Agressieve hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:19

Frances schreef:
Hier haal ik dat vandaan... Zoals ik al zei volgde ik het niet echt. Als een gedragstherapeut je weigert moet je neit gaan aanklooien tot het fout gaat, dus ik neem aan dat je dan bedoelt dat je hem moet laten inslapen als de gedragstherapeut hem weigert. Iets anders kon ik er niet echt van maken :P

@ TS: Fijn dat het toch goed ging bij de trimmer. En castratie zou ik zoiezo doen :j

nee, ik vind dat je óf als baas echt je schouders eronder moet zetten en de tips moet aannemen (realistisch zijn dus, en niet denken nou dat doet mijn hond echt niet hoor) en je gewoon flink moet inzetten om de omgang tussen jou en de hond weer goed te krijgen (ook al betekend dat, dat je er veel vrije tijd in moet steken, en het bloed zweet en tranen kost) of je handen er vanaf moet trekken en een goede baas voor hem moet zoeken. het ligt er wel aan wat voor problemen er zijn, is de hond agressief naar andere dieren, kinderen of mensen (dus een gevaar op straat) en je krijgt het advies van een therapeut om hem in te laten slapen, dan moet je wel heel goed gaan nadenken of dat niet idd de beste oplossing is (desnoods ga je naar een andere therapeut om te horen wat die er van zegt)
ik zou het zeker niet zomaar opgeven maar sommige honden zijn een gevaar voor anderen, en dat kan gewoon niet.

Diana_14

Re: Agressieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:28

Buiten doet hij niks tegen kinderen of andere beesten ofzo.
En mensen die hier op visite komen doet hij ook niks.

Eigenlijk doet hij het voornamelijk wanneer we hem geen aandacht geven doordat wij elkaar aandacht geven en lachen ofzo. Of wanneer we hem van de bank of stoel wijzen. Maar we houden vol en blijven consequent!

Bij ons in huis jaagt hij 3 van de 5 katten de kast op.. Van de andere 2 krijgt hij een tik en gaat hij weg.

Een andere baas zoeken of enkeltje DA is de laatste keuze die we maken. Vandaag heeft hij nog geen agressie vertoont en ben benieuwd of er vorderingen zullen komen nu we een aantal van de gegeven tips opvolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:29

Diana_14 schreef:
De hondenschool in Vlagtwedde.

De trimster had ik het begin wat moeite met het trimmen en heeft even een muilkorf omgedaan, maar na het wassen was hij erg braaf. Hij ziet er weer mooi uit :D

Ik heb een afspraak gemaakt voor een castratie vrijdagmorgen.
Misschien dat hij dan wat veranderd met zijn gedrag.

Ook geven we hem geen aandacht meer als hij erom vraagt.
Dan wordt hij gewoon genegeerd.

Dit gedrag heeft niks met teveel testosteron te maken. Zolang hij niet opdringerig is naar teven, gecastreerde reuen, en niet steeds de hort op wil, zou ik die ballen er gewoon aan laten. Castreren verandert niks aan gedragsproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:32

ik doelde ook niet op jou hond hoor, ik leg alleen uit wat ik bedoelde met het aanklooien van bazen die niet willen in zien wat ze fout doen, en dat een gedragstherapeut er dan dus niets mee kan :)
met tot het fout gaat bedoel ik dus dat een hond wel een keer flink uithaald, en de baas dan pas doorheeft dat de therapeut toch wel eens gelijk kon hebben. maar dan heeft hij dus al flink schade aangericht..
jou hond is niet agressief buiten naar andere mensen of dieren, dus eigenlijk is het probleem puur op jullie gericht, en jullie brengen dus geen 'vreemden' in gevaar.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:36

@dees_daan: ok uit je eerste verhaal kon ik niet opmaken dat je het erover had dat de eigenaar de tips niet aan zou willen nemen. Daar stond alleen dat de gedragstherapeut de hond afwees, vandaar ;)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 20:38

Hij is zeer opdringerig naar onze Teven...

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:40

ik zag trouwens ook dat jullie nog een oudduitse herder hebben :) of heb ik me verkeken?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 21:08

Die hebben we inderdaad.. :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:09

Diana_14 schreef:
Die hebben we inderdaad.. :)

wel heel erg off topic sorry!. zag het staan in een andere topic.
we hebben er zelf ook twee :) heerlijke beesten

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 21:12

Zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen eens een foto te mogen zien? Gewoon ter vergelijking?
Ik heb ze namelijk nog nooit bij iemand anders gezien.. :o

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:15

pb wel even

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:23

Ik zou juist wel castreren, zowiezo ben ik daarvoor, omdat hij niks met die ballen kan, maar wel de drang heeft om er iets mee te doen.
Verder maakt het dus geen bal uit of de hond op de bank of op bed ligt. De plaats waar hij ligt of dat nu hoger als de vloer is of niet, heeft niks, maar dan ook niks te maken met de rangorde.
Als je naar een roedel wolven kijkt *toch de voorouders van de hond, zelfs van malthezers enzo* liggen ook ranglagere wolven wel eens op een heuvel, puur omdat ze dan overzicht hebben en gevaar eerder opmerken.
Als dat alleen voor de rangleider zou zijn, zou die wel helemaal een zware taak hebben. Dus je hond mag best bij je op de bank en op bed, maar... als hij dan met zijn kop in je nek, of je gaat bestijgen of andere dominante handelingen gaat verrichten, dan zou ik hem zonder pardon op de grond zetten, alleen is het dan al vrij duidelijk dat de hond waarschijnlijk met andere dingen ook al probeert om de leiding over te nemen.
Maar bank en bed, mag dus gewoon, als jij toestemming geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:06

Ik niet, vind het grote onzin om te castreren als het niet nodig is. En wel hierom:

Sociale nadelen van castratie van de reu

Onlangs werd ik weer eens geconfronteerd met de (sociale en daardoor psychische) nadelen die het castreren van een reu met zich kan meebrengen. Wanneer je bedenkt dat dierenarts een commercieel beroep is, hetgeen wil zeggen dat de dierenarts voor zijn inkomen afhankelijk is van het verrichten van ingrepen en het verstrekken van medicijnen, is het niet zo vreemd dat de veterinaire wereld het castreren van reuen en het steriliseren van teven promoot, en dat er van de 1000 artikelen aangaande dit onderwerp hooguit één melding maakt van andere nadelen dan dik worden en vachtproblemen.

De sociale nadelen lijken van geen belang te zijn, en dat is jammer. Honden zijn immers sociale wezens en hebben de normale interactie met andere honden nodig om zich hond te voelen.
Een (jong-) volwassen reu verspreidt naar andere honden de geur van testosteron. Dat is een belangrijk communicatiemiddel: pups weten door die geur dat deze reu een volwassen hond is en dat zij hem met alle égards van een volwassen hond dienen te benaderen, dat wil zeggen dat zij de juiste lichaamstaal moeten gebruiken. Dus benaderen de pups deze hond met de oortjes naar achteren en de staart laag. Als reactie zal de volwassen reu zich niet agressief naar deze pups toe gedragen, en waarschijnlijk zal hij zich door de pups om de mondhoeken laten likken, als teken dat hij hun onderdanigheid waardeert en accepteert. Daarna is het ijs gebroken en kan er eventueel gespeeld worden.

Naar andere volwassen honden laat de niet-gecastreerde door middel van zijn geur blijken dat hij een volwaardige tegenstander of concurrent is. Zijn positie in een “vaste” groep (roedel) of “incidentele” groep hangt mede af van de geur die hij verspreidt.

Hazel Palmer heeft in 1993 een artikel geschreven over de effecten van castratie op het gedrag van reuen. Daarin schrijft zij: “Some neutered male dogs become sexually interesting and are occasionally pestered by other males. It is believed that after castration these dogs smell like a bitch. In a survey of 98 castrated males, 23 owners reported this phenomenon immediately after neutering. One year later the figure had reduced to 14 (Palmer).” Vertaling: “Sommige gecastreerde reuen worden sexueel interessant voor andere reuen en worden soms door hen lastig gevallen. Men denkt dat deze honden na castratie als een teef ruiken. In een onderzoek waarbij 98 gecastreerde reuen betrokken waren, maakten 23 eigenaren van deze honden melding van dit fenomeen onmiddellijk na de castratie. Een jaar later was dit aantal gedaald naar 14.”

Dit betekent in bovenstaand geval dat een kwart van de gecastreerde honden aanvankelijk met het probleem werd geconfronteerd en dat bij 15% van de gecastreerde honden het probleem na een jaar nog bestond.

In het geval van Joep, een zwarte Labrador reu van vierenhalf jaar die drie jaar geleden werd gecastreerd omdat hij dominant was, maar desondanks een “Joris Goedbloed” was (en in feite is), betekende dit dat hij zich “vechterig” naar andere honden ging opstellen, en zelfs naar pups. Een gedragstherapeut noemde hem “onzeker”. Iedere reu wil op Joep “rijden”, en er zijn zelfs teven die dat willen, en daar is Joep niet van gediend. Er wordt nu onderzocht of Joep testosteron toegediend moet krijgen, zodat zijn geur verandert.

Wanneer de eigenaren van Joep eerst een chemische castratie hadden laten verrichten bij Joep, dan hadden zij de effecten van deze castratie op Joep en zijn omgeving kunnen testen. De dierenarts van destijds heeft hen echter niet op die mogelijkheid gewezen, en dat is heel jammer, want dan hadden zij een betere afweging kunnen maken en waren zij erachter gekomen dat de voordelen van de castratie in het geval van Joep zeker niet afwegen tegen de nadelen. Een chemische castratie is niet onomkeerbaar en werkt maar voor bepaalde tijd. Nu is Joep zijn identiteit kwijt, aldus zijn baasjes.

Ik heb hen het volgende geantwoord:

“Sommige reuen missen na de castratie een hormonale geur die aangeeft dat zij volwassen reuen zijn; dat is niet hetzelfde als de "geur van een loopse teef" verspreiden. Het gevolg is dat andere honden, ook pups, hier geen raad mee weten. Ze gedragen zich niet met het nodige respect naar de volwassen reu toe, waardoor die zich genoodzaakt voelt het gedrag van de andere honden te corrigeren. "Hé, weet je wel wie je voor je hebt?"
Het ontbreken van de juiste hormonale geur (niet voor niets ruiken honden altijd aan elkaars achterste wanneer zij kennis maken) kan voor andere honden sexueel opwindend zijn, maar het is doorgaans een teken van dominantie ten opzichte van de gecastreerde hond, en dat maakt hem onzeker.
Ik hoop dat de testoron gaat helpen. Joep is zijn identiteit niet kwijt - hij is nog altijd dezelfde - maar de omgeving reageert niet meer op hem zoals dat in zijn hondenbeleving zou moeten. Mocht de testoron niet helpen, en vergelijkbare middelen ook niet, dan zou je kunnen gaan denken aan een spray of zalf die honden afstotend vinden, en die onder de staart van de hond aanbrengen.
Ik wil graag op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen.

Sterkte, dikke knuffel voor Joep,

Jaap van der Wijk
LabradorNet

Bron: de volkskrant

Edit: ik zal er een nieuw topic over openen, om hier niet offtopic te gaan.

Mijn punt hier is dat castratie vaak wordt aangedragen als dé oplossing voor gedragsproblemen. In de praktijk werkt het gewoon niet zo, en er zitten enorm veel nadelen aan een castratie.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 11:01

Een van de redenen is dat we thuis 2 teven rond hebben lopen die op dit moment beide loops zijn. Het gaat om een Oud-Duitse herder Teef van 2, en een mini-malteser van 10. Hij loopt de hele dagen te bokken en is daardoor extra aggresief. Ik denk dus niet dat een castratie een verkeerde keuze is in dit geval. ;)

Als ik hem als enige hond zou hebben zou ik niet snel kiezen voor castratie.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:08

Mijn bek valt open bij dit topic....

TS: met het hele gezin in therapie/opleiding.... laat hond maar thuis of nog beter: enkeltje DA. En vooral nooit een hond meer nemen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:18

Ik laat altijd alles castreren en steriliseren. Als je er niet mee gaat fokken hebben ze het ook niet nodig.
Maar idd daar ging het topic niet over.
slimmerik, wel een beetje een heftige reactie, deze mensen hebben de hond niet als pup zelf opgevoed, maar als 2 jarige in huis genomen toen hij al gruwelijk verwend was. Dus vind jou reactie toch wel overdreven.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:27

Hadden ze er toch 4 jaar de tijd voor om er iets mee te doen lijkt mij.....

Sorry hoor maar hele familie zit onder de wonden zo te lezen. Errug onderdanige familie.... duidelijk niet geschikt voor hond opvoeding.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 15-04-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:28

Tja bij de een dringt het iets eerder door dat er wat gedaan moet worden als bij de ander.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 12:03

Mijn ouders hebben altijd al honden gehad en die hebben nooit dat gedrag vertoont.

We zijn niet zeer onderdanig. Het is een moeilijke hond die moeilijk zijn dominantie aan de kant zet. Verder is het een hele lieve hond, en vind een reactie waarin gezegd wordt enkeltje DA en nooit een hond weernemen ook erg kort door de bocht. Vind dat je zoiets pas kunt zeggen als je de situatie irl mee gemaakt hebt.

Ik heb gevraagd om advies, ervaringen van mensen.. en vind zo'n reactie dan niet echt een nuttige toevoeging aan dit topic.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:10

Dit doet me denken aan onze vorige hond.
Wij dachten ook in de eerste instantie rangorderproblemen, helaas bleek dit niet het geval te zijn.
Hij had een kwaadaardige tumor in zijn kop zitten waardoor er iets in zn koppie 'knapte' als het hem niet aanstond. Dan kreeg die gigantische hoofdpijn en begon hij aan te vallen.
Ik wil je niet bang maken, maar haal er inderdaad eerst een gedragsdeskundige bij voordat je conclusies gaat trekken.
Ik wil je er alleen op wijzen dat het ook iets met de gezondheid te maken kan hebben, meer niet!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:18

Hij gaat vrijdag naar de DA, ik zal dan eens vragen wat hij ervan vind.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:52

Die reactie van enkeltje dierenarts en nooit meer een hond nemen, vind ik ook heel kort door de bocht.. Wij hebben ook al veel honden gehad en ons kleine hondje is de enige die zo dominant is. Gelukkig bijt de onze dus niet echt, maar chagrijnig en brutaal is hij wel..

Ik denk dat je ook heel veel goede tips hebt gekregen in dit topic en hoop dat het nu beter gaat.

Had nog even een filmpje gemaakt van hoe ons hondje zich gedraagt..

http://www.youtube.com/watch?v=IqbzPf_Mhww

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 15:09

Ik ga mijn hond zo weer bij de DA vandaan halen, met prikjes was hij ook erg kwaad. Maar het ging wel.. :)

Onze hond gromt niet alleen maar bijt ook..
Hij lijkt wel een beetje op jouw hond Uppojono :D Qua grommen dan..