Watvoor kat past het beste bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:07

anneliesdj schreef:
Mist schreef:
_/-\o_ gewoon...uit het asiel, kijken wat je aanspreekt !

Daar ben ik helemaal niet tegen maar in asiels zie je zelden katten met wat langer haar en dat vind ik juist zo mooi.

Mirjanne; bedankt voor de link, ik zal het eens bekijken.

Mijn twee allerliefste katten ooit kwamen uit het asiel..... (sorry crossmonster, Pluis is een schatje maar makkelijk is een ander begrip }:) )
Als je voor een raskat kiest, moet je je ook realiseren; wil je dat ze buiten komen?
Een dure raskat laat je niet zomaar rond lopen, of je moet je tuin hermetisch afzetten.

Halve langharen zijn prachtig, je hebt wel enig onderhoud, en bedenk je dus of je je katten wel of niet naar buiten wil laten gaan.
We hebben zelf een gekruiste langhaar, absoluut geen geschikte kat voor kleine kinderen ondanks dat haar ouders beiden super lieve katten zijn.
Van een wat oudere kat is vaak duidelijk wat voor karakter ze hebben, van een kitten is het afwachten.

Een vriendin van me heeft 2 maine coons van 6 jaar oud, herplaatsers en goedzakken eerste klas. Ze komen ook niet buiten......

Succes verder, want katten zijn zó vreselijk leuk :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:13

ja ik zou toch gaan voor de maine coon :)) of terwijl de gentle giants.
zie foto hieronder
Afbeelding
je hebt ze in verschillende kleuren zoals je ziet en het zijn echt schatten.

Waarom een raskat zoveel kost?
- de HCM en PKD testen kosten €150,- p.k.
- FiV en FelV testen +/- €50,-
- HD en PL +/- € 100,-

Nou reken maar uit, dan komen de enting kosten er nog overheen eventueel chip + stamboom. eventueel de kosten van de dekkater als je zelf geen kater hebt.
En dan niet vergeten dat de fokker de kat zelf ook al eens gekocht heeft. varierend in binnen en buitenland en er nog shows mee lopen.
en het voer. Ja de meeste "goede" fokkers doen het ook niet voor het geld, maar om het ras zo gezond mogelijk te krijgen en te houden. een cattery is echt geen vetpot hoor.

Zou je eventueel je kat bij een fokker wegkopen dan komt er in de meeste gevallen bij te staan dat deze kat alleen in afgesloten tuin buiten mag komen

Wat broodfok betreft, laat ik hopen dat de liefhebbers kritisch zijn en het kaf van het koren weten te scheiden.

anneliesdj

Re: Watvoor kat past het beste bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:16

Over het naar buiten gaan heb ik het al gehad in mijn beginpost.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:20

anneliesdj schreef:
Over het naar buiten gaan heb ik het al gehad in mijn beginpost.

Probleem kan dan eerder worden (ik heb ook kinderen): kind laat deur open staan.... 's zomers rent alles in en uit......
Nu nog niet, maar kleine kinders zijn snel groot. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:35

Tjah, dat kan ook gebeuren met jouw raskatten of bij een cattery, dat is niet altijd te voorkomen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:58

Mirjammie schreef:
knuffeldier schreef:
wat een hoop mogelijke ellende allemaal. (even off topic: Kunnen één van die ziekten zich mischien uiten door aanvallen: compleet van de wereld, schokkend op de zij liggen, schokkende poten en bijna stikken in eigen slijm? )

Dat klinkt als een epileptische aanval :\ Kreeg de oude siamees van mijn ouders ook wel eens, dat ziet er zo sneu uit.... [/quote]

Dacht ik zelf ook aan. Is heel erg akelig om te zien. Heeft me al een vermogen bij de da gekost maar die kan niks vinden. Maar goed zolang hij er verder niet echt last van lijkt te hebben. Maar omdat hier de nodige kattenziekten voorbij kwamen hoopte ik stiekem dan mischien één van jullie er iets meer van af zou weten.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:03

anneliesdj schreef:
Tjah, dat kan ook gebeuren met jouw raskatten of bij een cattery, dat is niet altijd te voorkomen.

Heb je het over mijn raskatten???
Eeeeh, ik heb alleen HTK's en neppers met lang haar ;) om de genoemde reden dus. Bij ons staan 's zomers alle deuren open (en in de winter fungeren wij als portier :P )
De cattery's die ik ken overkomt het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 01:43

En waarom overkomt het die cattery's niet?
Dat zijn ook gewoon mensen die een gezin hebben dus het gebeurt niet omdat ze opletten, dat is een piepklein offertje wat je brengt als je een kat in huis wilt hebben.
En wat maakt het uit of je een nepper met lang haar hebt of een raskat? Die nepper kan net zo goed gejat of doodgereden worden.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:53

Die hebben vaak hun tuin hermetisch afgesloten en ingericht op katten ;). Ook hebben ze vaak soort van kooien in hun tuin die aansluiten op een kattenluik.
Mijn kat is in de winter al 3 keer ontsnapt, gelukkig in het portiek. Maar ze wachten echt tot iemand de deur opendoet enn nemen een speurt naar buiten.
Kan ook, maar met raskatten willen ze dan gaan fokken, zien er anders uit dan een huis/tuin kat en worden meegenomen. Als mijn kat al niet zelf mee zou lopen, die is gek op mensen. Bovendien zijn die van mij best mietjes, die redden het niet eens buiten.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:36

Bij mijn ouders mogen de katten wel gewoon naar buiten, ook de fokpoezen. Wel alleen als het weer het toelaat := en ze mogen alleen in de tuin, en alleen als we thuis zijn. De tuin is niet speciaal anders afgezet voor de katten, dat was niet nodig, de schutting is vrij hoog. De enige katten die wel eens de tuin uit gaan zijn de 2 oude siamezen, de birmanen zijn veel te lui om ook maar te proberen om de tuin uit te springen :+ We letten wel altijd op dat de poort dicht blijft, en dit gaat prima. Last van andere katten in de tuin hebben we eigenlijk ook niet, daar zorgen de siamezen wel voor ~~}>

De fokpoezen mogen alleen absoluut niet naar buiten als ze krols zijn, maar dat lijkt me logisch ;).

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:25

anneliesdj schreef:
En waarom overkomt het die cattery's niet?
Dat zijn ook gewoon mensen die een gezin hebben dus het gebeurt niet omdat ze opletten, dat is een piepklein offertje wat je brengt als je een kat in huis wilt hebben.
En wat maakt het uit of je een nepper met lang haar hebt of een raskat? Die nepper kan net zo goed gejat of doodgereden worden.

idd. bij cattery's kan dit idd ook weleens gebeuren.
Wij hadden zelf perongeluk een raam een klein stukje openstaan en daar is onze dame dus mooi door naar buiten geklommen. Maar gelukkig durfde ze zelf niet verder toen ze eruit was en heeft ze twee uur onder het raam door gebracht. en ik zoeken en zoeken terwijl ze nog mooi op haar plekje zat.

En meestal houdt de visite er ook geen rekening mee, die willen de deuren ook weleens open laten staan.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:46

Van de week heb ik mij rot lopen zoeken naar mijn kat, ik hoorde hem miauwen maar zag hem nergens! Tot dus de bel ging, was de buurman. Frits zat voor de deur, is deze kat van jou? haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:02

Mirjammie; hoe hoog is de schutting bij je ouders dan? Voor een kat is het toch een kleine moeite om over een schutting van 2m te komen?

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:28

Geen idee hoe hoog de schutting is, ik denk zo rond de 1.90m. Normaal is het inderdaad een kleine moeite, maar de birmanen van mijn ouders zijn hier (behalve als ze krols zijn ;)) echt te lui voor :') Mijn ouders hebben een redelijk grote tuin waarin ze heerlijk heen en weer lopen te rennen enzo, maar de tuin uit doen ze eigenlijk nooit. Het zijn katten die gewoon graag bij je in de buurt blijven.

Mijn eigen birmanen gaan alleen naar buiten als ze mee zijn naar mijn ouders, want wij wonen in een appartement (ze gaan altijd mee als we naar mijn ouders gaan, dus ze zijn ook dikke maatjes met de katten daar) en die gaan ook echt nooit de tuin uit, die springen hier thuis zelfs niet op het aanrecht, dat vinden ze al te hoog! _O- Nu heb ik ook echt wel mietjes denk ik, want op het aanrecht springen doen alle katten volgens mij :P Al ben ik er natuurlijk heeeeeeel blij mee dat ze het niet doen ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:51

Hah nee die van mij zijn daar ook te lui voor. Eettafel gaat net :D

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:49

Hier ook mietjes dan denk ik... (ook birmanen)
Ze springen wel hoog...Strijkplank op de hoogste stand (130cm)...maar op het veel lagere
aanrecht springen ze nooit...Ik wil dat ook niet hebben...
Ik kan de mijne (ervaring met 4) niet vergelijken met de meeste htk's...in dat opzicht...
Jagen ook niet echt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 00:26

Grappig, dus als ik hem los wil laten lopen in de tuin moet ik gewoon een birmaan nemen? :)
We hebben een schutting van 1,80.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:21

Geen idee of alleen birmanen dat niet doen (de tuin uit springen) Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat ze gewoon graag bij je in de buurt zijn. Bij ons mogen ze alleen naar buiten als we thuis zijn, en dan zijn we dus vaak zelf ook buiten. We laten ze niet zomaar uren lang zonder "toezicht" loslopen in de tuin ;)

Het zijn wel echt ontzettend leuke katten :D Maar... Als je een birmaan kitten bij een echte cattery wilt kopen ben je minimaal 400-450 euro kwijt, dus dan moet je bv zoeken naar een wat oudere kat, die kun je vaak een stuk goedkoper kopen (al zijn er nog mensen die er dan idioot veel voor vragen, kwam er 1 tegen van 3 jaar voor 500 of 600 euro of zo 8)7 ) mijn moeder heeft bijvoorbeeld 1 van haar ex-fokpoezen gesteriliseerd verkocht voor 75 euro ;) Poes was kerngezond en nog maar 3 jaar.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:27

Meestal tegen castratiekosten idd...
Sommige willen echt de hoofdprijf...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:15

Mirjammie schreef:
Geen idee of alleen birmanen dat niet doen (de tuin uit springen) Ik denk dat het er vooral mee te maken heeft dat ze gewoon graag bij je in de buurt zijn. Bij ons mogen ze alleen naar buiten als we thuis zijn, en dan zijn we dus vaak zelf ook buiten. We laten ze niet zomaar uren lang zonder "toezicht" loslopen in de tuin ;).

Dat is ook precies wat ik van plan was, loslopen in de tuin als wij erbij zijn en mee 'uitlaten' aan een riempje, heel misschien kan dat ook los als ze heel goed luisteren maar dat is niet de eerste insteek(mijn buurvrouw heeft 4 katten waarvan er ook 2 loslopen achter haar aan, blijven binnen een meter of 6 en als ze roept komen ze meteen, de andere 2 gaan aan een riempje)
Mirjammie schreef:
Het zijn wel echt ontzettend leuke katten :D Maar... Als je een birmaan kitten bij een echte cattery wilt kopen ben je minimaal 400-450 euro kwijt, dus dan moet je bv zoeken naar een wat oudere kat, die kun je vaak een stuk goedkoper kopen (al zijn er nog mensen die er dan idioot veel voor vragen, kwam er 1 tegen van 3 jaar voor 500 of 600 euro of zo 8)7 ) mijn moeder heeft bijvoorbeeld 1 van haar ex-fokpoezen gesteriliseerd verkocht voor 75 euro ;) Poes was kerngezond en nog maar 3 jaar.

Heeft je moeder niet toevallig nog een castraat over? Dan wel een die honden gewend is of daar snel genoeg aan kan wennen.

Ik heb nu een poesje uit een slipnestje gevonden, is 8 maanden en volgens de eigenaar moet de hond geen probleem vormen, wat zijn jullie ervaringen?
Mijn ervaringen zijn namelijk dat als de kat niet in zijn eerste maanden gewend raakt aan de hond dat het altijd blazen en wegrennen zal zijn.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:47

Op het moment heeft ze wel een poes die op zich weg mag naar een goed thuis, maar die voldoet niet helemaal aan je eisen. Het is namelijk niet echt een makkelijke poes. Ze heeft het gewoon niet naar haar zin in zo'n groep katten, ze wordt er behoorlijk narrig van. Tegen mannen is ze vaak nog wel lief, maar van vrouwen moet ze meestal niet zoveel hebben (behalve als ze moet gaan bevallen en als ze kittens heeft, dan is ze heel lief :+). Ze is nu pas ook weer gedekt, want ze is een geweldige moeder en heeft ook altijd hele lieve kittens. Ze moet natuurlijk niet weg, maar als er ooit eens iemand langs zou komen die haar een rustig huis kan bieden lijkt zou ze in principe weg mogen. De katten bij mijn moeder thuis zijn trouwens ook niet gewend aan honden, maar birmanen wennen (dat is mijn ervaring) overal echt behoorlijk snel aan. Maar deze poes heeft echt een rustig huis nodig, dus dan is een hond niet zo'n goed idee ;)

De andere poezen van mijn moeder zijn allemaal erg jong (op de 2 oude siamezen na ;)), en vormen ook een heel hecht clubje, dus denk niet dat die ooit weg gaan :=.

Wat voor kat is die kat van 8 maanden? 8 maanden lijkt mij niet te oud om nog aan honden te wennen hoor, zolang de hond ze maar niet steeds opjaagt. Maar het ligt natuurlijk ook wel voor een belangrijk deel aan het karakter van de kat...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:25

Wennen aan een hond kan ook nog best laat goed gaan. Met 1 kat van mij is dat ook goed gegaan met de hond van mijn ouders. In het begin is het flink blazen als de hond te dichtbij komt, leert hij even dat kat de baas is ;).En daarna worden ze een beetje uitgetest door de kat, beetje spelen en later zijn ze gewend aan elkaar.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:09

Ik moet ook zeggen dat het er heel erg aan ligt of je een kat(er) of een poes hebt. Onze poes heeft er ruim een jaar over gedaan voor ze de nieuwe hond echt accepteerde. Nu accepteert ze de honden, maar ze is niet echt knuffelig met ze. En onze katers zijn er heel snel aan gewend geraakt, en ook na een paar halen heel erg knuffelen. Dus dat maakt ook veel uit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:32

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het niet aan elkaar went. Wij hebben sinds 2 maanden onze oude stalkat in huis die op stal constant achterna werd gezeten door mijn honden, nu woont ze ermee in 1 huis, geen probleem hoor :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:43

Als je trouwens nog belangstelling hebt in ragdolls, de fokker waar ik mijn kat vandaan heb krijgt 3 nestjes!