Wat voor een hond past het best bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wat voor een hond past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:59

HBVisser schreef:
Dan heb ik 2 verkeerde BM's. Ik heb nu een teefje. En ze waken idd op de man. Ga ermee wandelen en er komt s'avonds niemand in je buurt die kwaad in zin heeft. Ze noemen het ook de Gamekeepers Nightdog. De nachthond van de jachtopziener.
Trouw zijn ze ook en heel erg lief. Maar als je een hond zoekt waarvan je verwacht dat hij op commando iemand pakt of heel goed luistert, vergeet het dan maar met de BM.

Het zijn ook honden die op hun eigen 'gevoel' af gaan, dat doet mijn DD ook. Maar ik denk dat als er bij jullie ingebroken wordt ze er ook wel staan hoor, ondanks dat je denkt dat ze alleen 'op de man' waken. Als ze ongevraagd binnen komen zal de hond op den duur wel ingrijpen wss.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:05

Nou bij ons was er ingebroken en die man is waarschijnlijk heel lief geweest tegen onze oude BM want mijn tas met knip er in was wel gestolen.
Als ik s' avonds met hem aan de wandel was, was hij wel heel waaks. Niet overdreven maar wel altijd dichtbij me lopen, zich tussen mij en tegemoetkomende mensen in wringen en altijd in donkere gangetjes en naar mensen kijken.

Op het moment dat je dan zegt dat het goed is, is het ook goed.
Waken op het terrein heeft hij nooit gedaan en dat verwacht ik ook niet van het teefje. Ik heb nog een middenslag kruising teefje, dat is wel een lelijkerd als er iemand zo binnen komt stengelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:08

HBVisser schreef:
Nou bij ons was er ingebroken en die man is waarschijnlijk heel lief geweest tegen onze oude BM want mijn tas met knip er in was wel gestolen.

Haha! Wat een dommie, leipe inbreker ook dan. Lijkt me dat de meesten zich het apelazerus schrikken als ze worden opgewacht door een BM. Gelukkig is het hier anders, durf er wel een wedje op te zetten dat een inbreker hier niet zonder kleerscheuren weg komt, ookal ligt onze DD 's nachts aan een ketting(kje).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:54

Hier met 2 DD's komt een inbrekers ook niet heelhuids de deur uit Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:15

We maken er weleens grapjes over; je zult maar die inbreker zijn die urenlang doodstil moet blijven liggen met een hond van 70kg hijgend in je nek.
(bij DD's luid het 'spreekwoord'; als er een DD in huis is komt een inbreker er wel in maar niet meer eruit. Alsin; ze gaan erop zitten)

Edit; dan ben je blij als je 'betrapt' wordt Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:18

Of mijn indy gaat pal voor de deur liggen, probeer haar er maar eens vandaan te trekken *LOL*

Nou, ik denk dat inbrekers bij ons al niet eens een poging doen, Indy wil 's nachts nog weleens een waarschuwende blaf geven Lovers Wel minder dat ze diezelfde blaf 's morgens om 6 uur 's morgens nog weleens wil gebruiken om te laten weten dat mevrouw wakker is en wel trek heeft in een bakje brok Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:21

Haha, herkenbaar.
Die van ons is geregeld in de tuin om zich uit te leven maar als ie 't zat is gaat ie voor de deur zitten blaffen. Erg irritant, vooral als ik vind dat ie nog wel even door kan spelen omdat ik nog bezig ben met van alles en nog wat.

Maar hij zal zich ook zeker wel laten horen als er iemand inbreekt, hij is vreselijk fel op de 'kleine' geluidjes.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:27

Indy gaat gewoon bij de deur zitten en gaat er heel stoïcijns naar kijken. Alsof hij vanzelf open gaat als ze er lang genoeg naar kijkt Tong uitsteken Nja, uiteindelijk heeft ze gelijk natuurlijk *LOL*
Dean wil nog wel een sneu puppengeluidje maken als hij ongeduldig wordt Lovers

Indy is sinds een tijdje enorm fel op kleine geluidjes. Ik moet hier 's avonds ook de gordijnen dichtdoen, want alles wat voorbij komt is een potentiele inbreker vindt ze Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:31

Zo'n periode heeft Baruch ook gehad, als er aan de andere kant van de straat een deur open ging stond ie al stijf met een dikke borstel op zijn rug wild hysterisch te blaffen. Is nu gelukkig wel een stuk minder, als de buurman de deur open doet houd ie z'n kop scheef en bromt een keer en dat is het. (we wonen in een rijtjeshuis en tussen zijn plek en de deur van buurman zit enkel een muurtje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:26

Ik denk niet dat het ras je zal bevallen, na al die dogo Argentino's en Duitse doggen en bullmastifs, maar het perfecte ras met kinderen vind ik toch wel de Cavalier King Charles Spaniel. Ik noem ze "8 kg liefde in een pelsje". En de onze waakt ook (althans : ze blaft. Bijten zou ze nu wel niet doen, daarvoor hebben we een Berner Haha! )
Zijn echt superhondjes. Sportief. Kindvriendelijk. Goed met paarden en andere dieren. Waaks. Enfin, ik kan er niet echt een slechte eigenschap bij verzinnen. Zou niets anders meer willen Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:06

Zijn erg leuk idd, net als Cockers maar meestal niet erg waaks en ook niet zo imposant qua uiterlijk. Daarnaast moet je wel elke dag met de vacht en oogjes bezig.
Afgezien daarvan wel echt schatjes Ja

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:53

anneliesdj schreef:
Zijn erg leuk idd, net als Cockers maar meestal niet erg waaks en ook niet zo imposant qua uiterlijk. Daarnaast moet je wel elke dag met de vacht en oogjes bezig.
Afgezien daarvan wel echt schatjes :j

hihi, nee, dat niet, nee :') _O-

vacht en oogjes valt wel mee hoor. 5 min/dag.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:56

Ik zou voor de herder gaan.. Rottweiler kan ook! Beide honden moet je wel goed opvoeden, maar dat geldt natuurlijk voor alle honden! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:01

sevke schreef:
anneliesdj schreef:
Afgezien daarvan wel echt schatjes :j

hihi, nee, dat niet, nee :') _O-

vacht en oogjes valt wel mee hoor. 5 min/dag.

Of het 5 minuten of een half uur is ligt ook erg aan watvoor karakter je hond heeft, hoe je hem laat trimmen en hoe je hem uitlaat. Heb je bv een cockertje die gek is op zwemmen, in showtoilet (lang) en ga je daarnaast elke dag een uur in het bos wandelen zoals mijn buurvrouw, dan ben je elke dag ook minstens een uur bezig om de hond te wassen, alle blaadjes uit de vacht te plukken en de klitten te verwijderen. Daarnaast geeft een langharige hond ook veel meer rommel in huis, niet alleen qua haren maar ook zand, blaadjes ed nemen ze mee naar binnen.
De een heeft het er voor over, de ander heeft liever een hond waar ie minder werk mee heeft, daarom zeg ik het er even bij ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:05

Ik moet zeggen dat mijn doggen voorbeeldig zijn! Ook lekker snel droog als ze stiekem een keer de sloot in hopt := (zoals gister...domme hond met deze kou!)

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:07

wat dacht je van de turkse herder (anatolische herder volgens mij) echt hele mooie honden hebben wel een zeer consequente opvoeding nodig maar dan heb je ook wel wat. en de pyrenese berghond?
zijn beide zeer waaks.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:12

En gewoon naar het asiel gaan voor een kruisingpup of 1jarige?
Onze kruising border collie x berner senner is extreem waaks vooral wanneer baas het huis heeft verlaten. Ook is het zo dat wanneer ik gil hij direct naast mij staat om te zien hoe het gaat.

Ik vind dat je je niet moet blind staren op t ras en het asiel een kans moet geven.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:37

ik denk dat een witte herder van een goede fokker ook best een goede keuze is. Ik kom al jaren over de vloer bij een fokker hier in de buurt die ook een kleinschalige manege/pensionstal hebben. De oudercombinaties worden heel zorgvuldig uitgezocht en de pups komen vanaf het begin in aanraking met alle dingen op het bedrijf van kinderen tot paarden tot vreemde honden. Dat zijn hele sociale honden en als het nodig is zijn ze goed waaks

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:39

Dalmatier :)?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:04

Annelies, ik woon naast een agrarisch loonbedrijf en je wil niet weten wat ik allemaal mee naar binnen neem met een labje al.......

Met dit weer is het standaard een baggerbende en in een droge periode heb ik altijd zand in huis.

Pelryo: het asiel schrijf ik helemaal niet af hoor. Ik bekijk de internetsites zeker. Maar ik heb ook nog een andere hond dus en nog 2 katten, oudere kinderen van de buren (is ook familie) wat op het erf loopt en dan nog mijn kleintje erbij. Dat zijn dus wel allemaal dingen waar je ook rekening mee moet houden en veel honden uit het asiel hebben toch hun rugzakje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:12

Alytuiere schreef:
ik denk dat een witte herder van een goede fokker ook best een goede keuze is. Ik kom al jaren over de vloer bij een fokker hier in de buurt die ook een kleinschalige manege/pensionstal hebben. De oudercombinaties worden heel zorgvuldig uitgezocht en de pups komen vanaf het begin in aanraking met alle dingen op het bedrijf van kinderen tot paarden tot vreemde honden. Dat zijn hele sociale honden en als het nodig is zijn ze goed waaks

Hihi, die mensen ken ik ook wel := Eerste keer dat ik er kwam werd ik begroet door 7 stuks die al blaffend op me af kwamen denderen, dan blijf je toch wel even staan, hoewel ze allemaal wel vrij snel afdropen, de meeste nog voor de baas er was.
Alleen voor zover ik weet fokken die echt showhonden en die zijn meestal wat anders qua karakter dan de werkhonden, hoewel ik niet weet of daar bij WH's wel onderscheid tussen wordt gemaakt.
Lol, zie net in je profiel dat je ook Annelies heet en net zo oud bent als ik :P

@ Barco; in het asiel zitten ook vrij veel pups hoor, ik zou zowieso geen hond nemen boven 6 maanden maar alles jonger dan dat lijkt me het proberen waard. Tegenwoordig kunnen ze je in asiels ook wel vertellen watvoor rassen er in een kruising zitten het voordeel van een iets oudere pup is ook dat je een beter beeld krijgt van zijn karakter en waaksheid.
Een oudere hond nemen zou ik zelf niet doen, ze kunnen beweren dat ie geweldig is met kids, je kent de hond niet en hij kent jou niet en dat zou voor mij reden genoeg zijn om het niet te doen (iig in jouw situatie).

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:15

anneliesdj schreef:
Een oudere hond nemen zou ik zelf niet doen, ze kunnen beweren dat ie geweldig is met kids, je kent de hond niet en hij kent jou niet en dat zou voor mij reden genoeg zijn om het niet te doen (iig in jouw situatie).

zo denk ik er ook over.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:50

@Annelies : dat is waar wat je zegt (van die verzorging). Ik had even niet gedacht aan een regenachtige dag op de boerderie. ;) Onze ruby teef is een echte vuilak, die het liefst door de mest en de modder baggert. Daar heb ik wel wat werk aan, maar het valt over het algemeen toch nog wel mee. De vacht van een cavalier is minder weelderig dan deze van een cocker. Laten opdrogen en uitborstelen werkt makkelijker dan wassen en alle takjes en blaadjes eruit vissen. Wij laten ook altijd de voetjes kortzetten, dat scheelt ook. Onze honden zijn het ook gewoon van getoiletteerd te worden. Dan gaat het al wat vlotter.
Maar in de vakantie waren we met ze uit logeren op hotel. De paarden stonden gestald op een boerderij en de cavjes vonden het leuk om in de koeiestallen rond te struinen. Omdat we 's avonds in het hotel moesten eten en ik daar toch niet met naar-koestront-stinkende honden kon toekomen, moest ik ze wassen in de wasbak van onze hotelkamer. Gelukkig was het een hondvriendelijk hotel 8-)
Maar uiteindelijk doet het er niet zoveel toe. Ik denk niet dat TS een cavaliertje zoekt :o

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:38

Ach sevke :(:)
:D :D

Een kooiker gaat nog net, maar een cavalier...... ;)

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:29

anneliesdj schreef:
Alytuiere schreef:

Hihi, die mensen ken ik ook wel := Eerste keer dat ik er kwam werd ik begroet door 7 stuks die al blaffend op me af kwamen denderen, dan blijf je toch wel even staan, hoewel ze allemaal wel vrij snel afdropen, de meeste nog voor de baas er was.
Alleen voor zover ik weet fokken die echt showhonden en die zijn meestal wat anders qua karakter dan de werkhonden, hoewel ik niet weet of daar bij WH's wel onderscheid tussen wordt gemaakt.
Lol, zie net in je profiel dat je ook Annelies heet en net zo oud bent als ik :P
.

Geen idee of daar onderscheid in gemaakt wordt. Ik weet wel dat twee honden die ze gefokt hebben als therapiehond worden ingezet. Als er de eerste keer zeven van die honden op je af komen stop je inderdaad wel even. :+ Maar als de baas gewoon aanwezig is en het niet in het holst van de nacht is zijn het enorme schatten. Je alleen moet niet 's nachts als de baas naar bed is het erf op willen :Y)

haha dat is wel grappig ja. Zelfde naam, zelfde leeftijd en we kennen allebei de mensen van de ruif.