Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:33

chiqa: dan gaat het feit dat je een prikband enemt omdat ze door een slipketting heenloopt toch niet helemaal op lijkt me... of liep ze met haar 16 weken al door een slipketting heen, lijkt me sterk? Lees nu dat je ook hebt gezegt dat een prikband als enige geen lichamelijke schade toebrengt? lijkt me sterk dat een slipketting wel lichamelijke schade toebrengt en een prikketting niet... maargoed, hoe heef thet zo ver kunnen komen dan dat je aan een prikketing moest als je hem al van pups af aan hebt :P ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:33

Paintlinger: Onze hond heeft zeker geen kronkel maar trekt toch. Ondanks serieuse training van al bijna twee jaar.

Dus nee niet alles is te trainen of af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:34

Wildgirl, heb je de ketting wle goed hangen, want heel veel mensen weten niet hoe om de ketting moet hangen.

Wildgirl schreef:
@chiqa, wat bedoel je precies met een prik ketting; zo ééntje met pennen eraan of een band met stroom erop?

Foto staat netjes in je topic :j

Wildgirl schreef:
In beide gevallen denk ik toch dat het aan je opvoeding heeft gelegen.

Kracht is iets erfelijks bepaald, doe je niet veel aan ;)

Paintlinger schreef:
Chiqa: Heb je dan ook een zin om het eruit te trainen?
Klinkt als gemakszucht......

Ach de beste stuurlui staan altijd aan wal he? En om antwoord te geven op je eerste vraag, ben er al druk mee bezig zoals je heb kunnen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:35

Is goed hoor paintlinger@ Pb mij maar want ik wil wel weten hoe erg jou hond dan was.

De mijne is heel erg, vooral met vechten. Ik heb op een gewone hondenschool gezeten en op staffordtraining en op een trainig speciaal voor honden die voor gevechten zijn gebruikt en niets helpt...( had overigens wel priveles en als alles goed ging kwam er 1 andere hond bij en dan ging het altijd mis. dus niet zeggen dat ik er niets aan heb gedaan)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:36

Met alle respect....maar weten jullie 100% dat jullie helemaal perfect trainen dan?

Ik bedoel het niet lelijk hoor....is een serieuze vraag...

Chiqa: je geeft zelf aan dat je een prikketting gebruikt voor je eigen gemak.....dan is het toch niet zo'n rare vraag...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:37

LADPR schreef:
Paintlinger: Onze hond heeft zeker geen kronkel maar trekt toch. Ondanks serieuse training van al bijna twee jaar.

Dus nee niet alles is te trainen of af te leren.

Ik weet niet of je dat zo stellig kunt zeggen ladpr, wellicht hebben jullie nog niet de juiste manier gevonden om het af te leren, zijn jullie niet consequent genoeg of sta je lager in rang.
In mijn (relatief korte :D ) leven ben ik nog maar 1 keer een hond tegengekomen die écht niet meer te helpen was en die bleek later ook een hersentumor te hebben.
Vaak is het de foute combinatie van trainer/baas hond of onkunde.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:39

Paintlinger wij hebben meerdere methodes geprobeerd en onder begeleiding getraind. Altijd consequent geweest en toch trekt hij.

Overigens vind ik dat ook heel logisch en heb er ook niet zo'n heel groot probleem meer mee gezien het na al die training in combi met een easy walker binnen de perken blijft.

Maar ik geloof werkelijk niet dat er een trainingsmanier is waarmee je zijn trekken helemaal af kan leren, tenminste niet op een waardige manier.

LADPR

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:40

Wildgirl ik weet zeker dat die dingen niet het geval zijn. Foute combi is het ook zeer zeker niet.

Misschien verkeerd ras/huis situatie maar dat is nou eenmaal zo gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:41

Paintlinger schreef:
Chiqa: je geeft zelf aan dat je een prikketting gebruikt voor je eigen gemak.....dan is het toch niet zo'n rare vraag...

Zucht. Ik heb al diverse malen gezegd dat ik geen slipketting wil omdat het schade kan aanbrengen op het strottenhoofd, is lezen dat zo moelijk? Jammer dat het dan verdraaid wordt.

Frances schreef:
chiqa: dan gaat het feit dat je een prikband enemt omdat ze door een slipketting heenloopt toch niet helemaal op lijkt me... of liep ze met haar 16 weken al door een slipketting heen, lijkt me sterk?

Nee met 16 weken trok ze nog niet, ook niet meer 8 maanden. Goh en toen ging ze ineens van 16 kilo naar een ruime 35 kilo, wat denk je nu zelf. Dan is er wel iets loos hoor ;)

Slipketting heb ik wel eens gebruikt, maar schrok van het effect, ze hing zichzelf er aan op en liep blauw aan.
Het trekken is sinds afgelopen dindagavond ineens verdwenen als sneeuw voor de zon, niets geen geheij meer, getrek, gewoon een heerijke hond zie naast mij loopt. :)

Ik heb voor de prikband gekozen omdat ik het erg belangrijk vindt dat ik nog jaen plezier heb van mijn hond.
Gek he? Dat slipkettingen op de meeste hondenscholen verboden zijn. Nou zo gek vind ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:42

Ik ben ook ALTIJD consequent geweest, met slipketting elke keer een rukje geven maar meneer liep maar door en brak de slipketting, hij brak werkelijk alles! Ook qua riemen, ik heb met gevlochten strotouwtjes gelopen, leren riemen, longeerlijnen, halstertouwen, kettingen, flexlijnen, waslijnen, dik touw, elastiek maar echt alles brak hij.

Ook met andere honden ben ik altijd consequent geweest, hij moet op mij letten en nergens anders op. zodra hij met andere honden in contact komt is het vechten geblazen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:43

@ chiqa, ik had de link niet gezien!
Natuurlijk heeft jouw hond meer kracht dan een teckeltje maar, het gaat erom hoe zij die kracht gebruikt toch?
Mijn hond heeft momenten dat hij, als ik zo je berichten in dit topic lees, precies hetzelfde doet als jouw hond alleen dan iets minder kracht heeft.
Op die momenten loopt hij compleet over mij heen en gebruikt zijn kracht tégen mij.
Dan kan ik er wel een prikketting om hangen maar de fout ligt bij mij, niet bij de hond.
Dat is imo dus niet eerlijk.
Hetzelfde geldt voor een ruiter die begint met dubbel gebroken trensje en eindgt met een pelham met ketting omdat hij anders zijn paard niet kan houden.
Dat is symptoombestrijding, niet preventief.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:44

Chiqa: ik verdraai niks......

Ik zeg het even anders: Je geeft zelfs aan 'een corrigerend hulpmiddel' te gebruiken voor je eigen gemak...omdat je anders over straat gesleurd wordt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:45

LADPR schreef:
Wildgirl ik weet zeker dat die dingen niet het geval zijn. Foute combi is het ook zeer zeker niet.

Misschien verkeerd ras/huis situatie maar dat is nou eenmaal zo gelopen.

Je hebt een beagle zie ik, dat zijn idd of héle makkelijke honden of héle moeilijke.
Hij is wel erg mooi overigens :o

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:47

Hij is een Foxhound hahaha. Hij is alleen erg klein gebleven door een hele slechte start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:50

Paintlinger schreef:
Chiqa: ik verdraai niks......

Ik zeg het even anders: Je geeft zelfs aan 'een corrigerend hulpmiddel' te gebruiken voor je eigen gemak...omdat je anders over straat gesleurd wordt.

LEZEN. Ik weiger een slipketting te gebruiken omdat ik haar strottenhoofd niet wil beschadigen.
NIets meer en niets minder.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:51

Misschien moet je schreeuwen, misschien lezen sommige mensen dan wel :o

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:51

Ik heb het ook helemaal niet over de slipketting......
Dat staat er toch ook niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:53

Paintlinger schreef:
Ik heb het ook helemaal niet over de slipketting......
Dat staat er toch ook niet....

Waar heb je het dan wel over ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:54

Oeh sorry ladpr :D
Mooi is hij iig wel zoals ik al zei, beagle of niet!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:00

Haha dank je, we zijn ook heel blij met hem!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:01

Chiqa: snap je het niet, of wil je het niet snappen...

Laat maar.....lees het nog een keer door....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:03

Nee ik snap het idd niet daarom stel ik toch die vraag? Wat bedoel je nu?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:08

Ik heb voor mijn hond ook een slipketting.Zeker toen ik hem net had was die slipketting erg fijn.

Als je een slipketting wil gaan gebruiken, laat je dan wel eerst goed informeren.Deze ketting kan namelijk ook ernstige schade tot gevolg hebben op den duur.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:09

heb ooit 1x een slipketting gebruikt in de les en mijn hond had helemaal een rode hals, dit terwijl het toch een groffe hond is...heb hem hierna nooit meer omgedaan, verschrikkelijk ding.
heb nu een gewonde halsband met aan de bovenkant een stuk ketting die hem iets strakker trekt als de hond trekt maar in de lessen heeft hij zoveel geleerd dat hij altijd braaf naast me loopt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:11

slipketting of halti werken goed en brengen geen schade toe, als ze maar op een goede manier gebruikt worden. Ik vindt dat je deze middelen niet moet gebruiken zonder instructie. een halti/gentle leader moet bijv. altijd met een jachtlijn gebruikt worden. ene kant van de lijn aan de band en de andere kant aan de halsband. ik kom eigenlijk alleen maar mensen tegen die maar 1 lijn direkt aan de halti vast hebben zitten. met als gevolg dat als een hond trekt, voortdurend z'n kop omgetrokken wordt. :( en dan hebben we het nog geen eens over de gevolgen als de hond plotseling wegschiet naar bijv. een andere hond en hierdoor een gigantische klap in z'n nek krijgt.

hetzelfde eigenlijk met een slipketting.zie regelmatig nog honden die "vliegles" krijgen of baasjes die rukjes gaan geven als ze trekken. het is NIET de bedoeling dat je hiermee corrigeerd en er rukken of rukjes gaat geven. DAAR krijg je juist slokdarmproblemen van en honden die een gespierde nek krijgen waar je U tegen zegt. het is de bedoeling dat de hond zichzelf hiermee corrigeerd. dus als de hond niet oplet of trekt dan moet het baasje onverwacht van richting veranderen. (zonder in de wending nog even een ruk te geven). als de hond niet mee gaat in de wending (doordat hij niet oplet) dan komt er vanzelf (eventjes) spanning op de slipketting en corrigeerd hij zichzelf.