Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:35

Maar rockwitch....hoelang is er nu al dezelfde discusie gaande over paarden?? Niet in een klein hok opsluiten de hele dag en niet alleen?? Het is precies zoals Nikki_ zegt...die laten we toch ook niet los en denken...ach die red zich wel in de natuur?? Dan zouden we dus ook alle vogels los moeten laten ( vooral de papagaaien die meestal in een veels te klein kooitje zitten) en de goudvis die elke dag, ook meestal in zijn remie, in een rond kommetje zwemt? Honden met een gedrags stoornis vrij laten in de duinen....er zijn dan toch genoeg tamme konijnen die zich makkelijk laten vangen. Nee..zo werkt het niet! DE mensen moeten zich eerst eens bedenken wat een dier nodig heeft om gelukkig te zijn, en het dan pas aanschaffen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:41

aerdenhout1 schreef:
DE mensen moeten zich eerst eens bedenken wat een dier nodig heeft om gelukkig te zijn, en het dan pas aanschaffen!

Precies! Dat impulsief aanschaffen kan wellicht teruggedrongen worden als winkels verboden wordt om levende have te verkopen.

Mensen schaffen maar van alles aan zonder zich te beseffen dat dat kleine konijntje een grote reus wordt die niet in zo'n klein rothokje kan zitten in zijn eentje. Of dat dat schattige hondje 4 keer per dag uitgelaten moet worden. Of dat die leuke -vul maar in- ziek kan worden en je met hoge dierenartsrekeningen kan komen te zitten.

Lees je eerst goed in voor je een dier aanschaft. En als je er om wat voor reden dan ook niet voor kan zorgen neem dan je verantwoordelijkheid en breng het dier naar een goede opvang. Voor dumpen en een dier aan zijn lot overlaten heb ik geen goed woord over.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:56

Binckydenice schreef:
Klijntjuh schreef:

Okee.. dan lieg ik.. :Z :z :Y)
(en sinds wanneer moeten konijnen voedsel zoeken? het zijn geen roofdieren? ze eten gras, planten enz ;) die staan er zat)

Zodra een konijn in gevangenschap zit geef je hem toch ook brokken met granen en mais? Of pluk je iedere dag wat gras voor ze? Een konijn kan niet alleen maar op het gras leven....

Dan ben ik benieuwd welke dierenarts jij hebt....

Hmm, heb in Leeuwarden gewoont en daar gingen we vaak wandelen over het industrie terrein en de (sport)velden en je wilt niet weten hoeveel prachtig gekleurde verwilderde huiskonijntjes daar rondhuppelden, vast niet alleen van het loslaten/ontsnappen, volgens mij plantten ze zich vrolijk verder voort... Ook in Tilburg, bij de flat waar mijn broertje woont zit zo'n groepje konijnen op het grasveld en onder de struiken...

Een vlaamse reus zal zich misschien wat moeilijker kunnen redden omdat die niet zo snel zijn, maar die gewone kleine spring in het veld konijnen kunnen best voor zichzelf zorgen zolang ze niet omkomen in het verkeer of door een roofdier gepakt worden.

Verder eten konijnen van nature gras en planten. Veel konijnen zitten bij mensen ook gewoon in een ren.
Brokjes en granen horen niet bij het natuurlijke voer van konijnen en veel krachtvoer is ook niet goed voor ze. Ruim hooi is dan weer wel belangrijk, maar in de natuur eten ze dus planten, kruiden, groenten, fruit en gras, maar net waar ze aan kunnen komen.

Ik zeg niet dat je je huiskonijn los moet laten in het wild, maar als ze ontsnappen, dan kunnen ze zichzelf vaak best goed redden. Zeker als ze soortgenoten vinden waar ze zich bij aansluiten.
Ook tamme konijnen worden wel eens het slachtoffer van roofdieren. Konijnenbulten die omheind zijn zonder dak van gaas erboven kunnen ook voor roofvogels en vossen toegankelijk zijn.

Maar mensen moeten inderdaad wel goed nadenken voor ze een dier aanschaffen of ze zo'n dier wel kunnen geven wat het nodig heeft. En dan je dier zomaar ergens loslaten als het even moeilijker is dan je had gedacht, tja, dat kan natuurlijk niet.

Ken meer adressen waar konijnen los in de tuin lopen, maar zou het bij mijn eigen konijn niet durven omdat ik bang ben dat hij wegloopt. die moet het dus doen met zijn grote kippenhok met ren...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 01-03-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:12

Goed gedaan! We hebben ooit konijnen gehad. ze woonden in de schuur maar hadden zich eruit gegraven, vanaf toen woonden ze meer bij de wilde konijnen dan in de schuur. Ze redde zichzelf prima met de wilde vriendjes.

Ik werk nu bij amsterdam sloterdijk. Daar lopen honderden konijntjes rond die vermoed ik afstammen, van tamme konijntjes.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:20

De meeste tamme konijnen redden zich prima in het wild. En als ik zo het verhaal van dat konijn van de TS lees, red die zich wel.

Ik vind het wel een kwalijke zaak dat mensen niet goed nadenken, een konijn kopen en in zn eentje in een hokje zetten en dan maar vervolgens loslaten, want : 'we kunnen er niets meer mee'.
Zo'n konijn heeft daar ook niet om gevraagd.

Dus wat hebben we geleerd (mevrouw stemband :D, herinnert iemand die nog): eerst nadenken en dan doen.
Maar goed, dat geldt voor bijna alles he!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:39

Nogmaals door hun afwijkende kleur redden deze dieren het niet in het wild. Waarom denk je dat een wild konijn een schutkleur heeft????? Zodat hij zich kan verstoppen.

En wat het voedsel betreft, ik denk dat elk wild dier van de ouderdieren leert wat ze wel en niet kunnen eten. Een groot gedeelte zal instinctief zijn maar de puntjes op de i zullen ze van de ouderdieren leren.

Hoe moet een tam konijn in vredesnaam weten dat als hij een groentetuintje in gaat, een krop sla op eet, daarvan zo aan de diarree komt dat hij kan sterven.

Een wild konijn zal dit nooit zomaar opeten.

Dus ja, een tam konijn kan het een tijdje volhouden buiten en zich een keer voortplanten maar zal minder lang leven hebben en een waarschijnlijk nare dood sterven door zijn eigen onwetendheid.

Rietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:56

In totaal heb ik 8 konijnen (gehad).
2 daarvan leven nog (hebben zo'n grote ren en binnenhok daaraan vast), pas gekocht van vorige zomer.
Éen konijn hebben we moeten laten inslapen (helaas |( ).
3 zijn meegenomen door een kat... (dat waren mijn eerste 3 konijnen)
En 2 zijn ook ontsnapt, waarvan we 1 bij ons achter in de bos terug hebben gevonden, dood en ... afschuwelijk!
De andere ontsnapte hebben we nooit terug gevonden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:10

Met andere woorden...iedereen die het met TS en haar dierenarts eens zijn..spoelt ook een goudvis door het toilet omdat ze dan lekker "vrij" zijn??
Mijn hemel wat een onzin!!!!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:13

hier in de buurt woont een wit konijntje in het bos.. soms zie je m.. handig te herkennen aan zijn vlekjes.. Woont er al jaren:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:15

Het witte konijn zal vast worden bijgevoerd door de mensen die hem hebben gezien!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:18

rustig aerdenhout het is maar een forum.

De vos in mijn tuin heeft trouwens wel mijn witte konijntje laten leven :D Ja en het voordeel van een wit konijntje is ook dat je hem niet zo snel overrijd in het donker. Moest laast 's avonds stoppen voor een overstekend wit konijntje. En toen het zo sneeuwde hadden ze een mooie schutkleur.

Ben het gewoon eens met de stelling, wanneer je een beest niet fatsoenlijk kunt houden dan moet je hem in de natuur gaan bezoeken en niet zelf aanschaffen.

Mijn konijnen hoeven ook niet bijgevoerd te worden in de winter. Er liggen zat blaadjes en ander eetbaar spul in het bos en op de weides. Ook als het sneeuwt.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:22

Het is een hele grote vergissing als je denkt dat tamme konijnen overleven in het wild! Hoe vaak ze niet slachtoffer worden van roofdieren die ze helemaal niet gewend zijn en het eten wat ze normaal in een bakje krijgen en nu zelf moeten zoeken. De meeste konijnen overleven hun eerste winter buiten geeneens. Ik zou dus nooit een konijn in het wild loslaten, het slechtste wat je kunt doen!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:54

Heb maar 1 vraagje wat maakt het in hemelsnaam uit of die roofdieren een tam konijn pakken of wildkonijn, 1 van de 2 wordt toch opgegeten is dat tamme konijn dan meer waard als een wildkonijn?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:56

Nee dat zeg ik niet, maar een wild konijn kent die roofdieren teminste van jongs af aan en rent waarschijnlijk sneller weg dan een tam konijn. Het kan mij niks schelen of hij nou een tam konijn of een wild konijn grijpt, als ze maar gelijke kansen hebben.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:53

rockwitch schreef:
Zo zie ik het niet Nikki, ik vind zelf een konijn in een klein hokje die ook nog eens alleen is en waaraan je merkt dat hij zich gewoon niet gelukkig voelt, omdat hij aavalt en dergelijke eigenlijk veel zieliger als een konijn die ergens in een polder rondhuppelt. Kijk er zijn konijnen bij wie je dat gewoon niet moet doen omdat die het nooit redden als ze vrij zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige konijnen zich wel beter voelen in de vrije natuur. Tuurlijk zijn er risico's aan verbonden, maar dan vraag ik me af. Als een konijn kon kiezen, zou hij dan de rest van zijn leven in een hokje willen zitten, alleen. Of zou hij dan kiezen voor een paar weken in de natuur en dan misschien wel het risico lopen om gepakt te worden door een vos ofzo. Kijk het is wel hard natuurlijk en het zijn geen wegwerpartikelen, dat is een ding wat zeker is. Maar moeten we dan maar zo'n konijn waar de TS het over heeft opgesloten laten, ik weet het niet hoor.

Konijntje had gewoon bij de DA een spuitje moeten krijgen. Een dierwaardig einde.
TS omschrijft dat het konijn totaal niet sociaal was. Heeft misschien nog een paar wilde konijnen flink verwond omdat hij er niet mee overweg kon.
Loslaten vind ik gewoon uit ten bozen. Het dier zal dingen eten die een wild konijn nooit eten zou. Hoe moet het dier weten hoe diep het graven moet om een warm hol te maken. Heeft hij nooit van zijn moeder geleerd.

@Romy18; een wild konijn herkent een roofdier eerder dan een tamkonijn. Zal een tamkonijn altijd met honden geleefd hebben, zal deze er veel minder op reageren! En zo dus de kans hebben gegrepen te worden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:31

@ nikki_: ben ik het helemaal mee eens!

Even een vergelijking, je laat een tamme hond toch ook niet los in het wild om met de wolven te leven. Zou die ook nooit aankunnen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:35

hoho.. wolven zijn geen honden;) Dat is niet 1 en dezelfde soort. Je hebt overigens wel wilde en tamme honden.. Dat is een betere vergelijking. Een hond kan niet overleven in het wild, daar issie niet voor gemaakt, wolven wel. Maargoed, ik snap eig eerlijk gezegd niet echt waar het om gaat. Ik bedoel.. Konijn heeft nog even rond mogen huppelen.. misschien een uur, misschien 5 jaar.. En is daarna miss flink gegrepen door een vos.. Nou dat is dus niet dierwaardig? Hoevaak worden konijnen in het wild wel niet afgeknald? Hoevaak worden konijnen niet in veel te kleine hokjes gehouden, en dan alsnog geslacht. Ik kan me hier dus echt niet druk om maken.:)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:42

Tja, als je gaat kijken dat het beestje 0% overlevingskans heeft... niks om je druk over te maken. Je stuurt dat konijntje gewoon de dood in... Kun je hem beter naar een huis brengen waar hij een grote ren krijgt voor zichzelf. Vind ik iets diervriendelijker dan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:44

dat is makkelijk.. een thuis vinden waar ze een grote ren hebben. Overigens hoeft het niet zo te zijn dat het dier een overlevingskans van 0% heeft, maar wel minder dan een wild konijn. Maar dat vind ik beter dan in zon bak in een woonkamer.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:46

Tja, dan moet je geen konijn nemen als je de verantwoordelijkheid niet aan kan. En het minste wat je kunt doen is een nieuw thuis vinden voor zo'n konijn. En er zijn genoeg sites op internet over konijnen, zelfs een forum waar heel veel mensen bereid zijn om te helpen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:18

@ Pinuts; dat konijn had gewoon een spuitje moeten krijgen.
Kan jij je indeken hoeveel stress dat beestje gehad heeft?
Waarscheindelijk niet, omdat het je toch niks doet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:06

ik werk bij een dierenopvang en merk dat steeds meer mensen bezig zijn met het bouwen van een soort konijnenheuvel (wij hebben dit ook bij onze opvang) ik zal nog es een foto ervan plaatsen
helemaal afgezet met gaas onder de grond/ bovenop gaas / en rondom gaas je moet die beestjes eens zien opleven :D
meer mensen maken zoiets voor hun konijn dus het gaat de goede kant op denk ik.. tenminste wij herplaatsen geen konijnen die weer in kleine hokjes moeten komen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:24

Bij ons worden de zgn. wilde dieren, zoals vossen allemaal afgeknald. Persoonlijk lijkt het me voor een konijn heerlijker om in vrijheid te leven en op de vlucht gedood te worden. Tenslotte is dat natuur.
Bij een da heeft ie pas echte stress. Met het vooruitzicht jarenlang alleen in een hokje te vegeteren denk ik dat dit minst slechte oplossing is.

Wel grappig vind ik de opmerking dat tamme konijnen alleen uit een bakje kunnen eten. Omdat ze dat zo geleerd hebben. Geloof me wanneer ik mijn konijnen los laat in mijn tuin krijgen ze echt geen les in eten zoeken. Ook zie je ze niet zoeken naar een waterflesje :D
Denk ook wel dat het een beetje uit maakt welke natuur je hem zet. Het moet natuurlijk wel een groot gebied zijn. Dan is de kans groter dat ze overleven. Ik vind ook niet dat je ze buiten moet loslaten. Het is faunavervalsing. Maar om te zeggen dat ze het perse niet overleven vindt ik nergens op gebaseerd.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:39

idd dinopino.. en nee ik weet niet hoeveel stress dat beest heeft gehad. En t kan me eig ook niet zoveel schelen, heb hier in de buurt een konijn die los rondhuppelt, en die loopt hier al jarenlang, is gewoon wit.. maar rent wel hard weg als je te dichtbij komt. Dus ja, ik geloof dat ze t wel kunnen redden, al hebben ze meer kans om gepakt te worden. En tsja tis niet eerlijk om een konijn te kopen en dan vrij te laten, maar ik geloof toch dat dat beter was dan nog langer ( ook stressen misschien) in zon klein hokje en dan naar Da.. Spuit erin en klaar. Dat is diervriendelijk lees ik hier. Njah niet mijn mening:)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:45

Tja Dinopino, laten we eerlijk zijn, een konijn met een afwijkende kleur is gewoon een makkelijker doelwit voor bijvoorbeeld een buizerd. En wat het eten betreft. Natuurlijk beginnen ze meteen naar eten te zoeken maar weten ze ook wat ze wel en niet moeten eten?

Normaal gesproken kijkt elk jong dier van de ouders af wat ze wel niet mogen eten. Die fase heeft een tam konijn niet gehad. Dus de kans dat ze sterven aan een vergiftiging of aan diarree is vele malen groter.
Tel daarbij op dat ze een veel tragere vluchtreactie hebben op gevaarlijke situaties.

Ik ben er ook op tegen om een konijn in een klein hokje te stoppen en het dier vervolgens elke dag te voeren en 1 keer in de week een schoon hok te geven en er verder niet naar om kijken.

Alleen ben ik wel van mening dat een tam konijn een veel kleinere overlevingskans heeft in de grote boze wereld dan een wild konijn die er in is opgegroeid en alle gevaren kent.
Ik denk denk dat een tam konijn een grote kans heeft om een hele nare dood te sterven door zijn stupiditeit.