Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:19

dees_daan schreef:
euhm van castreren worden ze vaak juist dikker hoor.. en ook ik heb 2 kleine hondjes maar mager zijn ze niet? waarom geef je hem vega brokken?

Even kleine opmerking. Een hond wordt niet dikker van castreren. Door de castratie hebben ze minder hormonen door het lijf gieren en minder energie nodig. Het is taak voor de eigenaar dan minder voer te geven, dan heb je ook geen dikkere hond. Heel simpel. Ik vraag me stiekum wel af waarom mensen zo vol blijven houden dat een hond dik wordt van castratie...

En weer on topic. Er zijn zoveel voersoorten in de markt.
Als je een groter ras hebt zou ik goed opletten dat ze voldoende glucosamine binnen krijgen. Dat wil nog weleens ontbreken in voer. Verder gewoon kijken en proberen waar je hond het goed op doet. De kleur van de ontlasting, hoe vaak hij hopen legt, krijgt hij meer of minder energie van een bepaalde brok. De hoeveelheid kleurstoffen kunnen van grote invloed zijn. Ook zetten ze op de zakken altijd een voeradvies, dit zou ik altijd gewoon per hond bekijken. Als je de ribben niet meer kunt voelen kun je beter minder voeren dan het voeradvies op de zak. Het is naar mijn idee echt een kwestie van je hond bekijken :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:20

XoNo schreef:
Ik zie het al, niet mijn type voer :D
Dried Lamb Protein...betekent dat er gedroogde lam eiwitten in zitten, niet zozeer 26% lamsvlees. Er zit bietenpulp in, rijst gluten...en dit is alleen de rijst + lam variant. De rest hebben ze er nog niet opstaan.

Raar is dat want voorheen zat er wel 26% meet in, dat ze daar dan vanaf stappen
Ach ja we zien het wel misschien doen die van mij het er heel goed op.

XoNo

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:25

Poohbeer, grote rassen hebben geen glucosamine nodig hoor :) Wat belangrijk is is dat de botten zo lang mogelijk 'zacht' gehouden worden, dus een lage concentratie calcium. Omdat ze zo lang doorgroeien en hun botten daarbij groter worden én van vorm veranderen, is het belangrijk dat ze niet te vroeg uitharden, want dan kunnen de botten zich niet meer aan elkaar aanpassen. Zo ontstaat HD vaak. De heupbotten in de heupkom moeten zich aan elkaar vormen naar gelang de hond groeit. Op het moment dat de botten al uitgehard zijn, dan kunnen de botten zich qua pasvorm niet aan elkaar aanpassen en op die manier krijg je HD. Glucosamine is belangrijk, icm chondroitine om de aanmaak van synovia te bevorderen, maar als je de juiste eiwitten voert, dan kunnen (zeker jonge) honden dat prima zelf aanmaken :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:33

Xono heeft helemaal gelijk
Een tevee aan calcium in een brok kan ook nog eens zorgen voor het scheef groeien van botten.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:42

XoNo schreef:
Poohbeer, grote rassen hebben geen glucosamine nodig hoor :) Wat belangrijk is is dat de botten zo lang mogelijk 'zacht' gehouden worden, dus een lage concentratie calcium. Omdat ze zo lang doorgroeien en hun botten daarbij groter worden én van vorm veranderen, is het belangrijk dat ze niet te vroeg uitharden, want dan kunnen de botten zich niet meer aan elkaar aanpassen. Zo ontstaat HD vaak. De heupbotten in de heupkom moeten zich aan elkaar vormen naar gelang de hond groeit. Op het moment dat de botten al uitgehard zijn, dan kunnen de botten zich qua pasvorm niet aan elkaar aanpassen en op die manier krijg je HD. Glucosamine is belangrijk, icm chondroitine om de aanmaak van synovia te bevorderen, maar als je de juiste eiwitten voert, dan kunnen (zeker jonge) honden dat prima zelf aanmaken :)

Je hebt gelijk.
Ik bedoelde ook meer dat er bij voer voor volwassen honden nog weleens een gebrek aan wil zijn. Veel voersoorten hebben er te weinig van in zitten. Tenzij je kijkt naar een royal canin etc.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:51

Ik denk dat het bij oudere honden sowieso wel goed is om ze gluco/chondro bij te voeren, just in case.

Ik weet niet wat RC qua verhouding in de brok heeft zitten, maar ik geloof dat voor elke 1500mg gluco er 500mg chondro in moet zitten, omdat het anders nie werkt nie. :D

Kijk er dus goed naar, merken kunnen er wel mee adverteren, maar als de juiste verhouding ontbreekt, dan doet het geen moer :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:46

XoNo schreef:
Ik denk dat het bij oudere honden sowieso wel goed is om ze gluco/chondro bij te voeren, just in case.

Ik weet niet wat RC qua verhouding in de brok heeft zitten, maar ik geloof dat voor elke 1500mg gluco er 500mg chondro in moet zitten, omdat het anders nie werkt nie. :D

Kijk er dus goed naar, merken kunnen er wel mee adverteren, maar als de juiste verhouding ontbreekt, dan doet het geen moer :n

Dat was wat ik ook bedoelde :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:19

Precies :D Zijn we het daar over eens :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:26

Xono hoe komt het dat jou hond HD heeft ontwikkeld?
Wbt de nutro, lekkere verkoper is dat geweest die mij dit verteld heeft ;) Zal die in het vervolg iets minder serieus kunnen nemen, ik wilde namelijk graag nutro voeren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:29

Hoe het komt dat mijn hond HD heeft ontwikkeld weet ik helaas niet precies, ik heb haar pas gekregen toen ze 2,5 is. Het is ook niet gediagnostiseerd dmv foto's oid, het is meer een aanname nav klinisch onderzoek. Ze krijgt er nu druppels voor en daar doet ze het super op. Na veel inspanning is ze stijf, maar toen ze net bij ons kwam was 1 heup overontwikkeld en de ander onderontwikkeld, ze liep heel scheef, en piepte bij het opstaan. Nu loopt ze nog wel wat scheef, maar ze heeft een mooie gespierde kont en piept nooit meer. We konden haar in het begin niet eens over haar kont aaien, dan gilde ze het al uit :\ Nu kunnen we haar zelfs een klein klopje geven en dat gaat nog steeds goed :+:

Chiqa: volgens mij was er wel sprake van dat het zou stoppen, maar ik denk, omdat het is overgenomen, dat ze een soort van doorstart hebben gemaakt ofzo? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:34

Ja dat van die doorstart hoorde ik in december ook, maar dat was onzin volgens die verkoper, er lagen zakken Nutro voor de helft van de prijs wilde ze wel hebben hoor :j
Maar goed het risico dat ik wéér over moest stappen wilde ik niet nemen.

Wat naar zeg dat jou hond dit mee heb gemaakt, ja dat heb je dan als je ze niet van kleins af aan heb he, je weet niet wat de vorrige eigenaar ermee heeft gedaan.
Ik kreeg Donna toen ze 17 weken was, daarvoor zat ze een 4 weken bij een vrouw die elke morgen ging joggen met haar en dr non stop voer gaf.
Geen beste start dus, maar goed vanaf het moment dat ze bij mij was heb ik het anders aangepakt, korter wandelen en normale dosis voer.
Had dr ook liever van pups af aan gehad hoor, maar goed je heb niet alles in de hand :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:41

Inderdaad, wij hebben destijds gekozen voor een herplaatser en we hebben haar eind april alweer een jaar :oo Ik schrik er zelf van hoe snel het gaat :D

Ja, ze heeft al heel wat meegemaakt, from what I've heard komt ze niet bij de beste fokker vandaan, waar ze waarschijnlijk slecht te eten kreeg, toen wij haar kregen werd ze eigenlijk hier gedumpt door de vorige eigenaren, ze durfde alleen maar in de tuin haar behoefte te doen en buiten niet. Heb toen een hele nacht opgezeten en flink laten drinken en om het half uur naar buiten toe :D Uiteindelijk buiten geplast en enorm beloond met brokjes en lekkers :j Van daaruit ging het beter en uiteindelijk doet ze nu alles buiten :D

Merk je nu uberhaupt iets aan haar lopen, of gaat het tot op heden goed? Als ze HD heeft, dan heb je natuurlijk nog verschillende gradaties waar ze hun hele leven geen last van hoeven te hebben.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:04

Nutro WAS een top voer... maar om de één of andere reden is de productie over genomen door Mars industries. Ze hebben de ingrediënten volledig aangepast en daardoor is de kwaliteit behoorlijk naar beneden geduikeld. Wat eigenlijk best wel zonde is. Er zijn al zo weinig goeie merken op de markt.

Ik gaf Nutro aan mijn kat, was heel tevreden over het voer, maar door die overname ben ik terug over geschakeld op RC. Ik weet zelfs niet of Nutro Cat al terug leverbaar is. Ik weet dat ze de productie van de hondenvoeding voornamen. bij de kattenvoeding gingen er in ieder geval een deel smaken van tussen.

Wat ik wel weet van Nutro is dat ze een nieuw "totaalvoer" op de markt gebracht hebben. dus niet OF lam, OF kip, maar brokken met zowel lam, kip, zalm,... Ik heb die zakken alleen nog niet van dichtbij kunnen bekijken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:06

Holistisch voer idd.
http://www.ultraholistic.com/

Het is Engels, maar ik vind het sowieso een *piep*site...staat nergens een voedingsanalyse op.

Ben opzich wel van holistisch voer verder.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:11

Ashkerlon schreef:
Nutro WAS een top voer... maar om de één of andere reden is de productie over genomen door Mars industries. Ze hebben de ingrediënten volledig aangepast en daardoor is de kwaliteit behoorlijk naar beneden geduikeld. Wat eigenlijk best wel zonde is. Er zijn al zo weinig goeie merken op de markt.

Ik gaf Nutro aan mijn kat, was heel tevreden over het voer, maar door die overname ben ik terug over geschakeld op RC. Ik weet zelfs niet of Nutro Cat al terug leverbaar is. Ik weet dat ze de productie van de hondenvoeding voornamen. bij de kattenvoeding gingen er in ieder geval een deel smaken van tussen.

Wat ik wel weet van Nutro is dat ze een nieuw "totaalvoer" op de markt gebracht hebben. dus niet OF lam, OF kip, maar brokken met zowel lam, kip, zalm,... Ik heb die zakken alleen nog niet van dichtbij kunnen bekijken.

Ik ben nutro nu aan het voeren sinds een paar dagen en ik vind dat ze best veel poepen, dus of ik hier op blijf staan is de vraag.
Wie heeft er ervaring met de andere merken zoals FF, cavom, greenhaert enz.
Verder doen ze het er tot nu toe vrij goed op voor zover ik dat nu al kan beoordelen.
Behalve dan dat ze er best veel van poepen.
En waar ligt dat nou aan dat ze van het ene voer zoveel poepen en van het andere niet.
Van hills poepen ze minder.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:12

bij honden die op nutro stonden was er normaalgezien maar een kleine hoeveelheid mest, en hij was een beetje aan de gelige kant (wisten verschillende mensen me te vertellen) Hoe hij er nu uitziet weet ik niet.
Bij ons in de winkel was het het beste voer van de winkel, maar door die leveringsproblemen en dan uiteindelijk de overname, hebben we nutro volledig uit het assortiment gehaald. Het is in ieder geval zeker dat de kwaliteit niet meer is wat hij geweest is.
Zelfs onze vertegenwoordiger van Nutro heeft het merk opgegeven en is van werk veranderd...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:30

Gelige ontlasting lijkt mij niet goed... :?

Veel poepen, ja, dat geeft aan dat de verteerbaarheid kennelijk niet erg hoog ligt. Bij brokken van Hills poepte mijn pup heeeel erg veel (pup van 4 maanden die 6x per dag poept, gaat me te ver). Mijn volwassen teef poepte 1, max 2x per dag met cavom of farm food, maar dan wel een goede hoop.

Op vers vlees poepen ze 1 à 2x per dag 1/3 van wat ze normaal poepten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:34

De mest was ook niet fluo geel hé :D
Gewoon wat geliger dan voordien op andere merken. Het enige waarmee ik het mee kan verklaren is dat er misschien minder vetten in verwerkt zaten, en er dus minder nood was aan gal om deze vetten te verteren. Hoe meer gal, hoe donkerder de mest wordt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:43

Zij poepen nu ook zo'n 6x per dag dat is echt teveel.
Normaal is max 3x per dag.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:54

Dan zou ik ze snel weer overgooien naar wat anders. Ik verwacht niet dat het nog gaat verbeteren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:02

Ja maar op wat, dat gewissel is ook niks natuurlijk.
Ik vond cavom wel goed klinken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:58

Cavom of Farmfood vind ik zelf erg goed, maargoed...ik zou geen versvleesvoerder zijn als ik dat niet eerst zou aanraden natuurlijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:45

jesito schreef:
Zij poepen nu ook zo'n 6x per dag dat is echt teveel.
Normaal is max 3x per dag.

ja dat is teveel, Donna deed het die twee weken wel goed op Nutro,
als ik niet dat verhaal had gehoort dat het uit de handel zou worden
genomen had ze er nu nog op gezeten.
Maar dan is het idd niet je voer, wat voerde je hiervoor?

XoNo schreef:
...ik zou geen versvleesvoerder zijn als ik dat niet eerst zou aanraden natuurlijk
:P

Xono ik heb respect voor jou manier van adviezeren, mogen veel mensen nog een voorbeeld aan geven
je kan het woord brok tenminste nog uitspreken, zijn mensen bij die het met censuur moeten schrijven anders zijn ze bang dat ze iets engs zeggen :z

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:10

Hiervoor heb ik hills gevoerd maar zoals ik al vaker heb gehoord zit er ook veel troep in en het is gewoon zotduur.
Nu blijkt de prijs weer omhoog te gaan.
1 hond doet het op alles goed maar de ander heb ik al vanalles geprobeerd ook vers vlees.
Dit wil hij op een gegeven moment niet meer eten.
Waarom geen idee.
Ik denk dat ik cavom nog probeer en eens kijk hoe ze het daarop doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:12

Ben benieuwd hoe je hond dan op cavom reageerd, kan je daar ook een kleine zak van krijgen eigenlijk?
Ik ga dus definitief voor de FF< alleen wil ik nog even doorgaan met de RC, omdat dit tot een maand of 14 mag.