Kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:01

Ben er inderdaad over uit dat we gaan beginnen met RC Babycat 24, hoor zoveel goeds over dat voer. Beestje moet lang mee dus wil goed voer hebben :)
Maar is er echt niemand die weet hoeveel vlees daar in zit? Dat is toch wel gek :P
Speeltjes zullen er idd in overvloed komen hihi, zo leuk om die ukkies helemaal los te zien gaan. Krab/speelpaal + slaapmandje, kattenbak + vulling (daar nemen we wel gewoon de goedkoopste van :P ) en verder?

050206051012

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:03

Volgens mij bevat RC 42% vlees, maar hang me er niet aan op.
Heb hele schema's zitten bestuderen vorig jaar met mijn kittens (ben begonnen met RC en Hill's).

En verder, jeetje... zou het niet weten...
Ja, een plantenspuit om je inboedel te beschermen :))

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:07

haha die is sloopproof, en t is oud spul wat allemaal nog vervangen gaat worden dus is niet heel erg :) Maar dat hoop k een beetje te voorkomen dmv die krabpaal.

Moet alleen de boel een beetje opruimen want anders ben k m binnen de korste keren kwijt denk k (ergens verstopt in een doos oid :P )

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:10

Rosita schreef:
voornamelijk is meer dan 50% neem ik aan? Of niet? Hoeveel vlees zit er precies in RC? Wanneer je overtuigd bent dat 'meer' vlees goed is waarom dan niet volledig vers voeren?

Ik meen dat in RC rond de 50% dierlijke ingrediënten zit (afhankelijk van welke variänt). En dat is zuiver vlees (spierweefsel) in mijn geval kip en visoliën. Er zit verder maïs, rijst, ruwe vetten, as, en de nodige vitaminen in. Ik heb fit 32 omdat mijn katten 50/50 binnen/buiten zijn. Hier uit dit voer halen ze de middeltjes die zorgt voor afdrijven van haarballen. Welke ze normaal zouden verhelpen door grasjes. Ze krijgen ook gedoseerd voer. Zodat ze niet te veel energie opname krijgen voor hun verbruik. Dus ze blijven mooi op gewicht. En met dit voeder voorkom je veel blaas en nier problemen. Door het lage zoutgehalte.

Er zit geen slachtafval of huid en ingewanden in. Goedkopere merken bevatten dit vaak wel. Kan op zich ook niet kwaad. Maar de opname v oor de kat is minder. En ze worden meestal aangevuld met aardappelzetmeel, groenten e.d.

Ik ben er idd een voorstander van om mijn katten zoveel mogelijk vlees te geven. Maar mijn katten eten het niet. Verse kip of een stukje rund laten ze liggen. Heel appart. Anders zouden ze dat veel meer krijgen van mij. Zeker weten.

Dus dan gaat mijn voorkeur naar een merk als RC. Ik vind het wel belangrijk dat het vlees dat in het voeder zit zuiver is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:11

WillemYntJee schreef:
kattenbak + vulling (daar nemen we wel gewoon de goedkoopste van :P )

Vraag even na wat de kittens gewend zijn vanuit het asiel, sommige katten die gewend zijn aan geperste houtkorrels blieven geen grit en andersom ;) Plus vwb herkenning is het handig om in elk geval in het begin hetzelfde te gebruiken!

Neem geen klein formaat bak, liever een maatje groter zodat poes haar kontje kan keren en niet gaat zitten met haar kontje buiten boord. En een tunnelingang (vinden mijn katten super én de hond kan niks leegeten :roll: ) of deurtje zijn echt handig!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:11

Quellian schreef:
Volgens mij bevat RC 42% vlees, maar hang me er niet aan op.
Heb hele schema's zitten bestuderen vorig jaar

Haha jij ook al! Ik ook. Hills zou ik ook wel willen proberen trouwens.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:12

Geloof dat ze daar ook grit hebben, heb er eigenlijk vorige keer dat k er was niet opgelet. Maar bedankt voor de tip!

Wat is nou beter/makkerlijker; bak met kap of zonder?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:16

Met kap, de meeste katten zitten liever prive te kakken :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:19

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zou voor Royal Canin gaan, met evt. als aanvulling natvoer van bijvoorbeeld Renske, dat is vers vlees zonder allerlei toevoegingen. Qua prijs is het verschil niet eens zo enorm groot, een zak whiskas van 4 kilo is tussen de 12 en 15 euro en een zak RC van 10 kilo (waar vaak 2 kilo extra in zit) is ongeveer 50-55 euro (bij de juiste winkels dan). dus dan is het uiteindelijke verschil in prijs ongeveer 1,50 per kilo. Gezien de veel betere kwaliteit vind ik dat erg meevallen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:19

Hihi ook wel begrijpelijk, ik ook ! :P
Moet nog even bekijken waar k m neer ga zetten, had ergens gelezen dat vlakbij de wasmachine geen goed idee was door t lawaai ofzo!? Geen idee meer wat t precies was, maar k dacht echt huh okeee? Dat is namelijk wel een van de weinige plekken waar ie mooi kan staan, of in de studeerkamer maja dat staat ook zo raar :P

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:43

Met kap!! Als ze zijn geweest hoef ik het niet te zien liggen :+

Poepen kunnen ze ook wel met een wasmachine die draait hoor. Daar wennen ze wel aan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:46

Wij hebben 5 abessijnen en die hebben een vrij gevoelig darmstelsel, met gevolg dat we over de afgelopen jaren alles zo'n beetje wel hebben uitgeprobeerd.

Carocat is best prima voer (heeft overigens niets met RC te maken en RC is ook echt wel een slagje beter) beviel ons behoorlijk goed, ik vond het alleen erg kruimelig.
Wel beviel me alleen de super premium kip/rijst. Ben trouwens geen voorstander van rijst en groenten bij katten als het even zonder kan.
Orijen is een natuurvoeding en die vond ik erg goed.

Toch zou ik nog eens goed nadenken over een versvoeder (diepvries). Het is veel gezonder en je merkt het ook echt aan de hoeveelheid en stank van de ontlasting.
Carnibest wordt bij ons door de katten niet zo geweldig gegeten. Wij zijn nu over op Haaks Barf, zelfde soort verpakking als Carnibest.
Wordt hier door de meest kieskeurige die echt geen carnibest moest met veel smaak gegeten. Zit geen groente in en uiteraard geen geur, kleur en smaakstoffen.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:48

@ CrazyCat,
Wij hebben ook vers overwogen ivm. gevoeligheid van onze Ragdoll.
Nu staat ze op Pro Plan Delicate en doet het goed.
Maar hoe zit het met de vorming van tandsteen, gaat dat niet vele malen sneller door het verse vlees. Of voer je ook veel bot ernaast?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:53

Zit ook bot in marije :j
En het vlees 'plakt' ook niet zoals het blikvoer en natte brokjes dat doen.

edit: Oehhh....die van de vorige blz was onder de gordel trouwens ;) :+
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 21-07-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:55

Paintlinger schreef:
Zit ook bot in marije :j
En het vlees 'plakt' ook niet zoals het blikvoer en natte brokjes dat doen.

Ja okay het vlees is natuurlijk taaier dan blikvoer etc.
Maarja versvlees is dat Rodi of Prins of dan echt richting het Barfen en richting karkassen, eendagkuikens (ze gaat er mee spelen, ook als we ze uit elkaar trekken) etc.?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:57

Vlees geeft van nature minder tandplak dan de ingredienten van brok. Voor het ideale zou je inderdaad af en toe wat knaagwerk kunnen voeren naast het 'gehakt' maar dat hoeft niet per sé bot te zijn. Ook een gewoon kipfileetje reinigt de tandjes en het tandvlees goed!

Overigens hebben praktisch alle broketers gewoon gebitsproblemen hoor, dus ik snap uberhaupt vaak de vraagstelling hierover betreffende vleeseters niet?
Laatst bijgewerkt door Chubby op 21-07-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:58

Meer in de richting van Barf en Carnibest :j

Als mijn hond er mee om kon ga (qua karakter) kreeg hij het ook.....maar helaas wordt hij er nogal hebberig van.... :\

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:01

Als we het huis uit zijn wil ik de hond(en) ook op vers (smuldier) of helemaal barfen hebben. Maarja vergt wel wat consequentie en training van jezelf. Spul op tijd ontdooien etc. En een grote vriezer ;)

Nu krijgt Manga zo af en toe een eendagskuiken, maar verder alleen brok.
Diva weet dus niet wat ze met zo'n kuiken aanmoet. Heel speelde ze ermee. Toen in 3 stukken gaat ze er alsnog mee spelen. Beetje sap likken maar meer niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:07

Ik heb hier een ex-boerderij kat die op haar 12e ineens binnen kwam wonen. Toen ik haar een eendagskuiken voor hield sprong ze een meter recht de lucht in... alsof er in de wei kuipjes paté voor mevrouw stonden :roll:

De kittens die dit jaar hier zijn geboren hebben al heel vroeg Carnibest en eendagskuikens meegekregen, die vinden het heerlijk, maar er zijn hier een paar katten bij die hun neus er voor optrekken.

En wees blij dat je meubels oud zijn TS :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:16

Wij geven de "Haaks Barf" kip en daar zitten dus ook grof gemalen kippen nekken in.
Daar zitten echt stukken in waar ze op moeten kauwen hoor. Ze eten daarnaast bij ons ook nog orijen brokjes.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:18

Ik zag katten voer van Applaws met 80% vlees (ook het natvoer bevat zeer veel vlees) iemand hier ervaring mee? De prijs valt enorm mee en ik vind het het proberen waard :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:21

Klinkt in ieder geval goed Letizia :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:27

Geen ervaring mee Letizia, maar klinkt inderdaad niet verkeerd! Greenheart schijnt ook goed te zijn, maar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:21

*\o/* Vandaag lekker spulletjes gekocht hihi
Mooie ruime kattenbak, reismandje en 2 speeltjes. Mandje zagen we geen leuke van dus die gaan we bij zooplus bestellen, net als de krabpaal. Jammer dat je voor een beetje paal al meteen 80 euro betaald, mja met maar 1 kat heb je natuurlijk ook niet zo'n grote paal nodig (maar k vind ze zooo leuk :P ).
'T liefst zou k vandaag nog een kat halen mja asiel is niet open vandaag (woensdag = dierenartscontrole dag) en we moeten eerst op vakantie.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:21

Dat Applaws lijkt zo te zien erg op feline porta. Daar haalde ik nog wel eens een tray van als we naar een kattenshow waren.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kken/28483

Krabpaal van goede kwaliteit kost wat centen. Wij hebben er eentje van 250 euro en die is niet eens zo groot. Maar hij is inmiddels wel bijna 4 jaar oud en nog steeds stevig en keurig. De gemiddelde dierenwinkel krabpaal overleeft hier niet lang.
Wij hebben er eentje van een duitse shop (ook op een show gekocht) http://www.katzen-deko.de/0000009a5c0f6941a/index.php

Maar dat is natuurlijk wel erg luxe allemaal, voor de kat is het belangrijkste dat ie helemaal uitgestrekt kan krabben. Een lekkere hoge enkele sisalpaal zijn ze al blij mee.