Help en dan opeens staan er Guppen op de kamertafel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:38

Joyckuh schreef:
ikdoemaarwat schreef:
overdrijven is ook een vak hoor

ze staan op kamertemperatuur......hebben 3 mooie grote planten in de bak,een bruissteen die de hele dag overdag aan staat en volop licht van buiten.....
en zo lees ik er hier wel meer die ze op die manier houden
de vissen lijken er echt niet onder te lijden en fokken maar raak dus kan je mij niet vertellen dat ze "ongelukkig" zijn voor zover een vis dat kan (geen idee)

Leven en overleven zijn 2 verschillende dingen. Hoe verklaar je dat guppen die op tropische temperatuur gehouden worden groter worden dan guppen die op koudwater gehouden worden?

En uiteraard kweken guppen toch! Dat is wat ze doen, hun soort in stand houden. Dat doen ze in de zeer uiteenlopende omstandigheden! Maar dat wil niet zeggen dat ze het dan naar hun zin hebben en dat ze een goed leven hebben.

tja wat is nou echt koud water? het is standaard 26 graden in mijn huis :7
en ja hoor ze hangen er ook heel sip bij :Y)
klein zijn ze niet en wat mij betreft vrij vrolijk aangezien ze de bellen van de bruissteen dagelijks gebruiken als hun grote speeltuin :+
en tja de planten schijnen er tot nu toe weinig last van te hebben en anders koop ik gewoon nieuwe...
de guppen vinden de bellen gewoonweg te leuk dus hou ik het zo :D
Als je van mening bent dat ik mijn guppen "mishandel" dan mag je best eens ze op komen zoeken hoor! :j

of je kan natuurlijk ook de DB bellen

Joyckuh

Re: Help en dan opeens staan er Guppen op de kamertafel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:40

26 graden? Dan zitten jou guppen ook niet koud, die zitten dan ook op 26 graden als het goed is en dus tropisch

En haha, de DB komt daar helaas niet voor, er zijn jammer genoeg geen wetten over het houden van vissen op de juiste manier....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:25

Joyckuh schreef:
26 graden? Dan zitten jou guppen ook niet koud, die zitten dan ook op 26 graden als het goed is en dus tropisch

En haha, de DB komt daar helaas niet voor, er zijn jammer genoeg geen wetten over het houden van vissen op de juiste manier....

maar ik heb toch echt geen thermostaat ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:24

Nee, maar als je huis continu 26 graden is, is dat ook niet nodig! Maar dan is het nog wel een tropisch aquarium :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:36

ja haha ik vind gewoon lekker om in top en trainingsbroek te kunnen rondlopen dus tja moet ik t huis warm houden :+

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:58

ikdoemaarwat schreef:
overdrijven is ook een vak hoor

ze staan op kamertemperatuur......hebben 3 mooie grote planten in de bak,een bruissteen die de hele dag overdag aan staat en volop licht van buiten.....
en zo lees ik er hier wel meer die ze op die manier houden
de vissen lijken er echt niet onder te lijden en fokken maar raak dus kan je mij niet vertellen dat ze "ongelukkig" zijn voor zover een vis dat kan (geen idee)

Och komop...
Kamertemperatuur is veel te koud voor zo'n vissen.
Guppen zijn heel sterke vissen, maar daarom moet je hen niet nagenoeg bevriezen met water van 22 graden of minder.
Doe bij een goudvis het omgekeerde en hij sterft. Guppen zijn gewoon sterk genoeg om dit vol te houden.
Wat voor een planten heb je erin staan? Zorg voor zuurstof-gevende planten; waterpest en dergelijke.
Die zuurstofpomp is onnodig, de planten zorgen voor de zuurstofhuishouding.
Als je met die pomp O2 in je aqua pompt, zal je CO2 verdwijnen. Overdag heeft een plant CO2 nodig, dus die sterft met zo'n O2 pomp. Gevolg; plant begint te rotten, je nitriet en nitraat stijgt.

Heb je trouwens een filter?
Vissen hebben afvalstoffen --> nitriet piek zul je nog wel krijgen.
Nitriet is giftig voor vissen ! Zonder filter heb je geen bacterieën die dit nitriet kunnen omzetten.
Planten eten deze omzetting van nitriet en groeien. Zo kunnen je planten groeien en hebben je vissen goed water.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:05

ikdoemaarwat schreef:
Klijntjuh schreef:
In koud water planten guppen zich niet (zo gauw) voort ;)

nee vast niet :P
daarom heb ik nu 2 weken na de eerste lading jongen er weer een stel bij :7

Je zal nogthans niet ver komen met zoveel mannetjes.
Ze zijn mooier (elke mannelijke vis is mooier dan zijn vrouwelijke tegenhanger), maar je vrouwtjes gaan het super stressen vinden.
Mannetjes zijn echte sex-beestjes, zeker bij guppen.
Daarom zei ik al dat je ze in een harem moet houden.
3 vrouw en 1 man. Doe je dat niet zullen de vrouwtjes gestresseerd worden.
Zeker als ze zo vaak bevallen en zoveel kinderen krijgen. Dit verhoogd het risico op de dood bij een vrouwtje. Enerzijds door stress en anderzijds het risico van de bevalling.
Het zijn levendbarenden dus het risico op sterven tijdens de bevalling is vrij groot.
Een klein gupje dat er niet uit komt en vrouwlief is binnen de 24 uur dood.

Ik snap gewoon niet dat mensen niet verder kunnen of willen kijken dan hun neus lang is.
Ik wil je gerust foto's van mijn aquarium laten zien; niet alles is perfect en er vallen af en toe slachtoffers door ruzies maar zo is de natuur nu eenmaal.
Maar tropische vissen in koud water zetten is reinste dierenmishandeling.

Jouw visie lijkt een beetje op: " ze zien er goed uit en kunnen toch niets zeggen, dus het gaat goed met ze ''

Heb je trouwens foto's van jouw vissen? Er zijn veel zaken waaraan je kan zien of een vis gelukkig is of niet.
Wordt er veel gejaagd in je aqua door mannetjes ? Hoe groot is hun bak nu en heb je een filter ?
Water verversen zorgt voor enorm veel stress. Mits een filter kan je het uitstellen en kan je voeding voor je planten voorzien. Heb je zand of grind ofzo als bodem ?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:07

Hee Helga,

Guppy's kunnen zowel in warm als in koud water.. Wij hadden ze vroeger ook gewoon in koud. Deden het prima, en kregen ook baby's; die krijgen ze niet als ze niet lekker in hun vel zitten. In warm water voelen ze zich alleen wel wat meer thuis.

Ik zou me meer druk maken om een waterpompje/filter en een vierkante bak ipv een kom/vaas :D

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:14

phaser schreef:
Mijn god wat lees ik hier bullshit !

Guppen zijn TROPISCHE vissen. Geen subtropische of koudwater vissen !

Guppen hebben 22 tot 26 graden nodig om ideaal te zijn.
Ze worden best gehouden in een harem ( 1 man en liefst 3 vrouw ).

In koudwater blijven ze wel leven, maar echt ideaal is het ook niet.
Een paard blijft ook leven in een stal van 2m op 2m... :roll:

Guppen hebben zinkvoer nodig, planten om in te schuilen, licht (minstens 8 en max 12u per dag), warmte...

Ik hou nu al meer dan 7 jaar tropische vissen en mijn vissen doen het echt schitterend.
Akkoord je kan guppen houden in een bokaal, maar maak het een beetje interessant voor die beestjes wil je.

Ik heb nu een aquarium van ruim 120 liter met daarin ruim 30 vissen ofzo.

Ik let zelfs op de hardheid van het water, op de ijzerconcentraties, op de nitrieten en nitraten van het water dat ik in m'n aquarium doe. Als ik hier dan lees dat deze guppen 10graden onder hun temperatuur gehouden worden, vraag ik me af hoe menselijk sommige mensen hier daadwerkelijk zijn.

Is een gup-leven minder waard dan een paardenleven ?
Voor hetzelfde geld laat ik dus een paard staan in een stal, doe ik de deur toe, zorg ik enkel voor licht als ik voer, en mest ik nooit de stal uit.
(geen verwarming voor de guppen, geen licht, GEEN ZUURSTOF zonder planten !!!, geen filter voor de afvalstoffen.)

Way to go...

PS: Er zijn al menig vissen gestorven in mijn aqua, maar het zal niet aan mijn water of iets dergelijks gelegen hebben.
Vissen zijn roofdieren en af en toe valt de zwakste af.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf geen vissen, maar ik begrijp niet dat mensen zich er niet eerst in verdiepen voordat ze dieren nemen. Áls je dan vissen gaat houden, dan wel onder optimale omstandigheden lijkt me. Jíj kiest er toch voor om zulke dieren te gaan houden. Maar sommige mensen willen dat allemaal niet horen. Want ze doen het toch prima......ja en ze zouden het nog veel beter doen als je zorgt dat de omstandigheden goed zijn. Maar goed, diezelfde discussie heb je natuurlijk over paarden en ook daar blijven sommige mensen oogkleppen ophouden. Weet niet wat dat is.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:25

Dankje, eindelijk iemand die mijn idee volgt.

Je kan een border collie ook perfect op een appartement houden, maar iedereen weet toch dat zo'n hond dagelijks enorm veel aandacht en wandelingen nodig heeft...
Principe blijft hier hetzelfde.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 00:01

ja hoor en daarom vertellen ze in de dierenwinkel ook verkeerde dingen....
nou schakel de bond van dierenbescherming dan maar in
want dan kan je bij 9 van de 10 guppenhouders en winkeliers wel de DB op af sturen :roll:

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:41

ikdoemaarwat schreef:
ja hoor en daarom vertellen ze in de dierenwinkel ook verkeerde dingen....
nou schakel de bond van dierenbescherming dan maar in
want dan kan je bij 9 van de 10 guppenhouders en winkeliers wel de DB op af sturen :roll:

Valt me op dat je nogal aangevallen doet. Zoals gezegd, ik begrijp niet zo goed dat je niet gewoon het beste voor je dieren wilt. Dat je het niet wist, ok, maar waarom zo aangevallen doen?
Lijkt me dat als je je dieren op een bepaalde manier houdt en je komt er later achter dat het beter kan, dan pas je dat toch gewoon aan? En ga je niet mensen aanvallen en roepen over de DB tegen mensen die je uitleggen hoe het beter kan? Beetje vreemde reactie.

Ik heb zoals ook al eerder gezegd zelf geen vissen, maar kwam toevallig in dit topic terecht, maar dit valt me gewoon op.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:17

nee hoor ik voel me niet aangevallen
ik heb gewoon een andere visie erop als jullie en ik vind dat overdrijven ook een vak is ;)
misschien lees jij mijn tekst aangevallen? :?

Ik vind dat er niks mis is met hoe ik ze houd....maar nogmaals dat is mijn visie
dus valt er ook niks aan te passen he...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:34

Ik vond je tekst idd een beetje zo overkomen ja ;) Denk dat het niks te maken heeft met 'vinden ', maar meer met 'feiten'. Nogmaals, ik heb geen verstand van vissen, maar ik kon me wel vinden in de teksten van Phaser.
Volgens mij kun je bijvoorbeeld op internet prima vinden bij welke omstandigheden bepaalde soorten vissen het best gedijen. Dan is het een feit dat je ze het beste zo kunt houden. Niet dat ze niet overleven als je het anders doet....maar het is wel minder prettig en gezond voor de vis. En dan is het aan jou :D !

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:33

Ik vind het dierenmishandeling als je vissen houdt zonder filter.

Je kweekt zo gewoon gifstoffen van hun eigen uitwerpselen.
Vissen houden gaat niet enkel om water verversen en eten geven.
Het draait ook rond de water kwaliteit; de planten; de CO2 en de O2, de nitriet en nitraat-waardes en dergelijke.

Vraag me trouwens echt af waarvoor een aquarium een luchtpompje nodig heeft.
Maar ach, het wordt je in de winkel verteld dus het zal wel juist zijn zeker? NIET dus ! Een zuurstofpomp dient gewoon om je extra kosten te laten maken. Een winkelier moet verkopen of hij gaat op de fles. Geloof dus niet te snel wat hij of zij allemaal verkondigt.

Ik heb nu ruim 6 jaar vissen. Akkoord ik heb mijn tegenslagen gehad, ziektes, tuberculose en dergelijke. Maar ik weet wel dat ik aan geen van allen iets zelf kon doen.
Maar waar ik iets aan kon doen, was alles perfect in orde.
Ach ja..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:38

verbeter de wereld begin bij de dierenwinkel :D :+

en ja iedereen vind het bij zichzelf perfect he :Y)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:45

phaser schreef:
Vraag me trouwens echt af waarvoor een aquarium een luchtpompje nodig heeft.
Maar ach, het wordt je in de winkel verteld dus het zal wel juist zijn zeker? NIET dus ! Een zuurstofpomp dient gewoon om je extra kosten te laten maken. Een winkelier moet verkopen of hij gaat op de fles. Geloof dus niet te snel wat hij of zij allemaal verkondigt.

Je geeft zelf al aan hoe belangrijk het nitriet/nitraat/ammoniak gebeuren is.
En als je bijvoorbeeld nitriet omgezet wilt hebben in nitraat, is het No2+o2=No3
Ammoniak omzetting precies hetzelfde
Dus hoe meer zuurstof, hoe meer er omgezet kan worden (en daar heb je daar uiteraard ook nog de hele bacteriecultuur in je filter nodig, een aquarium met alleen een luchtpompje functioneert dus ook niet goed, die bacteriën moeten ergens kunnen zitten)

Ben het er dus wel mee eens dat het voor je bak beter kan zijn om er een luchtpompje in te doen, zeker als hij licht overbevolkt is, maar ik vind het overigens niet verplicht nodig.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:11

Je hebt ergens wel gelijk ivm je vergelijking, maar een luchtpompje maakt op zich niet zoveel hoor.
Je luchtpomp verdrijft je CO2 uit je aquarium.
Dus je planten kunnen bijna geen O2 aanmaken.
Als je je luchtpomp wegdoet, kunnen je planten wel optimaal werken.

Trouwens, het zijn niet de belletjes of bubbeltjes van het pompje die ervoor zorgen dat er meer zuurstof in het water gaat zitten. De oppervlakte verplaatsing van het water zorgt hier wél voor. Dus de belletjes op zich maken absoluut niets uit.
Zolang je water beweegt, kan er meer uitwisseling plaatsvinden.

Dus in plaats van zo'n lawaaierig (meestal toch) pompje te kopen waar het steentje heel snel van vuil wordt; richt je filter uitstraal naar de boven kant van het water. Zorgt ook voor beweging en goede O2 en CO2 uitwisseling! ;)

@ikdoemaarwat; je moet als paarden-fan toch weten dat veel winkel-eigenaren er hun eigen filosofie op nahouden?
Mensen die pro en contra Anky haar trainingsmethoden zijn.
Sommige mensen zijn gewoon fout...
Ik ben helemaal niet perfect, er zijn menig vissen gestorven toen ik een verkeerde vloeistof in mijn aquarium deed.
Mocht maar 2ml CO2 voeding erin doen en de dop vloog er per ongeluk af en er gutste héél veel in. Binnen de 3 uur was alles dood; planten, vissen, slakken, alles... Ik wil gewoon mijn ervaringen delen om anderen geen fouten te laten maken ;) of verkoopspraatjes aan te laten praten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:13

phaser schreef:
@ikdoemaarwat; je moet als paarden-fan toch weten dat veel winkel-eigenaren er hun eigen filosofie op nahouden?
Mensen die pro en contra Anky haar trainingsmethoden zijn.
.

en welke methode goed is blijft ook een discussiepunt....
daarom doet een ieder ook wat hij/zij goeddunkt

want eerlij en stellig gezien: wie zijn er nou daadwerkelijk fout?
misschien zijn ze fout in onze ogen maar in die van een ander dan weer goed

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:47

phaser schreef:
Als je je luchtpomp wegdoet, kunnen je planten wel optimaal werken.

Hmmhmm, maar belangrijk is dan dat het evenwicht in je bak erg goed is, en daar zit het helaas erg vaak verkeerd.
(vandaar ook dat ik aangeef dat luchtpomjes beter kunnen zijn maar het stond er nogal vaag, het beste is natuurlijk een stabiele bak)
Dit alles is trouwens ook de reden dat ik in mijn vijver (zonder planten) wél luchtpompen heb en in mijn aquaria (met planten) niet.
Maar zo zijn er ook echt wel aquaria waarin een luchtpompje beter is, ik vind het niet terecht om te zeggen dat luchtpompjes nooit goed zijn

En het wateroppervlak komt inderdaad in beweging, maar doordat een luchtpompje lucht door het water heen blaas wordt het oppervlak dat lucht op kan nemen veel groter

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:06

Ja dat bedoel ik. Stroming veroorzaakt een oppervlaktevergroting, dus een betere uitwisseling van gassen.

Alles hangt af van de soort planten die je erin wilt...
Wil je planten die weinig of geen zuurstof toevoegen, neem dan een pompje. Maar vaak zie je in aquaria met waterpest en consoorten, dat er toch een pompje hangt, terwijl die planten toch héél veel zuurstof geven.

Als ik mijn planten knip, komen de belletjes zo uit de stukken die nog in het aquaria blijven. Echt grappig zicht.

Bij plastic planten MOET een pompje bijna, zonder stroming zouden je vissen stikken :=