gefokt via de regels van de rasvereniging goedkoper (soms een heel stuk goeder zelfs) zijn dan de pups uit wat sommigen zo leuk "pleziernestjes" noemen.

Geef dan toe dat je niet de moeite wilt nemen om je te verdiepen in een ras voordat het een pup aanschaft. Als je daar wel de moeite voor neemt is het namelijk betrekkelijk eenvoudig om een goede en verantwoordelijke fokker te vinden.
Als je begrijpt hoe de meest voorkomende erfelijke gebreken vererven dan zul je ook begrijpen hoeveel risico de mensen lopen die de zogenaamde rashonden zonder stamboom fokken. Of het nu broodfokkers zijn of niet.
Ga dan kruisingen fokken als je echt perse iets wil fokken, dan loop je al een stuk minder risico.

Pup uit het asiel nemen kan ik alleen maar respect voor opbrengen, dan sponser je de broodfok tenminste niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:57

ThePast03, respect dat je er nog op reageert, echt.

Ik word er zo moe van soms.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:59

Yamcha schreef:
[*olduser*], respect dat je er nog op reageert, echt.

Als je gezien hebt wat voor ellende er achter de broodfok zit en voldoende pups uit broodfok en zogenaamde gelegenheidsnestjes niet ouder heb zien worden dan een half jaar dan heb je een hele goede reden om te blijven vechten tegen dit onnodige leed. Geloof me. ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:12

tessyke schreef:

Jij kent volgens mij géén goede fokkers?
Want je kraamt echt onzin uit.
Broodfokkers fokken niet met stamboom hoor? Sterker nog, dit kán niet eens. Er wordt namelijk bijgehouden hoeveel nestjes de hond gehad heeft, hoevaak de hond nestjes krijgt etc. Hier kom je echt niet zomaar onderuit hoor..

En ja, ik ken fokkers die het ras verbeteren. Fokkers die net gelijk spelen op een nest.

En misschien nog wel het grootste verschil;
goede fokkers houden van hun dieren.
Broodfokkers fokken puur voor het geld, zoveel mogelijk geld in een keer binnen krijgen. Maakt niet uit hoe de teef eronder is, dat de pusp niet worden geënt, ontwormt enz.

Hoe kun je überhaut zeggen dat er weinig verschil in zit?
Verdiep je eens.. misschien dat dat helpt :n

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:14

Het is idd onnodig leed de broodfok !
Maar moet even kwijt dat ik mijn hond ook via Marktplaats heb gekocht 3 jaar geleden nu , en denk niet dat het per definitie slecht is !
Stond er wel sceptisch tegenover toen we haar zagen op MP , Maar toch gaan kijken en het zag er allemaal keurig uit daar . Moederhond in goede conditie pups enthousiast en blij . Die man fokte wel meerdere nestjes per jaar maar had ook meerdere teefjes , maar ze kregen in hun leven max nesten .
ook is hij aangesloten bij de NVKH. of iets in die richting iig heb ik daar papier van meegekregen en garantie op mijn pup.
Heb die dingen wel gecheckt toen voor we besloten dat Indy de onze zou zijn , en de pup ook niet gelijk meegenomen toen .
Afbeelding
Zou nooit een Pup bij een broodfokker vandaan halen !

Ooh onze Indy is wel een kruising !
Ik wilde een Border Collie en vriend een Shelty
tadaa hier is border X shelty

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:22

Zinzi_jewel schreef:
Maar moet even kwijt dat ik mijn hond ook via Marktplaats heb gekocht 3 jaar geleden nu , en denk niet dat het per definitie slecht is !
Stond er wel sceptisch tegenover toen we haar zagen op MP , Maar toch gaan kijken en het zag er allemaal keurig uit daar . Moederhond in goede conditie pups enthousiast en blij . Die man fokte wel meerdere nestjes per jaar maar had ook meerdere teefjes , maar ze kregen in hun leven max nesten .
ook is hij aangesloten bij de NVKH. of iets in die richting iig heb ik daar papier van meegekregen en garantie op mijn pup.
Heb die dingen wel gecheckt toen voor we besloten dat Indy de onze zou zijn , en de pup ook niet gelijk meegenomen toen .

Leuke hond!

Maar je gelooft toch serieus zelf niet dat iemand die meerdere nestjes per jaar heeft van kruisingen of stamboomloze honden dat voor de lol doet?

Verder raad ik je aan alles nog eens goed door te lezen. Broodfokkers/handelaren doen er juist alles aan tegenwoordig om het er netjes uit te laten zien en doen zich zelfs voor als particulieren die af en toe een nestje fokken.
Tja de vereniging van kennelhouders is er juist voor dit soort fokkers/handelaren.

In jouw geval is het een kruising en heb je het voordeel dat je niet zoveel risico loopt met erfelijke gebreken als iemand die een rashond zonder stamboom op zo'n adres koopt.

Maar ik zou als ik jou was niet zo hard beweren dat je nooit een hond bij een broodfokker vandaan zou halen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:53

ThePast03 schreef:
Yamcha schreef:

Als je gezien hebt wat voor ellende er achter de broodfok zit en voldoende pups uit broodfok en zogenaamde gelegenheidsnestjes niet ouder heb zien worden dan een half jaar dan heb je een hele goede reden om te blijven vechten tegen dit onnodige leed. Geloof me. ;)

Dat is zonder meer waar.
Vind het alleen zo frustie dat het soms echt vechten tegen de bierkaai is, en dan heb ik het over de pupkopers. Maar je hebt absoluut gelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:49

Yamcha schreef:

Same here.....Moedig van je ThePast03 dat je deze discussie voort wilt zetten, en dat tegen mensen die zelf veel van dicht bij hebben mogen meemaken dat broodfok verschrikkelijk veel evrdriet kan veroorzaken.
Petje af doe ik je niet na, laat maar vallen! Hoe triest het ook is om op zo'n manier een broodfokker in stand te houden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:43

ThePast03 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Leuke hond!

Maar je gelooft toch serieus zelf niet dat iemand die meerdere nestjes per jaar heeft van kruisingen of stamboomloze honden dat voor de lol doet?

Verder raad ik je aan alles nog eens goed door te lezen. Broodfokkers/handelaren doen er juist alles aan tegenwoordig om het er netjes uit te laten zien en doen zich zelfs voor als particulieren die af en toe een nestje fokken.
Tja de vereniging van kennelhouders is er juist voor dit soort fokkers/handelaren.

In jouw geval is het een kruising en heb je het voordeel dat je niet zoveel risico loopt met erfelijke gebreken als iemand die een rashond zonder stamboom op zo'n adres koopt.

Maar ik zou als ik jou was niet zo hard beweren dat je nooit een hond bij een broodfokker vandaan zou halen. ;)

Waar onze X vandaan komt , die man fokte eigenlijk honden met stamboom , een kruising als de onze is een keer eerder geweest en dat werden zulke leuke hondjes , dat hij 1 nestje meer heeft gehad 2 jaar na het 1e nest en het 2e nest komt de onze uit ...
Ze is nu 3 jaar
Broodfok is iets waar ik ook echt tegen ben , maar zoals er in dit topic gereageerd wordt lijkt het alsof elke fokker die iets verdient aan zijn nest er broodfok van maakt ..
Bijna elke paardenhouder die een of meerdere veulens fokt wil uiteindelijk ook wat verdienen ! Hoe noemen we dat dan ?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 22:53

Zinzi_jewel schreef:
Bijna elke paardenhouder die een of meerdere veulens fokt wil uiteindelijk ook wat verdienen ! Hoe noemen we dat dan ?

sorry maar een paardenfokker kan je niet vergelijken met eenn hondenfokker
een paard poept er 1 hooguit 2 veulens uit.. en een hond toch wel ff ietsje meer

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:59

Het gaat niet om het aantal jongen ..
Ik vraag me gewoon af als een merrie jaar in jaar uit een veulen krijgt , het veulen wordt verkocht , het is toch de bedoeling dat de fokker er iets op wint . gebeurt met de honden ook . Keur het niet goed hoor verre van dat !
Het vergt van een merrie ook heel wat dragend zijn en een veulen aan de voet . net als van een teefje een nestje grootbrengen .
Vindt dat dat bij beide ten alle tijde met beleid moet gebeuren en met hart en liefde voor je dieren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:04

Op honden wordt íetsje meer verdient dan een veulentje lijkt me verders appelen peren kwestie, bovendien als dit topic over paarden had gegaan had het wel bij PP gestaan of een ander paarden gerelateerd forumonderdeel.
Lees anders nog eens het beginbericht van TS door?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:24

Het gaat vooral op de manier waarop er met de honden word omgegaan. Ze worden keer op keer uitgebuit, krijgen vaak slecht voer, worden niet goed verzorgd, hebben vaak ziektes/vlooien, worden te vroeg bij de moeder weg gehaald, krijgen hun entingen niet, moeten te vroeg beginnen enz.
Je kan een hond niet met een paard vergelijken. Echt niet gewoon.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:32

Dit topic gaat over broodfok, en ik ben het met Zinzi-jewel eens!
iedereen maakt zich hevig druk over broodfok bij honden,en terecht!!!
Maar het feit dat vele merrie elk jaar weer opnieuw gedekt worden daar hoor je niemand over.
Het veulen is er nog geen maand uit en hopla, de merrie wordt weer gedekt.
Zij is dan een half jaar zogend en dragend tegelijk!

Ik ben tegen broodfok van honden maar ook tegen het elk jaar weer laten dekken van een merrie,vind ik dan net zo goed broodfok!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 23:33

laten we het hier maar even bij honden houden dan.. want zo kunnen we bij elk diersoort wel door blijven gaan

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:38

Het zal aan mij liggen maar ik ken maar heel weinig paardenfokkers die echt wat verdienen op het fokken van een veulen.
Dat wil zeggen als ze veulens fokken met papieren!

Ga voor de gein eens vragen op FA wie er echt geld verdiend met het fokken van een veulen. De meeste zijn blij dat ze het dekgeld eruit hebben.

Elk jaar een merrie laten dekken heeft niets met broodfok te maken, kan goed zijn dat zo'n fokker de merrieveulens aanhoudt om zelf een goede lijn op te bouwen.

Zinzi Jewel: Zulk soort mooie verhalen hebben juist al die broodfokkers, dat is het probleem en daardoor trappen zoveel mensen er helaas ook in.

Verder denk ik dat het duidelijk is dat bij iedere dierenfokkerij broodfok voorkomt, maar dat maakt het allemaal natuurlijk niet minder erg. Bovendien is het behoorlijk offtopic.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 23-08-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:40

Inderdaad l*l verhalen van broodfokkers. Tja normaal fokken we met papieren maar dit wilden we eens zo proberen.... jaja !!

Net zoals alle tweedehands auto's van een oud omaatje afkomen die de auto door de weeks binnen in de garage had staan en alleen op zondag naar de kerk reed en weer terug :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:27

Oke , als jullie willen ... Is mijn hond een Broodfok hond !
Ik ben er heilig van overtuigd van niet . Krijg regelmatig telefoontje hoe Indy het maakt :) en ook enquete via de mail , van de vereniging erkende kennelhouders , waar de fokker bij aangesloten is . Over hoe
Indy het doet etc.
Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn Pup op de juiste plaats heb gekocht :D
Mijn vorige 3 honden heb ik via via gekregen waarvan 1 gewoon op straat gedumpt was , nl mijn mini mechelse herder waarschijnlijk gedumpt door een fokker omdat zij erg klein was .
Wil hiermee zeggen dat ik rottigheid genoeg gezien en meegemaakt hebt door niet gooed nadenken van mensen over een nest , dat ik deze keer een goede gezonde hond wilde .
Het 1e nest wat de fokker uit border X shelty had , was niet gepland maar de hondjes waren erg leuk , vandaar 2 jaar later een gepland nest .
Heb moeder en vader gezien en de honden zagen er beide kern gezond uit .
Zal echt niet overal zo zijn , helaas :(
Maar bij deze mensen wel ..

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:29

@ThePast03
Idd respect dat je zo geduldig alles keer op keer op keer op keer ......(:+) blijft uitleggen, ik heb er al lang genoeg van en doe de moeite gewoon niet meer....de mensen zullen het zelf wel leren als hun hondje na een maand doodziek wordt.
Beetje cru, i know, maar wie niet luisteren wil, moet voelen.
(word echt hopeloos van sommige stompzinnige reacties..)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:39

Zinzi_jewel, jouw "broodfokker" mag dan misschien één van de betere zijn, maar het blijft een broodfokker :j
Met zijn honden kan hij namelijk maar een maximaal aantal keer met stamboom fokken, dat staat namelijk in het fokreglement van de Raad van Beheer. Om dan tussen deze officiele dekkingen toch nog handel te hebben fokken veel fokkers een "slipnest" hetzij vol ras, hetzij een kruising, maar altijd zonder stamboom om zo de Raad van Beheer te omzeilen.
Het wil ook niet altijd zeggen dat je met broodfok per definitie een slechte pup koopt, maar je houdt met het kopen van een dergelijke pup wel de marteling van de fokteef in stand. Dat aantal maximale nesten per 2 jaar of maximaal een x aantal per teef, is namelijk niet voor niets. Dat is ter bescherming van de fokteef.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:17

Dat begrijp ik wel , hoor en ben ook op de hoogte van die regeling !
Ben nog steeds overtuigd dat de fokker waar Indy vandaan komt geen broodfokker is ..
Er is toch geen enkele fokker , die met regelmaat blijft controleren hoe het met zijn fok gaat , door regelmatig te bellen .
Of wil hij weten of hij na verkoop uitval heeft en hoeveel !!!