Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:05

Sorry heb niet alle reacties gelezen, dus ga alleen in op de openingspost.

De TS doelt op het topic over Chihuahuas, waarin een discussie gaande was.

Zelf ben ik tegen het fokken zonder stamboom met Chihuahuas. Omdat het zo'n populair ras is geworden, wordt er ook een hoop rottigheid uitgehaald. En mensen willen zo klein mogelijk, dus met de kleinsten (en de zwaksten) uit het nest wordt doorgefokt. Daar ben ik erg op tegen. Ook sluipen er bij de Chi makkelijk gebreken, zoals patella luxatie in. Dit kan je er uit houden door je goed aan de regels van het fokregelement te houden.

OVer stamboekloos fokken met andere rassen kan ik niet veel zinnigs zeggen. Misschien zijn er rassen waarvoor hetzelfde geldt als voor de Chi, maar ik ken ook zat rasloze luke hondjes.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:06

er staat in het paspoord
klinisch onderzocht

lizzy
huid 1
oren 1
ogen 1
gebit 1
lymfeknopen 1
respiratie 1
hart en vaatstelsel 1
digestie app 1
bewegingsapp 1
geslachtsap 1
voedingstoestand 1
opmerking gezond en dat wat op 17-03-08

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:07

Ja, die rage om zo klein mogelijk te fokken, komt bij verschillende rassen voor.
Heel onnatuurlijk en de meesten van die mini's hebben totaal niets meer te maken met het oorspronkelijke ras.
Ach ja, zolang hij maar in een handtas past, denk dat daarmee ook de rasstandaard omschreven is van zulke rassen :D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:08

suus_elviera schreef:
er staat in het paspoord
klinisch onderzocht

lizzy
huid 1
oren 1
ogen 1
gebit 1
lymfeknopen 1
respiratie 1
hart en vaatstelsel 1
digestie app 1
bewegingsapp 1
geslachtsap 1
voedingstoestand 1

Klinisch is hetzelfde als bij een paard hè, alleen wat je uiterlijk kan zien of voelen, dus geen foto's of DNA-testen of dergelijke ;)
Dat wil gewoon zeggen dat de DA overal eens gevoeld heeft en eens naar het hartje geluisterd heeft, meer niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:09

_janet_ schreef:
Het valt mij op dat sommige mensen hier helemaal geen idee hebben wat bepaalde erfelijkheidstest inhouden. Verdiep je er eerst eens in voordat je bepaalde conclusies gaat trekken

dit gaat vast over mij... }> ik verdiep mij er tot zover in dat ik zorg (voor zover dat mogelijk is) dat ik een hond krijg die op een gedegen manier gefokt is, bij mensen die op een goede manier voor de ouder dieren en de pups zorgen.
Ik vind het van de mensen die alleen de stamboomfokkers goede fokkers vinden juist wat kortzichtig.., maar das mijn bescheden mening.

In de paardenwereld is het toch niet anders? Ik ben tegen mensen die maar blijven aanfokken met ongezonde en scheve pony's of zelfs volledige verminkingen, maar niet iedreeen zoekt de nieuwe Salinero, en fokt dus niet gericht met alleen maar dure goedgekeurde hengsten en merries. dat wil niet bij voorbaat zeggen dat ze zomaar iets doen, of geen hart hebben voor hun beesten. Ik zie net zoveel gemankeerde paarden met papieren waar je u tegen zegt, dan paarden zonder papieren..dat is bij honden net zo..en als niemand ooit zou zijn begonnen met kruizen en uitproberen wat nu een goede combi is, hadden we nu nog steeds maar 1 ras en had het hele kwpn niet eens bestaan!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:10

Jakary schreef:
suus_elviera schreef:
er staat in het paspoord
klinisch onderzocht

lizzy
huid 1
oren 1
ogen 1
gebit 1
lymfeknopen 1
respiratie 1
hart en vaatstelsel 1
digestie app 1
bewegingsapp 1
geslachtsap 1
voedingstoestand 1

Klinisch is hetzelfde als bij een paard hè, alleen wat je uiterlijk kan zien of voelen, dus geen foto's of DNA-testen of dergelijke ;)
Dat wil gewoon zeggen dat de DA overal eens gevoeld heeft en eens naar het hartje geluisterd heeft, meer niet.

Dat bedoel ik, ze moet eerst maar wat huiswerk maken. Dit is net zo'n onderzoek die gedaan wordt als je hond geent wordt. Dit heeft totaal niks met fokken te maken en gezondheid

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:12

De paardenwereld is totaal niet te vergelijken met de hondenwereld. Een paard krijgt trouwens ook geen 8 veulens in 1 worp.
In een perfecte wereld zou men ook alleen fokken met paarden die op de foto gezet zijn en volledig gekeurd zijn.
't Is ook niet omdat dat bij paarden niet gebeurd dat het daarom goed is en dat het bij honden ook niet hoeft.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 02-02-09 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_elviera

word elke keer gedaan ik weet dat er van lizzy en mexx als pup zijne een foto van gemaakt zijn maar dat was 3 jaar geleden en weet ook dat ze toen zijnden dat ze gezond waren

Prummel

Persoonlijk ga ik voor een hond MET stamboom. Dit omdat de fokker dan meestal "moeite"doet om HD, Ed en dergelijke zoveel mogelijk uit te sluiten. Zelf heb ik helaas de ervaring dat de uitslagen van zulke onderzoeken geen zekerheid geven op eventuele afwijkingen van de pups. Ik heb het hier over HD. Ik heb zelf 1 nestje gefokt bij mijn Duitse Herder teef, zij is helemaal gekeurd en in orde, en dat zelfde geldt ook voor de reu die we hebben gekozen.Ik vindt dat erg belangrijk, dat je weet wat je doet, ook al sluit het niet alles uit. Zelf zal ik niet meer fokken omdat ik mij erg verantwoordelijk voel over het feit dat de pups goed terecht moeten komen, bij mensen die serieus alle voor en nadelen van een hond op een rijtje hebben gezet en zich verdiepen in een ras. Ik heb ook genoeg mensen geweigert een pup te kopen. Ze zijn allemaal goed terecht gekomen maar het is niks voor mij!! Iedereen moet zelf weten met of zonder stamboom, maar trap niet in "smoesjes" van keuren is teveel gedoe enz enz, want die moiete moet je juist nemen!Ook zonder stamboom kun je gewoon een goede leuke hond aanschaffen, maar trap aub niet in de broodfokkers-verhaaltjes....dit geldt zowel voor met als zonder stamboom.

suus_elviera

nou ik ben blij als ze zeggen dat ze gezond zijn hoor

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:14

suus_elviera schreef:
word elke keer gedaan ik weet dat er van lizzy en mexx als pup zijne een foto van gemaakt zijn maar dat was 3 jaar geleden en weet ook dat ze toen zijnden dat ze gezond waren

Van HD kan je nog niets zeggen als pup, meestal worden deze foto's op 1 jarige leeftijd gemaakt (toch voor de sport).
Het zou maar erg zijn als je pup al HD had, meestal wordt dit pas zichtbaar op foto's als de pups verder uitgegroeid zijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:15

Jakary schreef:
De paardenwereld is totaal niet te vergelijken met de hondenwereld. Een paard krijgt trouwens ook geen 8 veulens in 1 worp.
In een perfecte wereld zou men ook alleen fokken met paarden die op de foto gezet zijn en volledig gekeurd zijn.
't Is ook niet omdat dat bij paarden niet gebeurd dat het daarom goed is en dat het bij honden ook niet hoeft.

Ook als dieren volledig gekeurd zijn blijft de kans bestaan dat je er een volledig ongezond dier met afwijkingen aan overhoud. Stop dan met fokken en ga clonen met de perfecte dieren.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:16

alsof alles op de foto zetten het antwoord is op genetische defecten...Sommige dingen kun je uitsluiten, maar ook heel veel dingen blijven ongezien, ook op een foto..dna testen zijn ook maar op een paar allellen, ze weten niet eens wat de rest allemaal inhoudt.. :7
als je uiteindelijk kijkt naar wat een mens gemiddeld zoekt in een hond, is een huisdier en een vriend die hopelijk jarenlang gezond bij ze blijft..dat er een peperdure stamboom aanvast zit, heeft niemand het over, das alleen interessant voor de echte liefhebbers.

Kitsolu

Jakary schreef:
suus_elviera schreef:

Van HD kan je nog niets zeggen als pup, meestal worden deze foto's op 1 jarige leeftijd gemaakt (toch voor de sport).
Het zou maar erg zijn als je pup al HD had, meestal wordt dit pas zichtbaar op foto's als de pups verder uitgegroeid zijn.

Als pup word op HD gecontroleerd om erfelijkheid vast te stellen.

Jakary

Tuurlijk bestaat die kans, maar de kans is wel kleiner.
Maar ja, fok er dan maar lekker op los, zou ik zeggen :D

suus_elviera

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:18

ja ze waren hier een half jaar oud toen ze dat deden

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:20

vanitymay schreef:
alsof alles op de foto zetten het antwoord is op genetische defecten...Sommige dingen kun je uitsluiten, maar ook heel veel dingen blijven ongezien, ook op een foto..dna testen zijn ook maar op een paar allellen, ze weten niet eens wat de rest allemaal inhoudt.. :7
als je uiteindelijk kijkt naar wat een mens gemiddeld zoekt in een hond, is een huisdier en een vriend die hopelijk jarenlang gezond bij ze blijft..dat er een peperdure stamboom aanvast zit, heeft niemand het over, das alleen interessant voor de echte liefhebbers.

Het sluit die defecten niet uit, maar het verkleint de kans op sommige defecten wel uit. En die vriend die jarenlang gezond blijft, dat klopt, en het feit dat hij lang gezond blijft kan je alleen maar zekerder maken door een pup van geteste ouders te kopen.

Kitsolu

Wij doen t allemaal mooi volgens boekje hoor :) Waarschijnlijk netter dan menig fokker.

Ik bedoel alleen te zeggen dat niet elke combo die niet perfect is maar niet gedaan moet worden.

ThePast03

vanitymay schreef:
voor iemand die er geen zin in heeft is zon hondenshow wel een heel gedoe lijkt me...ik zie mezelf ook nog niet met enzi naar een show gaan eerlijk gezegd... :z

Wat voor een ras gaat het hier om dan?
Bij de meeste rassen krijg je namelijk gewoon een papier bij de pups als je 2 ouders met stamboom kruist. Daarvoor hoef je echt geen keuringen te lopen.

Stamboom alleen zegt wat dat betreft ook niets over of de honden al dan niet getest zijn op erfelijke gebreken en/of de fokkers verantwoordelijk bezig zijn.

Een stamboom aanvragen is helemaal niet duur en als je bij de modehonden kijkt zijn de honden zonder stamboom vaak duurder dan de zorgvuldige gefokte honden met stamboom.
Wie brengt dat fabeltje elke keer in de wereld over peperdure stambomen? Juist de broodfok. ;)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-02-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:21

heiditjj schreef:
Als pup word op HD gecontroleerd om erfelijkheid vast te stellen.

Dat zal dan speciaal bij jouw ras zijn, maar van de rassen die ik ken wordne pups nooit geröntgend op HD omdat dit totaal zinloos is. De HD kan zich alsnog ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 02-02-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:22

Ik heb het in dit geval over duitse herders.

die van ons zijn met 6 mnd voor geröntgent en met een jaar nog een keer voor t stamboek
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 02-02-09 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:23

Ik ben ervoor om alleen maar stamboomhondjes te fokken, waarvan de ouders helemaal gecontroleerd zijn. Dit vooral om broodfokkers af te schrikken.

Ik vind eigenlijk dat er helemaal niet meer gefokt moet worden. Er zitten zoveel beestjes voor niets in het asiel.
Helaas niet haalbaar.

ThePast03

heiditjj schreef:

Als pup word op HD gecontroleerd om erfelijkheid vast te stellen.[/quote]

HD kun je helemaal niet vastellen bij een pup.
Er zijn maar een paar erfelijke gebreken die je bij een pup direct kan vaststellen, de meeste openbaren zich pas op volwassen leeftijd en sommige zelfs pas nadat een hond een jaar of 6 oud is.

Bij Duitse Herders worden de pups absoluut nog niet getest op HD.

Jakary

heiditjj schreef:
Wij doen t allemaal mooi volgens boekje hoor :) Waarschijnlijk netter dan menig fokker.

Ik bedoel alleen te zeggen dat niet elke combo die niet perfect is maar niet gedaan moet worden.

Ik vind dat ook niet, maar je moet ergens een grens trekken, en wie bepaalt er welke combi goed is? iedereen vindt zijn hond mooi, en aangezien er geen testen gebeuren of rasstandaards zijn voor die honden, kan niemand zeggen of het een 'goede' hond is.
Dan is de vraag wat er onder een goeie combo verstaan wordt.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:24

maar ff wat anders wat een gaafe hond heb je ben gek op kleur Blue merle en dan ook nog mooie blauwe ogen smeld :9

mijn vriedn vind de 3 color erg mooi en lizzy dr pappa is een red/white bordercollie
Laatst bijgewerkt door suus_elviera op 02-02-09 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt