Kittens op bokt te koop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:51

ikdoemaarwat schreef:
brainless: gratis is ok hoor.....dan kunnen mensen zelf zorg dragen voor entingen,sterilisatie ontworming chippen enz...(en geloof me dan ben je meer kwijt!) en weten ze tenminste 100% zeker dat het gedaan is :j

Steriliseren wordt alleen met kittens gedaan (je mag als zijj oud genoeg is naar de DA op hun kosten) maar oudere poezen worden niet meer op kosten van het asiel geholpen.
De kater van mijn opa was niet gecastreerd (zou nog moeten een x) zijn entingen waren nog niet compleet en het chippen kwam er ook nog bij.
Dus 85 E kater + castreren (45) + chippen (15) plus 2de enting (+/-18E (nog geen rekening van gehad)

Hij was wel ontwormt, dus als hij er 1 gratis had gehaald, had hij niet zoveel kosten gehad.

Dit vond mijn opa niet erg, maar veel mensen vinden dit "zonde" van het geld.
En kijken niet verder waar het geld voor is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:56

CrazyCat schreef:
Als een van mijn gefokte katten in het asiel komt lezen ze de chip uit. Als de eerste contactpersoon niet thuis geeft bellen ze de 2e en dat zijn wij. En dan is het diertje welkom om terug te komen en zoek ik weer een geschikt huisje.

En ja wij houden contact met kittenkopers. Elk jaar neem ik contact op om te horen hoe het gaat. Van vele krijg ik ook wel een aantal keer per jaar verslag en foto's doorgestuurd. Van alle mensen is er eentje die geen adreswijziging heeft gestuurd en die ik dus kwijt ben.
In dat geval kan het dier inderdaad herplaatst zijn, of overleden. Laatste verwacht ik niet, want dan komen mensen bij me terug vanwege de garantie.
Los daarvan kunnen mensen direct hun kat terug brengen als er iets is. Aangezien hier geen kosten aan verbonden zijn is dat interessanter dan kat naar het asiel brengen.
En ja dit is niet 100% waterdicht natuurlijk. Is allemaal overigens nog nooit voorgekomen, want we zijn zeer kritisch met het uitzoeken van toekomstige eigenaren. Dat kan ook met een wachtlijst.

nou petje af dan! :j
dan vind ik dat je het heel goed doet! en verantwoord bezig met HTK's fokken
pluim voor jou *\o/*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:57

Brainless schreef:
Steriliseren wordt alleen met kittens gedaan (je mag als zijj oud genoeg is naar de DA op hun kosten) maar oudere poezen worden niet meer op kosten van het asiel geholpen.
De kater van mijn opa was niet gecastreerd (zou nog moeten een x) zijn entingen waren nog niet compleet en het chippen kwam er ook nog bij.
Dus 85 E kater + castreren (45) + chippen (15) plus 2de enting (+/-18E (nog geen rekening van gehad)

Hij was wel ontwormt, dus als hij er 1 gratis had gehaald, had hij niet zoveel kosten gehad.

Dit vond mijn opa niet erg, maar veel mensen vinden dit "zonde" van het geld.
En kijken niet verder waar het geld voor is.

ok dat verschilt per asiel dan denk ik....bij het asiel hier worden alle dieren geholpen indien nodig voordat ze naar een nieuwe baas gaan
wat ik overigens heel goed van het asiel vind :j
voorkomen = beter dan genezen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:00

Yv_ schreef:
Volgens mij leg ik in mijn vorige bericht uit waarom ik je kortzichtig vind :? ?

Tegenargument? Waarom? Dit is toch geen reltopic? Als je zonodig wilt rellen, kun je dat met iemand anders doen, ik kan mijn tijd wel beter besteden...

ik rel niet hoor :n ,als je da vind moet je even op de temknop drukken ;)
ik ben hier gewoon netjes en geheel volgens de regels een discussie aan het voeren op een discussieforum :list: :j
als je daar niet tegen kan dan is het beter je buiten de discussie te houden :)*
en ja ik vraag een tegenargument...hoe kan ik anders een nette discussie voeren :?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:44

ikdoemaarwat schreef:
pluim voor jou *\o/*

Ik fok geen HTK's maar abessijnen. Als men op deze manier HTK's zou fokken zou ik er ook geen moeite mee hebben.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:49

heb je wel eens gezien hoeveel paarden en ponys er op bokt staan en elk jaar gefokt worden met of zonder papier terwijl er zoveel paarden ergens onverzorgt op een landje gekwakt staan daar hoor ik nou nooit iemand over!

ik moet trouwens even kwijt dat ik zoiezo nooit een raskat zou willen ik vind huis tuin en keuken katten (europees korthaar das ook een ras....) juist leuk dus ik vind het te makkelijk om te zeggen dat ze maar alleen met raskatten moeten fokken. ik weet dat er teveel katten zijn en dat het een probleem is maar vind het zo makkelijk om er mensen over af te vallen op deze manier...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:52

CrazyCat schreef:
ikdoemaarwat schreef:
pluim voor jou *\o/*

Ik fok geen HTK's maar abessijnen. Als men op deze manier HTK's zou fokken zou ik er ook geen moeite mee hebben.

ow haha dan heb ik het verkeerd begrepen :o
maargoed.....ongeacht het ras...na je uitleg vind ik dat je erg goed bezig bent! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:57

Yv_ schreef:
Ik heb afgelopen zaterdag mijn kitten opgehaald. Het is een X ragdoll, dus ja, een ongelukje. Ik heb er 150 euro voor betaald.
Ondanks dat het een ongelukje is, vind ik het geen raar bedrag. Ik weet hoe de kittens zijn opgegroeid, ik weet dat ze zijn ontwormd en ontvlooid etc. Ik kreeg zelfs nog speeltjes, voer, ontworming en ontvlooiingsmiddelen mee.
.

Zijn ze niet geent dan? Ik ben het wel met ikzoemaarwat eens, op deze manier houd je de broodfok in de hand, of je het nu horen wilt of niet.
De ouders zijn niet getest, dus vandaag of orgen zal je helaas de kans oplopen dat je een katje heb met nier of hartfalen, een fijn vooruitzicht??

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:02

ikdoemaarwat schreef:
Alikesflame schreef:
Ik ben toevallig heel blij met mijn huis tuin en keuken kat en ook met het nestje van haar.
Ik wil er geen uit het asiel, heb daar alleen maar narigheid mee gehad.

en jouw nestje.....houd je ze ook allemaal zelf? of geef je ze gratis weg?
en waarom heb je uberhaupt een nestje gefokt? waren er nog niet genoeg op de wereld dan? of was het puur eigen belang?

brainless: gratis is ok hoor.....dan kunnen mensen zelf zorg dragen voor entingen,sterilisatie ontworming chippen enz...(en geloof me dan ben je meer kwijt!) en weten ze tenminste 100% zeker dat het gedaan is :j

Omdat ik graag een nestje van deze kat wou! En ja ik heb hier de ruimte. En heb nog 1 aan mij broer gegeven want zijn kat was overleden.
(ze lopen nog bij de moeder tot 12 weken)

Zoals ik al zei haal ik ze niet meer uit het asiel, omdat ze dan 9 van de 10x toch nog ziek zijn of worden, en ook nog met raar gedrag. Ik wil gewoon een gezonde mooie en aanhankelijk kat. En die heb ik nu :D . De poes word nu ook gesteriliseerd.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:03

lijntje87 schreef:
Alikesflame schreef:
Ik ben toevallig heel blij met mijn huis tuin en keuken kat en ook met het nestje van haar.
Ik wil er geen uit het asiel, heb daar alleen maar narigheid mee gehad.

En wat heb je met de kittens gedaan?
En wat voor narigheid bedoel je dan?

Ik heb die kittens nog op 1 na. Mijn broer heeft die. Ze lopen nog bij de moeder kat.
De asiel katten werden ziek en nare gewoontes.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:17

ikdoemaarwat schreef:
ow haha dan heb ik het verkeerd begrepen :o
maargoed.....ongeacht het ras...na je uitleg vind ik dat je erg goed bezig bent! :D

Thanks. Op een andere manier zou ik het niet willen.
Gelukkig doen de meeste kattenfokkers die ik ken (en dat zijn er behoorlijk wat) het zo. Vandaar ook de hoge prijs voor een kitten (ik hou er in ieder geval niets aan over op deze manier en daar doen we het ook niet voor).

Het is dan treurig om te lezen dat een kruising ragdoll 150 euro moet kosten terwijl deze niet gechipped of geent is. Er is geen dekgeld betaald voor een kater, geen gezondheidstesten etc.
Dat is dus pure winst en dat maakt het lucratief. Gelukkig belanden die dan ook alweer iets minder vaak in het asiel, omdat ze toch gewilder zijn. En dan vooral ook nog met een ras als de ragdoll waar toch wel wat PKD en HCM (nier en hartklachten) voorkomen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:19

Ikzegmaarwat: Dan begrijp ik jouw smileys misschien niet of zet je de smileys wat ongepast neer...? Kan gebeuren, op mij komen bijna al je berichten nogal aanvallend over, vandaar.
De temknop gebruik ik overigens niet, denk dat de modjes zelf wel kunnen beslissen of iets wel of niet toelaatbaar is..

Chiqa, de moeder is wel getest, de vader niet. Ik kan jullie ook echt wel begrijpen, maar ik ben het er niet 100% mee eens. Gratis kittens kunnen ook ziektes bij zich hebben, katten uit het asiel ook.

Ik ben blij met mijn kleine Poohtje, en daar gaat het naar mijn idee om. Het is mijn kitten, het is mijn uitgegeven geld. Kunnen jullie niet slim van me vinden, maar het is en blijft mijn beslissing.
Ik zie in de ex-eigenaresse van haar géén broodfokker, het was ook een eenmalig nestje, waar alle 4 de kittens een goed tehuis hebben gekregen.

Nier en/of hartfalen hoeven ook niet altijd door fok te komen, maar kan ook door andere factoren komen. En ook de gratis kittens kunnen hiermee te kampen krijgen of hebben...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:19

Bij ons ras is net weer een nieuwe DNA test gekomen. Ik mag dus 4 katten gaan testen voor 160 dollar ex shipping costs.
Kan deze natuurlijk zo overslaan, want ik heb een eigen kater en niemand die dat controleert, maar zou mezelf nooit vergeven als ik een kitten fok met een afwijking die voorkomen had kunnen worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:23

Yv_ schreef:
Nier en/of hartfalen hoeven ook niet altijd door fok te komen, maar kan ook door andere factoren komen. En ook de gratis kittens kunnen hiermee te kampen krijgen of hebben...

Nee dat hoeft niet inderdaad. Maar dit soort argumenten vind ik dus struisvogelpolitiek.
Als je weet dat iets bij een ras vaak voorkomt en er is een test voor dan test je daar dus op.
Goede fokkers testen al meerdere generaties en daardoor heb je bepaalde garanties.

En misschien komt jouw kruising ragdoll van een liefhebber met een eenmalig nestje. Kan natuurlijk heel goed, maar zo noemen ze zichzelf wel allemaal. En natuurlijk ben je blij met je kitten en dat is je ook van harte gegund. Neemt niet weg dat er wellicht andere mensen ook denken door het kijken naar een ander dat het lucratief kan zijn om half raskatten te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:03

CrazyCat schreef:
Nee dat hoeft niet inderdaad. Maar dit soort argumenten vind ik dus struisvogelpolitiek.

Is het ook! Klasse voor de fokkers als jij die wel hun verantwoording kennen en een dier op de wereld kunnen zetten waar een geschiedenis van is, je verstoppen voor erfelijke aandoeningen als hart en nierfalen is niet meer van deze tijd.
Kijk er een willekeurig kattenforum op na, en je zult overal wel een stickey vinden over het hoe en wat bij hart en nierfalen en bij welk ras dit het meeste voorkomt.

Ik snap dus ook niet waarom mensen dit onnodige risico nog nemen.

Yv; jij heb €150 euro betaald voor een ongeent katje, wat was de leeftijd dat het diertje wegging bij de moeder?
En besef je nu, nadat je de verhalen over HCM en PKD leest je eigenlijk gigantisch opgelicht bent, en je eigenlijk het dubbele toe had moeten krijgen?
Soms is de waarheid hard, maar houd het dan wel bij jouzelf :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:05

Struisvogelpolitiek = je kop in het zand steken ;)
Niet specifiek jij hoor, maar dat vind ik gelden die dit soort argumenten gebruikt om aan te geven waarom iets niet zou hoeven.

Een gewoon kitten kan ook onder andere omstandigheden ziek worden dus hoef ik de mijne ook niet van getestte ouders te kopen. Oftewel. Mijn 10 jaar oude auto hoeft geen APK want een nieuwe auto kan ook stuk gaan.

Mars

Re: Kittens op bokt te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:40

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic reacties en een persoonlijke discussie uit het topic verwijderd. Ookal is dit een onderwerp dat veel reactie oproept, dan nog is het niet de bedoeling elkaar persoonlijk aan te vallen.
Bij deze het verzoek ontopic te posten en de persoonlijke posts vanaf nu achterwege te laten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:07

Vind het een moeilijk verhaal, heb er ook al eens eerder op gereageerd in de verscheidene kittentopics (oftewel, pretnestjestopics).

Ook ik fok raskatten, zoals het zou moeten, dus inclusief de testen, stambomen, shows, entingen, paspoorten, chips, noem maar op.

Echter begrijp ik heel goed het idee van de diverse eigenaren van katten dat een nestje zo leuk is en graag een nestje wil laten opgroeien. Dat het dan niet altijd, of meestal, gebeurd zoals je het graag ziet, komt vaak voort uit onwetendheid of uit geldnood.
Dat zou ik natuurlijk ook graag anders zien ;)

Zelf verwacht ik over ruim een week een slipnest (topic is te vinden op BB) van 1 van mijn dames. Mamapoes is opnieuw getest na dit slippertje en zal van de zomer ook nog worden getest op HCM/PKD. Ik wil haar nu de stress nog niet aandoen van deze test tijdens zwangerschap.
Maar waar ik dus wel moeite mee heb, is de prijs bepalen van de kittens. Bij voorkeur geef ik ze met het volledige pakket aan entingen + chip mee naar de nieuwe eigenaar, maar heb het idee dat niet iedereen bereid zal zijn om die complete kostprijs op zich te willen nemen. En ik hoef ook niet de hoofdprijs voor deze kittens, maar een beetje uit de kosten komen zou toch wel fijn zijn.

Anyway, als er nog kittens overblijven van dit nest, die niet meteen gereserveerd worden, adverteer ik ook graag op Bokt. Zie ze liever nog af en toe hier komen dan dat ik ze toch bijna helemaal uit het oog verlies.
Ik tracht ook wel om alle kittens te volgen maar het is me al duidelijk geworden dat dit soms compleet onmogelijk is....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:17

De mensen die ik ken die htk kittens hebben zijn erg begaan met deze kittens (vaak agrariërs). Al deze kittens krijgen al jaren een nieuw baasje. Dus ja ik vind dat deze mensen best een paar nestjes per jaar mogen krijgen.
In het verleden was ik van plan om een kat uit het asiel (bij Amivedi iets anders, ik geloof een opvang). Maar door de toestand, een kennismakingsgesprek, huisbezoek, controle na vier maanden heb ik toch maar gekozen voor een kitten van marktplaats waar wij nu erg blij mee zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:02

Brainless schreef:
@Ikdoemaarwat,
Maar 85 E is wel een bedrag waarvan mensen toch snel denken, dan haal ik wel een kitten bij ons op de hoek.
De oudste 2 hadden ook speciaal (=duurder) voer nodig.

Dus jij vind €85 euro veel geld, hoe moet ik mij dan voorstellen hoe jij je kat onderhoudt? IK bedoel met enten, sterriliseren eo. castreren, ontwormen en choppen, kom je volgen smijn berekeing toch wel een stuk hoger dan die €85 euro :D
Hoe moet ik me dat dan voor me zien als jij dit al een hoop geld vindt?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:03

Coby schreef:
De . Maar door de toestand, een kennismakingsgesprek, huisbezoek, controle na vier maanden heb ik toch maar gekozen voor een kitten van marktplaats waar wij nu erg blij mee zijn!

is die "toestand"dan zo erg ?
en juist met een kitten van marktplaats afhalen hou je de broodfok in stand
niet goed dus :n

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:07

ikdoemaarwat schreef:
Coby schreef:
De . Maar door de toestand, een kennismakingsgesprek, huisbezoek, controle na vier maanden heb ik toch maar gekozen voor een kitten van marktplaats waar wij nu erg blij mee zijn!

is die "toestand"dan zo erg ?
en juist met een kitten van marktplaats afhalen hou je de broodfok in stand
niet goed dus :n

Broodfok vind ik het overigens niet, de kittens werden gratis aangeboden en zijn dan inmiddels al ontwormt en tegen vlooien behandelt. Dat kost geld, geld verdienen doe je dan niet.
Die toestand vind ik wel erg. Ik heb geen zin in een kennismakingsgesprek, onbekende mensen in mijn huis (heb al genoeg inbrekers :D ) en een controle. Een kennismakingsgesprek kan overigens best goed zijn ivm impulsaankopen bedenk ik mij nu.
Ik heb overigens al geruime tijd katten dus dit was geen impulsaankoop.
Laatst bijgewerkt door Coby op 22-06-09 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:12

Het is inderdaad vaak zo dat mensen liever een gratis kitten halen dan een kitten wat geld kost ondanks dat de kitten al is ingeeint enz.
Op die manier zijn er veel mensen die daarom nestje na nestje zullen nemen omdat het zo leuk is en ze de kittens toch zo makkenlijk kwijtraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:15

Leonoor, ik ken jou verhaal toevallig en we hebben ook nog even gePBt waarom jij de kittens niet heb laten aboteren, en daar had je een heel goed argument voor.
Ik denk dat de meesten op bokt jou inmiddels wel kennen als iemand die het beste met haar katten voor heeft, en ze alle zorg zullen krijgen en de ouders getest.
Dat komt imo heel anders over dan een studentje, die een 9 maanden oud poesje laat dekken en verder geen enkele verantwoording kent op het vullen van de portemonaie na.
(Met name de opmerking 'ben ook maar een studente') is imo het toppunt van belist niet achter je verantwoording willen staan.
Lijtk mij dat je als kattenliefhebber het allerbeste voor heb met je poezenkind, en dat is niet een nestje laten komen terwijl ze nog een kleuter is ;(
Wat ik hoop is dat door dit sooert berichten de mensen aan het denken worden gezet, zoals ze mij ook ooit hebben kunnen bereiken.
Ik was ook altijd contra fokken en vond het allemaal maar opgeblazen waanzin.
Beweerde zelfs dat dieren uit een oops nest gezonder zouden zijn, ja wat blijkt nu dan heb je het over 20 jaar geleden.
Toen werd de dierenpopulatie niet geteisterd met levensbedreigende erfelijke aandoeningen als nier en hartfalen. En wat dacht je van blaasgruis en voedselallergie?

Je hoeft je ogen dr niet meer voor te sluiten, open een willekeurig kattenforum en deze onderwerpen zal je niet meer omheen komen helaas ;(

Waarom dan nog het risico nemen, een diertje nemen uit een oepsnest, alleen maar denkend aan je portemonaie (Omdat je geen zin heb om te dokken voor een duurder raskatje) Dus pure egoisme, en dan huilend met een paar weken of maanden een topic openen omdat ze ziek zijn...........

Echt hoor, ik hoop dat er ooit een dag komt dat deze mensen hun ogen uit hun hoofd schamen, of dat er een wet voor komt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:26

Coby schreef:
Broodfok vind ik het overigens niet, de kittens werden gratis aangeboden en zijn dan inmiddels al ontwormt en tegen vlooien behandelt. Dat kost geld, geld verdienen doe je dan niet.
Die toestand vind ik wel erg. Ik heb geen zin in een kennismakingsgesprek, onbekende mensen in mijn huis (heb al genoeg inbrekers :D ) en een controle. Een kennismakingsgesprek kan overigens best goed zijn ivm impulsaankopen bedenk ik mij nu.
Ik heb overigens al geruime tijd katten dus dit was geen impulsaankoop.

ok idd dan is het niet voor de broodfok geweest

waarschijnlijk zijn het mensen die pretnest na pretnest nemen.....ook zonde hoor
maargoed ik ben nog feller tegen mensen die geld durven te vragen...

ik vind het wel jammer te lezen dat er nog steeds mensen zijn die geen moeite willen steken in hun toekomstige huisdier die toch zo een 20 jaar zou kunnen meegaan
wat is een gesprekje van een half uur nou op 20 jaar?
tja en die controle....als je niks te verbergen hebt zou dat ook geen ramp moeten opleeren toch?

de fokkers van mijn honden zijn hier altijd welkom ! :j
(en ook daar heb ik zeker 1 x per half jaar contact mee)