Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:41

kimmie261 schreef:
die van mij vreten hier regelmatig een konijn op,die ze vangen in de wei,die gaat er met huid en haar in,denk je nu echt dat ik de dag erna botjes in strond ga zoeken???

dacht het niet...

Er zegt hier toch ook niemand dat dat nodig zou zijn? Mijn honden doen dat ook wel eens en daar maak ik me ook niet druk om aangezien ze niet na het vangen van dat konijn de bbq aansteken om het beestje daar eerst op te roosteren. Een vers gevangen konijn bevat dus rauw bot dat prima geschikt is voor een hond. Sterker nog, ik heb hier gewoon konijnkarkas in de vriezer zitten met als doel dit te voeren aan de honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:45

nou,waarom zou je dan wel een hondendrol ontleden als ze 1,let wel 1 sparerib botje hebben gegeten,is dat niet een heel klein beetje overdreven dan???

die dingen kauwen ze wel stuk hoor,gaan echt niet heel naar binnen :n

heeft zo'n hond nu een bak vol spareribbotjes opgegeten dan oke,dan zou ik ook mijn honden in de gaten houden,maar echt niet als ze 1 of een paar botjes ophebben... :n

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:52

kimmie261 schreef:
Rauwe botten met vlees bevatten bijna alles voedingsstoffen die een hond nodig heeft en het vormt dan ook de basis van de BARFmethode van voeren.

· In de botten zit voldoende kalk plus andere mineralen en vitamines die nodig zijn voor een goede opname en het vlees bevat eiwitten van een goede kwaliteit.
. In de botten zitten bijna alle aminozuren die het eiwitpatroon compleet maken behalve methionine, maar dit zit in het vlees dat bij de botten hoort.
. Rauwe botten met vlees bevatten vetten die rijk zijn aan essentiële vetzuren, vooral kip en varken.
· Ook de in vet oplosbare vitamines A, D en E zijn ruimschoots aanwezig, behalve in varken dat geen vit A bevat.
· Beendermerg is een goede voeding voor de bloedaanmaak en de weerstand.

dáárom zijn botten helemaal niet slecht!het is zelfs heel goed voor honden,en ja,dat risico neem ik dan,dat klopt,dan maar zo af en toe een bot....het zijn hier carnivoren,grote honden,en als het goed voor ze is,dan krijgen ze af en toe een bot :j

heerlijk vinden ze het...

Maar dit verhaal gaat over rauwe botten. Een bot dat verhit is geweest verandert van structuur waardoor het harder wordt en gemakkelijker splintert. Daarbij gaan de nutige voedingsstoffen geheel of gedeeltelijk verloren of worden moeilijker opneembaar. Een verhit bot voegt dus niks toe aan de voeding van je hond. Een rauw bot, mits geschikt voor de hond, wel. En dan nog zou ik mensen die hun hond een rauw bot willen geven en die nog niet bekend zijn met de barf- of nrv-methode met klem aanraden om zich eerst te verdiepen in de materie zodat ze heel goed weten welke botten veilig gegeven kunnen worden!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:55

kimmie261 schreef:
nou,waarom zou je dan wel een hondendrol ontleden als ze 1,let wel 1 sparerib botje hebben gegeten,is dat niet een heel klein beetje overdreven dan???

die dingen kauwen ze wel stuk hoor,gaan echt niet heel naar binnen :n

heeft zo'n hond nu een bak vol spareribbotjes opgegeten dan oke,dan zou ik ook mijn honden in de gaten houden,maar echt niet als ze 1 of een paar botjes ophebben... :n

Dat heb ik ook nergens beweerd. Ik denk dat 1 spareribbotje inderdaad een dusdanig klein risico oplevert dat de kans zeer groot is dat de hond er niets aan zal overhouden. Ik reageer in dit topic alleen op het feit dat er hier mensen zijn die hun honden bewust iets laten eten waarvan bekend is dat het risico's met zich mee brengt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:57

Dames, even rustig aan!

Ik inspecteer alleen zijn poep op evt. bloed. Maar dit is nog niet voorgekomen. Verder doet het beest het nog prima.

Het was inderdaad 1 botje, met veel vlees eraan (ik kluif niet zo heel erg best af whaha).
Verder gaat het hier wel om een wat kleinere hond dan kimmie261 op d'r erf heeft.
Ok, het is geen chihuahua. Grootte ongeveer westie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:58

het hele leven brengt risico's met zich mee........

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:01

KiWiKo schreef:
jouw hond is waarschijnlijk ook geen boerderijhond :)

de boer waar ik vroeger bij woonde had zo een asbakkie........ dier is nooit ontwormd, nooit geent, at met de pot mee als hij uberhaupt al wat kreeg anderd moest hij zijn kostje maar bij elkaar scharrelen op de boerderie........

ding is.......... zit je??? 23 jaar oud geworden :)

op zn 21ste durfde de dierenarts nog een operatie aan......... om wat gezwellen weg te halen.........

en geloof me, die hond heeft heel wat meer risico gelopen dan menig stadshond :) maar die kunnen daar tegen :)

Mijn honden zijn wel boerderijhonden. Maar dat neemt niet weg dat ik om die beesten geef en ze zo goed mogelijk probeer te verzorgen. Ik accepteer dat het leven risico's met zich meebrengt. Zowel voor mij als voor mijn dieren. Maar dat betekent nog niet dat ik risico's ga nemen die onnodig zijn. Mijn honden worden niet standaard ontwormd of ingeënt, maar alleen als daar reden toe is en ze krijgen prima voedsel, dat ze met smaak opeten. Een verhit bot voegt niks toe aan hun gezondheid en ook niet aan hun levensgeluk aangezien ze van mij genoeg te kauwen krijgen dat veel beter geschikt is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:06

ik vind persoonlijk dat ik zelf heel veel om mijn honden geef..en doe op mijn manier mijn honden op zijn best verzorgen,daar hoort iedere dag vers vlees bij,en ze krijgen verder genoeg kluiven die speciaal voor honden zijn...

en heel soms een sparerib botje,of zo af en toe een rauw bot,of een lap pens,wat ik kan vinden en lekker voor ze vind krijgen ze...

en nee dat sparerib botje heeft geen toegevoegde waarde,buiten dat ze het lekker vinden,en ach..ze mogen hier ook dingen eten die ze lekker vinden.. :)

overigens heb ik dat stukje over rauwe botten neergezet omdat er beweerd werd,dat rauwe botten niet goed zouden zijn voor honden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:08

ik heb in dit topic geleerd dat verhit bot een nono is........... mijn honden hebben nooit botten gehad......... maar toch ga ik ze naar aanleiding van dit topic zo nu en dan botten geven......

en boerderijhonden hoeven nog niet van een boer te zijn :) :)

Kimmie is een boer (no offence :D ) en die denkt ook in kwaliteit van leven....... en de kwaliteit van leven hangt niet af van wel of niet risico's nemen maar van de waarde die je jouw dier kan geven.......

Alane

Re: Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:29

en de hond van mijn nicht is overleden na het eten van een rauwe kippenpoot, nadat er een splintern zijn darm geperforeerd heeft en hij dus buikvliesontsteking heeft opgelopen...

Mijn buurman, op de boerderij, heeft een hond die alles vreet wat er enigszins eetbaar uitziet (en daar heb je af en toe veel fantasie voor nodig om te achterhalen wat het ooit geweest is) is een mega reus van hond, mankeerd nooit iets, behalve dat ie af en toe ranzig rufties laat...
En vreet van gebakken spareribs tot aan rauwe everzwijn botten, en van gebraden kip tot halfvergane hazen...
de honden van de buren halen respectable leeftijden, als ze tenminste niet onder een auto rennen... en Oma van ruim 80 heeft altijd honden gefokt, en vind het maar stadsdom dat we hondevoer voeren :D
(ze snapt ook niet waarom we katten in huis hebben)

ts: lijkt erop dat je hond een lekker maaltje heeft gehad... denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken over eventuele schadelijke gevolgen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:32

hihi mijn honden ook........... soms dan kom ik thuis na een dag werken.......... en dan ligt mijn vuilnisbak overal en nergens in huis............ en dan weet ik echt niet wat ze allemaal op hebben gegeten......

die lab van mij die heeft met sinterklaas een hele chocoladeletter op gegeten........... schijnt uiterst giftig te zijn........... maar het ding dartelt nog steeds vrolijk rond ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:46

oud en nieuw... ik kom thuis en denk dat manlief de oliebollen netjes hondvrij heeft weggezet... tot ik hondlief zie... formaat zwanger van olifantentweeling.... de hond heeft een hoop lol gehad... en wij konden onze lol ook op...
en die hond was ook dol op chocolade... heb ene keer zo'n helemooie kat in een mandje van chocolade gehad, bijna 1 kilo chocolade.. is glad opgegeten...
Tja onze honden stelen als de raven, vreten als wolven en zijn net opraapwagens :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:48

hihihi die lab van mij ook.......... echt als die gegeten heeft dan is het net of er een tuitje aanzit met een kabouter die hem volblaast.......... vreselijk :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:53

KiWiKo schreef:
ik heb in dit topic geleerd dat verhit bot een nono is........... mijn honden hebben nooit botten gehad......... maar toch ga ik ze naar aanleiding van dit topic zo nu en dan botten geven......

Oh, dit kan prima hoor ;) Ik zou gewoon beginnen met (onverhitte :P) kippenbotjes. Kippennekken zijn vooral goede beginnersbotten, het gaat erom dat ze de tijd nemen voor de botten en ze goed kauwen.

Kimmie: dat konijn wat ze af en toe vangen is niks mis mee :) Rauwe konijn, kan hartstikke goed :) Is dus geen probleem, maar spareribs zijn wat anders. Sowieso zijn dat runder of varkensribben, varkensvlees is sowieso niet goed en runderribben zijn voor oneveraren boteters behoorlijk hard. Tevens is het gewoonweg slecht als ze verhit zijn geweest. Dan kun je nog beter de spareribs voeren voor ze de BBQ op gaan :) Maar je hond moet wel bot LEREN eten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:02

:j rauwe spare ribs krijgen ze hier ook....vinden ze heerlijk,paar van die stukjes voor ik ze in de oven zet.

mijn honden krijgen al jaren botten,we haalden heel vroeger (zo'n 17 jaar geleden) van die koeienknieen bij de slager,daar zijn ze wel ff mee bezig :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:12

Ik dacht dat je ze gegrilled gaf kimmie :P Rauw kan prima! Tuurlijk zal het fout kunnen gaan, maar honden kunnen ook een brokje niet goed kauwen en erin stikken. Mensen kunnen ook stikken in een stuk taai vlees :P Wat dat betreft kan ALLES wel fout gaan. Ik hoop alleen dat mensen die risico's niet opzoeken door honden gegrilde botten te geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:17

ze krijgen ook wel gegerilde botjes,als wij de ribjes opeten,krijgen ze wel een gegerild ribje,niet dat het hele maaltijden zijn hoor,ze hoeven er niet op te overleven,maar 2 of 3 ribjes willen ze wel opeten,of versnipperen,tis meer doormidden bijten en uitspugen hier...

alleen krijgen ze geen kippebotjes,al moet ik zeggen dat mijn eerste rottweiler,een schooier 1ste klas was,die gooiede vuilnisbakken enz om,dus ik had altijd een tasje aan de kapstok hangen als vuilniszak,maar blijkbaar roken de kippebotjes te lekker,en had ze ook die tas van de muur af getrokken en een hele berg kippepootbotjes gegeten...

maar die vrat frituurvet,at kaarsen op,kilo's chocola gepikt en opgegeten..nooit wat ervan gekregen..

maar ja,fout kan het altijd gaan,met alles,inderdaad ze kunnen ook stikken in een kluifje/brokje/balletje....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 15:08

Ik denk dat als een hond vaker bot krijgt, het lichaam daar ook op inspeelt.

Onze hond heeft al moeite met gewone botten uit de dierenwinkel, hij weet gewoonweg niet hoe die moet kluiven.

Het laatste stukje van het bot hebben we hem zien knagen, en hij heeft met dit botje wel geleerd hoe ie het moet doen, dus ergens is er nog 1 pluspuntje.
We hebben expres niet het laatste stukje geprobeerd af te pakken, omdat ie anders misschien ging schrokken.

En stikken kunnen ze overal in. Onze hond is echt helemaal weg van stokken en ze uiteindelijk helemaal te mollen.
Als je ziet wat ie daarmee naar binnen krijgt, pff.
Vaak loopt ie als ene idioot dan te kokhalzen en hoesten, en dat is met een paar uurtjes weg.

Mijn bezorgdheid is nu helemaal weg, geen gestress meer haha.

En als iemand vaker botjes geeft, ook al weten ze dat het mis kan gaan, tja dat is ieder zijn eigen keuze.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:38

kimmie261 schreef:
maar die vrat frituurvet,at kaarsen op,kilo's chocola gepikt en opgegeten..nooit wat ervan gekregen..

maar ja,fout kan het altijd gaan,met alles,inderdaad ze kunnen ook stikken in een kluifje/brokje/balletje....

Die lab van mij vreet ook de kruizen uit broeken en onderbroeken :) ooit zelfs uit een rijbroek met leren zit een heel gat in gevroten.....

maar die eet ook echt ALLES....... inderdaad chocolade, is hij helemaal gek op..... moet ik echt niet 2 minuten laten liggen :)

en hij heeft echt nooit ergens last van.......... jaaaaa vetzucht :D :D :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:47

Nou, KiWiKo, dan weet ik nu zeker waar mijn lab-mix het van heeft. :D
Na chocolade, telefoonsnoeren en een pan tomatensoep was dr laatste stunt dat ze via de oven op het aanrecht was geklommen (!) om de restanten van de braadkip te veroveren. Die we al met opzet níet in de prullenbak hadden gegooid maar hoog hadden neergezet. Enige wat we terugvonden was de braadzak, onder de bank. En een schuldig kijkend hondje. :D :D
Ze heeft er niets aan overgehouden overigens. Wij wel: een traphekje voor de keuken. :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:51

laatst kwam ik onder de douche vandaan............stond meneer op de eettafel (via de stoel opgeklommen, jaaaaaaa hij heeft nog een verbazingwekkend probleemoplossend vermogen voor een mongooltje) ........... de suikerklonten op te eten........

echt!! :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:52

KiWiKo schreef:
laatst kwam ik onder de douche vandaan............stond meneer op de eettafel (via de stoel opgeklommen, jaaaaaaa hij heeft nog een verbazingwekkend probleemoplossend vermogen voor een mongooltje) ........... de suikerklonten op te eten........

echt!! :D

Whahahaha _O-

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:32

Even nog een kleine aanvulling:

vorame schreef:
Hier gaan alle honden dood aan een allang uit gegroeide ziekte in europa en hebben ze allemaal last van splinters. :)

Ik neem aan dat met de allang uitgeroeide ziekte Aujezsky wordt bedoeld? En dan klopt het dus niet dat die ziekte in heel Europa is uitgeroeid. In sommige lidstaten van de EU komt Aujeszky echt nog steeds voor.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:36

Oprtalj schreef:
Even nog een kleine aanvulling:

vorame schreef:
Hier gaan alle honden dood aan een allang uit gegroeide ziekte in europa en hebben ze allemaal last van splinters. :)

Ik neem aan dat met de allang uitgeroeide ziekte Aujezsky wordt bedoeld? En dan klopt het dus niet dat die ziekte in heel Europa is uitgeroeid. In sommige lidstaten van de EU komt Aujeszky echt nog steeds voor.

En daarom wordt er daar geent zodat de ziekte er niet meer is.
En hoeft er in Nederland niet meer geënt te worden omdat de ziekte hier weg is.
Daarom vind ik het hier elkaar angst aan praten over iets waar je zeer weinig kans op hebt dat je hond het krijgt.
En dat kom ik vaker tegenop bokt.
Angst aan praten voor dingen die heel-zelden-misschien-ooit-eens kunnen gebeuren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:42

Hoezo angst? geef je hond gewoon geen varkensvlees, het is nog hartstikke vet ook :P