aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:42

_Tara_ schreef:
Stephanie schreef:
kan je ze niet inruilen daar waar je ze gekocht hebt?

ik heb toen mijn maanvis te groot werd deze ingeruild voor wat kleiner spul. inclusief een babymaanvisje :+
deze moet ik waarschijnlijk binnenkort ook weer inruilen :7
want deze is ondertussen ook al weer erg groot geworden.

Maar als je ene maanvis te groot werd, waarom neem je dan weer een nieuwe? Ook al is 't maar een baby, die kan dan nooit echt lekker groeien in een te klein aquarium...

Ik kan prima maanvissen in mijn aquarium houden, maar zoals je misschien had kunnen weten. Heb ik guppen en allerlei andere kleine grut. Wanneer de maanvis groter word zullen mijn kleine visjes gaan verdwijnen.
Dit alleen is de reden dat ik ze weer inruil.

Daarbij komt dat ik het niet zo op hele grote vissen heb :+
klein maar fijn.

_Tara_

Re: aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:06

Tja ik kan niet ruiken hoe groot jouw bak is toch? ;) Maar goed dan nog zou ik geen vissen nemen die ik geen vast huis zou kunnen bieden. Maar dat is mijn mening :)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:07

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:34

lontje wou net zeggen mischien kun je even na het aqua topic :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:24

Stephanie schreef:
anneliesdj schreef:
Endler is de officiele naam en dit is een andere soort dan de 'normale' gup, aangezien die wel met elkaar kunnen kweken is het een beetje zonde die door elkaar te gaan houden.

In staart zijn er idd vele variatie's denkbaar maar zie er maar eens aan te komen, ik ben ze iig nog nooit tegengekomen maar ik zoek er ook niet naar ;)

dat vind ik echt onzin.. ik heb ook endlers in de bak.
gewoon omdat ik ze mooi vind.
niks niet zonde aan hoor want al mijn guppen zijn mannen.

en andere soort guppen kun je gewoon in de dierenspeciaalzaak bestellen ;)

Ik heb het ook over kweken, dus mannen en vrouwen samen houden. Daarnaast heb ik erg slechte ervaringen met het houden van alleen mannen dus dat raad ik iedereen af.

Joyckuh schreef:
4 guppen, allemaal mannelijk toch? Die worden 4 cm. 4x4=16, betekend dat je aquarium vol is :)
1 cm vis per liter, en dan eigenlijk ook nog de lengte van de vis x 10, dus eigenlijk een aquarium van 40 cm.

De lengte van de vis x 10 is een goede regel, je moet alleen wel uitgaan van de maximale grootte van een gup en dat is 6cm, kom je dus op een bak van 60cm. Mannen blijven meestal kleiner maar ook niet altijd, vandaar.
Voor drukke vissen geld lengte x 10, normale vissen lengte x 8 en voor heel rustige vissen (zoals sommige meervallen) geld lengte x 6.

tamara16 schreef:
er zijn zoveel verschillende manieren van guppen houden,er zijn ook mensen die guppen in koudwater houden terwijl het warmwater vissen zijn, ze kunnen ook wel tegen wat koudwater.
maar er zullen ook best mensen zijn die de guppen in een vissekom houden.
maar toch bedankt
het zijn inderdaad alleen maar mannen

Wat vind jij koudwater? Guppen kunnen niet kouder als 15 graden, dan gaan ze zowieso dood, ze kunnen wel prima op kamertemperatuur en aangezien dat meestal zo'n 19-20 graden is is dat nog steeds sub-tropisch.
Een vissenkom is absoluut geen goed onderkomen voor welke vis dan ook.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:29

Water op kamertemperatuur is zeker geen 19-20 graden :n
Guppen horen tropisch gehouden te worden tussen de 22 en 26 graden ;) dus kunnen ze verre van prima op kamertemperatuur :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:35

Ik zou zeggen; probeer het eens :)

Wat is volgens jou wel kamertemperatuur dan?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:37

Geen 19 a 20 graden hoor, hang er maar eens een thermo in ;)

Probeer het eens? Nee die fase van guppen heb ik allang gehad, hou me met iets serieuzere vissen bezig, vandaar ook mijn opmerking die ik niet zomaar even uit mijn duim zuig :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:40

Jammer voor jou maar ik zuig ook niets uit mijn duim, heb jarenlang guppen gehad en praktisch alles is voorbij gekomen, ik weet echt wel waar ik het over heb.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:56

Niks jammer voor mij hoor, maar als alles praktisch voorbij is gekomen zou je toch beter moeten weten. En beginnende aquarianen zeker niet aanraden dat guppies ook makkelijk op kamertemperatuur gehouden kunnen worden want dat is gewoon echt te koud :j

Dus dan is het jammer voor de mensen die wel in dat fabeltje geloven want guppen komen het best tot hun recht in tropisch water waarin ze veel meer hun natuurlijke gedrag vertonen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:29

Als je de termostaat op 20 graden hebt staan is je aquariumwater ook zo warm en daar doen guppen het prima in, als je ze te warm houd (25-26 graden) dan is de levensduur korter en kouder dan 18 graden is ook niet bevorderlijk.
Veel vissen worden op tropische temperatuur gehouden terwijl het eigelijk subtropische vissen zijn.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:13

Anneliesdj: Mooi voorbeeldje er tegenaan gooien dan maar?
Ik heb de afgelopen weken al mijn malawi's verkocht. Gezien de waterstand steeds lager kwam te staan door al het water dat met de kopers mee is gegaan, heb ik de verwarming uit gedaan. Het water werd toen een graad of 20. Vissen deden het verder inderdaad prima. Mijn witte zebracichliden echter waren continu onrustig bezig, het vrouwtje had de mooiste rode kleuren op haar buik en wilde dus eieren gaan leggen. Echter deed ze dit niet.
Aangezien ik uiteindelijk niet wist hoe lang de overgebleven cichliden zouden blijven zitten, toch een verwarming er in gehangen en het water werd weer 25 graden zoals gewoonlijk. Meteen gingen de zebra's een nest maken en nog geen uur later waren er de eieren!
Jammer genoeg zijn de ouders daarna verkocht :+

Maar goed, ja, ze leefde prima op 20 graden, maar nee, dit was duidelijk niet goed voor! Anders hadden ze eerder een nest gemaakt!

Wat betreft de regel van 10 en guppen die 6 cm worden. Ik heb maar heel weinig mannetjes guppen gezien die groter zijn dan 4 cm, sterker nog, de meeste blijven kleiner. Vandaar mijn beredenering. En persoonlijk zou ik voor de meervallen een lengte x 8 doen en voor normale (wat versta jij eigenlijk onder normaal?) x 10

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:00

anneliesdj schreef:
Daarnaast heb ik erg slechte ervaringen met het houden van alleen mannen dus dat raad ik iedereen af.

Ben ik erg benieuwd naar jouw slechte ervaringen,
want hier gaat het al heel lang goed met een groepje van 5 Endler mannen.

Ze hebben hier wel volop de ruimte en schuilplaatsen, wellicht scheelt dat :)

Verder ben ik het eens met Cyntje voor wat betreft het houden van guppen,
ik vind niet dat je daarin met een kamertemperatuur kunt volstaan :n
In een tropisch aquarium komen ze echt het mooiste tot hun recht, dat zie je gewoon aan ze.

Ik heb ook guppen op kamertemperatuur gehouden, inmiddels een jaar of 6 verder in het houden van aquaria en het verschil
dat de guppen laten zien met de kamertemperatuur guppen is enorm imo. Ik schaam me bijna dat ik ooit begonnen ben met een
eenvoudig klein bakkie op kamertemperatuur :o

Overigens zijn mijn hoofdbewoners geen vissen, maar garnalen, ik heb de Endlers puur voor de gezellige kleurtjes ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:33

anneliesdj schreef:
Als je de termostaat op 20 graden hebt staan is je aquariumwater ook zo warm en daar doen guppen het prima in, als je ze te warm houd (25-26 graden) dan is de levensduur korter en kouder dan 18 graden is ook niet bevorderlijk.
Veel vissen worden op tropische temperatuur gehouden terwijl het eigelijk subtropische vissen zijn.

En de verwarming staat bij jou de hele dag op 20 graden te bakken? :=
Hier koelt het snachts toch al snel af in de kamer en dan hebben wij nog een vrij warme woning, dus daarbij dat ik zeg dat water lang niet altijd de warmte haalt die het ook is in de kamer :n

Verder ga ik met het commentaar van Joyce en Mas mee :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:20

Joyckuh schreef:
Anneliesdj: Mooi voorbeeldje er tegenaan gooien dan maar?
Ik heb de afgelopen weken al mijn malawi's verkocht. Gezien de waterstand steeds lager kwam te staan door al het water dat met de kopers mee is gegaan, heb ik de verwarming uit gedaan. Het water werd toen een graad of 20. Vissen deden het verder inderdaad prima. Mijn witte zebracichliden echter waren continu onrustig bezig, het vrouwtje had de mooiste rode kleuren op haar buik en wilde dus eieren gaan leggen. Echter deed ze dit niet.
Aangezien ik uiteindelijk niet wist hoe lang de overgebleven cichliden zouden blijven zitten, toch een verwarming er in gehangen en het water werd weer 25 graden zoals gewoonlijk. Meteen gingen de zebra's een nest maken en nog geen uur later waren er de eieren!
Jammer genoeg zijn de ouders daarna verkocht :+

Lieve kind, je hebt het over Malawichicliden??? Ik had het over guppen.
Overigens niet raar dat ze spontaan overgaan tot afzetten van eieren als de temperatuur een paar graden gezakt is, doen heel veel vissen. Maar ik heb geen ervaring met cichliden dus ga ik me ook niet over uitlaten.

Mijn slechte ervaringen met alleen mannen zijn dat er één of twee heel mooie mannen zijn en de rest kwijnt weg, wordt achterna gezeten

Bij ons staat de verwarming op 20,5 te bakken ja, wij hebben een goed geisoleerde woning en 's nachts zakt de temperatuur hooguit tot 17,5 als de termostaat lang uit is, normaal blijft het boven 18 graden. Watertemperatuur van de bak zonder verwarming zakt 's nachts tot 18,5.
Zoals ik eerder al zei; kouder dan 18 graden is ook niet aan te raden, dus als je kamer kouder is dan 18 graden dan niet op kamertemperatuur ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:33

Je had het over tropische vissen in het algemeen

''Veel vissen worden op tropische temperatuur gehouden terwijl het eigelijk subtropische vissen zijn.''

En je bedoeld denk ik al de temperatuur stijgt? Uiteraard zetten veel vissen dan eieren af! Maar dat ze dat niet doen als het water koud is wil ook veel zeggen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:47

Ik had het niet over tropische vissen in het algemeen maar over sommige vissen (veel is niet allemaal), neem bv paradijsvissen, worden vaak tropisch gehouden terwijl die het veel beter doen als ze in de winter kouder worden gehouden.

Sommige vissen reageren sterk op een daling van temperatuur, enkele dagen een paar graden kouder dan normaal stimuleert vaak tot eiafzetting. In het wild = kouder water = regen gevallen = meer voedsel dus beste tijd voor voortplanting.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:49

Mensen... jullie nemen het topic over :P

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:59

anneliesdj schreef:
Ik zou zeggen; probeer het eens :)

Wat is volgens jou wel kamertemperatuur dan?

Ik heb het geprobeerd. Toen ik met vissen begon. Had ik 2 guppy's in een vaasje (voor bloemen) nou dat was dus echt koud water. Zo koud als het uit de kraan komt!

@lontje, waar ging dit topic dan eigenlijk over :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:21

Zo koud als het uit de kraan komt is ook geen kamertemp, eerder koelkasttemp.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:11

anneliesdj schreef:
Mijn slechte ervaringen met alleen mannen zijn dat er één of twee heel mooie mannen zijn en de rest kwijnt weg, wordt achterna gezeten

Vind ik een erg vreemd verhaal moet ik zeggen hoor :P
Dus er zijn 2 mooie mannetjesguppen en die zitten de rest achterna? Jaloezie bij guppen? :P
(Sorry kan ik me niks bij voorstellen eigenlijk)

Hier gaat het in ieder geval al jaren goed, ik weet niet onder welke omstandigheden jij guppen hebt gehouden,
maar dit heb ik nog nooit meegemaakt moet ik zeggen :n Zolang er voldoende ruimte en voedsel is hebben de dieren
namelijk geen enkele reden om elkaar achterna te zitten, zéker niet als er geen vrouwtjes bij zijn.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:19

Mas schreef:
anneliesdj schreef:

Vind ik een erg vreemd verhaal moet ik zeggen hoor :P
Dus er zijn 2 mooie mannetjesguppen en die zitten de rest achterna? Jaloezie bij guppen? :P
(Sorry kan ik me niks bij voorstellen eigenlijk)

Hier gaat het in ieder geval al jaren goed, ik weet niet onder welke omstandigheden jij guppen hebt gehouden,
maar dit heb ik nog nooit meegemaakt moet ik zeggen :n Zolang er voldoende ruimte en voedsel is hebben de dieren
namelijk geen enkele reden om elkaar achterna te zitten, zéker niet als er geen vrouwtjes bij zijn.

De één is natuurlijk jaloers op de ander zijn mooie staart :+
Mah zoals ik al zei, koud water is koud en geen kamertemp.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:36

Ik meld me hier ook even :)

Heb hetzelfde aquarium als de TS, ook met enkel guppen. Ik heb een soort kiezelsteentjes op de bodem en een stuk hout erin. Ook een verwarming en een filter.

Ik heb alleen een vraag: hoe hou je het water in een goede staat voor guppen? ik ben hier al een tijdje mee aan het klungelen en heb niet echt het idee dat het heel goed gaat ;) kan iemand mij helpen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:32

SuperLiesje schreef:
Ik heb alleen een vraag: hoe hou je het water in een goede staat voor guppen? ik ben hier al een tijdje mee aan het klungelen en heb niet echt het idee dat het heel goed gaat ;) kan iemand mij helpen?

Wat bedoel je precies met goede staat van het water?
Heb je het over algvorming of over waterwaarden? Of misschien over temperatuur?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:35

SuperLiesje schreef:
Ik meld me hier ook even :)

Heb hetzelfde aquarium als de TS, ook met enkel guppen. Ik heb een soort kiezelsteentjes op de bodem en een stuk hout erin. Ook een verwarming en een filter.

Hier kan je het vragen, en zijn er genoeg mensen met veel evaring die je veder kunnen helpen. [HK] [HK] Fishie, fishie, fishie!!! Aquagekken Deel 4