melanie_h schreef:Heb het hele topic doorgelezen, mijn hemel wat een ophef over een jasje
totdat je hondje een keer gegrepen word door een andere hond doordat die jouw hond niet kon 'lezen'
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LimaMambo schreef:melanie_h schreef:Heb het hele topic doorgelezen, mijn hemel wat een ophef over een jasje
totdat je hondje een keer gegrepen word door een andere hond doordat die jouw hond niet kon 'lezen'
Klijntjuh schreef:Mijn honden hebben nog nooit hun rugharen opgezet. dat verschilt denk ik ook per ras..
En honden en andere baasjes lezen echt het gedrag van een hond niet aan de haren af! handig bij een Puli of poedel zeg
En de staart, oren, koppie, en zoiezo de houding veranderd echt niet van een jasje..
Rare 'smoes' dus
Klijntjuh schreef:Mijn honden hebben nog nooit hun rugharen opgezet. dat verschilt denk ik ook per ras..
En honden en andere baasjes lezen echt het gedrag van een hond niet aan de haren af! handig bij een Puli of poedel zeg
En de staart, oren, koppie, en zoiezo de houding veranderd echt niet van een jasje..
Rare 'smoes' dus
Citaat:Opwinding:
Borstelen (het overeind zetten van de haren op zijn rug en nek; een soort 'hanenkam')
Dit is een teken van opwinding, hetgeen zowel opwinding uit angst als opwinding van agressie of zelfs opwinding over een spelletje. Helaas gillen veel mensen als ze
dit zien “Pas op, hij is agressief!” Een vooroordeel dus.
Citaat:Bij een hond die gestraft wordt, net zoals bij mensen die verbaal of lichamelijk 'op hun donder hebben gekregen', stijgt het psychologische stressniveau dat ervoor zorgt dat de hond weer moeilijk kalm wordt. Ook kan straffen er voor zorgen dat de hond zijn stresssignalen verbergt (grommen, blaffen, uitvallen, borstelen) en dat kan tot gevolg hebben dat je een hond krijgt die niet meer waarschuwt maar ineens aanvalt.
Citaat:Denk bij agressie aan verstarren (een soort bevriezen van het hele lichaam), fixeren (gefocust staren naar een bepaald iets of iemand), borstelen (het opzetten van de rugharen), de oren naar voren of juist naar achteren, de staart omhoog of juist omlaag of zelfs tussen de poten, de lip optillen enzovoort, enzovoort.
Daisy01 schreef:Dit is dus idd wat ik bedoel. Dat ze buiten het borstelen om ook andere vormen van lichaamsstaal hebben.
Klijntjuh schreef:o, en let op! lichaamstaal ... oehhwww.. ookal hebben ze kleding aan