koekdressuur bij trainen hond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:09

Ben net terug van mijn koekcurcus. Ik heb uitgelegd dat ik liever wat meer zwart wit wil trainen dus dat ik als ze niet op let ook wel eens een rukje aan de riem geef. Mag ik daar dus echt niet, nee ik moet haar dan lokken met een snoepje :+
Kan ik later ook wedstrijden gaan lopen zonder dat ik mij een kinoclub zit?

Paintlinger

Re: koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:10

Geen idee..... :n

Wat raar dat dat niet mag....het is toch jouw hond? :?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:12

Nikki__ schreef:
Oke.
ik hoef bij die van mij niks te zeggen. Scheelt een hoop onrust op het veld. Madam vind het raakvlak namelijk geweldig, omdat daar zo nu en dan nog eens een snoepje op verschijnt. Dus toch elke keer even kijken of er een snoepje ligt.

Dingo heeft alleen bij de wip de neiging om eraf te springen....verder ik ook niet in te grijpen....
Hij mist hem nog wel eens omdat hij de tunnel helemaal geweldig vind die daarna komt.....beetje over-enthousiast dus :))

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:17

@kohtje, waarom kijk je niet of er een andere hondenschool in de buurt is, als je er zo op tegen bent. Je hebt ook kans dat het nu alleen is omdat je met een pup traint ;).

@Paintlinger: Ah, zo'n tunnelfreak :P

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:19

Ja.....eigenlijk issie sowieso een 'freak'.....
Hij vind echt alles leuk......en is vreselijk hyper....maar wel in toom te houden als het moet :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:25

Nikki__ schreef:
@kohtje, waarom kijk je niet of er een andere hondenschool in de buurt is, als je er zo op tegen bent. Je hebt ook kans dat het nu alleen is omdat je met een pup traint ;).

@Paintlinger: Ah, zo'n tunnelfreak :P

Ik doe nu A curcus dus geen pup meer.
Kan nu niet meer overstappen maar ga zeker verder kijken.
Alleen eerst uitzoeken hoe het met wedstrijden zit.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:37

kohtje schreef:
Ben net terug van mijn koekcurcus. Ik heb uitgelegd dat ik liever wat meer zwart wit wil trainen dus dat ik als ze niet op let ook wel eens een rukje aan de riem geef. Mag ik daar dus echt niet, nee ik moet haar dan lokken met een snoepje :+

Ik vind zoiezo de hondenscholen met 'één heilige manier' niet echt juist. Vaak is dit echt van hond tot hond te bekijken... Ik heb zo bijvoorbeeld met onze jongste border de chance gehad dat het beestje echt alles zou doen om zijn baasje maar gelukkig te krijgen. Een hele hoop enthousiasme werkt dus super bij hem, leert geweldig snel. Met snoepjes moet ik bij hem niet aankomen, draait hij zijn hoofd van weg. Maar met de 'harde ouderwetse methode' zou ik ook niet moeten beginnen bij hem, dan heb ik binnen de maand een doodsbange hond... één keer mijn stem verheffen is nu al voldoende om hem bibberend met staart tussen zijn poten zien weg te kruipen.

Maar de hond van mijn tante, is dan weer totaal anders: mijn overenthousiasme brengt bij hem absoluut niets teweeg. Snoepjes daarentegen.... Onze oudste border is dan nog weer wat anders, hij is vooral groot (veel te groot en breed voor een 'normale' border, hij is makkelijk 65cm), sterk en dominant.. Eet graag, dus snoepjes marcheren wel. Maar af en toe had hij toch ook wel iets meer nodig dan 'een afleiding'.. Dat is een hond echt moet weten wie de baas is, en bij wat 'soft' gedoe nogal snel over je heen zou lopen.

Elk van deze honden hebben iets anders nodig, en juist daar moet een hondenschool op kunnen inspelen. Extreme dingen zijn bv bij onze hondenschool ook verboden (teletack, pinnenketting,.. maar ook het stampen of slaan van een hond wordt absoluut niet getolereerd), maar verder wordt er niemand verplicht om via een bepaalde manier te werken . In de laagste klassen wordt ook echt samen met de baasjes uitgezocht wat er voor welke hond het beste werkt: voor de ene is dat een heel strenge aanpak, voor de ander is dat enthousiasme, voor de ander is dat een koekje... Er wordt wel geprobeerd zo positief mogelijk te werken, dus vooral belonen om aan te leren, in plaats van vooral te straffen, maargoed, dat is heel algemeen he.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:05

Ik kan me op zich best voorstellen dat ze het bij je hondenschool niet op prijs stellen dat je aan de riem begint te rukken. Hangt er misschien ook vanaf hoe je het je trainer brengt. Bij onze hondenschool werd het ook niet op prijs gesteld, maar dat ging er meer om dat je als je te hard handig bent je je hond daar flink pijn mee kan doen. En ook schade aan kan richten, nou weet ik wel dat de meeste mensen niet zo hard trekken maar sommige mensen hangen hun hond bijna op bij een 'rukje' :roll: . En het zit wel om de nek van je hond en die nek kan kapot, denk nog wel makkelijker dan de meeste mensen denken. Dus als je als trainer slechte ervaringen hebt kan ik begrijpen dat je zegt niet in mijn les.

Ik vind het echter wel vreemd dat je geen speeltjes, stem, aai zou mogen gebruiken om je hond te belonen als hij gewoon niet reageerd op snoep. Zoiets moet je per hond bekijken. Bij onze behendigheids les was het trouwens zo op gebouwd dat je eerst leerde de hindernissen apart te nemen en ze dan ook apart te belonen. En daarna een steeds langer parkoer te doen waarbij de hond iedere keer pas aan het eind beloont werd. Dus zo vaak werd hij niet meer beloont aan het eind.dat ging op zich best snel per hindernis, behalve bij die van ons natuurlijk want die kreeg de eerste keer dat ze eroverheen sprong de stellage van de hindernis bijna op der kop dus het duurde heel langvoor ze normaal wilde springen }:0 , over hindernissen dan in het bos sprong ze overal overheen op comando.

Maar hoezo kan je niet meer van hondenschool wisselen, als je niet tevreden bent over de lessen, en het systeem niet werkt voor jou en je hond? misschien dat je de cursus al hebt betaald maar aangezien je aangeeft dat jij en je hond niet verder komen heeft het ook weinig zijn om de lessen wel te blijven volgen? (ik weet niet of er verschillende instructeurs zijn bij jou op de hondenschool anders misschien kan je bij een andere instructeur in de groep geplaats worden zit vaak ook binnen een school nog wel een beetje verschil in de methode en hoe heilig ze die aanhangen)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:30

Niks mis met de 'koekdressuur'..
En als jouw hond er geen interesse voor heeft, heeft ie blijkbaar geen honger. :D
Bij de hulphonden hebben wij een Lab zitten die buiten totaal niet op wil letten en niet geïnteresseerd is in voertjes. Prima, dan eet je maar niet totdat je dat wel weer hebt. :D
Lijkt misschien heel streng, maar hij kan genoeg krijgen, zolang ie er maar wat voor doet.
En bij hulphonden moet het wel op deze manier, ze komen straks bij iemand die lichamelijk waarschijnlijk niet in staat is de hond op een lichamelijke manier te corrigeren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:08

Heeft mijn hond dan helemaal nooit honger :?

Ik begrijp dat het bij hulphonden niet anders kan :j

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:23

Ten eerste, misschien is deze Lab dan toch niet geschikt als hulphond. Ten tweede, ging ik er altijd van uit dat een hulphond na plaatsing bij een hulpbehoevende al helemaal getrained is. Dan is correctie naar mijn idee ook nagenoeg niet meer nodig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:25

Daar heb je ook een punt Laika......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:51

honden zijn toch geen koekiemonsters? >;)

ik vind het zo'n maffe manier van trainen, moet je de hele tijd wat lekkers in je zak hebben
en hoe ga ik dat dan doen als ik met al mijn honden buiten loop, dat is toch geen doen

hier luisteren ze omdat de beloning van een lekkere knuffel al goed genoeg is

ik heb zelf 4 honden uit het asiel, waarvan 3 uit Spanje en die honden worden daar juist geleerd niks van eten te pakken als ze gebruikt worden voor de jacht
werken met voer werkt alleen maar stress in de hand bij hun

maar zolang als ik al honden heb beloon ik ze op stem en ze luisterden en luisteren allemaal prima
en ik heb al van alles gehad, van terrier, tot bouvier, van duitse dog tot poedeltje
nu 2 spaanse windhonden , waarvan de reu pas met 5 jaar bij ons kwam en jaren rillend in een asiel gezeten heeft
de spaanse mastin staat ook niet bekend om zijn luisterend vermogen maar Alma is hier nu vanaf november en ze luistert al heel redelijk
ze is nu 2 jaar en heeft de meeste van die tijd aan een ketting gelegen

ik wil dat de hond op mij gericht is en niet op de beloning, hij moet het doen om mij te plezieren en omdat hij graag aardig gevonden wil worden door mij(altijd handig om door de baas gewaardeerd te worden)
een slimme hond heeft ook zo door of je wat lekkers bij je hebt en wil die dan niet luisteren doet hij lekker zijn eigen zin
sta je daar in het bos, lekker dan..

ergens doe ik blijkbaar toch iets goed want al mijn honden kunnen los, ook in het bos
ze jagen niet
komen als ik roep
vreten mijn loslopende kuikens en kippen niet op
jagen niet achter de schapen en lammeren aan
blijven van het eten van ons af, ook als het op de salontafel staat, ook als ik naar buiten loop en de gedekte tafel vol staat met vlees en kaas
eten niet uit mijn pannen en pakken niets van het aanrecht

eerlijk gezegd vind ik deze dingen ook veel belangrijker dan of een hond kan zitten en afliggen
ik ken zoveel honden die op curcus keurig luisteren en vervolgens in het park achter de eenden aangaan en dan totaal niet luisteren
dan zegt het baasje" ja, maar dat is zijn instinct, daar kan ik niks aan doen" :roll:

en voor mijn gevoel hoef ik daar nauwlijks voor te trainen
1 of 2 keer een korrectie als ze hier net zijn is genoeg, want ik bepaal wat hier wel of niet mag en of ze me nu zien als leider van de groep of gewoon de baas van het huis maakt me dan zoveel niet uit

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:47

Nikki__ schreef:
Citaat:
Nee die is verkoekt op de training ;) ... Ik heb namelijk heel braaf naar hun instructies geluisterd... met een verpeste hond als resultaat :+

Jij zegt dat de hond niks meer deed zonder snoepje en zelfs sommige dingen niet eens meer at!
Dat is verwend. Én dat heb je wél zelf in de hand.

Valt me altijd op hoe makkelijk hondenscholen ed de schult krijgen als de hond niet zo reageert als dat de baas wil.
Een school helpt, maar de opvoeding doe je zelf ;).

@Yamcha; had al verwacht je hier een keer tegen te komen :D

Citaat:
waarbij de hond als ie iets pakt wat hij niet mag, het geruild krijgt voor een koekje (imo ben je dan de hond aan het belonen voor iets wat hij in de eerste plaats niet mag) of honden die agressie tonen, afleiden met een koekje (imo verkeerd belonen). Het respect van de hond is dan heel snel weg, vrees ik.

Hier wil ik toch nog even een opmerking op maken.
Als mijn hond iets pakt wat ze niet mag hebben (zoals een heerlijke rotte vis :+ ) Dan ruil ik met haar. Ik beloon haar niet voor het vangen van de vis, maar ik beloon haar wel voor het lossen. Snap je wat ik bedoel?
Ook met agressie ben ik het niet helemaal met je eens.
Als ik een hond zie waarvan ik wéét dat ze er niet mee op kan schieten lijd ik haar af. Dit kan zowel met de bal zijn, met het snoepje of met mijn stem. Sanne is dan zo op mij gerricht doordat ze weet dat er echt iets géweldigs komt, dat ze geen oog meer heeft voor de andere hond. Deze loopt vervolgens voorbij. Ik beloon haar daarna voor het perfecte opletten.

Zo kon zij geen agressief gedrag vertonen en kon ik haar niet straffen voor verkeerd gedrag.

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ze niks meer at? En mijn hond was niet vewend maar verpest omdat ze niet beter meer wist door die gekkigheid. Ook vind ik het erg kwalijk dat jij oordeelt over mijn manier van opvoeden. Ik zou zeggen kom eens langs... En opvoeding lijkt me wel wat anders als gehoorzaamheid is het niet? Als ze bij mij aan de bank gaan knagen denk maar niet dat ik ze beloon met een "koekje". Maargoed, verder bedoel ik het allemaal niet aanvallend hoor iedereen moet maar doen waar die zich goed bij voelt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:47

Citaat:
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ze niks meer at? En mijn hond was niet vewend maar verpest omdat ze niet beter meer wist door die gekkigheid. Ook vind ik het erg kwalijk dat jij oordeelt over mijn manier van opvoeden. Ik zou zeggen kom eens langs... En opvoeding lijkt me wel wat anders als gehoorzaamheid is het niet? Als ze bij mij aan de bank gaan knagen denk maar niet dat ik ze beloon met een "koekje". Maargoed, verder bedoel ik het allemaal niet aanvallend hoor iedereen moet maar doen waar die zich goed bij voelt.

Sorry, daarmee heb ik je met een andere bokker in de war gehaald. Mijn excuses.
Ik oordeel niet over je manier van opvoeden. Dat was in het algemeen.

Waarom denken niet koekjes mensen toch bijna altijd dat wij alles állen maar oplossen met koekjes?
Mijn hond kent ook nee hoor. Trouwens aangeleerd met snoepjes, maar oke. Als zij aan de bank knaagt weet ze ook dondersgoed dat ze het niet mag als ik vervolgens nee zeg.
Het is niet dat ik álles met snoepjes doe hoor! Alleen het trainen, dát wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:50

@ tantjeuh:Dat vind ik nu een goede hondenschool, het beste is toch om het per hond te bekijken :j
Ik vind dat je altijd zo positief mogelijk moet werken, ik heb alleen nogal wat moeite met de overdereven softheid van sommige mensen, een hond is geen kind, en ook bij een kind is het weleens goed om te zeggen dat sommige dingen gewoon niet mogen.

In de aanleerfase van iets vind ik een correctie meestal niet op zijn plaats, honden leren slecht als je ze straft, en bovendien kun je in de aanleerfase niet weten of ongehoorzaamheid werkelijk ongehoorzaamheid is of dat ze het niet snappen. Leren moet vooral heel leuk zijn. Ik leer dus veel aan met beloningen, met liefde, en met een heleboel geduld.......
Alleen beloon ik nooit met koek of snoep, ik maak het werk op zich leuk, ik prijs de hond de hemel in, ik aai en ik knuf. Mijn ervaring met herders is dan toch dat ze daar vrij wat meer voor doen als voor een snoepje.

Overigens vind ik de bewering dat honden de grootste opportunisten zijn die er bestaan, onzin.
Het is projectie ook nog, de méns is een opportunist. Een mens zal nooit iets doen wat niets oplevert, een hond is een dier dat wíl werken voor je, een hond vindt het echt leuk om jou een plezier te doen. Het probleem ligt bij de bazen die niet duidelijk zijn in wat gewenst en ongewenst gedrag is, maar wel koekies blijven geven op de verkeerde momenten. Dan maak je van de hond een opportunist, terwijl hij dat van nature niet is.

Nikki_ schreef:
Hier wil ik toch nog even een opmerking op maken.
Als mijn hond iets pakt wat ze niet mag hebben (zoals een heerlijke rotte vis ) Dan ruil ik met haar. Ik beloon haar niet voor het vangen van de vis, maar ik beloon haar wel voor het lossen. Snap je wat ik bedoel?

Snappen, ja, maar niet mee eens. In de ogen van de hond geef je haar iets omdat ze een rotte vis heeft. In haar ogen beloon je haar dus, voor het vangen van de vis.
Eerst afpakken, streng toespreken, dán wat geven wat wel mag, dan ben je veel duidelijker. NIet te lief willen zijn, dat snappen ze niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-09 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:53

@ spatter: dat heb ik nou ook, en ik heb werkelijk nooit koek bij me *\o/*
Wel altijd aaitjes en knuffels en lovende woorden, en daar heb ik altijd ruim voldoende van bij me :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:05

kohtje schreef:
Kan ik later ook wedstrijden gaan lopen zonder dat ik mij een kinoclub zit?

Idioot!
Ik heb het volgende advies: train daar lekker mee, maar beloon niet meer met brok. Als je de aanwijzing krijgt dat je een brokje er in moet doen....niet doen....
Ik heb voor mijn verhuizing ook op een club gelopen waarbij dit zo ging als bij jou, met mijn Leonberger. Ik heb stug mijn manier aangehouden. En op een gegeven moment kwam het examen en dan mag je geen brok er bij hebben. Guess what???? Mijn hond was de enige hond die nog gemotiveerd was om de oefeningen te doen op het examen, omdat zij de brokjes niet miste.
De instructie is daardoor na gaan denken en in de vervolgcursus werd het toch ook tegen anderen gezegd dat er niet altijd een brokje voor hoeft te komen.
Inmiddels ben ik verhuisd en bij de nieuwe club mag je belonen zoals je zelf wilt.

Vanuit mijn studie psychologie heb ik veel geleerd over operante conditionering. Dat wil zeggen dat je nieuwe dingen aanleert en de goede respons bekrachtigt met een beloning (even kort gezegd).
Skinner en Thorndike hebben onderzoek gedaan met dieren naar hoe je bepaald gedrag kunt aanleren (of afleren).
Hieruit blijkt dat constante beloning goed werkt....snel werkt...maar ook net zo snel weer uitdooft als de beloning uitblijft (zoals op het examen).
Bij interval beloning beklijft het nieuw aangeleerde langer, bij interval zijn de tussenpozen van de beloning steeds hetzelfde.
Bij pro-ratio beloning is vrijwel geen sprake van uitdoving van het nieuw aangeleerde. Dat wil namelijk zeggen dat het dier geen idee heeft wanneer de beloning komt, maar dat het wel weet DAT het kan komen.
Gokkasten werken ook op die manier en juist daarom lokken deze dingen verslaving uit....men wil het steeds toch nog een keertje proberen.
En de pro-ratio beloning pas ik in mijn training toe als ik iets nieuws aanleer.
Slechts heel af en toe komt er een brokje....maar de meeste keren komt er een "goed zo" en als de hond iets heel brilljants doet, komt haar balletje tevoorschijn, want dat vindt ze nog het allermooist.
Zo houd je het spannend voor de hond en blijft hij gemotiveerd.

Misschien kun je de instructie eventueel nog vertellen dat in de psychologie over leren allang is bewezen (door Skinner en Thorndike) dat constante beloning als resultaat heeft dat het nieuw geleerde het snelste uitdooft.....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 05-05-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:08

Nikki__ schreef:
Citaat:

Sorry, daarmee heb ik je met een andere bokker in de war gehaald. Mijn excuses.
Ik oordeel niet over je manier van opvoeden. Dat was in het algemeen.

Waarom denken niet koekjes mensen toch bijna altijd dat wij alles állen maar oplossen met koekjes?
Mijn hond kent ook nee hoor. Trouwens aangeleerd met snoepjes, maar oke. Als zij aan de bank knaagt weet ze ook dondersgoed dat ze het niet mag als ik vervolgens nee zeg.
Het is niet dat ik álles met snoepjes doe hoor! Alleen het trainen, dát wel
!

Dat komt doordat er hondenscholen zijn waarbij je alles....maar dan ook alles...op moet lossen met koekjes. Ook oudere honden die echt even een correctie nodig hebben....afleiden met een brokje en een poezelig stemmetje.... En er zijn mensen die geen ervaring hebben en het erg graag heel goed willen doen...en dan dus alles proberen op te lossen met een brokje. Ik kom ze bij wandelingen wel eens tegen. Is hun hond echt superongehoorzaam...staan ze maar te roepen met een brokje in de hand. Maar nooit eens een keertje "foei" roepen....
Natuurlijk is dat niet bij iedereen zo...het hangt van je eigen ervaring af en van de hondenschool....maar het komt dus wel voor!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:09

@ Yamcha, met het laatste ben ik het niet eens.
Mijn hond heeft geleerd (waarscheindelijk vroeger al) om alles wat ze vangt, vind, etc terug te brengen. Ik ga haar niet straffen voor het feit dat ze het heel terug brengt.
Ook beloon ik haar niet. Ik negeer de vangst, maar geef haar daarachteraan een commando, die zij opvolgt. Daarvoor krijgt ze een beloning, wat ook kan bestaan uit een braaf maar ook uit een snoepje!
Ik vind het voor haar al heel knap, dat terwijl ze zwerver geweest is, gevangen 'voedsel' terug komt brengen terwijl haar 'instinct' zegt; eten, want wie weet krijg je voorlopig niks meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:13

Kan me voorstellen dat je het zo oplost, als je hond een zwerver is geweest, maar toch zou ik zelf wel proberen dat gedrag echt af te leren.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:20

Aangezien ik erg fanatiek train met mijn jongste hond (Welsh Springer Spaniel reu van 2 jaar oud) heb ik even het hele topic gelezen. Erg interessant om al die verschillende meningen/ideeen is mee te krijgen!

Mijn kynologen club beoordeeld ook per hond de beste trainingsmethode. Voor het aanleren van de oefeningen wordt er fanatiek gebruik gemaakt van voertjes. Mijn hond is waanzinnig enthousiast en werkt graag met mij (ik geloof ook niet in het hele will-to-please verhaal). Lastig bij hem is dat hij ook waanzinnig snel is afgeleid en hij het lastig vind om zich voor langere tijd te moeten concentreren. Ik hou de oefeningen daarom kort en vooral leuk, 5x hetzelfde werkt voor hem gewoon niet. Hetzelfde geldt voor beloning, ik probeer het zo veel mogelijk af te wisselen, want ook op een beloning is hij snel uitgekeken. De ene keer werkt ie keihard voor voer, de volgende keer vind hij dat de moeite niet waard dus krijgt hij een knuffel oid. Voor mij werkt dit prima, voor de andere honden in mijn groep niet.. volgens mij moet je je trainingsmethode volledig afstemmen op de hond en waar jij zelf je prettig bij voelt.
Edit: wat het straffen betreft.. ik denk dat ook dit per hond verschilt. Als ik mijn hond goed op zijn donder geef zal hij niets meer voor mij doen, het is een beetje een softie :+ . Een rukje aan de riem of hem wat strenger toespreken werkt voor mij prima.

Dan nog even een vraag voor de mensen die zonder voer trainen, pure interesse:
Ik vind het erg handig om mijn hond in een bepaalde positie te krijgen met een voertje, zonder aan hem te moeten zitten. Hoe doen jullie dit als jullie zonder voer trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:24

Lichaamstaal.
En soms op zachte wijze even helpen :)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:25

Yamcha schreef:
Overigens vind ik de bewering dat honden de grootste opportunisten zijn die er bestaan, onzin.
Het is projectie ook nog, de méns is een opportunist. Een mens zal nooit iets doen wat niets oplevert, een hond is een dier dat wíl werken voor je, een hond vindt het echt leuk om jou een plezier te doen. Het probleem ligt bij de bazen die niet duidelijk zijn in wat gewenst en ongewenst gedrag is, maar wel koekies blijven geven op de verkeerde momenten. Dan maak je van de hond een opportunist, terwijl hij dat van nature niet is.

Waar baseer je dat op? Wie zegt dat jouw hond werkt omdat hij jou een plezier wil doen? En niet gewoon omdat hij het werk toevallig leuk vindt om te doen? Sorry, maar dit vind ik nu een duidelijk geval van projectie.
Niet elke hond is ook een werklustige herder. Dan wordt trainen dus een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:32

Volgens mij máken mensen van honden opportunisten door altijd te belonen met die brokjes......

Moet je ze voor de gein eens wegleten...... kijken hoe goed de hond dan luistert....... :D
En dan zeggen ze: zie je wel, een hond is een opportunist, hij wil er wel wat voor terug. Nou, dat heb je dan mooi zelf veroorzaakt.

Ik heb met meer honden gewerkt als alleen herders, en óf ik ben zeer aparte honden tegengekomen, óf ik ben in staat het werken zo leuk te maken, dat ze het zonder voedselbeloning ook gewoon doen.
Misschien doen ze het idd wel gewoon omdat ze mij leuk vinden en het werk ook. Of is dat ondenkbaar?