Yamcha schreef:Misschien moet de gemiddelde mens dan gewoon niet aan honden beginnen, een hond is nu eenmaal geen kat...... net als ik vind dat veel mensen ook niet aan paarden moeten beginnen.
En dan moet een heel stuk van de bevolking ook maar geen kinderen nemen...
Want een goede opvoeding krijgen vele kinderen ook niet.......
Dus toch maar ook die mannen gaan castreren...
Ondanks de vele voorstanders van het niet castreren ben ik toch blij dat er gelukkig vele mensen zijn die dat wel doen.
Het karakter wordt nu eenmaal vaak wel wat stabieler richting andere honden en lekkere luchtjes.
Ik vindt ook dat een onopgevoede complete reu na zijn castratie niet ineens het licht zal zien en braaf alles zal doen en goed luisterd.
De basis moet erin zitten anders merk je dat echt wel, maar vaak wordt een hond door zijn hormonen overmand en vergeet even wat het baasje wilt en dan licht het ook maar net aan wat voor ras het is (het staat nu eenmaal bekend dat sommige hondenrassen zelfs ondanks de beste opvoeding niet los kunnen vanwege hun jachtinstinct).
En niet iedereen (neem nu ook mezelf) heeft er zin in, of wenst het, een hond die constant onder apel is of aan de lijn moet blijven.
Als ik lekker in het bos wandeld moet mijn hond uiteraard wel luisteren (met of zonder een beloning in voer vorm) maar mag ook gewoon hond zijn.
Als ze je als baas accepteren en ze zijn opgevoed dan komen ze heus wel naar je toe maar ze moeten ook vrij genoeg zijn om van hun eigen fouten te leren.
(ben dan ook van mening dat een hond dat prima kan)
Ik hou mijn hart vast voor als er een grotere groep mensen van mening zijn dat een hengst vooral hengst moet blijven..
Komt niet goed.
En dan kan je inderdaad wel zeggen "zijn mensen die moeten maar niet aan honden/paarden beginnen" maar blijf erbij dat er dan ook genoeg mensen zijn die niet aan kinderen moeten beginnen....
Maarja das een andere discussie...
Als ik kijk naar Skylos dan vindt ik hem na zijn castratie wel degelijk positief veranderd wat betrefd zijn karakter.