Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:43

fransje23 schreef:
lodo schreef:
Dat vers vlees slecht is, is natuurlijk onzin. Een kat eet van nature alleen vlees dat de kattenbrok fabrikanten hun voer vol stoppen met granen is juist minder goed en raar. We geven de paarden toch ook geen brok met vlees?

Jij bent duidelijk GEEN dierenarts en dus als je er niets van af weet, is het erg gevaarlijk dit soort uitspraken te doen !. GEEN ander dieet dan een blaasgruisdieet !. Jouw uitspraken kunnen leiden tot een dode kat, misschien dat je nu je eigen grenzen inziet ?.

Wie zegt dat ik er niets vanaf weet :)

Ik schrijf nergens dat TS geen dieetvoer moet geven maar vers vlees. Mijn opmerking is meer in het algemeen maar lezen is ook een vak.[/quote]

Vers vlees geven bij een blaasgruiskat kan zeker dodelijk zijn. Het gaat in dit topic om een blaasgruiskat dus.....

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:49

laura22 schreef:
x_Sannee:Hoe voel je eigenlijk dat zijn blaas klein of leeg is? Ik ben daar zelf nog niet achter.

Uh, tja dan had je eigelijk eerst moeten voelen als ie vol was. Dan voel je hem heel duidelijk. Toen Mickey verstopt zat was het net een tennisbal en hij moet tergrote van een flexibel pingpongballetje zijn.
Op deze foto van Mickey wijs ik de plek even aan waar de blaas ongeveer zit. En dan moet je een beetje in de buik knijpen zegmaar eigelijk voelen. En dan zit ie vrij ver om hoog.
Als je kat nog moeite met plassen heeft voel je al vrij snel een 'bal'
Afbeelding
Het rode "(" is de ronding van de achterpoot zo'n beetje en hij zit een beetje erachter.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:12

x_Sannee schreef:
laura22 schreef:
x_Sannee:Hoe voel je eigenlijk dat zijn blaas klein of leeg is? Ik ben daar zelf nog niet achter.

Uh, tja dan had je eigelijk eerst moeten voelen als ie vol was. Dan voel je hem heel duidelijk. Toen Mickey verstopt zat was het net een tennisbal en hij moet tergrote van een flexibel pingpongballetje zijn.
Op deze foto van Mickey wijs ik de plek even aan waar de blaas ongeveer zit. En dan moet je een beetje in de buik knijpen zegmaar eigelijk voelen. En dan zit ie vrij ver om hoog.
Als je kat nog moeite met plassen heeft voel je al vrij snel een 'bal'
Afbeelding
Het rode "(" is de ronding van de achterpoot zo'n beetje en hij zit een beetje erachter.

Mijn ervaring is dat maar weinig mensen een volle blaas kunnen voelen.
Laatst bijgewerkt door lodo op 02-06-09 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoen

Re: Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:14

Oh, ik kan 'm echt duidelijk voelen.
Maar dat komt ook wel omdat ik het OVERVOL heb gevoeld dus weet waar en wat ik moet voelen.

Toen Mickey zo verstopt zat voelde je de blaas al als je je vinger op z'n buik legte zo erg was het |(

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:50

lodo schreef:
Vers vlees geven bij een blaasgruiskat kan zeker dodelijk zijn. Het gaat in dit topic om een blaasgruiskat dus.....

Neem me niet kwalijk maar wat een onzin! Ik wil hier geen 'vers versus brok'-topic van maken maar wat jij zegt is echt gezwets.
Ik heb hier 2 gruiskatten rondlopen die op Carnibest staan en sindsdien nooit meer last hebben gehad van blaasontsteking. En heb ik het al over ettelijke jaren terwijl ze daarvoor regelmatig last hadden. Van gruisdieet worden trouwens veel katten al snel te dik dus daar moet je mee uitkijken en daar heb je met CB ook geen last van.
Geen idee waar jij je 'wijsheid' vandaan haalt maar wat je hier beweert slaat nergens op.
Zo, ik heb gesproken - oef :+

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:43

Mensen de discussie vers of niet vers is hier verder niet belangrijk, dat moet ieder voor zich weten de een doet het wel en de ander niet, waaronder ik ;)

x_Sanee bedankt voor de foto heb net gevoeld en naar mijn idee is hij aardig klein. Mooie kat trouwens
Goeroe ja heb speciale korrels van de da mee gekregen en die zitten nu in de bak hoor hem wel steeds graven er in maar als ik dan ga kijken zit er niks in :(
Ranna ik denk dat als ik er een lepel onder doe dat hij dan spontaan het op houdt zo van wat doe jij nou. haha

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:18

laura22 schreef:
Ranna ik denk dat als ik er een lepel onder doe dat hij dan spontaan het op houdt zo van wat doe jij nou. haha

:D Zit er dik in maar toch zijn er veel die het zo doen.
Mss het makkelijkst om hem in een ruimte te doen met gladde vloeren e.d. en toch die bak met nepkorrels. Doet hij het erin heb je mazzel, doet hij het er buiten kun je het makkelijk opzuigen.

Jammer dat je niet aan een bench kunt komen want dat is in mijn ogen de makkelijkste manier.

Succes, ik hoop dat je ventje snel helemaal is opgeknapt. Niets erger dan dat één van je dieren zich niet goed voelt. Ik word er zelf tenminste altijd heel onrustig van.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:41

laura22 schreef:
Mensen de discussie vers of niet vers is hier verder niet belangrijk, dat moet ieder voor zich weten de een doet het wel en de ander niet, waaronder ik ;)

x_Sanee bedankt voor de foto heb net gevoeld en naar mijn idee is hij aardig klein. Mooie kat trouwens
Goeroe ja heb speciale korrels van de da mee gekregen en die zitten nu in de bak hoor hem wel steeds graven er in maar als ik dan ga kijken zit er niks in :(

Fijn dat ie aardig klein is :)
Ik zou het goed in de gaten houden en als je merkt dat 'ie groter wordt proberen leeg te knijpen.
Haha en de kat is nu op zijn lelijkst :+ Naja z'n haar groeit weer een beetje aan maar hij is anders altijd een pluizebolletje :)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:43

Heb net de urine naar de da gebracht 'ja het is uiteindelijk toch gelukt' en hij heeft nu alleen nog maar een blaasontsteking en blaasgruis is helemaal weg *\o/* *\o/* Moet nog een week langer met de antibiotica door gaan en volgende week woensdag weer urine op vangen

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:44

laura22 schreef:
Heb net de urine naar de da gebracht 'ja het is uiteindelijk toch gelukt' en hij heeft nu alleen nog maar een blaasontsteking en blaasgruis is helemaal weg *\o/* *\o/* Moet nog een week langer met de antibiotica door gaan en volgende week woensdag weer urine op vangen

Heel fijn!! :)
Hou 'm wel goed in de gaten hoor, als hij door de blaasontsteking niet plast zit het zo weer verstopt.
Dat was bij die van ons ook zo, maar dit is al een goede stap vooruit!
Toch zou ik regelmatig ff de blaas voelen, ik doe het ook bij mijn kat. Zo weet je of het goed gaat of niet.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:46

ja hou hem zowiezo in de gaten en blijf dat ook doen mezelf kennende

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:47

Goed nieuws!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:09

Fijn! :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:55

Ah mooi zo. Nu de ontsteking nog.

Hoe heb je nu urine kunnen opvangen? Toch maar de lepel :D

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 04:19

ranna schreef:
lodo schreef:

Neem me niet kwalijk maar wat een onzin! Ik wil hier geen 'vers versus brok'-topic van maken maar wat jij zegt is echt gezwets.
Ik heb hier 2 gruiskatten rondlopen die op Carnibest staan en sindsdien nooit meer last hebben gehad van blaasontsteking. En heb ik het al over ettelijke jaren terwijl ze daarvoor regelmatig last hadden. Van gruisdieet worden trouwens veel katten al snel te dik dus daar moet je mee uitkijken en daar heb je met CB ook geen last van.
Geen idee waar jij je 'wijsheid' vandaan haalt maar wat je hier beweert slaat nergens op.
Zo, ik heb gesproken - oef :+

Ach ja , als dierenarts sta ik open voor barfen, dat zeker, sterker nog mijn honden eten vers. Ik houd erg nauwgezet de literatuur in de gaten en kan alleen maar concluderen uit valide uitgevoerde onderzoeken dat vers niet altijd het antwoord is op problemen, zoals bij gruis. Maar misschien ken ik de onderzoeken niet die jij weet ?. Daarbij wil ik ook echt bewijs zien dat de gruis op de echo van de blaas significant minder is geworden, enkel klinische symptomen en urine-onderzoek zijn voor mij geen bewijs. Ik kom vaak tegen dat de blaas vol gruis zit en een urine-onderzoek bijvoorbeeld negatief scoort voor gruis.
Daarbij toch nog even off-topic maar dan echt voor het laatst: helaas zijn onze katten niet "natuur" en puur kunstmatigeproducten van de mens, dus "zoals in het wild" etcetc. daar ben ik niet gevoelig voor.

Jouw katten is N=2 ook dat zegt mij niets.

oke, einde van mijn gezwets... :7

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:16

TS; fijn nieuws zeg!!

Lodo; ik ga helemaal met jou mee. Natuurlijk kan het goed gaan als je een gruiskat op ander voer zet (ik heb na 6 jaar mijn gruiskat ook op 'normale' brokken gezet), maar mijn Kiddy is overleden ondanks het dieetvoer. Ik ben toen ook heel duidelijk geinformeerd door de DA dat vers echt niet goed voor hem zou zijn. Nu zeg ik ook dat als het gruis terug komt bij mijn andere kater, hij direct op gaat voor penisamputatie, wil die hel niet nog een keer meemaken.

Ik heb overigens wel gestaan op foto's en echo's, wilde dat Kiddy binnenstebuiten werd gekeerd.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:41

@lodo, DA of niet, ik kijk naar de praktijk. Je zult best uitzonderingen hebben die de regel bevestigen en niet goed reageren op CB of een ander soort versvoeding maar dat wil niet zeggen dat dat standaard zo is.
Dat zul je moeten uitproberen als eigenaar zijnde. Laat mij dan de gelukkige zijn die katten heeft die er wél goed op reageren. Trouwens op een groot kattenforum zijn er legio positieve resultaten met vers gemeldt door de tijd heen maar dat terzijde.
Onze katten mogen dan geen 'wildlife' zijn dat neemt niet weg dat de kat nog altijd een vleeseter is en geen overmatig koolhydraten- en zetmeeleter.

Maar zoals al eerder gezegd is dit topic niet bedoelt als brok-versus-vers en dat ga ik er dan ook niet van maken.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:28

Ranna: nee niet de lepel hij had het op de vloer gedaan dus kon het aardig in een pipetje opzuigen haha
Het is alleen stom hij doet wel poepen op de bak en af en toe een plasje maar als hij denkt van ik moet nu plassen dan doet hij dat gewoon waar hij zit en loopt dan niet naar de bak, hoop echt dat hij dat wel weer gewoon gaat doen dit is echt onhandig.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:59

Fijn dat het al weer wat beter gaat!

Heb zelf 2 gruiskatten, 1 heeft het gelukkig maar 1x gehad, de ander helaas al 3x. (enige voordeel is dat ik direct symptonen herken dus snel bij d.a. zit) Er is mij wel opgevallen dat hij het nu meest in de winter heeft (wanneer ze binnen bleven) dus ik laat ze komende winter toch maar buiten, dan maar af en toe het raam open voor ze

overgens, staan ze niet op een gruisdieet, dan was ie er intussen niet meer geweest aangezien hij dat weigert te eten. voer nu brok van kenner

edit: de laatste x heb ik met mijn d.a. ook over penisamputatie gehad, wilde gewoon weten hoe en wat voor het arme ding. Maar mijn d.a. is er absoluut geen voorstander van. Zware operatie en vrij hoog percentage dat het niet haalt

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:31

ranna schreef:
laura22 schreef:

:D Zit er dik in maar toch zijn er veel die het zo doen.
Mss het makkelijkst om hem in een ruimte te doen met gladde vloeren e.d. en toch die bak met nepkorrels. Doet hij het erin heb je mazzel, doet hij het er buiten kun je het makkelijk opzuigen.

Jammer dat je niet aan een bench kunt komen want dat is in mijn ogen de makkelijkste manier.

Succes, ik hoop dat je ventje snel helemaal is opgeknapt. Niets erger dan dat één van je dieren zich niet goed voelt. Ik word er zelf tenminste altijd heel onrustig van.

eh, eh, daar kan ze héél makkelijk aankomen hoor. Vragen en halen, da's alles wat ze hoeft te doen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:17

Ja idd maar niet meer nodig, maar in iedergeval bedankt voor je aanbod Rosita.

Remy eet het gelukkig wel hij vind het volgens mij lekkerder als het gewone voer aangezien hij het snel op heeft

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:56

Van blaasgruisdieetbrokjes worden ze snel dik Laura, dat moet je mss een beetje in de gaten houden voordat je straks de hele onderste helft van je deuren als kattenluik moet gaan gebruiken :D

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:21

ranna schreef:
@lodo, DA of niet, ik kijk naar de praktijk. Je zult best uitzonderingen hebben die de regel bevestigen en niet goed reageren op CB of een ander soort versvoeding maar dat wil niet zeggen dat dat standaard zo is.
Dat zul je moeten uitproberen als eigenaar zijnde. Laat mij dan de gelukkige zijn die katten heeft die er wél goed op reageren. Trouwens op een groot kattenforum zijn er legio positieve resultaten met vers gemeldt door de tijd heen maar dat terzijde.
Onze katten mogen dan geen 'wildlife' zijn dat neemt niet weg dat de kat nog altijd een vleeseter is en geen overmatig koolhydraten- en zetmeeleter.

Maar zoals al eerder gezegd is dit topic niet bedoelt als brok-versus-vers en dat ga ik er dan ook niet van maken.

Hmmm, ik zie toch elke dag katten in levende lijve, eigenaren komen ze niet als plaatjes met tekst in theoretische boeken laten zien..het woord dierenartsenPRAKTIJK zegt genoeg lijkt mij, maar laat maar, antwoorden als "in de praktijk" worden altijd gegeven. Deze gaan echt niet op want juist het voedingsonderzoek vindt plaats in at random geselecteerde double blindonderzoeken, meer praktijk kun je niet krijgen...maar goed, ik wens TS alle succes :wave: en ook haar kat toe !. Nogmaals TS: gruisdieet, laat je niet van de wijs brengen door (waarschijnlijk erg goed bedoelde ) adviezen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:30

Ranna: gelukkig is het geen kat die aanleg heeft om dik te worden en hij krijgt 2 handjes per dag.

Voorlopig krijgt Remy gewoon wat de da voorschrijft zoals eerder gezegt blikvoer etc kan hij toch niet hebben.