De ellende van het zoeken naar een hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:42

ik vind het juist schokkend, omdat ik denk dat veel van de fokkers die fokken met 'slechte' honden, dat dondersgoed weten.

In Engeland is er een programma over gemaakt, daar fokten ze ook met vader-dochter combinaties...vond die man doodnormaal 8)7
En Ridgebacks zonder streep die worden ingeslapen, omdat ze niet 'goed' zijn.

Er is ook pas recent een ED onderzoek verplicht bij herders, bestaat nog niet zo lang hoor.
Eigenlijk heel slecht, maarja neem dan ook de Frieze Paarden, hoe doorgefokt zijn die ook wel niet.

Ik heb stage gelopen in een kliniek en heb daar echt rontgenfoto's gezien....poeh niet best.

Hopelijk kunenn mensen op den duur inzien dat ze niet voor hun eigen beeld moeten fokken.
Je hebt natuurlijk een fokdoel bij bepaalde rassen, maar waarom de schedel van een hond te klein fokken? of het risico nemen dat ogen eruit ploppen, puur voor cosmetische punt.
Honden hoeven geen gecoupeerde staarten en oren, heeft helemaal geen nut.
Ik vind dat honden daardoor zelf een stukje communicatie missen.

En je kunt die mensen dan wel een paar dagen bij een zieke hond laten zitten, maar dat boeit ze niet eens denk ik.
Mensen zijn in dat opzicht veel en veel te egoistisch...

We fokken de honden eigenlijk gewoon dood!

Voor de liefhebber: is wel voor 18 jaar en ouder, en je moet je aanmelden of registreren.

http://www.youtube.com/watch?v=wbvv0vBf7t8

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:59

kimmie261 schreef:
mika7 ,onze eerste labrador,gefokt via de vereninging van labradors,vader van de hond,was van goede vrienden van mijn ouders,kampioen der kampioenen,en het was het laatste nestje van die reu,die vrienden wilden heel graag dat mijn ouders een pup zouden hebben van hun reu, en hebben ipv dekgeld een pup genomen en die is bij ons terecht gekomen,moederhond was beste van het ras,kompleet binnenste buiten gekeerd,cataract vrij,vader ook enz enz...

nou onze hond was met recht de hond van 1 miljoen,denk dat er nog een standbeeld in de hal staat van die hond bij de dierenarts... :D

(als dank voor het sponseren van... )

en ze had met 7 jaar aan 2 ogen,juist ja cataract...mijn ouders hebben haar toen zelfs laten opereren aan de staar,omdat ze echt niets meer zag...

overigens had ze wel een mooie stamboom in de la liggen dat wel,en nu eeuwige roem bij de DA... :j

en dan nog 1 ding,stel nu he,dat bv mij kleine puppie kim,die overigens geen stamboom had ,wel een stamboom had gehad,en zo ziek was geworden..

denken jullie nu echt,dat ik dan een fokker had gebeld en als die had gezegd kom puppie maar terug brengen dan krijg je een nieuwe/geld terug/pupje uit ander nest ,dat ik dan kimmie gewoon had afgezet bij die fokker...

no way...en een fokker had ws gezegd,dat doordokteren voor mijn eigen rekening had geweest,dus met delen van kosten had ik niet ver gekomen...

maar echt,zou niet een puppie terug kunnen brengen,zou dan niet met mezelf door 1 deur kunnen,tis verdorie geen broodje..

kimmie zou in jullie ogen een broodfok hondje zijn geweest,voor mij een pretnest hondje,moeder had stamboom,vader niet,maar was wel helemaal nagekeken door de da op HD ED en oogafwijkingen,moederhond hadden ze ook door laten lichten...

gewoon heel netjes,hondjes waren huiselijk opgegroeit met kinderen,katten en andere honden,dat bleek ook wel,want kimmie was zo lief en echt nergens van onder de indruk..

en ja,voor weggaan waren ze helemaal nagekeken door de da,en die kijkt geen niertjes na,bij geen enkel ras wordt er voor weggaan echo's gemaakt van niertjes van de puppies...

dat ze zo ziek was werd pas duidelijk toen het lijfje groter werd en de niertjes dat niet meer konden "bijwerken" ...dit had ook kunnen gebeuren met stamboomhondje,de pech hebben met een totaal fout aangelegd nier en urineweg systeem...

maar haar daarvoor terug brengen naar een fokker,had ik echt nooit maar dan ook nooit gedaan.. :n ,mijn hondje,mijn zorg om daarvoor te zorgen... :)

Dat was ook niet waar ik op doelde Kimmie. Maar had je een erkende fokker gehad dan was de kans groot geweest dat hij in ieder geval zou hebben aangeboden dat je je aankoopbedrag terug krijgt, evt een nieuwe pup bij een volgende worp etc.

Ik zou een zieke pup ook niet terug brengen naar de "fokker".

Maar doorgaans hou ik me absoluut afzijdig van gelegenheids nestjes, broodfokkers etc.
Gelukkig veel geluk gehad met mijn honden! Je tekent ook een gezondheidsverklaring en bij ons laatste hondje stond in het contract dat ze terug kon komen wanneer ze onverhoopt een ernstige ziekte onder de leden had, in ruil voor aankoopbedrag.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:44

waarom zou jij een zieke pup niet terug brengen naar de fokker?
Zou jij de fokker überhaupt wel bellen/ contact mee opnemen?

als jij je hond hebt gekocht onder een officieel koopcontract, dan kun je de helft van het aankoopbedrag terugkrijgen of een nieuwe puppy uitzoeken(verschilt misschien bij sommige fokkers)

En als je je zieke pup bij een broodfokker weg hebt, tja dan kun je doen wat je wilt dat helpt toch niks. die mensen interesseert het vaak niet eens.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:38

Yamcha schreef:
SecretLIN schreef:
Mijn 2 labrador pups (naja inmiddels alweer 8 maand oud) hebben ook geen stamboom en zien er super goed uit en zijn kerngezond krijg overal complimenten enz

Waarom zou er overal perse een stamboom bij moeten zitten?

Dat vind ik dan weer niet slim bij labs, het meest doorgefokte ras wat er is, en je weet niet eens wat er in zit......

wie zegt dat ik dat niet weet? ;) de mensen die ze gefokt hebben kennen wij en hun honden ook ;) mijn honden hebben geen stamboom maar de ouders wel..

Anoniem

Re: De ellende van het zoeken naar een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:17

Dan zouden jouw honden ook een stamboom moeten hebben, waarom hebben ze dat dat niet? :)

Dat maakt het verhaal wel weer anders, wat je vertelt :)

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:11

Martinedd schreef:
waarom zou jij een zieke pup niet terug brengen naar de fokker?

Omdat mensen vaak al erg snel een band met een dier hebben, en ze het diertje niet meer kwijt willen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:06

Yamcha schreef:
Dan zouden jouw honden ook een stamboom moeten hebben, waarom hebben ze dat dat niet? :)

Die redenatie snap ik ook niet...ouders van mijn oudste dog schijnen ook een stamboom te hebben (en onze oudste dog is een herplaatser, dus niet als pup gekocht), maar waarom mijn dog dan geen stamboom heeft?? Ze hadden waarschijnlijk het geld en de moeite er niet voor over om ze te melden bij Raad v Beheer...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:11

Yamcha ( nu even geheel off-topic!!) .. ik zie bij je naam/avatar een pakje staan - begrijp ik goed dat je jarig bent dan? If yes, dan van harte gefeliciteerd én ik hoop dat je een gelukkig nieuw levensjaar tegemoet gaat en het gedroomde pupje en waardig opvolger van Tibeau zult vinden.
Liefs van JP!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:16

om doorfok redenen enz hebben mijn ouders een oud duitse herder in duitsland gekocht. La toya von Wolfshof

Afbeelding

Afbeelding

niet erg recente foto's hier is ze nog geen jaar oud.

inmiddels is ze goedgekeurd en krijgt ze volgend jaar haar eerste nestje

betere heupen dan de duitse herders in NL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:21

Jannepauli schreef:
Yamcha ( nu even geheel off-topic!!) .. ik zie bij je naam/avatar een pakje staan - begrijp ik goed dat je jarig bent dan? If yes, dan van harte gefeliciteerd én ik hoop dat je een gelukkig nieuw levensjaar tegemoet gaat en het gedroomde pupje en waardig opvolger van Tibeau zult vinden.
Liefs van JP!

Yup, Yamcha is jarig :j
Ik hoop het ook, wat een mooie, en lieve wens :+:

@ DyMarvel: mooie hond, lieve ogen :+:

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:54

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:43

Dank je wel :D

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:00

kimmie261 schreef:
snap eerlijk gezegd niet dat als je een hond zoekt met super papieren dat je dan op marktplaats kijkt,dan contacteer je toch een duitseherder vereninging?

die weten mss wel fokkers waar wat oudere honden zitten..

overigens kan je met papier net zoveel ellende kopen als zonder papier,gezondheid koop je niet met een papiertje...

maar op marktplaats verwacht ik geen honden te vinden met de meest geweldige stambomen :n

er is wel een duitse site waar veel grote fokkers hun honden aanbieden,maar weet niet of je ervoor naar dld zou willen rijden??

Mijn idee, al ben ik het niet helemaal met deze zin eens.

Maar ik snap wat je er mee wilt zeggen over marktplaats hoor ;)

Anders contact zoeken met meerder VDH's?
Succes iig

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:03

XoNo schreef:
Yamcha schreef:

Die redenatie snap ik ook niet...ouders van mijn oudste dog schijnen ook een stamboom te hebben (en onze oudste dog is een herplaatser, dus niet als pup gekocht), maar waarom mijn dog dan geen stamboom heeft?? Ze hadden waarschijnlijk het geld en de moeite er niet voor over om ze te melden bij Raad v Beheer...

Ik denk meer zodat er nog meer nestjes van 1 teef gefokt kunnen worden.
Het komt voor dat fokkers niet bij elk nest een stamboom aan vragen. Bij de raad van beheer mag je 5 nesten per teef fokken in zoveel jaar. Vraag je een paar keer geen stamboom aan dan heb je weer wat extra inkomsten van je teef.

Zoveel moeite is het niet hoor om stambomen aan te vragen en de hoogste kosten zijn het ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:08

Da's dan een lekkere fokker......
't Is ook ter bescherming van de teef dat er maar een aantal nesten van gefokt mogen worden......denk dat als ze erachter komen bij de RvB dat je goed zuur bent. En terecht trouwens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:12

Mindfields schreef:
Het is indd echt ook een beetje mazzel wat er bij komt kijken. Ik heb drie JR, allemaal zonder papieren, nergens op nagekeken, komen allemaal vanuit zeer ellendige omstandigheden bij mij terecht en ze hebben nog nooit iets lichamelijk gemankeerd. Ja vroeger toen ze geschopt werden door hun vorige baasjes. Er is nooit iets mee geweest en ze lopen hier allemaal al 4-5 jaar rond. Bij de JR zijn toch ook veel erfelijke toestanden in de fokkerij qua ogen, allergieen etc.

Yamcha, ik hoop echt dat je je droomhond zult vinden en dat dat beetje mazzel jou ook mag treffen.

Nee hoor, dat valt allemaal best mee.
JR worden getest op patella luxatie en erfelijke oogafwijkingen en het komt erg weinig voor in het ras.
De patella luxatie zit onder de 4 % dus kun je geen probleem noemen..
Idem met cataract en lensluxatie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:16

Billy, als patella luxatie onder de 4% zit, hoe kan het dan dat veel mensen denken dat dat "huppeltje" bij het ras hoort?
Het zal wel meer voorkomen bij stamboomloze honden, lijkt me?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:20

Heel simpel.
Omdat alles wat vlekken heeft en klein is als Jack Russell bestempeld wordt, en je ziet een hoop meer hussels dan rashonden.
Als de eigenaar van een hussel trots verkondigt dat hij een JAck Russell heeft, is het misverstand gauw gerezen.
Vandaar dat Jack Russell fokkers zich vreselijk ergeren aan het feit dat alle kleine gevlekte hondjes met de rasnaam benoemd worden...
For the record, ik heb 4 JAck Russells en 1 nepper, en ze hebben geen van allen PL. De pup is nu 4 maanden nog niet getest, maar ook die heeft nog geen huppel laten zien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:26

Dank je wel :D
Dat verklaart een hoop ja :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:28

Yamcha schreef:
Da's dan een lekkere fokker......
't Is ook ter bescherming van de teef dat er maar een aantal nesten van gefokt mogen worden......denk dat als ze erachter komen bij de RvB dat je goed zuur bent. En terecht trouwens.

Nee hoor, er is in de JR wereld een fokster bekend die de teven elke loopsheid laat dekken. Ene nest met stb, andere nest zonder...
De raad doet er niks aan, want die casht gewoon en de rasvereniging heeft geen bewijs geloof ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:31

Asociaal, echt asociaal.......

Vind ik dan net zo goed een broodfokker zo iemand......

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:32

Is ze ook, maar als je niks kunt bewijzen.....
Ik hoop alleen dat de mooie honden in het stamboomloze nest zitten en dat ze voor de rest bagger met stamboom fokt :P

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:32

I know, ik bedoelde eigenlijk meer de broodfok die zonder papieren fokt. Had me beter moeten uitdrukken, maar dat bedoelde ik, omdat mijn hondjes ook allemaal maar zomaar zijn gefokt zonder enig onderzoek vooraf.

Billy schreef:
Nee hoor, dat valt allemaal best mee.
JR worden getest op patella luxatie en erfelijke oogafwijkingen en het komt erg weinig voor in het ras.
De patella luxatie zit onder de 4 % dus kun je geen probleem noemen..
Idem met cataract en lensluxatie....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:35

Ja, maar dat is de ellende voor ons fokkers....
Dat worden Jack Russells genoemd. Een collegafokker werd gevraagd of ze wel een echte Jack aan de lijn had (meerdere U's en plaatsingen op show) Het kon nl nooit een echte Jack zijn want die hebben kromme poten anders kunnen ze niet goed graven...
En als mijn Jacks, op de nepper na allemaal met een mooi recht front, graven naar China als ik ze hun gang laat gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:35

Billy schreef:
Is ze ook, maar als je niks kunt bewijzen.....
Ik hoop alleen dat de mooie honden in het stamboomloze nest zitten en dat ze voor de rest bagger met stamboom fokt :P

:')