Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lennox schreef:Hoi Romy,
Ik werd toevallig door iemand op dit topic gewezen en dacht ik zal hier ook maar even reageren. Luna komt namelijk bij ons uit het nest. Ik ken zowel moeder als vader. Vader heb ik ook als pup meegemaakt en was een makkelijk te bewerken en goed te trainen hond die nu naar 3 jaar training zijn dienst doet bij de KLPD als politiehond. Moeder is van mijzelf en daar heb ik toen wij haar net hadden ook dominantiespelletjes mee moeten doen, waarbij ik vanzelfsprekend de dominante rol speelde. Het heeft, zoals ik je al mailde, wel wat training gevergd maar ik heb nu een hele fijne hond. Die absoluut geen dominantieproblemen meer heeft naar mensen (andere teven soms wel als ze tegenover een dominante teef komt te staan). Luna is nu 9,5 week en heeft hier geen rare of vervelende dingen meegemaakt. De werpkist stond in de woonkamer en zelfs voor de kinderen waren de pups lief. Dat stukje heeft ze in ieder geval vanuit het nest al positief mee kunnen nemen.
Je moet zoals een aantal mensen voor mij ook al hebben gezegd gaan communiceren als de alfa-hond en zij moet leren dat ze ondergeschikte is. Ik denk echt dat je met de bevriestechniek (stilstaan geen aandacht geven en vooral niet aankijken), het weglopen zoals pups dat onderling ook doen (dus geen aandacht geven) of de schreeuw geven op het moment dat ze nog bijt. Ik las hier ergens in haar nekvel pakken en dan een schreeuw geven dat zou ik je niet willen adviseren, dan heeft ze namelijk al losgelaten en straf je haar niet voor het stukje dat ze fout doet. Het zijn hele simpele maar wel effectieve manieren om ermee om te gaan. Het is nog maar een pup van 9,5 week dus die rotschop zou ik haar nu nog niet geven. Het komt vast goed! Je bent bezig met de goede dingen!
Groetjes,
Marijke
WildWings schreef:Romytjuuh schreef:Dit is alleen een optie op langere termijn.
Zoiezo eerst puppy cursus.
En ik heb contact gehad met de fokker die mij goed advies gegeven heeft.
We gaan goed met haar aan de slag.
Waarom?
Het haalt sowieso meer uit dan adviezen op bokt vragen of je hond net zo lang pijn doen (zoals sommige eigenlijk suggereren) totdat hij zich 'overgeeft' of 'weet dat hij het niet moet maken'. Natuurlijk helpt puppycursus al veel, maar als alle opties die jij noemt van negeren tot straffen niet geholpen hebben zou ik een gedragstherapeut raadplegen.
Romytjuuh schreef:Omdat een pup binnen een week nog geen goed luisterende huishond hoeft te zijn. We gaan eerst tijd nemen voor haar opvoeding. En niet al gelijk er een gedrags therapeut bij halen. Lijkt mij vrij logisch