Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:13

Oh oke, jij bedoeld in een situatie bij de dierenarts. Had ik er even niet uit opgemaakt, ik dacht dat je het over allerdaagse situaties had :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:15

Idd situatie bij een dierenarts :). Niet in alledaagse situaties. Al moet ik wel zeggen dat training (angsttrainingen dan) in combi met een correct sedativum of middeltje wat de hond wat rustiger maakt, wel heel zinvol kan zijn en vaak ook succesvol. dus het kan wel gebruikt worden, maar dan niet in een dosis om de hond plat te leggen, en tuurlijk op een correcte manier rustig afbouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:18

ik ga even alleen in op de beginpost van de TS............

wat denk je nou? denk jij daadwerkelijk dat die hond een spelletje speelt op het moment dat jij haar corrigeert???????

Ik speel geen spelletjes hoor als ik corrigeer, en ik zou het echt niet gaaf vinden als mijn hond mijn correctie als spelletje zag.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:32

@ zitake: dit is dus echt gebeurd, en het ging om mijn eigen hond, die ik een week daarvoor uit het asiel gehaald had, en dus echt een flink gedragsprobleem had.

Overigens heb ik destijds geen sedatie gebruikt, wel heb ik hem steeds herinnerd aan de regels :) In die situatie was het écht nu of nooit. Hij was niet bang voor de DA, maar vond dat de DA maar moest bukken :=
Deze hond was gewoon gewend zijn zin te krijgen, overal en altijd...... hij was absoluut niet bang, maar was nooit op de plek gezet, en had altijd zijn zin gekregen. Ik heb er nu een geweldige hond aan, maar vroeg me even af wat de negeer- en foeimensen doen in zo'n situatie :)

Ik besef ook dat 90% van de hondenbezitters hier wss nooit mee te maken zal krijgen :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:22

Idd en in dat geval gaat het om eentje die totaal niet opgevoed is :), maar bange honden zijn vaak moeilijke situaties :). Prachtig dat alles is opgelost geraakt is en volgens mij heb je maar ten volle plezier van je hond als hij weet waaraan hij zich moet houden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:05

KiWiKo schreef:

wat denk je nou? denk jij daadwerkelijk dat die hond een spelletje speelt op het moment dat jij haar corrigeert???????

Ik speel geen spelletjes hoor als ik corrigeer, en ik zou het echt niet gaaf vinden als mijn hond mijn correctie als spelletje zag.....

Waarom die toon?
Ja ik denk dat die hond een spelletje speelt op het moment dat ik haar corrigeer. Het gaat hier om een hele jonge hond he die alles nog als een spel ziet. En ik vind het dus zeker niet gaaf dat ze mijn correctie als een spel ziet, daarom mijn topic. Want grijpen in haar nek, op haar rug leggen, een skup onder d'r hol en ook aan de oor trekken om haar op de grond te leggen (!) helpen NIET. De volgende stap is dan... je hond in elkaar trappen? Dat vind ik dus niks, dus vandaar mijn vraag.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:06

femmefatale1 schreef:
Een Rottweiler pup van 11 maanden die gromt en naar je bijt????

Gelijk een schop onder zijn donder! Is ie gek geworden??
Dit is geen spelen, maar aftasten..!
Mijn kruising Rottweiler luisterde al super vanaf 5 maanden en heeft ook 1x een poging gedaan.. dat heeft hij geweten.
Nu is hij 1,5 en zelfs de volwassen honden om ons heen luisteren niet zo goed als onze jonge hond..!
Hij is niet gedrild of zo, maar weet gewoon wat hij mag en wat niet. Verder een hele vrolijke, baasgerichte hond die supergoed luistert.

Een Rottweiler heeft een baas nodig en moet zijn plek weten!
Weet hij dat niet of corrigeer je em niet voldoende, zal je later een probleemhond krijgen..

precies! Helemaal eens met dit bericht!
Bijten, of zoals jij zegt speels bijten, is not done en wordt van kwaad tot erger.
Klinkt stom misschien voor sommigen, maar ik corrigeer ook door mezelf te gedragen als dominante alfa.
Ik hoef mijn hond maar aan te kijken en ze weet al wat ik bedoel. Als ze iets uitvreet hoef ik maar mijn tanden iets te laten zien en ze gaat naar haar plaats. Mijn hond is echt alles behalve onderdanig, maar bij mij heeft ze het lef niet iets te doen.
Soms pak ik ook met mijn hand over de neus, net als honden bijelkaar doen, maar als ze echt te ver gaat (wat nauwelijks gebeurd) dan bijt ik zelf gewoon over de neus net als soortgenoten doen of in de nek. (lees= niet tot bloedens toe natuurlijk maar een kort stevig bijtje :D ) Verder laat ik mijn dominantie tijdens spelletjes ook duidelijk merken door op handen en voeten (jaja :D ) over haar heen te staan of mijn arm op haar rug te leggen. Of ik leg haar op de rug met mijn hand op haar borst/ ribbenkast.
Echt je moet steeds bovenaan blijven staan, doe je dit niet dan heb je dikke kans dat je hond vandaag of morgen een keer een kind of iemand grijpt. Let ook op de lichaamstaal van je hond, kijk naar de oren, staarthoogte, houding, daar kun je al heel veel informatie uit halen, daar kan je je handelingen op aanpassen. Succes!!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:07

Nuage schreef:
KiWiKo schreef:

Waarom die toon?
Ja ik denk dat die hond een spelletje speelt op het moment dat ik haar corrigeer. Het gaat hier om een hele jonge hond he die alles nog als een spel ziet. En ik vind het dus zeker niet gaaf dat ze mijn correctie als een spel ziet, daarom mijn topic. Want grijpen in haar nek, op haar rug leggen, een skup onder d'r hol en ook aan de oor trekken om haar op de grond te leggen (!) helpen NIET. De volgende stap is dan... je hond in elkaar trappen? Dat vind ik dus niks, dus vandaar mijn vraag.

Wanneer de hond jouw correctie als spel ziet, ben je niet duidelijk genoeg geweest.
Als zijn soortgenoten hem terecht wezen, had hij op zijn minst een kerm gegeven.
Echt flink strenger zijn. Eigenlijk net als bij paarden, liever 1x een hele harde tik dat je nooit meer hoeft te corrigeren als 10x een klein tikje en het paard blijft zijn streken vertonen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:19

Ik krijg die kerm er dus niet uit... dat is frustrerend. Ik kan heel dominant zijn, klinkt stom om van jezelf te zeggen maar het is echt zo. Heb nooit problemen daarmee eigenlijk bij dieren.
Maar deze clown die bij ons thuis rondloopt ziet mij soms als vriendje. Dat is fout en dat wil ik er z.s.m. uithebben.

Mijn vriend is totaal niet dominant en die kan haar ook niet goed corrigeren. Hij is het aan het leren maar hij vind het al snel zielig. Hij kan ook geen strenge stem opzetten en als hij het probeert zou ik eerlijk gezegd ook niet onder de indruk zijn...

Ik denk dat mijn vriend dus ook een cruciale veroorzaker is van dit gedrag.

Hoewel ze me benaderd als in een spel zie ik wel degelijk waarom het onacceptabel is dat ze het doet en dat het grenzen aftasten is. Dus ik accepteer het absoluut niet.

Maar een piep uit die hond krijgen is me vooralsnog niet gelukt. En dan ben ik écht hard geweest. Via internet is het makkelijk om te denken "Ja, Ja" maar geloof me nou maar.

Ik heb gelukkig een aantal tips gekregen via PB e.d. die ik volgende keer ga uitproberen. Verder gaat ze binnenkort naar de dagopvang om uit te razen en te leren over de pikorde en staat er een nieuwe cursus in de planning.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:23

Argh!! Bel ik net de hondenopvang... wonen we te ver weg voor ze... Oh ik baal nu echt enorm..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:43

Oh, vervelend dat ze te ver weg wonen!

Ik wil je best heel graag geloven, maar alle etters die wij tot nu toe hebben meegemaakt en hebben gecorrigeerd, hebben toch echt wel een kerm gegeven :D Was daarna ook direct afgelopen. Er is namelijk ineens een flinke dosis ontzag voor je en kijken ze een tweede keer wel beter uit. Mijn zus zit al jaren op het dierenasiel van Den Haag. De katten en honden die ernstig zijn mishandelt of verkeerd opgevoed en niet te plaatsen zijn, nemen we mee en krijgen een heropvoeding, slechts enkele, en dat zijn er echt bar weinig, krijgen we niet goed.
Verder ben ik het met je eens dat je vriend dezelde straffen moet hanteren als jij doet en dit niet zielig moet vinden. Hij geeft daarmee een reden aan de hond om zich zielig te vinden of een correctie niet serieus te nemen. Vergelijk maar met de opvoeding van een kind waar de ouders niet op 1 lijn zitten.
Jullie moeten samen sterk staan en hoger dan de hond. Negeren is ook een handige optie. Als bijvoorbeeld de hond tegen je opsringt en in je hand gaat happen, blijf gewoon strak voor je uitkijken en negeer hem. Blijf net zo lang staan als nodig is en dus ook niet wegduwen, alleen maar voor je uitstaren. De hond merkt dat er dan geen (leuke) reactie op komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:16

zitake schreef:
Idd en in dat geval gaat het om eentje die totaal niet opgevoed is :), maar bange honden zijn vaak moeilijke situaties :). Prachtig dat alles is opgelost geraakt is en volgens mij heb je maar ten volle plezier van je hond als hij weet waaraan hij zich moet houden.

Ik vind bange honden veel moeilijker, omdat je dan vaak te maken hebt met angst-agressie. Corrigeren is heel lastig, je wilt de hond niet nog banger maken (en dus nog gevaarlijker) benaderen is onmogelijk door de houding van de hond zelf.
Ik ga dan proberen om én dominant te zijn en tegelijk niet eng... dat resulteert dan in de vreemdste houdingen soms :+ Je moet jezelf soms groter en kleiner maken tegelijkertijd.
En nooit kwaad worden, eindeloos de tijd nemen en tegelijk langzaam de controle over de situatie over te nemen.

Bij een verwende hond kies ik ervoor om direct keihard in te grijpen, schrikken is in dat geval juist heel goed, je wilt de hond niet doodsbang maken, maar even laten schrikken is niet verkaard..... dan moet je ook een heel traject in, om de regels en de rangorde langzaamaan steeds duidelijker te maken :)
Idd heb je het meest plezier van een hond als alles duidelijk is; dan alleen is er bij beide partijen rust, ontspanning en vertrouwen; de optimale condities om samen aan het werk te gaan :)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:46

top gezegd yamcha! :j

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:19

TS alleen in de nekvel grijpen zegt ook niets tegen je hond.
als een moeder haar pups "grijpt" pakt ze die in de nek en drukt ze op de grond tot dat de pup duidelijk een piep geeft.

wat je ook kan doen als je pup echt heel stout is en denkt dat hij hoger staat dan jij, pak even zijn bek vast, dus je hele hand om zijn bek heen. dit is een hele dominante greep ( daarom zijn die idiote halti's ook niet goed) hiermee maak jij duidelijk dat jij boven hem staat.

en wees consequent!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:23

lijntje87 schreef:
als een moeder haar pups "grijpt" pakt ze die in de nek en drukt ze op de grond tot dat de pup duidelijk een piep geeft.

Ik heb 2 varianten: het ene is als ik de hond ergens wil hebben: dan grijp ik haar in haar nek om grip te hebben (dus bij ga op je plaats) als ze echter brutaal doet dan grijp ik haar en druk haar op de grond. Echter... je kunt haar heel lang op de grond laten liggen zo maar geen piep niks..

Citaat:
wat je ook kan doen als je pup echt heel stout is en denkt dat hij hoger staat dan jij, pak even zijn bek vast, dus je hele hand om zijn bek heen. dit is een hele dominante greep ( daarom zijn die idiote halti's ook niet goed) hiermee maak jij duidelijk dat jij boven hem staat

Dat ga ik eens proberen!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:25

je mag best een beetje knijpen hoor! moeder tanden zijn ook niet van kunstof!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:31

Meis, mijn nagels stonden compleet in haar nekvel. Heb zelfs een keer haar oor erbij gegrepen... niks noppes nada.
En als ik loslaat staat ze meteen weer op. Ook na een kwartier...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:34

hand om de neus vinden veel honden idd niet fijn, maar moeder corrigeert idd ook zo. Ik heb onze dober-pup toen hij klein was en het spelen er een beetje hardhandig aan toe begon gaa, (lees van die kleine neepjes geven), ooit eens in een reflex in zn oor gebeten (nu niet extreem hard) hij was zo geschrokken dat hij bij spelen sindsdien nooit meer over de grens gegaan is. :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:38

Nuage schreef:
Meis, mijn nagels stonden compleet in haar nekvel. Heb zelfs een keer haar oor erbij gegrepen... niks noppes nada.
En als ik loslaat staat ze meteen weer op. Ook na een kwartier...

dan heeft hij een hoge pijngrens (te verwachten bij een rottweiler, dat zijn bikkels)
op zich is het niet raar als hij meteen opstaat, want je brengt hem in een hele onderdanige positie, alleen echte onderdanige hondjes blijven soms zo liggen.
wees gewoon echt super streng. niet denken dat is zielig. wat zielig is, is als hij straks een muilkorf om moet omdat hij niet te vertrouwen is, of nog erger een enkeltje dierenasrts. misschien ook handig om tegen je vriend te zeggen, want als de een wel streng is en de ander niet, dan maak je de pup alleen maar in de war en maakt ie misbruik van de situatie.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:24

DenK4ever schreef:
femmefatale1 schreef:
Een Rottweiler pup van 11 maanden die gromt en naar je bijt????

Puur uit speelzigheid! het is geen gemeen grommen en gericht bijten.
Het is al kwispelend uitdagend grommen en speels happen...met pretoogjes zeg maar...

Ik snap in ieder geval EXACT wat TS bedoelt

Ja hoor een hond speelt :Y) is puur dominantie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:38

lijntje87 schreef:

Waar heb je dit dan weer vandaan?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:57

Allemachtig wat ik hier lees is echt niet te geloven.
Tuurlijk pak je hond in zijn nekvel en druk hem tegen de grond tot hij piept??????? Om zijn neus pakken en flink knijpen????
Jullie hebben echt geen kaas gegeten van hondengedrag.
Honden hebben vrijwel NOOIT onderling geweld nodig. Ook niet bij de puberende honden. Dus dingen zoals nekvel grijpen, om de neus grijpen en al die bizar heftige dingen die ik hier lees, komen echt bijna nooit voor in een roedel.
Honden in een roedel hebben genoeg aan lichaamstaal en heel soms een grom of een snauw. Waarom denken mensen toch dat het heel normaal is dat honden elkaar in het nekvel pakken of om de neus. Een moeder hond zal echt haar pups niet in de nek pakken tot ze piepen. Daar krijg je echt hele sociale honden van hoor. Die kennen dan ook echt de hondentaal (lees:sarcasme)
Ik ben eigenlijk behoorlijk geschrokken van sommige reacties hier en dan zal ik jullie best over me heen krijgen, prima. Ik ben niet iemand die alleen maar kleine hondjes opvoed of honden die nooit problemen hebben. Maar wij hebben NOOIT, maar dan echt NOOIT zo'n geweldadige correctie gebruikt en ik ben nog nooit gebeten er wordt niet naar me gegromd of wat dan ook.
Je hebt het hier over een puberende hond, of het nou een rottweiler, labrador, herder of wat dan ook is. Elke hond kent de hondentaal. Honden kennen GEEN mensen taal. Dus zal jij hondentaal moeten leren.
Zoals wij het op onze hondenschool aan mensen uitleggen: Als ik in het chinees tegen je ga schreeuwen snap je het dan beter als wanneer ik het op een normale manier zeg? En als ik je dan maar een klap voor je bek geef omdat je niet luistert, snap je het dan ineens wel?

Ik zag ook ergens een foto van pakwerk, dat zou ik dus echt niet doen met deze puberende hond die nog niet goed weet wat zijn plek is.
Ik denk zelf als je echt al die geweldadige correcties gaat uitvoeren dat ze je echt nog een keer gaat terugpakken. Zeker als het een beetje een zelfverzekerde hond is.
Maar goed het is jou hond, je moet zelf weten wat je ermee doet, maar ik denk niet dat je het zo zal oplossen. Elke hond wordt puber en als we al die pubers die een beetje schijt aan je hebben zo zouden opvoeden zouden er echt nog veel meer agressieve honden rondlopen.
En dan zullen er best mensen zijn die het wel zo hebben opgelost, nou ja het is jullie hond, dus uiteindelijk moet iedereen het zelf weten, maar ik heb inmiddels echt wel heel veel honden langs zien komen, met gedragsproblemen en bij geen enkele hond hebben we dus agressie nodig gehad.

Mijn pb box staat open als je hulp wilt, ik wil ook wel bij je langskomen met een stagebegeleider, aangezien ik nog een paar honden moet doen voor ik mijn diploma heb, maar echt als je het niet meer weet. Ga dan niet al die verschillende dingen proberen, ik kan heel makkelijk een paar dingen testen bij jullie thuis zodat we precies weten wat er aan de hand is en daar is dan ook een oplossing op maat voor.
Maar dat is aan jou, ik wil je graag helpen, maar dan wordt er niet in nekvellen gegrepen en al helemaal niet een hond om zijn neus gepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:06

rockwitch schreef:
Honden kennen GEEN mensen taal. Dus zal jij hondentaal moeten leren.

Ik draai dat dus om, ze zijn intelligent genoeg om tot een bepaald nivo "mensentaal " te leren ;)
Stukje over die Chinees slaat echt nergens op, laten we het zo zeggen...vroeger kregen ze de slaven die uit Afrika gehaald werden en de taal niet spraken ook aan het werk en dat was niet door Swahili tegen ze te spreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:08

ach.......... als een chinees mij bij mijn arm vastpakt, dan snapt hij heus wel bij de daarop volgende tik van mij dat dit niet de bedoeling is......... hoef ik geen chinees voor te kunnen hoor ;)

vraag ik om een kopje koffie dan is het misschien handig als ik eerst chinees leer.........

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:11

Lia_ schreef:
rockwitch schreef:
Honden kennen GEEN mensen taal. Dus zal jij hondentaal moeten leren.

Ik draai dat dus om, ze zijn intelligent genoeg om tot een bepaald nivo "mensentaal " te leren ;)
Stukje over die Chinees slaat echt nergens op, laten we het zo zeggen...vroeger kregen ze de slaven die uit Afrika gehaald werden en de taal niet spraken ook aan het werk en dat was niet door Swahili tegen ze te spreken.

Nee Lia die zijn ook flink met de zweep in elkaar gemept. Die zullen hun slavendrijvers ook ontzettend leuk gevonden hebben.