Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:15

Niks normale reactie. Honden die op jonge leeftijd op een goede doch uitgebreide manier met kids hebben leren omgaan, kunnen leren dat je als hond soms wat te verdragen hebt. Niet alle honden zijn dermate verdraagzaam, en die hoor je niet bij kids te laten.
Bij bovenstaand incident, waarbij de herder in het gezicht bijt, begrijp ik wel dat de hond panisch reageert, maar feit blijft dat hij een kind vol in het gezicht bijt (en een hond ziet wel waar hij bijt). Niet grommen, of ineenduiken of wegspringen, maar bijten. Een instinctieve keuze, die uiterst gevaarlijk is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:36

poes schreef:
Niks normale reactie. Honden die op jonge leeftijd op een goede doch uitgebreide manier met kids hebben leren omgaan, kunnen leren dat je als hond soms wat te verdragen hebt. Niet alle honden zijn dermate verdraagzaam, en die hoor je niet bij kids te laten..

Ben ik het absoluut mee eens. Een hond moet leren omgaan met kinderen, met roepende en tierende en rondspringende kleine donders, net als een hond moet leren omgaan met katten en fietsers en stofzuigers en.... Maar de reactie die die herder geeft, heeft niets te maken met het kunnen omgaan met kinderen of niet. Ik ga er zelfs van uit dat hij behoorlijk goed met kinderen om kon, anders zou het kind des huizes niet wenend rond zijn hals willen vliegen....
De reactie die hij geeft is een simpele angstreactie omdat hij vanuit zijn 'honds' standpunt zich onverwacht aangevallen of bedreigd voelt. Die hond ziet ook niet waar hij bijt, om zo 'strategisch' het beste punt eruit te kiezen... Een hond die bijt vanuit een angstreactie bijt naar het eerste wat er in zijn buurt is, en als die jongen hem rond de hals vloog is het gezicht het kortst in de buurt.
Dat hij bijt, in plaats van in elkaar te duiken of te weg te springen is inderdaad een instinctieve reactie, die niet zo wenselijk is. Maar dan nog blijf ik het in deze situatie niet abnormaal vinden dat de hond gereageerd heeft.... Bij dit soort van bijten gaat het niet om agressie bij de hond, hier gaat het over het over mensen die niets begrijpen van een hond, en daar kan een hond niets aan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:48

De honden kunnen er zelden wat aan doen...

maar we kunnen toch niet al die baasjes inslapen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:50

jammer genoeg niet nee

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:52

__Nathalie__ schreef:
jammer genoeg niet nee

Pardon????

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:54

poes schreef:

Dat is het eerste echt goede idee in dit topic.... zucht.
Zonder gekheid, heel, heel, heel veel mensen moeten geen hond nemen... en mensen met kinderen moeten er al heeeeeeeelemaaaaaaal tig jaar over nadenken!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:56

Ninx schreef:
poes schreef:

Dat is het eerste echt goede idee in dit topic.... zucht.
Zonder gekheid, heel, heel, heel veel mensen moeten geen hond nemen... en mensen met kinderen moeten er al heeeeeeeelemaaaaaaal tig jaar over nadenken!

Euhm... ik heb niet de indruk dat je post heel respectvol is richting TS. Die probeert een vervelende situatie op te lossen. Om nu gelijk met dit soort krachttermen te gaan smijten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:02

Sientje schreef:
Euhm... ik heb niet de indruk dat je post heel respectvol is richting TS. Die probeert een vervelende situatie op te lossen. Om nu gelijk met dit soort krachttermen te gaan smijten...

Ik heb al een fijne inhoudelijke post 'gepost'.... nu toon ik even wat emotie door eens een beetje boos te worden op al die mensen die honden kopen, weinig tijd investeren in opvoeding, of honden en kinderen maar met elkaar laten aanklooien..... uiteindelijk is de hond dan altijd de sjaak.
Deze post is niet zozeer gericht op ts, maar op de posts die volgden en al die honden die her en der maar gedumpt worden...

Krachttermen zijn overigens scheldwoorden, en die heb ik niet gebruikt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:04

Ninx schreef:
Netje schreef:
(of bloed geproefd heeft; zo wordt het ook wel uitgelegd) is nóóit meer te vertrouwen...

Tja, dat is een fabeltje dat is bedacht door de producenten van commercieel hondenvoer.... kliekjes zouden ongezond zijn en van vers vlees (dus bloed) werd je hond vals... en tja, dan koop je natuurlijk hun troep! Slim van ze... toch jammer dat zoveel mensen erin trapten.

Hoe je het ook wendt of keert, ik durf te wedden dat 99 uit 100 incidenten absoluut de schuld zijn van mensen...

Goh wat heb ik een valse hond dan... Veearts vertelde ons toen op het platteland dat het totaal niet erg was dat mijn hond met de pot mee at.. Hij is er aardig oud mee geworden, leeft nog steeds. En dat al bijna 15 jaar Knipoog Overigens bleven we wel goed in de gaten houden als mijn jonge buurjongetje van 3 bij ons was. Maar dat je alle honden af moet maken die van zich afbijten? Dat vind ik niet kunnen. Doe het dan gewoon met iedereen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:41

TS, ik vind niet per se dat deze hond afgemaakt hoeft te worden. Het kind is verder toch niet gewond? Ik vind verder ook dat het kind absoluut geen schuld heeft, dus ik heb wat moeite met jouw zinnetje over dat het meisje weet dat ze de hond met rust moet laten. Van een 3-jarige kun je echt nog niet verwachten dat ze zich 'perfect' gedraagt met een hond. Nee, ouders of eventueel andere volwassen verantwoordelijken horen goed op te letten!!! Maar ik snap ergens wel dat een kind soms aan je aandacht kan ontsnappen (of een hond of beiden, zeker als je met een groep zit te eten). Een 3-jarige kan door het nog onbehouwen gedrag agressie hebben 'uitgelokt', maar nogmaals, dat kun je een 3-jarige echt niet kwalijk nemen. Ze hoeft de hond dus niet 'gepest' te hebben.

Ik zou zelf deze hond, gezien zijn geschiedenis, NOOIT bij die oppaskinderen laten. En deze beet lijkt mij duidelijk de aanzet om deze situatie voorgoed te veranderen. Zoek een ander adres voor je hond of wat dan ook of hou die kinderen en hond uit elkaar.

Een informatieboekje voor de ouders, ach, als jij denkt dat ze niets over honden weten..... Ik heb zelf een 3-jarige dochter, heb geen honden, maar weet er wel genoeg over dat ik het altijd oppassen vind met honden in de buurt. Ik zou mijn kind persoonlijk niet graag ergens achter laten waar zo'n hond rond loopt.
Ik leer haar ook voorzichtig te zijn met honden, maar 3-jarigen zien het gevaar echt nog niet. En daar dien je als ouder of oppas rekening mee te houden...... Sterkte met alles!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:49

Ik denk dat de enige manier is om de hond af te laten maken..... tenzij je over een paar weken, of een paar maanden het "had ik maar" gevoel wilt hebben.

En inderdaad is het in dit geval zeker de fout van de mens. Ondanks dat je wist dat de hond niet vertrouwd was met kinderen, kreeg een kind van 3 de kans in zijn nabijheid te komen.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:04

Ten eerste heb ik niet alles precies doorgelezen dus als ik iets zeg wat al eerder gezegd is, sorry.

Maar ik ben het wel met Kiwiko eens. In de praktijk weet ik alleen niet of ik ook daadwerkelijk zo zou handelen.
In mijn ogen mag een hond nooit bijten naar een mens, hoe oud of jong ook.
Even voor de duidelijkheid, ik heb 3 honden en een zoontje van bijna 2. Mijn honden zijn allemaal ouder (en dus eerder in huis) dan mijn zoontje. Maar in onze rangorde komen de honden laatst. Natuurlijk probeer ik die kleine zo goed mogelijk te leren dat de honden ook wel eens rust verdienen en niet altijd zin hebben in zijn gepluk. Maar wat er ook gebeurd, de honden moeten weglopen als er iets gebeurd wat hun niet zint. Zij staan lager dan mijn zoon, dus moeten ze omdraaien en wegwezen. Een van mijn reuen vond Owen (mijn zoontje) echt vreselijk toen hij ging kruipen en heeft één keer naar hem gegromd. Ik, als alphahond *LOL* heb hem 'vriendelijk doch dringend verzocht' dat nooit meer te doen. Lees: hij heeft toch wel een aantal hoeken van de kamer gezien. Hij heeft dat dan ook nooit meer gedaan. Als Owen nu aan hem zit en hij heeft er geen zin in, loopt hij netjes weg. Dan beloon ik de hond en laat Owen ergens anders gaan spelen.

Nu weet ik dat als hij (of een andere hond) ooit zou bijten, ik het waarschijnlijk niet over mijn hart kan verkrijgen om hem in te laten slapen, maar de betreffende hond komt niet meer in huis, gaat buiten in de kennel en mag eruit om zijn werk te doen. (Ik gebruik mijn honden ook voor het werk bij de schapen.)

Om een lang verhaal kort te maken (te laat...) als ik de TS was ging de hond misschien niet gelijk naar de eeuwige jachtvelden maar hij kwam ook niet meer in contact met (kleine)kinderen.
En een kind van 3 kan hier NOOIT schuldig aan zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:10

Ik begrijp niet dat je die hond toch weer naar je moeder brengt als die kinderen er zijn, maar dan in een bench. Hoe oneerlijk voor alle partijen.. Wat als een kind die hond loslaat? Ik voorzie een glijdende schaal dat hij "toch niks meer gedaan heeft" en dus wel weer los kan.
Als ik mijn kinderen bij je moeder zou hebben en er voor betaal zou ik er echt op staan dat zij mijn kinderen hun veiligheid waarborgt, en dus die hond niet in huis.

En een boekje? Die hond kan toch niet lezen, lijkt me nuttelos.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 07:02

Tooske schreef:
Sorry ik werk op een kinderdagverblijf maar een kind van 3 weet al heel goed wat wel en niet mag en als dat kind gewaarschuwd is om niet bij de hond te komen dan is dat ook een beetje haar schuld.
Om alleen de hond de schuld te geven vind ik overtrokken.

Een kind van 3 heeft gerust wel gevoel voor moraal, wat wel en niet mag. Maar de aantrekkingskracht van een hond aaien terwijl er niemand kijkt is vele malen groter dan de waarschuwingen en opvoeding die het gekregen heeft. Kinderen op die leeftijd volgen nog zo hun eigen ingevingen. Je kunt ze ook niet alleen buiten laten spelen, al waarschuw je elke dag 100 keer dat ze die straat niet over mogen steken. Als zich iets aan de andere kant van die straat voordoet wat leuk is en aantrekt, dan gaan ze. Misschien niet alle kinderen, maar een heel groot deel wel. Je kunt dat kind hier geen enkel schulddeel toeschuiven. En de hond ook niet. Alleen degene die op het kind moet passen en degene van wie die hond is.

Edit: En trouwens, je kunt zelfs een 10 jarige verbieden met vreemden mee te gaan, maar op het moment dat het gebeurt, en iemand het zo leuk speelt, zal een deel van die 10 jarigen toch meegaan!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 08:50

Deze hond zou ik nooit bij kinderen laten zonder dondersgoed toezicht!

Nu is het een oor, maar het had héél anders af kunnen lopen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:41

Chiqa schreef:
garny95 schreef:
je wilt toch niet zeggen dat die hond hemd heette ?

Huilen van het lachen En dan ook nog zonder hoofdletter ROFL

Haha! Haha! Haha! een spatiebalk die niet goed werkt en een fles wijn na 1100 kilometer autorijden doet gekke dingen met je Haha!:D

de hond heette Rosco Lachen Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:49

Deze hond mag idd niet meer bij kinderen zijn.

Ik zou dan ook een excuusbrief naar de ouders sturen.
Als de ouders kwaad willen en aangifte doen, kun jij je hond in laten slapen.

In sommige gevallen terecht, maar vaak idd die kinderen die niet hebben geleerd dat je dieren niet mag pesten.

Maar dan nog, mag een kind NOOIT alleen worden gelaten met een dier, NOOIT.

Dus ik zou netjes je excuses aanbieden, en evt een kleinigheidje voor het kind, voor de schrik.
Ookal gaat dit tegen je principes in .

Doe je niks, dan is de kans groot dat die mensen in hun boosheid aangifte doen.
Een hond die een kind bijt, word 9 van de 10 keer ingeslapen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 09:56

Jeetje, da's ook schrikken. Dat je hond een kindje heeft gebeten!
Hopelijk vind je een passende oplossing!

Toen ik 3 jaar oud was, ben ik ook door onze eigen hond gebeten.
Mijn opa en oma waren aan het oppassen en ik was met de hond in de tuin.
Hij heeft mij in het hoofd gebeten. De hond is direct afgemaakt.
Ik heb er verder geen angst aan over gehouden. Daarvoor en daarna hebben wij gewoon weer duitse herders gehad. En nu nog steeds.

Ik vind dat je met elk kind bij elke hond moet oppassen. Hoe lief zo'n hond ook is. Een klein hondje kan net zo goed bijten als bijvoorbeeld een kind het hondje pijn doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:02

Ik liet/laat mijn Sanne wel alleen met mijn honden...... Tom (de kruising) heeft een heel laag acceptatievermogen en geeft heel duidelijk aan wanneer het genoeg is als ze met hem aan het donderjagen is. Ze zijn met zn 3tjes opgegroeid.

In dat opgroeiproces moest natuurlijk wel wat geleerd worden..... Tom heeft Sanne wel eens een waarschuwende grauw gegeven, waarna mijn kind ook van mij een draai om haar oren kreeg....... want hij was al even aan het waarschuwen, en madam vond dat ze toch hem kon dwingen haar spelletje leuk te vinden

en wat kan een hond anders????

Maar had hij haar gebeten, dan had het einde oefening geweest voor Tom.

Sanne respecteerd toms grenzen en tom accepteerd dat ze hem aankleed als cowboy, en als tom het zat is en dat laat merken door weg te willen, dan laat ze hem gaan........ of ik nou thuis ben of niet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:07

Ik vraag me af wat er met de hond zou gebeuren als de ouders een aanklacht in dienen.

Het kind is niet verantwoordelijk voor wat er gebeurd is. Als je weet dat je hond niet te vertrouwen is met kinderen lijkt het me zeer onhandig (zeer stom eigenlijk) om hem bij kinderen te laten. Een kind onsnapt zo aan een volwassen oog en een hond is nog sneller dan het toeziend oog. Deze situatie had in mijn ogen gewoon voorkomen kunnen worden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:07

Een hele nare situatie.
Ik vind niet dat de hond nu meteen ingeslapen moet worden. Je wist dat de hond eigenlijk niet met kinderen kan. Dat dit al lang goed gaat is een heel ander verhaal. Daar heb je geluk mee gehad.

Het kindje valt niks te verwijten, daar is ze te jong voor en de hond valt ook niks te verwijten. Als je in de mogelijkheid bent moet je er voor zorgen dat de hond niet meer in aanraking komt met kinderen. Je wéét dat je hond een verleden heeft (negatieve ervaring) met kinderen. Ik vind het eerlijk gezegd (en ik weet dat je zulke reacties niet wil horen) erg laks dat je de hond dan al zo lang bij je moeder en kinderen onderbrengt.

Ik heb sinds september een herplaatser in huis die zo goed als blind is. Dit is ook een risico omdat je hem niet van voor moet benaderen. Kinderen zijn dus een groter risico. Dat betekend dat ik als baas extra maatregelen moet nemen om incidenten te voorkomen. Bij bezoek leg ik in de gang al uit hoe ze de hond moeten benaderen. Als er kleine kinderen bij zijn, gaat de hond in de tuin of in de gang. Ik ben van mening, ook al ben je erbij, je ziet niet altijd alles. Dat bewijst jouw verhaal maar weer. Kind en hond waren even buiten gezichtsveld.

Mijn hond breng ik dan ook niet zomaar ergens heen als ik zelf weg ben. Ik weet dat dat bij hem niet zomaar bij iedereen kan en zeker niet bij kinderen. Want dat wil ik gewoon niet op m'n geweten hebben.

Verder sluit ik me aan bij up_to_date. Kinderen en honden is altijd oppassen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:10

Sleeper schreef:
Ik vraag me af wat er met de hond zou gebeuren als de ouders een aanklacht in dienen.

Dan kan de hond volgens mij in beslag genomen worden.
Vanaf januari kan iedere hond die agressief gedrag vertoont in beslag genomen worden. Groot of klein maakt niet meer uit.
Het is natuurlijk nog december, dus weet niet precies hoe het daarmee zit. Maar vanaf januari moeten honden die agressief gedrag vertoont hebben (en dat is aangegeven) een test doen. Aan de hand van de uitslag van die test wordt de hond al dan niet afgemaakt.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:27

Zoals menigeen al gezegd heeft, moet je er nu voor zorgen dat deze hond nooit meer losloopt waar kinderen onder de 12 jaar zijn. Ik heb maar één motto; "Een ander hoeft geen last te hebben van mijn (huis)dieren".
Een bench vind ik zo en zo geen oplossing, ten eerste weet ik niet of de hond dit gewend is(zo niet dan kan het hierdoor gestresst raken, want hij mocht altijd loslopen) en ten tweede het baart mij zorgen dat kinderen de hond nog steeds kunnen benaderen(in een onbewaakt ogenblik, wat naar mijn mening al helemaal niet mag voorkomen..)

Je zult jezelf één ding moeten afvragen: "Kan jij een garantie geven dat deze hond nooit meer de kans krijgt een kind/volwassene te bijten?"

Als je deze vraag niet met 100% zekerheid kan beantwoorden, dan weet je net zo goed als ik dat deze hond niet meer in de maatschappij thuis hoort.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:35

Jeetje, dat is schrikken.....

Ik vind afmaken zwaar, en zwaar overtrokken. Wát een flauwekul .

Het is wel zaak om het niet nog eens te laten gebeuren, daarom zou ik hem niet meer bij de kinderen laten. Een andere oppas zoeken is dus denk ik het beste.

Hopelijk kun je die vinden...? En anders de hond misschien een eigen plek in huis geven, waar de kinderen niet mogen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:39

toen onze hond agressief gedrag naar kinderen begon te vertonen was het snel klaar.. die is ingeslapen.. heel moeilijk, beestje was 2 jaar oud, maar dit was een grote hond, en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er een kind zwaar gewond (of erger) raakt door mijn hond.. ze had maar 1 keer hoeven ontsnappen.. ik wilde het risico niet nemen.. ik heb het er echt heel moeilijk mee gehad.
ik vind dat jij of je hond niet meer moet nemen, of moet muilkorven als hij daar wel heen gaat. als je je kinderen naar een oppas brengt, wil je dat ze veilig zijn, en ik denk dat de ouders daar nu niet meer zo zeker van zijn. ik zou er voor kiezen om de hond er niet meer heen te brengen als de kinderen er zijn, muilkorven is voor beide partijen niet leuk..