Hond krijgt te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hond krijgt te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:58

Was dat maar zo'n feest helaas worden hier veel honden los gelaten die niet onder apel staan en dat zijn ook nog vaak geen lieve hondjes. Heb al ene keer een bijtende kleine hond van mijn hond af moeten schoppen en de eigenaar deed niet eens de moeite om zijn hond terug te roepen. Dat soort dingen bedoel ik met narigheid met loslopende honden.

Verder is onze hond niks toleranter zonder riem dan aan de riem.

Als je het ras kent dan weet je ook dat het geen huishonden zijn. Die van ons is dan ook een herplaatser en zo in huiselijke kring beland. Hij kent niks anders dan spelen aan de riem. Voor snauwen ben ik niet bang snuffelen word hier altijd gedaan en van een snauw leren ze over het algemeen alleen maar, behalve onze hond, door zijn geschiedenis kent hij geen hondentaal en grijpt dus elke hond die snauwt of boos gromt of blaft. Verder weet ik hoe onze hond kan bijten en ik zal dan ook nooit het risico nemen dat hij los loopt en eventueel een andere hond kan bijten en ik dus niet op korte afstand ben om direct in te kunnen grijpen.

Ik heb helemaal geen problemen als andere mensne hun hond los hebben maar verwacht dan wel dat die honden onder apel staan en keurig terug komen naar de baas als die roept.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:04

LADPR; Dan is het inderdaad verstandig dat jij de hond aan de lijn loopt.

Over je laatste zin; Dat is aan de ene kant waar, maar hoe moet je een hond dat leren luisteren? Dan zou hij toch los moeten en het moeten oefenen, dus dan kan het voorkomen dat hij wel een keer wegrent, en dan zeggen mensen; voed je hond op! Ja ehm.. daar ben ik mee bezig! haha, zo is het ook wel weer.. ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:10

Die van mij wordt 4 x per dag uit gelaten, sowieso zit hij al de hele dag buiten waar hij flink kan rennen en doen.
We lopen 1 x per dag in het bos, daar kan hij lekker los lopen. ( dat is iets wat ik HEEL belangrijk vind, tenzij het dus echt niet anders kan).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:50

Citaat:
Ik zou mijn honden nooit en dan ook nooit aan de riem houden voor eventuele narigheden. Als ze af en toe een snauw krijgen, dan is het zo. Honden lossen dat vaak zelf op.
Hondeigenaar A loopt naar links en hondeigenaar B naar rechts.

Mijn hond loopt wel aan de lijn omdat ze gewoon niet sociaal naar honden is.
De narigheid waar ik steeds tegen aan loop, zijn honden die niet luisteren en vervolgens naar mijn hond toe komt. Ik wil dit niet! Mijn hond beloon zichzelf elke keer als ze dan toch weer uit kan vallen. Als ik mijn hond vast heb, verwacht ik dat mensen daar rekening mee houden. Heb mijn hond niet voor niks niet lekker los lopen!
En dan altijd dat eeuwige 'hij wil álleen maar spelen!' wordt ik ook kronkel van. Weetje dat er vanaf een bepaalde leeftijd zelde nog gespeeld wordt, alleen gedomineerd?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:56

Kan me precies vinden in wat je zegt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:02

Met onze honden word er maar 2 keer per dag gewandeld en dan maar hooguit 10 minuten per keer. Dan komt er nog eens bij dat wij op een flat wonen...

Mishandeling?? Nee hoor! Als wij naar onze paarden gaan (hebben eigen wei) Mogen ze iedere dag een keer mee om een half uur tot uur lekker rond los rond te rennen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:03

Tadaaaaaa, en daarom fietsen wij elke dag een half uur met de hond of er wordt met hem gejogt of hij loopt met mij mee als ik een buitenrit maak, naast de wandelingetjes waarin hij zijn behoefte kwijt kan. Hier om het blokje is zo 20 minuten, dus de onze krijgt echt genoeg beweging. Resultaat: Een super fitte 9-jarige hond die zich van tijd tot tijd als een jonge wildebras gedraagd die nog nooit ziek is geweest of mank heeft gelopen! *\o/*

Fijn dat dit aangekaart wordt, dit is iets wat ik vaak naar voren haal in discussie over paarden die te weinig buiten komen...Veel mensen denken er niet bij na hoeveel beweging een hond wel niet nodig heeft!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:12

Wij wonen ook in een apartement, toch komt onze hond 5 tot 6 keer per dag buiten en dan altijd minimaal 20 min per keer.

20 min per dag beweging voor hond vind ik echt zwaar asociaal

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:23

LADPR schreef:
Wij wonen ook in een apartement, toch komt onze hond 5 tot 6 keer per dag buiten en dan altijd minimaal 20 min per keer.

20 min per dag beweging voor hond vind ik echt zwaar asociaal

Eens!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:31

Ik doe mijn hond trouwens ALTIJD vast als ik een andere hond zie aankomen, ook als er alleen maar mensen aankomen zonder hond ( zijn genoeg mensen die niks van honden moeten hebben).

Mijn hond gaat ook vaak mee naar stal waar hij lekker kan rondrennen, ook loopt daar nog een andere hond waar hij lekker mee kan spelen.

20 min per dag beweging vind ik ook echt nergens op slaan :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:38

Onze hond:

Sochtends 15 min
Smiddags 2x 30 min (waarvan 1x met de bal)
Savonds 10 min

3 keer per week naar het bos voor een wandeling van ruim een uur. 1 keer in de week naar het schapendrijven.

Het betreft een 9 jaar oude border collie.
Ze loopt wel altijd los.

Tussendoor krijgt ze iedere dag ofwel haar brokjescavia (die ze door de lucht moet gooien om haar brokjes eruit te krijgen) ofwel verstop ik een hoop (mini)koekjes in de tuin die ze moet gaan zoeken.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:59

Ik woon op een flat 1 hoog.
Hond en ik wonen hier net hiervoor bij mijn ex op een stuk terrein waar ze altijd los liep is dus wel erg wennen.
Ik ben bezig met een autotje te kopen en an gaan we ook weer lekker naar het strand enzo tot die tijd redden we ons prima met de uitlaatgebieden hier hoor daar niet van.

Doordeweeks:
sochtends rond half 8 een 3 kwartier.
smiddags rond 12 uur een 15 min.
smiddags om half 4,4 uur een uur,daarvan ook loslopen een half uur.
savonds rond 7 uur een uur anderhalf uur,kan ook 8 uur zijn ligt er net aan hoe en wat ik mee bezig ben.
en dan rond 10 u nog even heel snel plassen..

Weekenden is het wat anders vaak meer vanwege de tijd.
Het varieert door de weeks ook nog welleens hoor daar niet van maar gemiddeld dus zon 3 a 4 uur per dag beweging.
Daarnaast heeft ze nauurlijk haar kluifjes en spelen we welleens in huis maar ze heeft een verleden en is daarom wat moeilijk kwa spelen dat wil ze bijna nooit vandaar het vele wandelen ook gezien geestelijke uitdaging voor haar echt alleen in het wandelene en struinen ligt een cursus of iets is ook geen optie vind ze eng....
Ik wil er verloop van tijd weer een klein hondje bij nemen als gezelschap...

gR Gemma

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:00

Het zullen allemaal wel feiten zijn wat je telkens op Bokt gooit, maar het lijkt net of je steeds weer hevige discussies op gang wilt brengen om dan weer te verdwijnen.

Familie van mijn broer heeft een hondenuitlaatservice en die draait super, idd een gat in de markt als je het kan/wil

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:29

belachelijk

ik loop elke dag mijn mijn kleine hondje minimaal een half uur buiten, vaak langer.

wel gaat ze soms tussen door even op het grasveld een plasje doen (ligt vlak naast ons huis)

Verder komt ze elke dag lekker in de tuin.

oja me hond loopt dan wel lekker los. Behalve als er een andere hond aangelijnt aan komt. Dan doe ik die van mij ook aangelijnt. Of als ik langs een hond moet die ik niet vertrouw. Maar vaak is ze lekker los. en speelt ze met andere honden in het park

tevens wordt ze ook nog door me ouders uitgelaten. haha. En gaat ze vaak mee met me moeder naar de zaak

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:52

Onze honden hebben altijd een grote tuin+weiland om lekker rond te rennen,
in de vakantie gaan ze mee naar Frankrijk waar de deur altijd openstaat waardoor ze in het bos&in de bergen kunnen rennen.
Zelf vind ik het afschuwelijk dat sommige mensen minder dan een half uur met hun hond gaan wandelen,
als je er geen tijd voor hebt, waarom neem je dan een hond ?!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:10

@Mitchall, wandel jij ook nog met je hond?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:05

Nikki__ schreef:
@Mitchall, wandel jij ook nog met je hond?

Natuurlijk, elke middag gaan we met ze door 2 weilanden, even zitten bij het meer en dan weer terug ;)
Dit doen we in ongeveer 3 kwartier, verder nemen we ze ook mee als we op buitenrit gaan, altijd erg gezellig :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:36

Goedzo.
Want er zijn ook mensen die hun honden alleen op hun 'terrein' uitlaten omdat ze daar al hun energie kwijt kunnen.
Geestelijk worden ze zo alleen echt niet in hun waarden gelaten.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:42

ik vind dat een aantal bokkers weinig met hun hond loopt hoor!

mijnschema (hondje is 6 maanden, kan nog niet te lang lopen.)

om 8 uur eten, om 10.00 uur 30 min tot 45 minuten
om 13.00 uur half uur tot 3 kwartier uit.
om 16.00 uur 20 minute rondje
18.00 uur eten, en om 20.00 half uur 3 kwartier uit.
en om 22 uur laatste plasje.
verder staat de tuindeur smiddags open.

in het weekend gaat hij met mijn ouders mee naar de boerderij, en loopt daar de hele dag los op 2,5 hectare, ons pesten, paarden pesten etc.

1x per week cursus, en 2 a 3x met mij mee naar m'n werk.

en dan voel ik me schuldig als ik een keer haast heb en een iets korter rondje ren.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:00

Mijn hondje gaat 3x per dag een kwartier/20 min. naar buiten, maar hij heeft artrose in z'n onderrug en mag niet meer dan dat lopen. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:05

LADPR schreef:

Wat irritant dat ie niet luistert. Een foxhound is wat dat betreft niet eenvoudig, ik ken wel mensen die 'm wel los kunnen laten.

Ik struikel wel een beetje over je laatste zin. Dat je geen boete wil, daar kan ik inkomen, maar wat betreft die narigheid? >;)

Welke narigheid bedoel je? Honden zijn veel toleranter als ze los lopen dan wanneer ze aan de riem zitten.
Ik zou mijn honden nooit en dan ook nooit aan de riem houden voor eventuele narigheden. Als ze af en toe een snauw krijgen, dan is het zo. Honden lossen dat vaak zelf op.
Hondeigenaar A loopt naar links en hondeigenaar B naar rechts. :)[/quote]

Ok! Kom jij gezellig bij mij langs? dan kan mijn hond lekker los lopen en jouw hond lost een snauw wel onderling op? Kom maar langs, zorg je zelf voor een doosje waar naderhand je hond in kan als je hem naar het crematorium brengt?

Dat gebeurt er dus als ik mijn hond los laat! En dat van die riem, dat is de grootste onzin! Waarom zijn honden aangelijnt? denk daar eens overna..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 23:31

Citaat:
Ok! Kom jij gezellig bij mij langs? dan kan mijn hond lekker los lopen en jouw hond lost een snauw wel onderling op? Kom maar langs, zorg je zelf voor een doosje waar naderhand je hond in kan als je hem naar het crematorium brengt?

Dat gebeurt er dus als ik mijn hond los laat! En dat van die riem, dat is de grootste onzin! Waarom zijn honden aangelijnt? denk daar eens overna..

Ik heb getemd op dit bericht. Had je dit echt niet anders kunnen brengen?

Omdat we elkaar m.b.t. mijn vorige post niet begrijpen:

Ik ben voor het feit dat honden los lopen, indien dit ook kan. Als er een hond aan de riem loopt, dan lijn ik mijn beestjes ook aan. Als jouw honden niet los kunnen lopen, prima dat je ze vast houdt.
In veel gevallen lossen honden het zelf op. Dan heb ik het over honden zonder verleden die het echte vechten niet kennen. Bovendien hebben we hier geen honden die andere honden aanvallen en vervolgens niet meer loslaten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:26

Moderatoropmerking:
Beste Bokkers, een lekkere discussie is prima en het aandragen voor mogelijke oplossingen voor het probleem is al helemaal fantastisch, zeker als je dit voorziet van wat uitleg.
Maar je hoeft niet zo ver te gaan dat je met doods-bedreigingen komt tegenover de hond van een ander. Dit gaat gewoon te ver in een volwassen discussie.

Graag een nette en on-topic discussie hier!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:55

Heb ik toch even andere vraag. Ik ben graag met de hond buiten en in het park laat ik haar het liefst loplopen, maar zodra de riem los is doen haar oren het alleen nog wanneer zij dat wil :+ en luistert ze dus niet meer. Tenzij ik koekjes bij me heb en ze heeft gezien dat ik ze bij me heb. Ze heeft me dus gewoon voor de gek. Hoe kan ik haar toch leren dat ze luisterd. Zo lang ze aan de riem zit is er niks aan de hand namelijk. Dus ze kan het wel en doet het ook vaak braaf, maar dus alleen aan de lijn en als ze weet dat ik koekjes bij me heb.

Het is trouwens de hond van mijn ouders, die ik een paar keer in de week uitlaat

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:12

ik wandel gemiddeld zo'n 3 x 30 min a 45 min met de honden hier.
soms vaker,afhankelijk van het weer. Onze oudste heeft nogal moeite met warmte en kan niet heel lang wandelen omdat hij dan begint te 'manken '.
verder zijn ze hier als ik thuis ben eigenlijk altijd buiten in de tuin, ze maken verder ook gebruik van heel het huis.
Ik zou graag eens lekker naar het bos of strand gaan, maar helaas zijn er mensen die hun hond op plaatsen waar ze aangelijnd moeten zijn toch los laten. daarom durf ik het niet aan, mijn oudste kan niet overweg met andere honden en ik zou niet willen dat het knokken word.