hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:33

Ik begrijp jose22 der frustatie wel. En ze heeft gelijk. Jonge konijnen uit een dierenwinkel zijn vaak niet gezond. Ze worden te vroeg weggehaald bij de moeder en al op vast voer gezet voordat de darmpjes het aankunnen. In 90% van de gevallen sterven deze diertjes dan ook jong. Of ze krijgen coccidiose wat ook al geen fijne prgonose heeft.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:35

C_arola schreef:
Alleen is het voor die ene cavia net zo zielig om alleen te zitten en zonder een maatje van hetzelfde soort als een konijn dat bij een cavia zit vind ik.

Klopt! Een cavia en en konijn spreken elkaars taal niet. Dus eigenlijk ben jij op zoek naar een partner voor je cavia? Is het een zeug of een beer?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:36

Afbeelding

Klopt normaal ben ik dat volkomen met je eens, maar deze cavia is opgegroeid bij konijnen en spreekt geen caviataal, ze hebben hem meerdere keren proberen te koppelen met een cavia, maar dat lukte nooit. Met konijnen gaat het echter prima.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:36

Caira schreef:
Jemig Jose misschien moet je je leesbril eens opzetten voordat je zo hoog van de toren begint te blazen.

Nee, hoor, José kan het prima lezen ;) En José weet ook precies wat erachter zit.

Ik heb jaren ratten opgevangen, en veel contact met konijnenopvang en asielen. Ik maak alles van dichtbij mee en het is gewoon zo ontzettend triest... Het wil er gewoon maar niet in bij mensen... :n

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:37

Uitzondering dus. Fijn dat het bij hem wel goed gaat, vaak gaat het niet goed maar dat is net zo als bij 2 voedsters en 2 rammen, je hebt uitzonderingen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:38

nee absoluut, maar als je dat weet zul je je daar ook op aan moeten passen. Je kunt wel blijven roepen dat je 45 euro wilt hebben maar als dat zoals nu betekent dat je over de 100!!! dieren in je asiel hebt moet je ook je conclusies trekken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:38

Ach... een konijn en cavia kan prima. Niet altijd maar ik heb zelf ook jaren beide samen gehad en waren de beste maatjes. Ik houd niet zo van het extreem doorslaan, wat ik hier en daar lees over konijnen. Je bent echt geen slechte eigenaar wanneer je niet aan alle "voorwaarden" voldoet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:38

C_arola schreef:
Uitzondering dus. Fijn dat het bij hem wel goed gaat, vaak gaat het niet goed maar dat is net zo als bij 2 voedsters en 2 rammen, je hebt uitzonderingen.

Absoluut, mijn 2 konijnen en de vlaamse reus waren alle 3 voedsters 8-)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:38

Caira schreef:
Afbeelding

Klopt normaal ben ik dat volkomen met je eens, maar deze cavia is opgegroeid bij konijnen en spreekt geen caviataal, ze hebben hem meerdere keren proberen te koppelen met een cavia, maar dat lukte nooit. Met konijnen gaat het echter prima.

Wij hebben meerdere cavia's gehad in de opvang die met konijnen zijn opgegroeid. Het kostte wat meer moeite maar het is gelukt om hem te koppelen. Het kost alleen wat tijd en geduld. In zo'n ruimte als jij hebt moet het wel lukken lijkt mij. Nu alleen nog de geschikte partner vinden.
Piept jouw cavia nooit zoals cavia's kunnen piepen als ze weten dat ze iets lekker krijgen? Zoja dan spreekt jouw cavia echt wel caviataal hoor! ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:40

Caira schreef:
C_arola schreef:

Absoluut, mijn 2 konijnen en de vlaamse reus waren alle 3 voedsters 8-)

Ik denk dat het ook te maken heeft met de enorme ruimte die ze hebben. In een standaard konijnenhok had het geheid een keer verkeerd gegaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:41

ja hoor dat doet hij idd, maar dat doet hij ook naar de konijnen. Hij lag altijd languit OP de vlaamse reuzen. Ik wil er best een caviaman bij nemen. Maar volgens mij gaan 2 mannetjes niet samen.

C_arola

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:42

Dat word dan een vrouwtjescavia (was dat niet een zeug?)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:43

Yinnar schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met de enorme ruimte die ze hebben. In een standaard konijnenhok had het geheid een keer verkeerd gegaan.

Ik heb ook een paar verhalen gehoord waarbij het in een standaard kooi wel goed is gegaan maar alleen omdat ze een grote ren hadden waar ze bijna altijd inliepen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:43

Dan zal ik hem eerst moeten laten castreren, is dat verstandig met een 7 of 8 jaar oude cavia?

Het zwart witte knijn dat je ziet heeft trouwens maar 1 oog, zelfs dat gaat goed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:44

C_arola schreef:
Dat word dan een vrouwtjescavia (was dat niet een zeug?)

jep.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:45

Less schreef:
Ach... een konijn en cavia kan prima. Niet altijd maar ik heb zelf ook jaren beide samen gehad en waren de beste maatjes. Ik houd niet zo van het extreem doorslaan, wat ik hier en daar lees over konijnen. Je bent echt geen slechte eigenaar wanneer je niet aan alle "voorwaarden" voldoet.

Het is een algemeen gegeven dat konijnen en cavia's niet elkaars taal spreken. Verder is een konijn groter dan een cavia. Een cavia heeft ander voer nodig dan een konijn. Een cavia maakt geen vitamine c aan en de voeding van cavia's is hierop aangepast. Veel groenten mogen cavia's wel en konijnen weer niet en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Cavia's en konijnen tezamen houden in een ruimte zoals TS kan wel weer. De ruimte is groot dus de cavia's kunnen alle kanten op als de konijnen een dolle bui krijgen. Zorg alleen dat de ze de voeding krijgen die voor hun bestemd is.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 05-08-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:45

Caira schreef:
Dan zal ik hem eerst moeten laten castreren, is dat verstandig met een 7 of 8 jaar oude cavia?

Het zwart witte knijn dat je ziet heeft trouwens maar 1 oog, zelfs dat gaat goed.

Que leeftijd zou ik even overleggen met de dierenarts. Weet niet hoe oud een cavia kan worden en wat de consequenties kunnen zijn van de operatie.
Mijn ram is met 4 jaar pas gecastreerd en dat is erg goed gegaan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:48

C_arola schreef:
Yinnar schreef:

Ik heb ook een paar verhalen gehoord waarbij het in een standaard kooi wel goed is gegaan maar alleen omdat ze een grote ren hadden waar ze bijna altijd inliepen.

Die verhalen hoor je echt sporadisch. Dan is het mazzel. Het is algemeen bekend dat twee of meer voedsters bij elkaar een laag slagingspercentage heeft. Vaak gaat het een keer fout.

Caira

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:49

ruimte is idd het sleutelwoord, dat is zo bij alle dieren, niet alleen konijnen. Mijn paarden gaan ook knokken als ik ze met zijn allen op een kluitje zet.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:50

Het is nu ook zomervakantie, dan raken alle asielen en opvangen voller, veel dumpen en afstand doen maar weinig plaatsingen. Na de vakantie zal het weer wat beter gaan. Dus ik zie geen redenen voor die asielen om nu 'conclusies' te trekken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:51

ja daar zit iets in en ze gaan juist knokken omdat ze geen ruimte hebben om te vluchten voor de ander

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:52

Cavia's kunnen wel 14 jaar worden maar gemiddeld worden ze maar 5 jaar en dat heeft meestal te maken met de leefomstandigheden.

Twee cavia zeugjes gaat overigens ook prima. Of een zeug en een beer. Twee beertjes koppelen gaat moeilijk. Ik heb zelf 3 broertjes samen gehad en dat ging goed.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:56

Chubby schreef:
En wat dan als je een ongeent vrouwtje koopt? Moet je dan ook zoveel betalen?
Geen slimme zet m.i.

Ik heb hier 2 voedsters, en heb voor beiden 5 euro betaald. ongeent, en niet gesterrilisseerd ofzo, maar aangezien er geen ram bij zit is dat ook niet echt nodig ;)

ik heb ze particulier gekocht. ja, ik stimuleer daarmee de `broodfokkerij`, maar de db vraagt imo veelteveel. kan er niks aan doen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:57

Yinnar schreef:
Die verhalen hoor je echt sporadisch. Dan is het mazzel. Het is algemeen bekend dat twee of meer voedsters bij elkaar een laag slagingspercentage heeft. Vaak gaat het een keer fout.

hmz, bij mij vechten ze altijd even, maar daarna gaat het prima. en dat is nu al bij 9 keer koppelen gewoon goed gegaan. ouder konijn met een jong konijn... steeds allemaal voedsters...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:59

zij schreef:
Yinnar schreef:

hmz, bij mij vechten ze altijd even, maar daarna gaat het prima. en dat is nu al bij 9 keer koppelen gewoon goed gegaan. ouder konijn met een jong konijn... steeds allemaal voedsters...

Fijn dat het zo goed gaat. Heb ook veel andere verhalen gehoord waarbij een van beiden sterven na een bloederig gevecht.