NOODKREET! Kat aangereden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:13

Malih; er is al meerdere malen gezegt dat er NIETS aan eten mee is gegeven, zelfs geen tips.
Vind het ook jammerlijk om te lezen dat TS dit niet is gaan halen na dit hele avontuur, dat de DA het niet meegeeft is al schandalig eigenlijk.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 23:16

dat ik t niet ben gaan halen is omdat hij al wat eten gehad, niet veel maar toch, en hij heeft gedronken... uit zichzelf

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:22

hij heeft dan wel gegeten, maar niet genoeg, van dat likje vis en slokje water kan je kat niet leven,

als je de convelance support neemt kun je dit met een beetje water dunner maken en dan met kleine (nadruk op kleine) hoeveel heden in zijn bekje spuiten.

Retlaw

Re: NOODKREET! Kat aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 23:25

nee, maar dat hij dit uit zichzelf deed geeft aan dat hij toch interesse krijgt, ik houd het echt wel in de gaten, als ik zoveel moeite ga doen voor mijn kat, dan zou ik m toch zeker niet laten verhongeren of iets dergelijks. En dat van die voeding wist ik te laat, morgen is dat ongeveer het eerste wat ik ga halen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:29

Ik zeg het niet als verwijt, maar ik wil je wel melden dat mijn ratje na haar operatie ook niet top fit was, maar wel at en wel dronk, en toch raakte ze uitgedroogd, uiteindelijk is ze overleden,

Niet omdat ik verkeerd gehandeld had, niet omdat de Da dat deed, maar omdat we beide verwachten dat het goed ging agezien ze dronk en at, t bleek niet genoeg te zijn, En hoewel een kat en een rat verschilt komt het op t zelfde neer.

katla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:41

de prik die ze je kat hebben gegeven is een vochtafdrijver, geen pijnstilling. Omdat er vocht om de longen zit moet dit zo snel mogelijk verdwijnen, de kat moet dit uitplassen.

Als je het niet vertrouwt, ga dan naar de DA liever een keer teveel dan achteraf spijt hebben.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:46

heyitsme schreef:
En dat van die voeding wist ik te laat, morgen is dat ongeveer het eerste wat ik ga halen

Dat is niet helemaal waar, je bent na die opmerking koolvis gaan halen, terwijl het advies astronautenvoer al meerdere malen was gegeven. Tóch niet gedaan :)
Vraag is alleen waarom, van dat ene lijke vla en viskan dat dier niet leven, straks zit hij 48 uur zonder eten dat is erg schadelijk.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 23:51

te laat voor de dierenarts... ja had hem vanavond weer kunnen bellen inderdaad, maar niet gedaan, omdat ik het zo wilde doen, en hij wel meer activiteit ging vertonen en interesse. zal wel niet genoeg zijn, maar dat komt morgen dan. en hij heeft wel gegeten , ook bij de dierenarts

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 02:35

Als je maar zorgt dat hij voldoende vocht binnenkrijgt.
Ik ben benieuwd hoe het verder met je kat zal gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:47

Chiqa: nu weten we het wel. TS heeft je boodschap nu waarschijnlijk wel begrepen.

Hoe is je kat vanochtend? Heeft hij al wat gegeten en gedronken?
Heb je de dierenarts weer gebeld?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:07

Hoe is het vanochtend met hem? eet hij inmiddels alweer wat normaler? En voelt hij zich al weer wat beter??

Ik duim in elk geval voor hem dat alles goed komt!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:13

ik heb de dierenarts weer gebeld, zware ademhalen moet toch langzaam overgaan, hij oogt ook wel wat beter qua ademhalen, maar goed zal nog wel 2 dagen ongeveer duren.
Ik kan vanmiddag voeding ophalen, pas na half 3, tot die tijd voer ik hem zelf wat, water, en wat vla, likt ie van zijn mondje af als ik zijn bekje in de lepel dip.
Hij is al heel erg ingevallen, lijkt heel raar

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:16

Heb je toevallig van die kleine spuitjes in huis?
Dan kun je daarmee water in zijn bekje spuiten. Dat werkt beter dan een lepeltje.
Invallen kan ook een reactie op pijn zijn. Opgetrokken flanken, net als bij paarden. Of een eerste teken van uitdroging.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 11:17

dat had hij eigenlijk al meteen, dus ik denk pijn. en hij likt zelf t water op, of loopt zelf naar zijn bakje, kleine beetjes dat wel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:19

Mooi! Dat geeft hoop!
Dan heeft hij zelf ook de drang om te overleven.
En eten? Want vla is niet goed voor zijn darmen. Heb je geen zakjes blikvoer, blikje zalm of wat dan ook in huis?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:20

Oké, dan is het in mijn ogen NU tijd voor een andere dierenarts!!!

Een kat kan niet zo lang zonder fatsoenlijke voeding, en als hij nu nog niet fatsoenlijk eet dan is er ook iets meer aan de hand!! Er zou namelijk geen reden moeten zijn waarom hij niet eet, want volgens de dierenarts mankeert hij buiten vocht achter de longen immers niets. Waarom eet hij dan niet???!!!!!

Mijn kat is op zondagavond aangereden en had zoals gezegd zijn gehele bek kapot, en echt kapot. Hij heeft van zondagavond tot vrijdagavond bij de DA gezeten, waar ze hem dwangvoeding en infusen gegeven hebben. Ik heb aangegeven dat hij zonder zijn broer echt niet ging eten. Daarop mocht ik hem vrijdagavond komen halen, maar hij moest gaan eten, en NORMALE porties gaan eten en wel vóór zaterdagochtend. Zo niet, dan moest ik hem zaterdagochtend onmiddelijk terugbrengen, omdat dat gewoon erg schadelijk is voor een kat om langer dan 12 weinig of niet te eten. Mijn kat kwam thuis met ontzettend veel pijn aan zijn bekje, zonder pijnstillers, zonder wat dan ook. Ik heb van alles aan eten meegebracht en meegekregen, met het idee, wat hij eten wil, wil hij eten. Hij heeft alles opgegeten, ondanks de pijn.
Dat jouw kat niet eet, is echt niet normaal. Dat jij pas na half drie terecht kan om dwangvoer te halen, is helemaal niet normaal.

Ik zou minstens een andere DA bellen voor een second opinion. Of ben ik nou de enige die er zo over denkt????

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:36

wat een moeilijke situatie, lalidan ik zou zelf wel verder kijken naar een andere da. Denk dat de ts onzeker is, en de da vertrouwd. Maar ts je kunt altijd een andere da raadplegen.
Mijn kat is ook een keer aangereden, was alemaal goed afgelopen. Heb haar extra kattemelk toen gegeven (bij de supermarkt) voor extra vocht, vond ze heerlijk. mischien heb je
hier iets aan. Maar wacht niet te lang leververvetting is geen grapje....

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:38

Ik zou minmaal een andere DA bellen en om raad vragen. Ik vind het zwaar ademen en slecht eten ook te lang duren :\

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:43

Lalidan schreef:
Oké, dan is het in mijn ogen NU tijd voor een andere dierenarts!!!

Een kat kan niet zo lang zonder fatsoenlijke voeding, en als hij nu nog niet fatsoenlijk eet dan is er ook iets meer aan de hand!! Er zou namelijk geen reden moeten zijn waarom hij niet eet, want volgens de dierenarts mankeert hij buiten vocht achter de longen immers niets. Waarom eet hij dan niet???!!!!!

Mijn kat is op zondagavond aangereden en had zoals gezegd zijn gehele bek kapot, en echt kapot. Hij heeft van zondagavond tot vrijdagavond bij de DA gezeten, waar ze hem dwangvoeding en infusen gegeven hebben. Ik heb aangegeven dat hij zonder zijn broer echt niet ging eten. Daarop mocht ik hem vrijdagavond komen halen, maar hij moest gaan eten, en NORMALE porties gaan eten en wel vóór zaterdagochtend. Zo niet, dan moest ik hem zaterdagochtend onmiddelijk terugbrengen, omdat dat gewoon erg schadelijk is voor een kat om langer dan 12 weinig of niet te eten. Mijn kat kwam thuis met ontzettend veel pijn aan zijn bekje, zonder pijnstillers, zonder wat dan ook. Ik heb van alles aan eten meegebracht en meegekregen, met het idee, wat hij eten wil, wil hij eten. Hij heeft alles opgegeten, ondanks de pijn.
Dat jouw kat niet eet, is echt niet normaal. Dat jij pas na half drie terecht kan om dwangvoer te halen, is helemaal niet normaal.

Ik zou minstens een andere DA bellen voor een second opinion. Of ben ik nou de enige die er zo over denkt????

Nee als Paravet zit ik hier ook met grote ogen te lezen. GEEN convalensence of wat dan ook mee! Geen tips mbt voer en drinken. Hij ziet er ingevallen uit!!! En dan pas om half drie voer mogen gaan halen. Ik snap deze DA niet, echt niet.

TS: Doe aub een test: pak zijn vel op zijn rug en trek dat een beetje omhoog. Valt het meteen weer mooi terug? GOED> Blijft het staan? FOUT = uitdroging. Heeft infuus nodig.

Echt, ik vertrouw dit voor geen meter en daar kan in mijn ogen TS niks aan doen. Ze heeft geen goede DA getroffen, geen goede tips gehad en helaas zijn veel baasjes zo (ook als het om hun eigen welzijn gaat). Als de dok niks zegt, vragen we niks, want anders zijn we zeurpieten. Nou als ik dat gedaan hed met mijn kat was ie dood geweest en met mijn kind had ik mijn BV om zeep geholpen en hadden er nog meer dingen slecht gegaan met onze zoon. Gelukkig weet ik er wel het nodige van af. DUS TS: ik snap je bezorgdheid, maar ga aub voor een second opinion naar een andere DA of eis dat je NU voer kan halen. Liefst met kat mee zodat ze zijn turgor (= de mate van uitdroging) kunnen controleren.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:45

Maar is het zo heel erg dat de kat even niet eet? Wij eten toch ook niet als we ons niet lekker voelen, en zoals ik hoor, drinkt hij wel, dat is een goed teken! Is mijn mening hoor, correct me if i'm wrong!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:49

Laat ik dan ook even duidelijk zijn: ik bedoel mijn post ook absoluut niet als comentaar richting TS. Wel als comentaar richting DA, en in de hoop om TS een duwtje in de rug te geven dat dit niet goed is. Ik zou het niet vertrouwen, en uit de meerdere berichtjes die TS gisteravond ook plaatst, maak ik eigenlijk op dat TS zelf ook niet echt met een lekker gevoel thuis zit.....

TS, echt, je bent geen zeur als je een andere DA belt omdat je het niet vertrouwd. Die vinden dat echt geen probleem. Dus gewoon die telefoon pakken en een andere dierenarts bellen, situatie uitleggen en eens horen wat zij te zeggen hebben!! Succes!

Edit: ja, voor een kat is het echt heel erg als hij even niet eet. De reden weet ik niet, ik ben geen DA, maar ik MOEST mijn kat terug brengen als hij in die 12 uur dat ik hem thuis had geen normale portie ging eten. En hij moest NORMALE portie eten, geen kleine beetjes. Dit is weer een mooi voorbeeld dat een dier niet vergelijkbaar is met een mens.....

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:52

Black2000 schreef:
Maar is het zo heel erg dat de kat even niet eet? Wij eten toch ook niet als we ons niet lekker voelen, en zoals ik hoor, drinkt hij wel, dat is een goed teken! Is mijn mening hoor, correct me if i'm wrong!

Nou op zich kan een kat een dag vasten, maar niet te lang. en dan uitsluitend als het dier GEZOND is.
Als een kat aan het herstellen is (van shock, operatie, trauma of wat dan ook) kan hij beter maar wel eten en nog beter: zo veel mogelijk hoogwaardig voer binnen krijgen met gebruik van zo min mogelijk enegrie (lees eten/ kauwen).

Zoals ik begreep was deze kat in shock toen hij bij de DA was. Dan verliest een kat ook vocht en veel essentiele mineralen etc. Dat zit allemaal in de convalesence support (= speciaal voer). Je kunt het vergelijken met een ORS oplossing als je zelf diarree hebt. Daar zitten ook alerlei stoffen in die je lijf nodi heeft.

Deze kat is herstellende van een flink trauma en van een shock en heeft miss zelfs vochtafdrijvers gehad vanwege de vocht bij zijn longen. Dat kan snel gaan en dan redt hij het niet met af en toe een beetje drinken. Een subcutaan infuus van fysiologische oplossing kan hem dan ondersteunen. Het lijf neemt dat langzaam aan op, maar wel sneller dan hij kan bijbenen met drinken. En de essentiele stofjes uit het speciale voer zorgen ook dat hij zich beter voelt en eerder verzadigd is dan met gewoon blikvoer. Van het speciale voer heeft hij minder nodig om ales binnen te krijgen dan met gewoon voer. Cellen die herstellen vragen veel energie. Dan gaan vasten is niet slim.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:21

Als een kat langer dan 24 uur niet eet is dat zeer schadelijk, mijn moeder had een kat die dood ziek was en de d.a waarschuwde echt dat hij moest gaan eten binnen 24 uur.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:22

marleen_usar schreef:
Als een kat langer dan 24 uur niet eet is dat zeer schadelijk, mijn moeder had een kat die dood ziek was en de d.a waarschuwde echt dat hij moest gaan eten binnen 24 uur.

IDD zieke katten moeten gewoon eten! Anders raken ze in een vicieuze cirkel van hongeren, zich niet lekker voelen, opgeven etc

Gezonde katten kunnen een tijdje zonder eten maar zullen dat niet zo snel doen. Als er voer voor handen is (vr)eten ze. dat is instinct want je weet nooit wanneer er geen prooi voor handen is. Maar als een gezonde kat te lang niks krijgt gaan ze snel bergafwaards en worden ze vanzelf ziek hoor.

Wat dat betreft kan een hond "beter" en langer vasten (kan ie beter tegen) dan een kat.

Edit: ik zeg hiermee niet dat je katten en honden zomaar moet laten vasten ofzo. Het gaat mij nu even puur om de fysiologische werking, dus hoe t beessie in elkaar zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:00

Amanda schreef:
Chiqa: nu weten we het wel. TS heeft je boodschap nu waarschijnlijk wel begrepen.

Nou blijkbaar niet, en je bent geen moderator en zie ook niet in waarom ik me geen zorgen mag maken, zijn dr meer zo te zien ;)

heyitsme schreef:
Ik kan vanmiddag voeding ophalen, pas na half 3, tot die tijd voer ik hem zelf wat, water, en wat vla,

Alsje het mij vraagt heb je echt een waardelose DA. Allereerst had je deze info van hem zelf moeten krijgen en niet van ons, GELUKKIG heb je hier een topci geopend, en kom ej dr dan toch achter dat het niet goed zit.
En waarom pas om half 3?? Als ik jou was had ik een andere DA gezocht, dit diertje heeft onmiddelijk
voedsel nodig, niet een likje vla!

Iig super van je dat je er weer achteraan bent gegaan!!! En heel veel sterkte.