Casteren bij reuen: is het wel zo'n goed idee??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:32

Ja daar kan ik wel in meegaan.

Mijn Bouvier is ook gecastreerd, toen hij nog jong was (hij is inmiddels alweer een oude lobbes van 10). Toch is hij de baas in huis (na ons uiteraard) en heeft in zijn leventje ook nooit last gehad van opdringerige reuen. Die kregen echt de kans niet om naar tegen hem te doen, want dan waren ze bij hem echt aan het verkeerde adres.

Ook mijn jaarling zal volgend jaar geruind worden. Hij blijft waarschijnlijk bij ons en ik heb helemaal geen zin in hengsten bij huis. Dus ook bij hem gaat het zaakje er af, heb ik ook geen enkel probleem mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:39

Ook prostaat problemen hoeven niet altijd terug te komen. Mijn reu heeft op 2 jarige leeftijd een ernstig vergrote prostaat gehad. Hij joelde het uit en kon de ontlasting niet kwijt enz. Hij heeft toen een chemische castratie gehad omdat het niet anders kon. Hij heeft nooit geen probleem weer gehad hiermee.

Wel heeft last van voorhuid onsteking maar dat zal hij zeer waarschijnlijk oook hebben als hij gecastreerd zou worden aangezien hij altijd overal inzit te wroeten en het hele zakie dan onder de drek, modder enz. zit. Kan nooit bevordelijk zijn...... ;) Maar vertel hem dat..... :+

Over hengsten gesproken. Heb hier een shet hengst die hier is gekomen als dominant hengstengedrag, gevaarlijk met kinderen enz. Het heeft een beetje opvoeding gekost maar hij speelt met kleine kinderen, loopt in de tuin, loopt met onze 1 jarige merrie samen, als onze fokmerrie hengstig is, durft hij echt geen toon te zeggen en is gewoon een prima pony waar niks mis mee is. Hij is zelfverzekert geworden en weet waar hij aan toe is.

Anoniem

Re: Casteren bij reuen: is het wel zo'n goed idee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:40

Wilawander: als ik dat had geweten toen, had ik ook een chemische castratie gedaan......

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:42

Ik ben zelf nooit zo dol op chemische castraties. Zowiezo ga ik niet graag chemische zooi in mijn dieren laten spuiten.

Met paarden heb ik ook zoiets als je er toch niks mee doet (met het hengst zijn) waarom dan hengst laten. Bij ons in de buurt kan je zowiezo al nergens een hengst kwijt, omdat geen enkele stal ze wil hebben. Ik wilde graag mijn paard bij andere paarden hebben dus heb ik hem laten castreren, ook omdat hij irritant werd, maar ik denk dat ik hem toch nog best onder de duim had gehouden als hengst, maar ik had gewoon geen zin om met hem te gaan knokken.

Mensen kan je idd niet echt vergelijken met honden, zowiezo kunnen mannen, (de meeste dan) door middel van gewoon nadenken zichzelf in de hand houden. Zij hebben ook de hormonen in hun lijf, maar die kunnen ze in bedwang houden. Zowiezo hebben mensen sex voor de lol en gaat het met dieren vooral om de voortplanting. Ik ben echt tegen pleziernestjes. Als je wilt fokken doe dat dan verantwoord en om een goed ras in stand te houden ofzo, ik hou echt niet van dat vermeerderen. En die kans is gewoon veel groter als alles maar ongecastreerd en ongesteriliseerd rondloopt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:45

Ik hou ook niet van die chemische castratie's maar dat was de enige optie op dat moment. Daar kwam nog bij dat we toen in een sneeuwchaos zat en het hele dorp hier zonder stroom een week lang dus ook de DA en we konden door de sneeuw het huis niet uit en dan zit je met zo'n probleem. Was niet grappig

De dierenarts meende toen ook, als het terug komt castereren maar dat wilde ik eerst afwachten. Nu adviseert ze het ook door de voorhuidonsteking. Maar ik zie er het nut niet van aangezien het door de drek enz. komt waar hij altijd inzit. En nee, daar kan hij echt niks aan doen...... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:43

Je moet je hond ook altijd aan de lijn houden, Wilawander, en gewoon over de stoep lopen, 3 kwartier per dag.... mag niet ravotten, mag niet gek doen, mag niet graven, en vooral geen IPO, want dat is dierenmishandeling..... :+ plus dat ie dan teveel moet springen en misschien kweek je er wel agressie mee :oo

Jij doet het dus helemaal fout :j
Logisch hoor, dat Max voorhuidontsteking heeft :j

Zal je wel vertellen, als ik dat eerder had geweten (maar ja, toen Tibeau gecastreerd is bestond Max nog niet eens) was Tibeau nooit gecastreerd. Maar goed, dat noemt met veranderend inzicht, ik voel het als voortschijdend inzicht.....

@ Rockwitch: Ik begrijp jouw argumenten heel goed, vind ze ook heel redelijk, en toch ben ik het niet met je eens, geeft niet toch?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:51

toch doe ik het nog niet zo gek als baasje geloof ik.Over het algemeen krijg ik geen klachten. Zowel dan meldt hij zich hier wel........ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:52

Ben ik ook helemaal niet bang voor :D Max is assertief genoeg, en Xox ook wel :j

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:03

brasco heeft ook eerst chemische castratie gehad, omdat dat onmiddelijk effect heeft en omdat hij te ziek was om onder narcose te gaan. Maar wat later kwam de ontsteking al terug. chemische castratie is ook niet altijd zo effectief dus

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:05

Neuh Yamcha maakt niet uit, verschil moet er wezen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 01:02

Yamcha schreef:
Misschien moet de gemiddelde mens dan gewoon niet aan honden beginnen, een hond is nu eenmaal geen kat...... net als ik vind dat veel mensen ook niet aan paarden moeten beginnen.

En dan moet een heel stuk van de bevolking ook maar geen kinderen nemen...
Want een goede opvoeding krijgen vele kinderen ook niet.......
Dus toch maar ook die mannen gaan castreren... :Y)

Ondanks de vele voorstanders van het niet castreren ben ik toch blij dat er gelukkig vele mensen zijn die dat wel doen.
Het karakter wordt nu eenmaal vaak wel wat stabieler richting andere honden en lekkere luchtjes.
Ik vindt ook dat een onopgevoede complete reu na zijn castratie niet ineens het licht zal zien en braaf alles zal doen en goed luisterd.
De basis moet erin zitten anders merk je dat echt wel, maar vaak wordt een hond door zijn hormonen overmand en vergeet even wat het baasje wilt en dan licht het ook maar net aan wat voor ras het is (het staat nu eenmaal bekend dat sommige hondenrassen zelfs ondanks de beste opvoeding niet los kunnen vanwege hun jachtinstinct).

En niet iedereen (neem nu ook mezelf) heeft er zin in, of wenst het, een hond die constant onder apel is of aan de lijn moet blijven.
Als ik lekker in het bos wandeld moet mijn hond uiteraard wel luisteren (met of zonder een beloning in voer vorm) maar mag ook gewoon hond zijn.
Als ze je als baas accepteren en ze zijn opgevoed dan komen ze heus wel naar je toe maar ze moeten ook vrij genoeg zijn om van hun eigen fouten te leren.
(ben dan ook van mening dat een hond dat prima kan)

Ik hou mijn hart vast voor als er een grotere groep mensen van mening zijn dat een hengst vooral hengst moet blijven..
Komt niet goed.

En dan kan je inderdaad wel zeggen "zijn mensen die moeten maar niet aan honden/paarden beginnen" maar blijf erbij dat er dan ook genoeg mensen zijn die niet aan kinderen moeten beginnen....
Maarja das een andere discussie... 8-)

Als ik kijk naar Skylos dan vindt ik hem na zijn castratie wel degelijk positief veranderd wat betrefd zijn karakter.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:08

Mijn hond hoeft ook echt niet een hernia te krijgen omdat ze constant aan het volgen zijn ofzo. Als ik ze roep moeten ze komen, verder vind ik het niet zo heel erg belangrijk, want ze luisteren gewoon prima en doen geen vervelende dingen. Het zijn wel niet echt mijn eigen honden, maar ik heb ze wel opgevoed enzo. Het zijn honden uit Turkije dus die hebben een rugzakje vol mee genomen (zijn absoluut niet verkeerd in het gedrag) en als je teveel van ze vraagt sluiten ze zich af, dus zowiezo zijn ze niet zo makkelijk te trainen, maar goed ze hoeven niet te zitten en te liggen, want als we naar het strand gaan mogen ze zich lekker uitleven, als ik ze roep komen ze naar me toe en ze lopen ook absoluut niet weg. Er is er één niet gecastreerd, dat is een hele angstige reu en die wilden de eigenaren de trip naar de DA niet aandoen, omdat hij al zo getraumatiseerd is. Hij zou het nu wel aankunnen denk ik, maar ja hij gedraagd zich niet als volle reu. En het is bij hem ook niet aan mij om dat te beslissen want het is mijn hond niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:19

Ik heb nu 2 Labradors. 2 reuen. 1 gecastreerd en 1 eentje niet. Ik heb met ze gewerkt als Reddingshond in de sport. De ene reu met ballen was goed geconcentreerd en kon het werk goed aan. De ander kon zich slecht concentreren en was een erge mannetjesputter. Zijn castratie heeft hem geconcentreerder in het werk gemaakt en een prettigere hond in de omgang met andere reuen/teven: hij is niet meer zo geobsedeerd door teefjes en vechten met reuen.
In huis zijn het allebei al geweldige honden en dat zullen ze ook blijven met of zonder castratie.

Kortom ik kijk het karakter.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:35

Brasco is nu 2 weken geleden gecastreerd en nog niets anders dan voordelen!!
Brasco had altijd wat jeuk,roodheid,allergieen. Hij zat altijd overal te likken, waardoor hij altijd overal open lag!
Zijn kont lag regelmatig eens volledig open(heeft er zelf littekens aan overgehouden)
Hij had last van puisjes(krentenbaard,maar was allergisch van biergist,antibiotica hielp niet enz), en voorhuidontstekingen.

Wel raad eens?????? geen huidproblemen meer!
ALLES WEG, geen puistje meer te bekennen op zijn kin, nergens meer roodheid!!, zelf niet op de ergste plekken(tussen pootjes,kont,ellebogen) en dat likken is volledig gedaan!!

Ik ben echt heeeeel blij! nooit gedacht dat castratie ook die voordelen had. Belijkbaar moet het toch met hormonen te maken hebben gehad (logisch dat dus niets hielp, heb echt alles geprobeerd)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:44

Super Milly, dat is wel heel fijn dat het zo positief heeft uitgepakt. Toch goed dat je het hebt gedaan.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:02

ja inderdaad, want ik zag er echt tegenop. Vond het zo zielig om op 5jarige leeftijd(niet echt zo jong meer voor een duitse dog) en voor een echte macho als onze brasco nog te castreren.
ik was ook bang dat zijn karakter zou veranderen, maar daarvan nog niets gemerkt tot nu toe.
Hij voelt zich net gelukkiger zonder al zijn kwaaltjes

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:14

Nee idd, maar wel fijn dat je nou niet meer met medicijnen hoeft te klooien en dat het dus gewoon duidelijk hormonaal was.